Sporplan til et veldig lite anlegg
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7782
Printed Date: 23 november 2024 at 07:50 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Sporplan til et veldig lite anlegg
Posted By: Samskeyti
Subject: Sporplan til et veldig lite anlegg
Date Posted: 06 mai 2013 at 19:41
Hei Eg har bestemt meg for å realisere guttedrømmen til tross for liten plass i leiligheten. Tanken er å bygge alt av bygningar og natur sjølv, men eg har aldri gjort det før så det skal bli spennande å sjå korleis det blir. Første utfordring er sporplan. Som sagt er plassen liten, og her er ei skisse over kva eg har tilgjengelig: Den delen på 28 cm heilt til høgre blir liggande under skrivebordet, så der blir det lagring av tog. Det er sjølvsagt svært begrensa kva eg kan få til her, men eg har i første rekke lyst å ha inn eit industriområde, gjerne eit sagbruk. Dette er det i mine auge mest naturlig å ha heilt til venstre. På delen i midten tenker eg at det kan vere naturlig å få inn litt bebyggelse og kanskje ein stasjon for passasjertrafikk. Eg tenkte å legge ei linje i framkant og ei i tunnel i bakkant. Er det nokon som har innspel eller tips til sporplan? Eg ønsker å få til eit anlegg med mest mulig kjøremuligheter, men det er svært begrensa kva eg kan få til på eit så lite anlegg. Dessutan er det bygginga som er mest spennande:)
|
Replies:
Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 mai 2013 at 20:10
Hmm... Med 50cm maks bredde (til venstre) kan du nok bare glemme rundbane i H0, så hvis du ikke vil bytte skala må det bli et punkt til punkt anlegg. Og 230cm er ikke mer enn en enkelt romslig stasjon, så det er ikke mye å gå på i lengden heller...
Jeg ser for meg en liten urban ISL (industrial switching layout, i mangel av noe godt ord på norsk). Med andre ord et kompakt område med mange sidespor til ulike industrier, kanskje litt møkkete og nedslitt, med smale smug mellom bygningene og masse muligheter til superdetaljering av både bygninger og omgivelser. Søk på ISL eller "industrial switching layout", og du vil få opp masse treff. Hvis dette er noe som appellerer til deg da...
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 mai 2013 at 20:32
En annen tanke som slo meg da jeg så på plassen du har, er å gjøre noe i stil med det som beskrives på http://www.newrailwaymodellers.co.uk/shelf-layout.htm" rel="nofollow - denne siden her . Her kan du få et litt mer landlig preg med en liten stasjon, og samtidig få plass til et lite industriområde ved siden av.
Jeg syns de har gjort et smart trekk ved å plassere skyggestasjonen i bakkant av anlegget, slik at lengden på anlegget blir bevart. De viser også hvordan sporplanen utvikles i flere trinn som blir godt forklart, og hvert spor har sin funksjon.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 mai 2013 at 20:58
Kanskje du kan finne noen idéer på denne nettsiden:
http://www.carendt.com/" rel="nofollow - http://www.carendt.com/
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 mai 2013 at 22:19
Det som slo meg også, at her tror jeg man bør tenke britisk. De har i en årrekke utviklet små anlegg med fokus på én stasjon bare. Ingen rundbane og ingen sløyfer. Kjøremulighetene blir først og fremst det som kan skje inne på en stasjon og dens sidespor. Så sagbruk og (annet) industriområde med tilhørende spor høres lurt ut.
------------- Svein S
|
Posted By: Samskeyti
Date Posted: 06 mai 2013 at 22:33
Takk for kjappe svar. Eg fekk litt inspirasjon på dei lenkene. Urban ISL virka interessant, men eg ønsker eit litt meir landelig tema, spesielt sidan dette er det første bygget mitt og eg ønsker å prøve meg på landskap- og vegetasjonsbygging.
Rundbane er uaktuelt, ja. Eg har prøvd å finne ei bedre løysing men det ser ut for at dette er det beste eg får til foreløpig. Det er mulig eg kan utvide seinare, men det er ikkje så mykje meir å gå på i bredden uansett.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 07 mai 2013 at 15:27
Hei!
Svein_A wrote:
Hmm... Med 50cm maks bredde (til venstre) kan du nok bare glemme rundbane i H0 |
Øhhh....
- Ikke egentlig.
Selv med anleggets smaleste bredde på 28cm, er det mulig å lage en rundbane i H0 (i likestrøm som er underforumet for denne post) som kan kombineres med tømmerdrift:
- http://www.busch-model.com/online/?rubrik=14&topnav=3&kat=151&spur_h0=1&sprach_id=de" rel="nofollow - Busch H0f
- http://www.busch-model.com/online/?rubrik=14&topnav=3&kat=152&spur_h0=1&sprach_id=de" rel="nofollow - Busch H0f-tilbehør
Synes du det blir for lite, tillater plassen din å oppgradere til H0e.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: EirikS
Date Posted: 07 mai 2013 at 17:31
Hvorfor ikke skrote planen om H0 og gå over til Z istedet?
|
Posted By: Roger
Date Posted: 07 mai 2013 at 18:34
Hei!
H0f er smallspor i H0 på Z-skala spor (6.5mm).
Siden dette innelgget er postet i delforumet for 'H0 2-skinne', regnet jeg med at det var nettop det trådstarter var interessert i.
Med smalspor er det også forbildeekte å benytte korte tog og krappe kurver, og mange baner er 'selvforsynte' slik at 'ovalen' også blir forbilledlig i så måte. Det viser seg også att smalsporsmateriellet ofte også er kortere enn normalsporsmateriellet (i mindre skala) med samme sporvidde.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 08 mai 2013 at 11:21
Sjekk disse sidene for britiske anlegg, her er noe i ulike skalaer (00, H0 og 0 + noe N)
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/forum/87-layout-topics/" rel="nofollow - http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/forum/87-layout-topics/
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/forum/66-layout-track-design/" rel="nofollow - http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/forum/66-layout-track-design/
|
Posted By: Samskeyti
Date Posted: 08 mai 2013 at 12:33
Mange svar her, det setter eg pris på. Dette er eit lite anlegg, og det er sjølvsagt begrensa kjøremulighet. For å utdype og presisere litt; tanken med dette anlegget er å lære mest mulig innan MJ med tanke på sjølvbygging. Når eg nevnte at eg ville ha mest mulig kjøremuligheter så var ikkje tanken at alt skulle vere eit industriområde, men at eg ville ha litt meir enn ei linje og eit enkelt industrispor. Eg ønsker H0 skala med normal sporbredde med tanke på at eg ønsker å utvide anlegget seinare når eg får bedre plass. Eg har ikkje fått tid til å sjå så mykje på dei sidene det er linka til her, men eg skal få sett på dei etterkvart. Eg tenker å bruke sommeren på å planlegge og handle inn utstyr og begynne bygginga til hausten når det er "byggevêr" ute:)
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 mai 2013 at 12:53
Hmm... Hva med å bygge to seksjoner på 90x50cm (jeg sier seksjoner i stedet for moduler, så står du mye friere mht endeprofilene), og ha et gjennomgående spor over begge disse to. Legg til en sporveksel i hver ende (med litt plass utenfor til lok og en vogn eller to, evt bruk plassen under skrivebordet til uttrekk) så har du en stasjon med et omkjøringsspor. Stasjonen kan da forlenges senere ved å sette inn flere seksjoner mellom disse to. Legg til flere veksler for sidespor der du måtte ønske, og vips har du en liten ISL med mulighet for senere utvidelser
Det gjennomgående sporet trenger ikke ligge parallellt med fronten, du kan godt skrå det litt eller legge inn en kurve for litt variasjon. Bare ha i tankene at sporet skal fortsette ut på neste seksjon når den tid kommer, slik at du ikke låser deg fast ved videre sporlegging senere.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 mai 2013 at 12:55
ISL?
------------- Svein S
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 mai 2013 at 13:22
ses wrote:
ISL?
|
Industrial Switching Layout. Sorry, er nok litt preget av alle årene på amerikanske MJ-forum, kom ikke på noe passende norsk ord i farta
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 mai 2013 at 13:53
Takk.
------------- Svein S
|
Posted By: Samskeyti
Date Posted: 08 mai 2013 at 14:38
Eg sitter og tegner forskjellige utkast med linjal og passer, men sidan eg ikkje har noko materiell liggande så lurer eg på kva mål eg skal gå ut ifrå? Eg tenker på bredde på spor, avstand til perrong/rampe, vognlengde (eg kjem til å gå for små godsvogner på dette anlegget), avstand mellom spor osv.
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 mai 2013 at 15:08
5 cm senterlinjeavstand mellom spor bør gå bra.
Avstand til infrastruktur langs sporet finner du av denne NEM-standarden: http://www.morop.eu/de/normes/nem102_d.pdf" rel="nofollow - http://www.morop.eu/de/normes/nem102_d.pdf Vognlengde for små godsvogner ligger på en opp til 10 cm.
------------- Svein S
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 08 mai 2013 at 15:09
Nå er det jo flere fabrikater du kan benytte, og de vil kunne ha litt forskjellig geometri, men det kan jo være greit å skjele litt til en av disse. I farta fant jeg en link til Roco som kanskje kan være informativ http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/gleis/rocoline-h0.pdf" rel="nofollow - http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/gleis/rocoline-h0.pdf
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Samskeyti
Date Posted: 08 mai 2013 at 15:44
Supert! Eg kjem nok til å gå for eit startsett og ekstra vogner frå Roco.
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 mai 2013 at 16:05
b e pedersen wrote:
Nå er det jo flere fabrikater du kan benytte, og de vil kunne ha litt forskjellig geometri, men det kan jo være greit å skjele litt til en av disse. I farta fant jeg en link til Roco som kanskje kan være informativ http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/gleis/rocoline-h0.pdf" rel="nofollow - http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/gleis/rocoline-h0.pdf
|
Men tror du ikke Roco følger NEM normen jeg henviste til?
------------- Svein S
|
Posted By: hsa77
Date Posted: 08 mai 2013 at 18:23
Samskeyti wrote:
Eg sitter og tegner forskjellige utkast med linjal og passer, men sidan eg ikkje har noko materiell liggande så lurer eg på kva mål eg skal gå ut ifrå? Eg tenker på bredde på spor, avstand til perrong/rampe, vognlengde (eg kjem til å gå for små godsvogner på dette anlegget), avstand mellom spor osv. |
I steden for å bruke passer og linjal kan du bruke et dataprogram for å tegne anlegget ditt. Selv bruker jeg Anyrail, gratisversjonen har en begrensning på max 50 "skinnebiter". I Anyrail kan du bygge med skinner fra de fleste fabrikater, blant annet ligger Roco sine geoline skinner i programmet. Anyrail kan lastes ned her: http://www.anyrail.com/index_en.html" rel="nofollow - http://www.anyrail.com/index_en.html
Lykke til med planleggingen.
mvh
------------- Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 mai 2013 at 18:28
Hvis man behersker passer og linjal, men det gjør kanskje ikke den yngre garde?, så er det ingen ting i veien for å bruke det til å drodle på hvordan et anlegg skal se ut.
------------- Svein S
|
Posted By: Samskeyti
Date Posted: 08 mai 2013 at 20:04
Eg har snekkerutdannelse og to år med teknisk tegning frå vidaregåande så eg veit veldig godt kva som er opp og ned på både passer og linjal :) Å laste ned programvare er eit alternativ, men eg trives betre med å pusle med blyant og viskelær enn å måtte sitte å krangle med eit dataprogram som aldri gjer som eg vil.
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 08 mai 2013 at 22:49
Byron Henderson er en amerikaner som har designet og har tanker også om små anlegg. Kanskje du kan finne noen ideer du kan bruke på http://www.layoutvision.com/gallery/" rel="nofollow - hans sider ?
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 08 mai 2013 at 23:53
Sikkert, Svein Så ikke det innlegget ditt før nå, siden vi postet nesten samtidig forrige gang
Edit: En smule uoppmerksom i kveld .., dette relaterer seg til innlegg ved 15-tida i dag
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: ses
Date Posted: 09 mai 2013 at 09:24
Og jeg så ikke (etter) at ditt innlegg var postet ett minutt etter mitt, så da burde jeg ha skjønt at du ikke svarte meg. Dette illustrer vel litt av svakhetene ved et forum som IKKE er trådbasert. Hvis vi ikke er påpasselig med å si hva vi svarer på, f.eks. ved sitering, kan det lett oppstå misforståelser.
------------- Svein S
|
|