Print Page | Close Window

Da går det omsider FREMOver...

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7712
Printed Date: 28 mars 2024 at 19:00
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Da går det omsider FREMOver...
Posted By: Svein_H
Subject: Da går det omsider FREMOver...
Date Posted: 24 mars 2013 at 13:23
Da har jeg omsider kommet i gang med modulbygging jeg også! Tenkte jeg skulle prøve å få gjort litt nå i påsken, og har handlet inn litt forskjellig av utstyr og materialer.

I går fikk jeg kappet opp en 12mm plate i litt mer håndterlige biter, tilpasset to endestykker på hver:


Og i dag har jeg begynt med tilpassingen av endestykkene til den første modulen:



Er litt usikker på hvor pinlig nøyaktig jeg må være på landskapsprofilen, men jeg får gjøre det beste jeg kan med de redskapene jeg har til rådighet.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Replies:
Posted By: Ludefladen
Date Posted: 24 mars 2013 at 14:27
Llandskapsprofilen må ikke være "pinlig nøyaktig", men det må sporprofilen være.
Lykke til

-------------
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 mars 2013 at 15:32
Takk for det, føler at jeg beveger meg litt ut på ukjent grunn her nåSmile Jeg vet at man må være veldig nøye med skinneleggingen, slik at endene er sentrert og vinkelrett begge veier. Resten av modulskjøten er jo kun kosmetisk, men det er jo greit å ikke bomme alt for mye der hellerWink


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 24 mars 2013 at 16:09
Det som er viktig er at endestykkene står helt loddrett, evt. med en ørlite helning utover slik at skinnetoppene slutter godt til hverandre når modulene skal kobles til hverandre. Blir avstanden mellom skinnene for stor (> 1 mm?) er det avsporingsfare i modulskjøten. 

-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 mars 2013 at 16:35
Ja, jeg må være nøye med vinkelen der. Nå har jeg fått litt rettere materialer å jobbe med, så det går forhåpentligvis litt bedre denne gangenSmile

Nå er begge de to første endestykkene klare, og så langt alt vel. Driver med sideplatene nå, de er bare 9mm, men med to 12mm tverrstivere på 95cm modullengde satser jeg på at det blir stabilt nok.

Edit: skriveleif


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 27 mars 2013 at 20:19
I går ble det ikke gjort noenting, men i dag har jeg fått ferdig den første modulkassa:





Etter at disse bildene ble tatt har jeg fått sparklet alle utvendige hjørner og skruehull, så etter litt pussing imorra er kassa klar for maling. Sideprofilene er som dere ser ikke helt bestemt ennå, men de kommer vel på plass etter hvert de også. Har tenkt å lage en modulkasse til, før jeg begynner med skinneleggingen, slik at jeg får testet de to modulene opp mot hverandre begge veier.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 mars 2013 at 13:06
Da er skinneunderlaget på plass, sidekantene saget ut, og det første strøket med maling unnagjort:



Oppdaget i går at jeg hadde glemt et par smådetaljer som måtte på plass før maling, og siden det ble en ny runde med skruing, liming og sparkling fikk jeg ikke pusset og malt før i dag. Vel vel, hva gjør en dag fra eller til...Wink

Har en overordnet plan for landskapet som begynner å forme seg i hodet mitt nå, men detaljene tror jeg bare får komme naturlig underveis i byggingen.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: grinda
Date Posted: 29 mars 2013 at 19:54
Flott arbeid Svein. Gleder meg til å se fortsettelsen på dette prosjektet.  Et lite innspill, tror det hadde vært lurt å lage en avstiver under på selve plata der skinnene skal ligge. Sette litt finér på høykant kanskje.  Dette har jeg gjort for å unngå at sporet bølger seg...



-------------
Hilsen

Erik K


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 mars 2013 at 21:13
Takk for det Erik. Jeg tenkte på en slik langsgående avstiver mens jeg kappet ut delene, men siden det bare er drøyt 30 cm mellom de to tverravstiverne satset jeg på at det skulle holde. Det er jo ikke akkurat så man skal belaste modulen med mange kilo, så en 12mm plate bør vel tåle såpass, eller..?

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 29 mars 2013 at 23:56
Tror ikke det skal være nødvendig med langsgående avstiver på 12 mm underlag. Jeg har ikke lagt merke til noe bølgende spor på de to første FREMO-modulene jeg bygde, i år 2000 og 2001. Der er det 40 cm mellom tverravstiverne.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Svein_H
Date Posted: 30 mars 2013 at 07:39
Det var en veldig grei tilbakemelding Bjørn Runar, takk for det!Smile Da tror jeg at jeg lar det være som det er på denne modulen, så får jeg evt vurdere langsgående avstiver når det kommer en modul med litt lengre spenn ved en senere anledning.

I og for seg er det jo en smal sak å kappe til et par biter og lime på plass før andre strøk med maling, bare sånn i tilfelle, men vil trelimet sitte godt på malingen eller bør jeg pusse ned først?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 27 april 2013 at 14:45
Modulen har ligget på vent noen uker, men i dag har jeg gjenopptatt arbeidet og fått loddet fast skinneendene og limt fast de siste svillene. Selve skinnegangen ble montert for en stund siden, med justering av svilleavstanden og lodding av tilførselsledninger.

Kablingen på undersiden er neste trinn, men her er jeg litt usikker. Jeg vil ha en AC-buss for tilbehør langs alle modulene mine, men for at denne ikke skal kunne forveksles med DCC-bussen må jeg bruke andre koblinger. Noen som har noen forslag eller tips her?

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 17 september 2013 at 18:02
Da var kakepyntingen i gang, først et lag med kremLOL:



Under "kremen" har jeg stiftet fast hønsenetting som armering, så får vi se hvordan det blir når det tørker. Brukte opp to bokser på denne modulen, dæven som det vokser ser jeg nå...Shocked

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 17 september 2013 at 18:14
Et tips jeg har lært er å tape plast folie over sporet om man skulle være så uheldig å spraye litt for mye, slipper så mye drit på sporet da Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 17 september 2013 at 18:24
Ja, jeg tenkte litt på det, men du vet, når man blir ivrig skal ting skje fort...Wink Tror det skal gå greit med skinnegangen, jeg er litt mer nervøs for at kablingen i endene skal bli begravet i skummet. Var forutseende nok til å plugge igjen de nærmeste bolthullene før jeg begynte, men resten ble nok glemt i farta. Jaja, vi får se om et par timerSmile.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 november 2013 at 15:51
Det er direkte flaut å vise hvor sakte det går fremover her, men i det minste har det da ikke stoppet -helt- opp...Embarrassed Grovformingen av landskapet er unnagjort, og man aner konturene av hvordan det vil bli:



Bak sporet vil det bli et par mindre skjæringer, med tilhørende fyllinger i front og muligens en kulvert eller to. Midt på hadde jeg tenkt å lage en enkel ubevoktet planovergang med en kjerrevei som snor seg over modulen, ellers blir det stort sett skog og uberørt natur.

Foran til høyre har jeg så smått begynt å plassere det som skal bli fjellknauser som stikker frem i dagen innimellom all vegetasjonen. Her hadde jeg lyst til å prøve en teknikk jeg leste om på Svensk MJ-forum, og har brukt lufttørkende DAS modelleire som jeg fant på Clas Ohlson. Strukturen er laget ved å presse ekte stein ned i leiren, mulig det blir alt for grovt og skulle vært glattere og mer blankskurt, men det får tiden vise etter at fjellet er malt og delvis dekket med mose. Er litt usikker på om jeg skal bruke leiren i skjæringene også, eller om jeg skal gå for mer tradisjonell gips der.



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 februar 2014 at 10:04
På tide med en liten oppdatering igjen. Rammeverket er ferdig rundt hele rommet, og jeg har begynt planleggingen av en stasjonsmodul. Denne vil få selvbygget skinnegang og veksler i code 55 med tresviller, vurderer å rive opp skinnene på den ferdige modulen og erstatte de med code 55 også. Har kjøpt inn masse utstyr og materiell fra både Fast Tracks, Kappler og Micro Engineering og gleder meg til å teste det ut, har aldri prøvd selvbygging av skinner før!Smile

Her er det ene hjørnet av rommet, lok og vogner samt endel byggesett har fått sin faste hylleplass:


På langveggen har jeg fått plass til oppbevaringsbokser med toglitteratur, hovedsakelig Model Railroader og MJ-bladet. Tanken er å få ryddet litt i disse med tiden, og få organisert årgangene slik at det blir lettere å finne frem:


I dette hjørnet kommer stasjonsmodulen jeg har begynt planleggingen av, på bildet har jeg printet ut sporplanen i full størrelse og lagt ut for kontroll. På veggen ved vinduet henger den foreløpig siste versjonen av sporplanen, moduloppsettet kan såvidt skimtes. Planen viser også en halvøy som stikker ut i rommet, her skal jeg bruke de gamle seksjonene mine som for øyeblikket står på gulvet under anlegget, til høyre vises det gamle kontrollpanelet som jeg også har tatt vare på med tanke på gjenbruk:


Hjørneseksjonen på stasjonsmodulen har bare 750mm radius og kan dermed ikke brukes på treff, her hjemme vil den imidlertid fint kunne brukes. Endeseksjonene vil derimot følge FREMO-standarden fullt ut, tanken er da å lage flere mellomseksjoner slik at hele stasjonen unntatt hjørneseksjonen kan tas med på treff. Her har jeg plassert ut noen vogner for å kontrollere klaringen gjennom kurven i hjørnet:

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Tog
Date Posted: 16 februar 2014 at 12:06
Dette ser veeeldig bra ut. Slik orden og grundighet som du oppdriver gir en fin-fin drive til å stå på. Kaotikerne har en større utfordring der. Vanntårnet midt i siste bilde gir meg lyst til å b(r)ygge meg en liknende. Stå på og fortsett å gi oss andre inspirasjon!   


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 februar 2014 at 16:48
Takk for det. Er nok ikke alltid det ser slik ut hos meg, måtte rydde litt til ære for fotografenWink, men syns det er greit at det er noenlunde orden i sakene. Vanntårnet er et must ja, ikke bare damplokene som trenger påfyll nå og da!Big smile

Idag har jeg forøvrig fått begynt med litt tørrtrening på selvbygging av spor. Fant en passende XPS-bit og slo meg ned ved kjøkkenbordet, limte fast korkunderlaget og fikk på plass noen sviller:


Etter å ha gått over svillene med sandpapir for å fjerne de verste ujevnhetene ble de beiset med samme isopropanol-oppløsning som Vigdis har brukt på lokstallen, før jeg fikk på litt ovnsbakte og tørkede jordmasser langs sidene for å skjule den blå XPS-en. På bildet er det fortsatt gjennomvått av limblandingen, nå skal dette få tørke før jeg drysser på litt grønt og legger ballasten, deretter står skinnespikringen for tur:


Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Ludefladen
Date Posted: 16 februar 2014 at 19:45
Ser fram til videre info og bilder fra skinnespikringen.
Dette er jo helt konge.Wink


-------------
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim


Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 februar 2014 at 15:03
Mangel på overskudd til å gjøre noe etter arbeidstid fører til at prosjektene mine ligger brakk i ukedagene, men nå i helga har jeg omsider fått gjort meg ferdig med testbiten. Ballast og grønnifisering ble gjort i går, og i dag har jeg spikret skinner:



Skinnestrengene er ferdig brunert code 55 fra Micro Engineering, svillene er Kappler S-skala smalsporsviller (low profile, 4" x 7"), og skinnespiker er Micro spikes, også de fra Micro Engineering.

Selv om skinnespikerne bare er 0,3mm tykke er de butte i enden, og jeg klarte å bøye flere av de før jeg fant ut at jeg skulle prøve å lage et lite styrehull med en knappenål først. Med styrehullet på plass var det ingen problemer å presse spikerne ned gjennom svillene, og selv om de kanskje ikke sitter like godt som uten styrehull ble jeg overrasket over hvor godt skinnene sitter fast.

Jeg valgte å spikre annenhver sville, mest for syns skyld, skinnene satt godt fast også med bare hver fjerde sville spikret. Opprinnelig hadde jeg tenkt å spikre hver eneste sville bortover, men jeg fant ut at dette var noe skikkelig tidkrevende pirk, så det slo jeg fra meg ganske fort.

Som bildet over viser har jeg også eksperimentert med ulike typer ballast, jeg har brukt to ferdigballaster og to som jeg har siktet selv. Fra venstre mot høyre vises:

Woodland Scenics Fine light grey ballast. Syns fargen på denne var ganske fin, men den er litt for grovkornet til å etterligne sandballast:



Woodland Scenics Fine gray ballast. Denne er veldig nøytral grå, og jeg slo den egentlig ganske fort fra meg, men på nærbildet ble den faktisk ikke så verst. Fargetemperaturen har jo litt å si her da, på oversiktbildet øverst kommer gråfargen bedre fram. Denne er også litt for grov syns jeg:



Egensiktet ballast fra leirejord hentet rett utenfor husveggen. Nøyaktig kornstørrelse vet jeg ikke, da siktesettet vårt går rett fra mesh #10 til mesh #60, men vi fant en tesil som passet ypperlig mellom disse to størrelsene, og denne ballasten tipper jeg ligger på mellom #30 og #60. Dette er vel egentlig den jeg liker best, men den kunne med fordel vært litt lysere:



Egensiktet ballast, kornstørrelse mellom #60 og #230. Dette er den fineste ballasten jeg testet ut, tanken var å få til noe som kunne minne om sandballast. Fortsatt litt for mørk siden den kommer fra samme leirejord som den forrige, og muligens litt blank siden jeg brukte uttynnet hvitlim og ikke matt medium da jeg limte den:



Måtte jo teste sporet da det var ferdig, og både N2 fra CAD87 og 32a fra NMJ gikk fint oppå skinnene uten at flensene slo nedi skinnespikerne. Her er et bilde som viser skinnestørrelsen litt bedre:



Det er sikkert ting jeg kunne gjort bedre på denne testbiten, jeg er f.eks ikke helt fornøyd med grønnifiseringen langs sporet, men jeg syns ikke det ser så gæli ut. Hvis jeg vil kan jeg sikkert bruke tid på å spikre alle svillene, men jeg vet faktisk ikke om det er nødvendig. Alt i alt er jeg fornøyd med mitt første forsøk på selvbygging av spor, og det ga også mersmakSmile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 september 2015 at 17:21
Etter to år med en naken modul er det endelig på tide å si farvel til det gule fugeskummet! Det ble en del prøving og feiling når jeg for første gang skulle prøve å lage fjell, men til slutt sa jeg meg såpass fornøyd at jeg kunne gå videre til neste steg:



Både skjæringene og grunnfjellet er laget med Casco Husfix. Skjæringene ble hugget til med stemjern etter at alt hadde tørket, mens de glattere partiene ble gått over med litt vann og en fingertupp mens de ennå var våte. Skjæringen til venstre er akkurat hogget ut og ennå ubehandlet, siden den ble laget på nytt etter en mislykket omgang med vask i Yellow Ocher. De andre formasjonene har fått et par lette vasker med Raw Umber og Burnt Umber for å få frem strukturen litt bedre, men det er fortsatt en del arbeid igjen med vasking og tørrbørsting før de er ferdige.

I ettermiddag har jeg begynt på det første laget med siktet jord og småstein som skal dekke fugeskummet før grønnifiseringen tar til for alvor, og akkurat nå står modulen til tørk. Dette har jeg heller aldri gjort tidligere, så det blir spennende å se i morgen hvordan det ser ut når alt limet har tørket!Smile

Edit 23/9: Har bedt moderator slette endel irrelevante innlegg fra det siste døgnet, da denne tråden min sporet litt av og endte opp som en diskusjon rundt dataproblemer i stedet.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 22 september 2015 at 09:05
Ser svært lovende ut dette! Clap


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 september 2015 at 11:00
I ukedagene er det sørgelig lite som blir gjort, da jeg rett og slett ikke har ork etter arbeidstid. Men i dag er det knallvær, så jeg trekker ut på terrassen for den litt mer "søplete" biten av landskapsarbeidet. Har fått en forundringspakke fra Togbutikken som ligger og venter på posten. Aner faktisk ikke hva som er i den, siden Tore fikk ganske frie tøyler til å plukke fra sitt rikholdige utvalg av landskapsartikler, så det blir veldig spennende å se hva den inneholder!

Men nå først blir det å ta en tur ut og se om jeg finner noe passende strømaterialer fra nærområdet. Har laget meg et lite "kit" som er enkelt å slenge ut i bilen, bestående av noen hageredskaper, en tesil, noen plastbokser og tomme melkekartonger, alt samlet i en passe stor boks med lokk:



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 oktober 2015 at 15:49
Da begynner det å bli klart for avgang til Letohallen imorra:



Trærne er kun satt ut midlertidig, det blir nok litt justeringer før de finner sin endelige plass på modulen. Busker og løvtrær kommer etter hvert, men det får vente til etter treffet tror jeg. Usikker på om jeg skal gjøre noe med gresset, det er egentlig litt for lyst ser jeg nå i ettertid, men så vil det jo delvis dekkes av alt det andre. Modulsidene bør også gås over og friskes opp litt, de ser en smule sjuskete ut nå.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: terje-o
Date Posted: 07 oktober 2015 at 20:50
Kjekt og se Svein

Togbutikken er god å ha ved slike anledninger.

Dersom du uansett skal friske opp sidene kan det være fordelaktig om du bruker Fremo Norge sin standard grønnfarge. Modulen din vil da passe godt sammen med ca 80-90% av eksisterende norske moduler, og et stigende antall utenlandske

Mvh
Terje O


Posted By: jarleek
Date Posted: 07 oktober 2015 at 20:58
Om jeg får være litt kritisk til en ellers flott modul:
Grantrær med bar stamme forekommer stort sett i tettvokst skog (kilde: oppvokst på vestlandet); dvs at man stort sett ser at i skogkanten bærer grana greiner langt ned mot bakken, men når man kommer inn i tetta har den "kastet" greinene som ikke får tilstrekkelig med lys. I spredd skog ville jeg nok derfor helst ha brukt graner som den vi ser foran sporet, og helt til venstre (ta evt høyde for beiting av nedre ~2m), mens enkelte av granene bake sporet kanskje hadde passet best ut mot modulkanten, men inni ei treklynge? Evt. som enslig etterslep i et hogstfelt. 
Forøvrig må jeg si du har fremvist en kvalitet og progresjon jeg kan strekke meg etter :)


-------------
Jarle VE
Fersking i TMJK


Posted By: _marius
Date Posted: 07 oktober 2015 at 21:14
Det blir fint! Jeg satt noen øyeblikk og lurte på hvordan du hadde fått til så troverdige hus i bakkant av landskapet og hvor de var kjøpt.

-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 oktober 2015 at 07:29
Terje:
Jaha, er det tilbake til grønn igjen nå? Da jeg bestemte meg for å begynne å bygge FREMO var det RAL 7001 Silbergrau som var angitt i normen som den mest brukte, så da var det den jeg kjøpte. Jeg tenker at jeg holder meg til den fargen både på denne og ev. fremtidige moduler fram til malingspannet er tomt, det er uaktuelt å kaste malingen bare fordi de høye herrer som definerer normen vingler fram og tilbake og ikke klarer å bestemme seg for en farge. Personlig syns jeg faktisk gråfargen er et bedre valg enn den grønne, da den lager et klart skille og en tydelig innramming av landskapet, og isolert sett er det også en penere farge (rent subjektivt).

Dersom modulen min skulle stikke seg ut på treff av den grunn får det så være, men da jeg hadde den med til Ask i fjor høst fikk jeg hvertfall beskjed om at jeg hadde valgt riktig farge... Wink

Jarle:
Konstruktiv kritikk er helt i orden, slike tilbakemeldinger setter jeg stor pris på. Og du har jo helt rett i det du skriver (oppvokst i Trysil, så barskog kjenner jeg til Big smile)! Nå er som nevnt over dette kun et midlertidig oppsett, og det vil også komme mange flere trær etter hvert. Dette var de trærne jeg hadde tilgjengelig for tilfellet, og da ble de bare plassert litt vilkårlig utover for å gi et inntrykk. Tanken er å ha ganske tett barskog på oversiden av sporet, med en overgang til mer åpen blandingsskog på nedsiden.

Man kan jo tenke seg at det var tett barskog der før jernbanen ble anlagt, og i så måte kan høystammer bli stående synlige rett inntil linja, men da bør de andre granene flyttes, er helt enig i at de ikke bør blandes helt ukritisk slik jeg har gjort. Det vil bli justeringer underveis, og når jeg får kjøpt flere trær blir det også enklere å danne seg et komplett bilde. Da må også bunndekket endres der det skal være tett skog, fra gresskledd slette til mer naken skogbunn med masse brune barnåler, men dette er som sagt ting som får vente til bildet er mer komplett.

Marius:
Det var i utgangspunktet kun for å sjekke fargetonene på modulen at jeg tok den med ut, men det viste seg at nabohusene var akkurat passe langt unna til at størrelsen ble omtrent skalariktig Smile.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 08 oktober 2015 at 08:06
Jøss, har dere bygget så mye borte på sørvestlandet at dere har 80-90% av de norske modulene? Og jeg visste heller ikke at dere hadde begynt å bygge utenlandske moduler. Men det er jo hyggelig å se slik stor aktivitet da...

Verden vest for Kristiansand er nok like grå som resten av det europeiske FREMO miljøet, og blir nok like grå og trist i mange år framover...

Så du hører nok til den grå massen sammen med de fleste av oss du og Svein.


-------------
Steinar


Posted By: terje-o
Date Posted: 09 oktober 2015 at 19:31
Det var da å snu det litt på hodet SteinarSmile

Ta f.eks en titt på tråden fra Sandnes (Kverneland-) treffet i 2013. Dette var vel det største vi har hatt i Norge til nå, med deltakere fra nesten hele landet, og Svein Sando sin eminente oversiktsbilder viser det meste. Antar at det er tale om ca 2-3% grå moduler.

Det blir jo litt gråere når en havner bortover mot dere, men av 5 større konsentrasjoner av Fremoister i Norge er det vel 3 som har ca nesten alt grønt (Sandnes, Kr Sand og Arendal), Horten gjengen som har litt forskjellig (inkl endel svart), og kun dere som har standardisert helt på grå.

Når det gjelder utenlandske moduler i grønt anbefales det  ta en titt på et par av de nye finskalastandardene, de var sist jeg så etter også i varianter av grønt.

Nå syns jeg vi skal la denne tråden være i fred for dette Steinar, du får opprette en ny om du syns det bringer oss videreWink

MVH
Terje O



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net