Print Page | Close Window

Elektriske connektorer

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7772
Printed Date: 25 november 2024 at 23:13
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Elektriske connektorer
Posted By: Morten Jacobsen
Subject: Elektriske connektorer
Date Posted: 27 april 2013 at 21:05
På de fleste FREMO modulene jeg har sett er hovedstrømlederne avisolert og fødeledningene til skinnestrengene er loddet på. I en video på MR Video Plus (en episode i byggingen av "Thin Branch") har man benyttet connektorer som klemmes rundt strømlederen som går gjennom modulen og der fødeledningen har et eget hull. Det hele klemmes sammen, ledningene avisoleres inne i connektoren og kontakt er oppnådd. Connectoren heter http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/EMDCI/Home/Products/Catalog/~/3M-Scotchlok-Electrical-IDC-558-BULK-Run-and-Tap-Flame-Retardant-Red-22-16-AWG-5000-per-case?N=4294937785+5427538&Nr=AND%28hrcy_id%3AGSVXBDLLB9gs_TK8B6Q0BZB_N2RL3FHWVK_GPD0K8BC31gv%29&rt=d" rel="nofollow - Scotchlock IDC nr 558 . Er det noen som vet hvor slike kan kjøpes i Norge?

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO



Replies:
Posted By: bqg
Date Posted: 27 april 2013 at 21:20
De connektorer er ikke pålidelige, de er følsomme over for ledningernes tykkelse, samt der kan komme fugt i under opbevaring.
De bruges meget i biler, men ledningerne skal have et tværsnit, der passer til connectoren, ellers får du ikke en god forbindelse.



-------------
Hans Kurt Hansen


Posted By: Basic71
Date Posted: 27 april 2013 at 22:57
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Skjoteklemmer-10-stk-44035/" rel="nofollow - Biltema har de. Ikke bruk disse, veldig enkle å bruke. Men du får også mye glede ved feilsøking etter en tids bruk.

Rune


Posted By: GETEL57
Date Posted: 28 april 2013 at 20:12
Jeg planlegger selv å bruke denne type koblinger og har sjekket en del på verdensveven. Det er mange som bruker dem og med godt resultat over lang tid. Det blir presisert at det er viktig å bruke ledninger tilpasset den type kobling du har og ikke minst bruke et godt verktøy for å lukke dem. 3m har egne tenger til dette. Fuktighet blir nevnt som problem, men da får man nok andre problem også, dårlig sammenklemming også ofte nevnt
Her er en link til oversikt fra 3m: https://www.theelectricaldepot.com/pdf/scotchlok/3M%20Displacement%20Connectors.pdf" rel="nofollow - https://www.theelectricaldepot.com/pdf/scotchlok/3M%20Displacement%20Connectors.pdf

-------------
Terje


Posted By: hsa77
Date Posted: 28 april 2013 at 22:49
Det er nok ganske sikkert stor kvalitetsforskjell på Biltema og 3m Scotchlok. Tviler på at gutta i Model Railroader hadde anbefalt å bruke Scotchlok dersom de ikke var til å stole på over tid, anleggene de har bygget i MRR har jo holdt koken i årevis.

Men så er spørsmålet - hvor får man kjøpt ekte 3m Scotchlok i Norge? Jeg har søkt på nett, foreløpig uten resultat.

Mvh


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 april 2013 at 23:31
De connectorer jeg forbinder med Scotchlock, er ikke de som er i den linken ovenfor.
Det er derimot koniske fjærer av ulik diameter som skrues over en sammentvinnet antall avisolerte ledningsender. Slike er godkjent i husinstallasjon og gir meget god kontakt om termineringen er riktig utført. Man kan også bruke slike Scotchlock på enkeltkjernede ledninger - og i kombinasjon mellom enkelt- og magetrådige ledninger forutsatt at man tvinner disse før Scotchlocken skrues på.
Thorsmann har også slike.
 
Det kan være denne typen som menes?


Posted By: hsa77
Date Posted: 28 april 2013 at 23:50
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

De connectorer jeg forbinder med Scotchlock, er ikke de som er i den linken ovenfor.
Det er derimot koniske fjærer av ulik diameter som skrues over en sammentvinnet antall avisolerte ledningsender. Slike er godkjent i husinstallasjon og gir meget god kontakt om termineringen er riktig utført. Man kan også bruke slike Scotchlock på enkeltkjernede ledninger - og i kombinasjon mellom enkelt- og magetrådige ledninger forutsatt at man tvinner disse før Scotchlocken skrues på.

Thorsmann har også slike.

 

Det kan være denne typen som menes?


Tror ikke det, i MRR kaller de det for "suitcase connectors". Hovedpoenget er at man ganske enkelt kan koble disse connectorene på en power bus uten å kappe den. Da kan man enkelt koble til flere "track feeders" ved behov.


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: EirikS
Date Posted: 29 april 2013 at 00:22
Scotchlok er kun navnet på en hel produktserie av konnektorer og klemmer fra 3M.
Klemmen det spørres etter her kalles tyvklemme av installatør, som er en klemme som brukes noe når det gjelder bilelektrisk.
De kalles suitcase connector på engelsk, men ikke sikker på om man finner koffertklemmer i Norge.
Klemmen har også andre navn, og kan enkelt skaffes på biltema.
Brukes den på korrekt måte, og på riktig type kabel, så er den grei nok til sitt bruk.
Den er en "nødløsning" for kabler som ikke kan skjøtes på annen måte, feks der det er trangt og kort kabel.

Telemontører, låsesmeder, alarm og automasjonsinstallatører bruker mye av en klemmetype som benevnes med to bokstaver og et tall, feks uy2, ur1.
Denne klemmen omtales i det daglige som scotchlok.
Den fåes med og uten vaselinfyll som beskytter mot fukt.

Klemma Kjell H. beskriver kalles en skruklemme, og grupperes vel sammen med andre toppklemmer.
Den kan brukes for å forbinde entrådet leder med flertrådet leder.

En mye brukt toppklemme som kan åpnes og lukkes produseres av Wago, og blir sammen med vanlig toppklemme daglig kalt wagoklemme.
Utenom skruklemma så har toppklemmene fjær som holder konstant trykk mot lederene og kan brukes for både entrådet og flertrådet leder.

En rekkeklemme som i dagligtale kalles sukkerbit var en mye brukt løsning tidligere.
For entrådet leder så kan den være brukanes, men for flertrådet så skader den lederen.

For MJ så burde slike skjøter loddes istedet for å bruke tyvklemmer, da det er snakk om en sammenføyning som ikke skal deles igjen.
Over loddepunktet bruker en krympestrømpe.
Vil man ikke lodde så burde man bruke en "wagoklemme".
Den skader ikke kordellene, reduserer ikke tversnittet i en skjøt, kan forbinde ulike dimensjoner, holder et varig trykk mot lederne, og kan også åpnes igjen.
På siden er det også spalte for måling med multimeter ved behov.
Klemmene finnes for 2,3 og 5 ledere.
Det finnes også holder for den type klemme om man ikke kan feste kablene istedet.
Wago-klemmene kan kjøpes for et par kroner stykket på nett.

Det jeg har skrevet om koblingsklemmene er veldig generelt, og skummer kun toppen for bruken av de ulike i profesjonell installasjon.


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 04 mai 2013 at 12:44
Fikk en pakke fra Micro Mart i går og som vanlig hadde de lagt ved gjeldende katalog. Ser at de har connectorene jeg etterlyste. Mener fortsatt at dette er enklere enn å avisolere busen hver 30cm for å lodde på en feeder. I all fall enklere om man må ligge under et anlegg å lodde.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: eika
Date Posted: 04 mai 2013 at 13:59
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Mener fortsatt at dette er enklere enn å avisolere busen hver 30cm for å lodde på en feeder.


Men hvorfor i all verden må du ha mating med så kort avstand da? Må da vel holde mer enn nok med en mating for hver meter? Og legger du den matingen i begge retninger fra et sentralt fordelingspunkt så blir det tre meter mellom hver plass du må avisolere mateledningen.


-------------
Når går toget fra Skråvika?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net