Print Page | Close Window

Video fra hylleanlegget

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Z-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:220
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7715
Printed Date: 23 april 2024 at 08:33
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Video fra hylleanlegget
Posted By: Heine Pedersen
Subject: Video fra hylleanlegget
Date Posted: 25 mars 2013 at 11:15
Etter noen år uten aktivitet og trafikk i hylleanlegget er det nå endelig liv der igjen. Her er en film som viser en runde. Smile



Direktelink: http://www.youtube.com/watch?v=X3KwOyaH1Q8


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook




Replies:
Posted By: smholt
Date Posted: 25 mars 2013 at 11:31
Skikkelig "the american way", med doble lok. 6 min på en runde er jo ikke så verst. :-) Flott å se.

-------------
mvh,
Svein-Martin Holt
http://www.platelayer.com" rel="nofollow - platelayer - http://www.facebook.com/sveinmartin" rel="nofollow - facebook


Posted By: ses
Date Posted: 25 mars 2013 at 12:33

Man får plass til mye i Z-skala, gitt. Hva er egentlig de ytre målene på anlegget?

Dogbone kjøreopplegg, tydeligvis? Er det to sløyfer med polvending, eller er den store stasjonen elektrisk delt på langs med hver sin polaritet?

Men videoen viste ikke kjøring på den øverste stasjonen. Hvor kommer man dit fra?



-------------
Svein S


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 25 mars 2013 at 14:23
Anlegget er 390x60. Det er over 100 meter spor, og rundt 50 penser. Det er også en skyggestasjon i bunnen under den nederste vendesløyfa. Den øverste endestasjonen har spor ut i fra den øverste vendesløyfa. Enklere å vise med et bilde egentlig:



Bildet under viser nedre vendesløyfe og skyggestasjonen under denne igjen (jeg kan løfte av den øverste delen for lettere å komme til for vedlikehold).



Stasjonen er delt med noen spor i hver sin retning, men det midterste har tilknytning til begge sider, og er isolert slik at det kan polvendes etter behov.

Og anlegget er bygd slik at alt av landskapsdeler kan plukkes av. Dette bildet er tatt for et par uker siden da jeg pusset skinner etter flere års lagring:






-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: ses
Date Posted: 25 mars 2013 at 15:17
Imponerende! Nesten så jeg har lyst til å begynne med Z for å få plass til lange kjørestrekninger på liten plass.  Fant også hjemmesida di med masse interessant informasjon. 

-------------
Svein S


Posted By: EirikS
Date Posted: 25 mars 2013 at 18:42
Artig å se.
Du har et spennende anlegg.
Gleder meg til jeg er kommet så langt at jeg også kan kjøre litt.
Stusselig med tog i esker :p

Hvordan er det med signalanlegg og automatikk på anlegget?


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 25 mars 2013 at 18:52
Foreløpig ingen automatikk, så jeg har litt å passe på når jeg slipper fire tog utpå. :) Kan lett bli litt forvirret når man plutselig ikke ser et eneste tog, bare hører de. :)

Men det blir blokkstyring. Har ikke helt bestemt hvor mange blokker ennå, men jeg ser for meg at jeg skal prøve å få det til slik at det hele tiden er synlige tog uten at alle er synlige på en gang. :) Viessmann har en blokkstyringssak som detekterer tog uten at man er avhengig av magneter og reed-kontakter. Har lyst til å prøve den.


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: EirikS
Date Posted: 25 mars 2013 at 19:53
Fire tog krever noe simultankapasitet ja :)

Om det er Vi. 5206 du tenker på, så er det samme jeg bruker til blokkstyringen sammen med releer og bremsemodul.
Veldig fin for analog ettersom den har strømpuls for detektering når kjørestrømmen er av.
Bruker også en slik for å styre skyggestasjonen sammen med egenbygd automatikk.
Boksene fungerer helt smertefritt.
Det kreves motstand over vognaksler, men selv i Z så er eneste problemet at det er en drøy jobb om man har noen hundre vogner :)


Posted By: ses
Date Posted: 25 mars 2013 at 20:20
Nå spørs det vel om man skal detektere tog eller hver vogn. Hvis det er tog, så holder det at bakerste vogn har svakt ledende hjulaksler.

-------------
Svein S


Posted By: EirikS
Date Posted: 25 mars 2013 at 20:44
Det har du helt rett i Svein, men det forutsetter at du alltid har en dedikert sistevogn.
Så fort man skifter litt med godsvogner, eller har over tyve vognstammer der man har endebytte eller har med "kurzwagen", så kan det være like greit å ta alle akslene når man først er i gang.




Posted By: ses
Date Posted: 25 mars 2013 at 20:58
Kjør godstog med konduktørvogna bakerst, og la den være detektorvogna.
Ofte er det snakk om å finne balansen mellom det ideelle og det praktisk mulige. Har man et par hundre vogner tror jeg ikke jeg hadde orket å starte med å måtte utstyre samtlige med motstander.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 25 mars 2013 at 21:01
Hvordan ordner man aksler med motstander "nå for tiden", forresten. Da jeg drev med dette sist drev jeg og loddet små motstander på hjulskivene. Det var ganske arbeidssomt.

-------------
Svein S


Posted By: KjellAn
Date Posted: 25 mars 2013 at 21:23

Motstandslakk ... Smile 

Se http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6224&KW=motstandslakk&PID=17043256&title=hvor-kan-man-kjpe-motstandshjul-eller-lakk#17043256" rel="nofollow - denne tråden



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: EirikS
Date Posted: 25 mars 2013 at 21:31
For H0 trenger man bare en stripe med SMD-motstander, pinsett, og ledende lim.
Pirk på litt lim i hver ende av motstanden med en tannpirker og klem den på.
Lim femti kroner, og noen øre pr motstand.
Noen limer også fast motstanden først, og bruker ledende lakk oppå etterpå.

For Z så bruker jeg lakken fra sprayen jeg nevner i den andre linken, den er mer holdbar enn motstandslakken man får kjøpt til MJ-formål og har ikke så stort spenn i motstandsverdien man får.
Lagde en liten jigg med tilhørende "tørkesnor" som jeg kobla opp til multimeteret, så kunne jeg sjekke at jeg fikk rett verdi samtidig.



Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 25 mars 2013 at 23:52
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Om det er Vi. 5206 du tenker på, så er det samme jeg bruker til blokkstyringen sammen med releer og bremsemodul.
Veldig fin for analog ettersom den har strømpuls for detektering når kjørestrømmen er av.
Bruker også en slik for å styre skyggestasjonen sammen med egenbygd automatikk.


Interessant. Spesielt med kombinasjonen bremsemoduler. Fungerer de slik at du får naturlig akselerasjon også?


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: oyvindarnoy
Date Posted: 26 mars 2013 at 14:05
Flott! Du(og mange andre her) må være godt utstyrt med tålmodighet som får til større prosjekter som dette. Jeg er fornøyd om jeg fullfører en enkel strekningsmodul...


Posted By: EirikS
Date Posted: 26 mars 2013 at 14:06
Ja, man får akselerasjon også.
Ser slettes ikke ille ut.


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 26 mars 2013 at 17:14
Skjer nedbremsing og akselerasjon på samme avsnitt, eller er det delt i eget avsnitt for brems og aks?


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: EirikS
Date Posted: 26 mars 2013 at 23:15
På de jeg har så holder det med en seksjon, men med ett rele så kan man utvide til tre seksjoner; Brems --> Strømløst -->Aks.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net