Print Page | Close Window

Lok hjelp

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7870
Printed Date: 27 november 2024 at 00:13
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Lok hjelp
Posted By: kokken
Subject: Lok hjelp
Date Posted: 09 juli 2013 at 17:45
Er det noen som vet hvilke driftsnummer av type 20 som gikk på Numedalsbanen?

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 09 juli 2013 at 18:02

Vet vi at type 20 har vært brukt på Numedalsbanen? Det er i tilfelle en ny opplysning for meg, uten at jeg skal påstå å ha totaloversikt over hva som har gått på banen. I tilfelle må det ha vært blant de som var stasjonert i Drammen distrikt, og da er kandidatene 172, 173, 201, 249 og 250. 

Eller mener du type 21? For de var svært vanlige på Numedalsbanen fram til 1970; 207, 225, 252, 375 f.eks.



-------------
Svein S


Posted By: kokken
Date Posted: 09 juli 2013 at 18:31
Jeg leste i boken Glemte spor at det hadde vært brukt type 20.  "Det står at det ble ikke anskaffet noe nytt materiell til åpningen av banen. I de første årene ble alle tog trukket av damplok, og det var særlig typene 20 og 21 som ble brukt" Men jeg har ikke noe bilder til å støtte opp under med. 

Er ikke mange bildene av lokomotiver jeg har klart og finne.


-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: krsven
Date Posted: 09 juli 2013 at 19:29
Eventuelle dagslister fra Numedalsbanen vil jo kunne si noe om dette. Jeg har notert en del om lokbruk etter samtale med eldre lokførere / lokinspektører / stallformenn i Drammen distrikt - men de har jeg ikke for hånden akkurat nå. Det jeg med sikkerhet vet er at type 20 ble brukt i en periode etter krigen og frem til ca 1960, men da som reservemateriell i lokstallen på Kongsberg. Ellers hadde lokene i Drammen få faste turer, arbeidstog, kipptog og skiftetjeneste hørte til hverdagen. Badetog til Holmestrand sammen med C3 (Donnerb.) var ofte trukket av type 20. Men en og annen tur til Numedal ble det også når behovet var der, men type 21 ble klart foretrukket (av flere hensyn).

-------------
krsven


Posted By: kokken
Date Posted: 09 juli 2013 at 21:00
Originally posted by krsven krsven wrote:

Eventuelle dagslister fra Numedalsbanen vil jo kunne si noe om dette. Jeg har notert en del om lokbruk etter samtale med eldre lokførere / lokinspektører / stallformenn i Drammen distrikt - men de har jeg ikke for hånden akkurat nå. Det jeg med sikkerhet vet er at type 20 ble brukt i en periode etter krigen og frem til ca 1960, men da som reservemateriell i lokstallen på Kongsberg. Ellers hadde lokene i Drammen få faste turer, arbeidstog, kipptog og skiftetjeneste hørte til hverdagen. Badetog til Holmestrand sammen med C3 (Donnerb.) var ofte trukket av type 20. Men en og annen tur til Numedal ble det også når behovet var der, men type 21 ble klart foretrukket (av flere hensyn).
Du får sifra når du evt kommer over de papirene dine, kunne vært interessant og se på:-)


-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: krsven
Date Posted: 10 juli 2013 at 19:51
Ja, jeg skal se om jeg ikke kan finne litt mer om saken. Det har vært en del loktyper oppover Numedal, men type 21 har klart vært det vanligste. Akseltrykkbegrensninger har gjort det vanskelig å bruke særlig tyngre lok enn dette. Opp til Ramsrud pukkverk har langt flere typer blitt brukt, inkl. type 24 for å nevne noe. I farten kan jeg huske lok av type 11,15,18,20,21,22,23,24,25,26,27 og 45 har blitt nevnt brukt på deler eller hele banen. Type 30 har jeg ikke sett i mine lister, men det betyr ikke at typen ikke har blitt brukt til Ramsrud, men et akseltrykk på 14 tonn er i høyeste laget. I et modelljernbaneperspektiv hvor jakt etter korrekte forbilder til bruk på en Numedalsbane i miniatyr etter krigen er formålet ville jeg anbefale følgende materiell: Damp: 20,21,24 (sistnevnte i pukktog), men også type 15 kan passere.
Diesel: Skd 214, 220a og c, 221 (siste driftsårene for sistnevnte), BM 86, 87 og 91. Y7 og Cmb13, 14,15 og 16 har også vært på besøk. Mange på forumet kan sikkert gi supplerende opplysninger
Damp ble siste gang benyttet i persontog påsken 1968, godstog rundt nyttår 1970/1971.


-------------
krsven


Posted By: ses
Date Posted: 10 juli 2013 at 21:28
Siste "vanlig" godstog med damp på Numedalsbanen gikk 27. mai 1970. Det var samtidig siste dampgodstog på hele NSB-nettet. (Kilde: På Sporet nr. 4, s. 4) Derimot fortsatt pukkkjøringen til pukkverket ved Svene etter dette til ut på høsten så lenge pukkverket var i drift. Fra våren 1971 ble pukkjøringen overtatt av to 220c-traktorer. (Kilde: På Sporet nr. 6, s. 3).

Her er et bilde jeg tok av 21e 207 i pukktog ved Pikerfoss den 25. september 1970.




-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net