Print Page | Close Window

Hjelp til reduksjon av Volt

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7752
Printed Date: 28 september 2024 at 13:41
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hjelp til reduksjon av Volt
Posted By: trondk
Subject: Hjelp til reduksjon av Volt
Date Posted: 18 april 2013 at 17:38
Hei
Jeg har hørt at man kan redusere Volt ved hjelp av motstander.
Jeg har 22V som jeg skal ha ut 3V 20mA fra.
Siden jeg ikke er den skarpeste skuffen i kniven ;) tenger jeg litt hjelp til hvordan jeg skal få til dette.

Er det noen som enkelt kan forklare meg eller tegne opp for meg hvordan jeg skal få gjort dette?

Jeg har skaffet meg 850, 1k og 1k3 ohms motstander men jeg klarer ikke måle meg frem til at det blir noe drop slik jeg har lagt dem inn.





Replies:
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 april 2013 at 20:29

Først: Det du ønsker å redusere, heter spenning. Spenning måles i volt.

Jeg går ut fra at du har en last, kanskje en lampe eller en hvit lysdiode, som trekker ca. 20 mA ved 3 V. (For lydioder er det riktigere å si at den har et spenningsfall på ca. 3V ved 20 mA, da spenningen endrer seg relativt lite som funksjon av strømmen.)

Om det er tilfelle, kobler du en passende motstand i serie med lasten. Med 3 V over lasten, blir det 19 V igjen over motstanden. Passende resistans blir da 19 V / 20 mA = 950 ohm. 1 k (kohm) er da en passende standardverdi.

Vær imidlertid oppmerksom på at motstanden må tåle effekten. Ved 19 V og 20 mA blir det 19 V * 20 mA = 0,38 W effekttap i  motstanden. Mange "standard" motstander tåler bare 0,25 W.

Om det er en lysdiode, må du være nøye med retningen. Anoden, som vanligvis er det lange benet, skal til pluss, mens katoden skal til minus. Ved seriekobling med motstand kobler du f.eks. sammen anoden og det ene benet på motstanden, mens det andre benet på motstanden kobles til pluss, og katoden til minus. Om du kobler lysdioden feil vei, kan den ødelegges, da den vil få nesten hele spenningen på 22 V over seg, og lysdioder tåler ofte ikke så høy reversspenning.

Metoden med seriemotstand forutsetter at du vet omtrent hvor mye strøm lasten trekker ved ønsket spenning. Om lasten trekker mindre strøm enn forventet, blir spenningen høyere. Om lasten varierer, vil spenningen variere.



Posted By: trondk
Date Posted: 18 april 2013 at 21:07
Takk for svar :)
Betyr det at jeg skal lage noe tilsvarende dette?
[/URL]

Dioden jeg har ser slik ut, jeg anter at den tjukke ringen som er nederst er pluss siden?
[/URL]


Posted By: hsa77
Date Posted: 18 april 2013 at 21:12


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 april 2013 at 21:22
Originally posted by trondk trondk wrote:

Takk for svar :)
Betyr det at jeg skal lage noe tilsvarende dette?

Nei! Det der er en parallellkobling, ikke en seriekobling. I en seriekobling har hvert koblingspunkt tilkobling til kun to komponenter, ikke tre som i figuren.

Kobler du det som i figuren, kommer du til å brenne av lampa.

Quote Dioden jeg har ser slik ut, jeg anter at den tjukke ringen som er nederst er pluss siden?
Det der er en motstand, ikke en diode. Motstander kan man snu hvilken vei man vil.




Posted By: trondk
Date Posted: 18 april 2013 at 21:30
Det var da som....
1. Kan motstanden brukes?
2. Kobles den i tilfellet i serie?
3. Blir regnestykket det samme?
4. Hvor får man evt kjøpt dioder?
Skjønner jeg burde fulgt bedre med i fysikktimen. :(


Posted By: EirikS
Date Posted: 18 april 2013 at 21:48
Hva er det du har som skal ha 3V og trekker 20mA?
Er det en lysdiode, glødepære, eller noe helt annet?


Posted By: trondk
Date Posted: 18 april 2013 at 23:21
Det er en lysdiode.
Holder på med en skiftetraktor og skal ha lys i hytta og AUX porten min leverer 22v
:)


Posted By: EirikS
Date Posted: 18 april 2013 at 23:30
Koble ene siden av motstanden på 1k til pluss, andre siden av motstanden til det lange beinet på dioden, og det korte beinet på dioden til minus.
Blir det for lyst kan du bytte til motstanden på 1k3 eller annen med høyere verdi enn den på 1k.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 april 2013 at 01:01

Hvis motstanden på 1 k bare er 1/4 W, kommer den antagelig til å brenne opp. Med 1k3 kommer den forhåpentligvis til å berge, men det er på grensen. Om motstanden tåler 1/2 eller 0,6 W, er det greit.

Uansett tipper jeg at lyset blir i kraftigste laget med så mye strøm. Det kan du løse ved å dimme utgangen, om dekoderen klarer det, eller bruke en enda større motstandsverdi. Større motstandsverdi kan du få ved å seriekoble noen av de du har - resistansen blir da summen av verdiene.

Se også:

http://no.wikipedia.org/wiki/Seriekobling" rel="nofollow - http://no.wikipedia.org/wiki/Seriekobling

http://no.wikipedia.org/wiki/Lysdiode" rel="nofollow - http://no.wikipedia.org/wiki/Lysdiode

http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_%28resistor%29" rel="nofollow - http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_(resistor)

http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_%28resistans%29" rel="nofollow - http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_(resistans)




Posted By: trondk
Date Posted: 19 april 2013 at 06:49
Tusen takk mine herrer :)
Er på reisefot så jeg får prøve når jeg er hjemme igjen :)


Posted By: ses
Date Posted: 19 april 2013 at 07:50
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Uansett tipper jeg at lyset blir i kraftigste laget med så mye strøm. Det kan du løse ved å dimme utgangen, om dekoderen klarer det, eller bruke en enda større motstandsverdi. Større motstandsverdi kan du få ved å seriekoble noen av de du har - resistansen blir da summen av verdiene.

Blir det så kraftig lys? Det opplyses jo at lasten (som vi senere fikk vite var en LED) var på 20 mA og spenningsfallet 3 volt. Med 22 volt input skulle det bli et spenningsfall over motstanden på 19 volt. Med 1,3 k motstand, blir strømmen etter I=U/R lik 19/1300 = 0,015 = 15 mA, som altså er mindre enn oppgitt. Det bør vel gå bra?



-------------
Svein S


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 april 2013 at 08:42

Originally posted by ses ses wrote:

Blir det så kraftig lys? [...]

Min erfaring med de hvite lysdiodene jeg har prøvd, er at de lyser svært intenst ved så mye som 20 mA, og det tror jeg blir i meste laget i førerhuset i et H0-lok. Det er vel ikke meningen at det skal lyse kraftigere fra førerhuset enn fra hovedlyskasteren? 20 mA er maksimum for enkelte lysdioder, og de lyser ofte godt selv ved 5 - 10 mA. Men det er forskjell på hvor effektive de er, så man får prøve seg frem. Er man nede i 10 mA, kan man dessuten klare seg med en motstand på 1/4 W.

Hvite lysdioder har omtrent dobbelt så stort spenningsfall som røde og grønne, slik at de ved samme strøm bruker omtrent dobbelt så mye effekt. De røde avgir dessuten lys i en del av spekteret der øyet ikke er så følsomt. Det skulle tilsi at de hvite oppleves som langt mer intense enn de røde ved samme strøm.



Posted By: Stein
Date Posted: 19 april 2013 at 10:15
Har selv brukt hvite lysdioder (LED) til både husbelysning, og inne i personvogner. Diodene jeg brukte kom fra en slynge med julepyntlys fra Clas Ohlson. Hvite dioder lyser som det er nevnt her ganske sterkt, og jeg har fått godt resultat med strøm ned mot 2 mA. Da blir seriemotstanden ved 22 Volt spenning fra dekoder 10 kohm (10000 ohm). Synes det blir mest realistisk med et relativt svakt lys. Anbefaler at du prøver deg frem og ser hvorden det ser ut i mørket, slik at det ikke ser ut som du har flombelysning inne i førerhytta. For et godt resultat er det og viktig at det ikke kommer lys ut andre plasser enn gjennom vinduene. Dersom det skinner gjennom kåpen eller taket til loket, kan dette stoppes med svart maling eller sølvtape på innsiden.

-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: ses
Date Posted: 19 april 2013 at 10:19
Ok. Jeg vurderte bare ut fra strømstyrken. Jeg har så langt ingen erfaring med hvite LEDs, men har 200 i bestilling som skal brukes i et stillverkpanel. Så det var nyttig tips med at vi da kanskje bør øke motstandsverdien for å få til et ikke for intens lys når det bare skal brukes til markering. Får vel prøve oss fram med et potmeter først. 

-------------
Svein S


Posted By: smholt
Date Posted: 19 april 2013 at 12:08
Et lite spørsmål fra sidelinjen vedr selve dekoderen. Er det ikke slik at man kan regulere intensiteten på en slik utgang på en måte ved at man regulerer en frekvens, slik at man kan dimme dioden selv om den blir tilført 3v/20 ma og har en dropmotstand i serie?
Om det er tilfelle, er det vel bare viktig å redusere spenning og strøm til det dioeden tåler og deretter sette intensiteten via DCC-systemet?


-------------
mvh,
Svein-Martin Holt
http://www.platelayer.com" rel="nofollow - platelayer - http://www.facebook.com/sveinmartin" rel="nofollow - facebook


Posted By: smholt
Date Posted: 19 april 2013 at 12:15
Originally posted by Stein Stein wrote:

Har selv brukt hvite lysdioder (LED) til både husbelysning, og inne i personvogner. Diodene jeg brukte kom fra en slynge med julepyntlys fra Clas Ohlson. Hvite dioder lyser som det er nevnt her ganske sterkt, og jeg har fått godt resultat med strøm ned mot 2 mA. Da blir seriemotstanden ved 22 Volt spenning fra dekoder 10 kohm (10000 ohm). Synes det blir mest realistisk med et relativt svakt lys. Anbefaler at du prøver deg frem og ser hvorden det ser ut i mørket, slik at det ikke ser ut som du har flombelysning inne i førerhytta. For et godt resultat er det og viktig at det ikke kommer lys ut andre plasser enn gjennom vinduene. Dersom det skinner gjennom kåpen eller taket til loket, kan dette stoppes med svart maling eller sølvtape på innsiden.
En annen variant som kan brukes om man lager en "buss" for f.eks. bygningslys, er at man kan kjøpe seg en 12V dimmer på ebay, under 4$ for denne inklusiv frakt:
http://www.ebay.com/itm/LED-Light-Dimmer-Brightness-Adjustable-Color-Control-DC-12V-8A-For-Led-Strip-/200913507705?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item2ec760d579" rel="nofollow - http://www.ebay.com/itm/LED-Light-Dimmer-Brightness-Adjustable-Color-Control-DC-12V-8A-For-Led-Strip-/200913507705?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item2ec760d579
Da kan man enten bruke led strips med ferdig formotstand eller didoder med passende 9v dropmotstand og styre alle LED's på samme "buss" med en billig kontroller.


-------------
mvh,
Svein-Martin Holt
http://www.platelayer.com" rel="nofollow - platelayer - http://www.facebook.com/sveinmartin" rel="nofollow - facebook


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 april 2013 at 12:36
I fare for å spore av tråden, er det spurt om dimming av lysdioder med dekodere.
 
Dimming fra dekodere er at full strøm blir pulset hurtig slik at det ikke oppstår spenningstap (og varme) i dekoderen. Lysdioder oppfører seg anderledes enn lyspærer ved slik pulsing. Uten formotstand, kan en lysdiode bli skadet da det i korte øyeblikk vil gå veldig stor strøm. Dette er anderledes ved "vanlige" lyspærer. Dette er "termiske element" der glødetråden skal varmes opp. Den er derfor ikke så følsom for stor strøm i en kort periode dersom total effekt for pæren ikke overskrides (termisk treghet). Man vil derfor se en "annen oppførsel" ved dimming av lysdioder kontra pærer med dekodere.
Noen dekodere har egenskaper som til en viss grad kompenserer for dette (f.eks. ESU).


Posted By: hsa77
Date Posted: 19 april 2013 at 14:58
Dersom du henter strøm fra aux utgangen og den ene skinneforbindelsen (du bruker da ikke plussforbindelsen  (som regel blå ledning) på dekoderen) vi spenningen halveres. Da slipper du problemer med varmgang i motstanden til led-lyset.

mvh



-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net