Print Page | Close Window

BM 68 i modell

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7735
Printed Date: 29 mars 2024 at 00:19
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: BM 68 i modell
Posted By: RuneH
Subject: BM 68 i modell
Date Posted: 12 april 2013 at 11:03

I løpet av de siste årene har det på forumet/i MJ-miljøet vært omtalt to utgaver av BM 68A i H0 (resin). Er det noen som vet om det (fremdeles) er mulig å få tak i modellen(e)?



-------------
Mvh

Rune H



Replies:
Posted By: Pelle
Date Posted: 12 april 2013 at 15:40
Det er Terje Wold som jobber med bm 68a og så vidt jeg vet er den ikke klar ennå. Jeg har vist frem mitt eget 68b-sett her på forumet og lekt med tanken på å lage avstøp for de som er interessert, men har ikke kommet så langt.

Problemet for oss begge er at vi ikke har noen god løsning på boggiene..

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: TeVe
Date Posted: 19 juli 2013 at 19:11
Originally posted by RuneH RuneH wrote:

I løpet av de siste årene har det på forumet/i MJ-miljøet vært omtalt to utgaver av BM 68A i H0 (resin). Er det noen som vet om det (fremdeles) er mulig å få tak i modellen(e)?



Hei
Jeg er kommet et stykke på vei med en modell av BM68A basert på en master fra Bernd Werner Fratzke. Det har imidlertid vært litt trøblete helsemessig, nettopp utskrevet fra sykehus i dag, men det går fremover omenn langsomt.

Så langt er vognkassen kommet
http://www.modelljernbane.net/prosjekt1/Bm68a2.jpg" rel="nofollow - vognkasse

Jeg jobber med frest vognbunn og vinduer. Drift vil kunne skje med modifisert Halling-boggier.

Terje

-------------
Terje V.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 19 juli 2013 at 22:03
Det ser jo bra ut
Ett 68a-sett samt 65a,b-sett i plåtkledning med motor- og styrevogn er noe som står høyt på lista mi hvertfall!!
Ønsker deg god bedring og fortsatt god sommer.

Mvh Thomas

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Pelle
Date Posted: 21 juli 2013 at 21:02
Jeg har lenge jobbet med bm 65a, og har kommet frem til samme løsning som Terje med frest understell og modifiserte Hallingboggier. Tiden får vise, men prosjektet går fremover. Fra før av har Scandinavian Miniatures laget trevognene, og disse er i ferd med å modifiseres slik at de kan passe med bm65-motorvognen.

http://www.messingmodeller.no/temaer/motorvogner/type-65/" rel="nofollow - Scandinavian Miniatures

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 21 juli 2013 at 22:09
Vil det da bli sett med motor- og styrvogn da? Ala 69-settet som er kommet på markedet?


Mvh Thomas

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Svein
Date Posted: 22 juli 2013 at 07:25
Pelle, jeg synes at kåpa er litt rar, skal ikke det gå skrått ned fra hver side i front til midtdørene på begge sider.
Jeg synes kåpa er for rett, kan hende bildet lyver litt.
 
For meg ser den ut som 65b, men jeg kan ta feil.
 
mvh
 
Svein


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 22 juli 2013 at 18:29
68 a og b har rette skjørt mot midtdører. Resinkåpa har korrekt skjørt. Jeg har hatt en slik kåpe i mitt eie.
Mvh
Arne

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 22 juli 2013 at 19:22
Tror du har lest feil i farten Arne.
Svein skriver om 65a-settet Pelle jobber med og ikke 68a-settet Terje jobber med.
Går du inn på linken til Pelle som er lagt ved til Scandinavian Miniatures, ser du modell av type 65 og linken til Terje som er lagt ved som heter vognkasse, ser du modell av type 68.

Er nok enig med deg Svein at det ser mer ut til å være type 65b om ikke bildet lyver. ( noe det selvsagt kan gjøre)


Mvh Thomas

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 22 juli 2013 at 22:03
Du har rett...
Sorry, gjelder å lese hele ja
Arne

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Pelle
Date Posted: 24 juli 2013 at 23:05
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Vil det da bli sett med motor- og styrvogn da? Ala 69-settet som er kommet på markedet?
Mvh Thomas


For Scandinavian Miniatures sitt vedkommende vil det selges løse motor-, mellom- og styrevogner for type 65a og b i ulike utforminger. Forøvrig er det styrevogna som Scandinavian Miniatures i sin tid lagde som er avbildet øverst til venstre i dette forumet! Det var Pünther som lagde avstøpning av disse og solgte dem som ferdigmodeller i sin tid. Originalen vil bli modifisert og oppgradert i tillegg til at det vil komme ulike varianter av styrevognene.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 24 juli 2013 at 23:16
Originally posted by Svein Svein wrote:

Pelle, jeg synes at kåpa er litt rar, skal ikke det gå skrått ned fra hver side i front til midtdørene på begge sider.
Jeg synes kåpa er for rett, kan hende bildet lyver litt.

 

For meg ser den ut som 65b, men jeg kan ta feil.

 

mvh

 

Svein


Det er 65a med senket vognkasse på midten, hovedsaklig basert på NJKs modellforetegnelse. Det er mulig denne fortegnelsen er feil, så jeg skal sjekke denne bedre opp mot bilder jeg har liggende. Her er noen bilder av en nyere prototype som kanskje illustrerer dette bedre:


Freset bunnplate og motorboggi montert. Man kan tydelig se at dørene ligger lavere enn vinduene.

Jobber også med 65b, men denne har en buet vognkasse som foreløpig har gitt litt hodebry i konstruksjonen.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: SveinR
Date Posted: 24 juli 2013 at 23:44
Stilig modell MortenThumbs Up

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Thomas F
Date Posted: 25 juli 2013 at 01:09
Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til dette kommer for dette ser skikkelig bra ut Pelle

Det jeg tror Svein mener med skråning av side, er at kanten fra endene skal skrå mer mot dørene slik at avstanden mellom underkant vindu og bunn av vognkassa blir større jo nærmere dørene enn kommer, men hvor synlig det vil bli i 1:87 veit jeg ikke.


Mvh Thomas

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Svein
Date Posted: 25 juli 2013 at 07:59
Hei Pelle
 
Det var ikke for og kritisere modellen, men det var for at modellen skulle være mest mulig korrekt.
Den skal jo selges.
 
Jeg ser på de nye bildene at det går skrått ned mot midtdørene.
 
Så det forrige bildet var missvisende i forhold til vinkling.
 
Dette blir spennende, skal nok ha ett par stykker når den kommer.
 
Hva med drivverk, blir det Halling eller blir det noe som er lagd spesielt for denne modellen.
 
Dette blir en sukdess når den kommer, alle prater og ønsker seg en 65a i modell.
 
Mvh
 
Svein


Posted By: ses
Date Posted: 25 juli 2013 at 23:37
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Det er 65a med senket vognkasse på midten, hovedsaklig basert på NJKs modellforetegnelse. Det er mulig denne fortegnelsen er feil, så jeg skal sjekke denne bedre opp mot bilder jeg har liggende.

Hvis det er NJK H0-fortegnelse du henviser til, så er det jeg som har tegnet tegningen av type 65a der. Jeg brukte hovedtegningen til Skabo som underlag, som rett nok ikke er så detaljerte som lokhovedtegninger. Men jeg er ganske sikker på at den er korrekt når det gjelder vognkassens form. Det er noe av det karakteristiske med 65a-motorvognene at underkanten av vognkasseplatene skrår ned mot midtdørene. Man ser det veldig tydelig på dette bildet fra prøveturen i 1936 av 18508.




-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 26 juli 2013 at 14:32
artig, en slik motorvogn hadde passet seg fint i samlingen

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Pelle
Date Posted: 27 juli 2013 at 00:24
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Det er 65a med senket vognkasse på midten, hovedsaklig basert på NJKs modellforetegnelse. Det er mulig denne fortegnelsen er feil, så jeg skal sjekke denne bedre opp mot bilder jeg har liggende.

Hvis det er NJK H0-fortegnelse du henviser til, så er det jeg som har tegnet tegningen av type 65a der. Jeg brukte hovedtegningen til Skabo som underlag, som rett nok ikke er så detaljerte som lokhovedtegninger. Men jeg er ganske sikker på at den er korrekt når det gjelder vognkassens form. Det er noe av det karakteristiske med 65a-motorvognene at underkanten av vognkasseplatene skrår ned mot midtdørene. Man ser det veldig tydelig på dette bildet fra prøveturen i 1936 av 18508.


På dette bildet tatt av Knut A Andersen, virker det som at den skrår temmelig mye, men slike inntrykk kan fort forvrenges med teleobjektiv...

Knut holder forøvrig en fantastisk utstilling hver søndag frem til 22. september med tog på Drammensbanen mellom Spikkestad og Drammen som tema på Lier Bygdetun i Lierbyen. De som er i området bør kjenne sin besøkelsestid. Her er det mye bra som tidligere aldri er publisert!
http://www.budstikka.no/helg/kongelig-tunnelapning-1.7935867" rel="nofollow - Artikkel fra Budstikka

Jeg har studert bm 65 temmelig nøye de siste årene, og føler jeg har god oversikt over konstruksjon og de ulike variantene som finnes av motorvognene med tilhørende mellom- og styrevogner.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Tjetland
Date Posted: 27 juli 2013 at 23:20
BM 68 blir et skikkelig klenodium i samlinga.... Keep up the good work Terje!!!

-------------
http://aalgaardbanens-venner.com/


Posted By: Pelle
Date Posted: 28 juli 2013 at 12:25
Originally posted by Tjetland Tjetland wrote:

BM 68 blir et skikkelig klenodium i samlinga.... Keep up the good work Terje!!!


Det er jeg fullstendig enig i selv! Gleder meg til BM 68a kommer. Den skal rulle mye på skinnene, kanskje til og med sammen med min 68b!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: TeVe
Date Posted: 28 juli 2013 at 14:08
Originally posted by Tjetland Tjetland wrote:

BM 68 blir et skikkelig klenodium i samlinga.... Keep up the good work Terje!!!


Jeg går løs på den i september igjen. Er for opptatt nå med utendørs jobb på oppdrag for eiendomssjefinnen. Tør ikke mukke.

Har sendt forespørsel til Halling om en lett tilpasset boggi. Justering av akselavstand er greit, men det må andre hjul til enn de som vanlig leveres på den. Halling har disse også så det blir neppe noe problem. Jeg har målt opp at det er plass. Gjør ikke ferdig bunnplate før dette er avklart.

Boggisider, isolatorer osv og andre støpedeler er klar for formsetting/støping.



-------------
Terje V.


Posted By: Svein
Date Posted: 28 juli 2013 at 14:40
Blir spennende Terje, gleder meg og se på hvordan prosjektet
stiger fremover både utseende og med drivverk som passer.
 
Svein


Posted By: Kleindorf
Date Posted: 29 juli 2013 at 12:22
Pelle:  "Det er jeg fullstendig enig i selv! Gleder meg til BM 68a kommer. Den skal rulle mye på skinnene, kanskje til og med sammen med min 68b! "
Kan du si noe om opprinnelsen til dette vognsettet ditt, og byggemåten ?

-------------
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 juli 2013 at 12:44
Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

Pelle:  "Det er jeg fullstendig enig i selv! Gleder meg til BM 68a kommer. Den skal rulle mye på skinnene, kanskje til og med sammen med min 68b! "
Kan du si noe om opprinnelsen til dette vognsettet ditt, og byggemåten ?


http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2481&KW=dmjk&PID=17034232&title=pelles-weblogg#17034232" rel="nofollow - Pelles weblogg

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 10 mars 2018 at 17:36
Hei.
 
Etter å ha vært fraværende fra MJ noen år, ønsker jeg å starte opp igjen nå.
 
Ble det noen realitet mtp BM65a/b sett? BM68 blir å få tak på hos NMJ snarlig.


-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Pelle
Date Posted: 10 mars 2018 at 20:52
65a kommer nok etter hvert. Jeg jobber med å tegne deler til dette i hvert fall. Har sett en modell av 65b og 65c også, men vet ikke om / når disse vil komme.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 10 mars 2018 at 21:59
Så fint å høre! Om mulig, ønsker jeg å høre fra deg når dette er en realitet! Det er for min del 65a som jeg tenker på.

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Pelle
Date Posted: 11 mars 2018 at 09:42
Jeg skal melde fra i denne tråden når jeg har noe å presentere. Status nå er at jeg har fått laget utkast til taket (som er helt spesielt på akkurat denne typen) og har fått prøver på flere typer drivverk som jeg prøver ut.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 14 mars 2018 at 18:34
Det er flott å høre! Dette blir spennende å se når det kommer!

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 14 august 2018 at 21:33
Noen her som har skaffet seg 68a - tidlig utgave i gammeldesign?


Posted By: Asgeir
Date Posted: 15 august 2018 at 00:25
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Noen her som har skaffet seg 68a - tidlig utgave i gammeldesign?


Ja?

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Pelle
Date Posted: 15 august 2018 at 11:15
Taket er nå tegnet og printet ut på 3D-printer for å teste tilpasning.
For tiden jobbes det med løsninger på drivverk..


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kleindorf
Date Posted: 15 august 2018 at 11:37
Vil BM 65 komme som ferdigmodell, byggesett eller i begge varianter?
BFS 65 annonseres jo nå som ferdigmodell. Vil den kunne levers som byggesett senere?

Om både styrevogn, mellomvogn og motorvogn - som sikkert mange av oss ønsker - kun blir levert som ferdigbygde blir det jo samlet 15 til 20 tusenlapper. Sikkert greit for mange, men når først deler til en ferdigmodell lages for bygging, er vel det meste av jobben gjort om de så flerfoldiggjøres og etter hvert selges som byggesett også?


-------------
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)


Posted By: Pelle
Date Posted: 15 august 2018 at 11:56
Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

Vil BM 65 komme som ferdigmodell, byggesett eller i begge varianter?

Det er ingen planer om dette ennå. Hvis jeg finner en løsning og blir fornøyd med min modell, vil jeg vurdere det. Men det ligger nok langt fremme i tid.

Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

BFS 65 annonseres jo nå som ferdigmodell. Vil den kunne levers som byggesett senere?

BFS 65 (ikke ubåten) er tidligere forhåndssolgt som byggesett. Disse vil bli levert til de som har bestilt når ferdigmodellen kommer. Dette skyldes at jeg bruker mye av de samme etse-og støpedelene, og at man må bestille alle støpedeler samtidig og i stort opplag.

Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:


Om både styrevogn, mellomvogn og motorvogn - som sikkert mange av oss ønsker - kun blir levert som ferdigbygde blir det jo samlet 15 til 20 tusenlapper. Sikkert greit for mange, men når først deler til en ferdigmodell lages for bygging, er vel det meste av jobben gjort om de så flerfoldiggjøres og etter hvert selges som byggesett også?

Det koster mest å få laget deler til både byggesettene og ferdigmodellene, så prisforskjellen er ikke så veldig stor. Men jeg noterer det du skriver, så det kan jo hende at jeg leverer både byggesett og ferdigmodell av samme type etter hvert.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 15 august 2018 at 18:05
Dette ser bra ut!

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net