Print Page | Close Window

Di3 siste reis på Nordlandsbanen

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7679
Printed Date: 26 mai 2024 at 05:56
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Di3 siste reis på Nordlandsbanen
Posted By: hilljens
Subject: Di3 siste reis på Nordlandsbanen
Date Posted: 12 mars 2013 at 09:30
Kan noen fortelle meg hvordan togstammen var komponert da Di3 gjorde sin siste tur på Nordlandsbanen?



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 12 mars 2013 at 10:48

Hvis du mener den siste turen, kan jeg ikke hjelpe deg, men hvis du mener den siste tiden det gikk Di 3 i Nordlandsbanetogene kan jeg hjelpe litt. Se på bildene jeg lenker til nedenfor og se etter de med Di 3 i togene. Men det gikk mye Di 3 og Di 4 om hverandre i de togene, og togstammene varierte ikke med trekkraften. De aktuelle tognummerne er 471/472 (dagtog) og 475/476 (nattog), samt 477/478 (Thm-Mo i Rana). Di 3 gikk fram til og med 2000.

http://sando.co/togfoto/tf.php?tog=-1" rel="nofollow - Bilder av tog etter tognummer. http://sando.co/togfoto/tf.php?tog=471" rel="nofollow -



-------------
Svein S


Posted By: hilljens
Date Posted: 12 mars 2013 at 11:08
Takk så langt!
 
Kan du også si noe om de 4 personvognene som trekkes av 642 i Dt 2302 på dette bildet:
 
http://www.sando.co/togfoto/ipool/i50160-2302.jpg" rel="nofollow - http://www.sando.co/togfoto/ipool/i50160-2302.jpg
 


Posted By: ses
Date Posted: 12 mars 2013 at 11:48

Det er litt lang avstand, men det virker som B3+B3+B3+BF12

Men dette er ikke Nordlandsbanen, men Rørosbanen i den såkalte Krokkurven ved Langlete. Toget er på vei inn i det som antagelig er den krappeste kurven på norsk hovedlinje. Tror det er en 180 meters kurve.



-------------
Svein S


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 12 mars 2013 at 12:31


Dette er det foreløpig siste toget til Bodø som planmessig var satt opp med Di3 og som sto i ruteboka.
Datoen er 27/6-2008, operatøren er Ofotbanen AS, tognummeret tror jeg var 5981.
Stedet er Oteråga hvor dieseltrikken fra Bodø skulle krysses.



-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: hilljens
Date Posted: 12 mars 2013 at 12:42
Det er utrolig hva som finnes av viten i dette forum.
 
La meg prøve å bli litt mer nøyaktig: Hvem har opplysninger om siste passasjertog med Di3 på Nordlandsbanen og hvilke type passasjervogner (evt godsvogner) var i dette toget?
Beklager at jeg ikke var klarere i mitt første innlegg. 


Posted By: ses
Date Posted: 12 mars 2013 at 14:03
Det tror jeg du skal spørre om på NJKs forum i stedet. Antagelig vet Hans-Ole Sveia svar på slikt. Hvis han vet noe om det, kan han sikkert oppgi nøyaktige vognnumre for det toget.

-------------
Svein S


Posted By: Wickerman
Date Posted: 12 mars 2013 at 21:54
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Det er utrolig hva som finnes av viten i dette forum.
 
La meg prøve å bli litt mer nøyaktig: Hvem har opplysninger om siste passasjertog med Di3 på Nordlandsbanen og hvilke type passasjervogner (evt godsvogner) var i dette toget?
Beklager at jeg ikke var klarere i mitt første innlegg. 
Siste Di3 i trafikk hos NSB var i godstog. Di3 lok gikk bak Di4 i godstog fra Bodø-til Trdondheim i januar 2001. Etter denne turen ble de tatt ut av drift hos NSB.
 
Frem til Di3 ble tatt ut av drift gikk det Di3 og Di4 på Norlandsbanen ettersom  hvilket lok man hadde. Jeg har skrevet om dette tidligere, men ta en kort variant denne gangen. Ble det ikke brukt Di4, gikk det gjerne 2 Di3.
 
2000 når Di3 ble tatt ut av persontrafikk gikk det følgende:
 
Norlandsbanens Dagtog: lok+Bc5,Fr3-2,Bc13,B3,B3,Bc3
Ole Tobias: lok+B3,B3,BF(husker ikke om det var 13 eller 14) Sommeren kunne man henge på en B3 til.
Polarsirkelpendelen: Di3a+BF1,B3,B3
Rørosbanen var satt opp med Di4 i noen terminer, men DI3B som oftes ble brukt. Di3B+BF(11 eller 12)B3,B3 Søndager ekstra B3(mener det var CB1)
Raumabanen: DI3A+BF1,B3,B3
 
Hadde man ikke bistro på Nordlandsbanen(feks inne på service) satte man inn en BF 13 eller 14 med kjøkken. BF12 kunne også dukke opp(så lenge de var i trafikk)


-------------
A matter of life and death


Posted By: ses
Date Posted: 12 mars 2013 at 23:46
Jeg har kanskje svar på spørsmålet selv. I hvert fall viser dette bildet siste gang DI 3 gikk i 478 fra Mo til Trondheim:



VOgnene er B3+B3+BF11 (eller BF12)


-------------
Svein S


Posted By: hilljens
Date Posted: 13 mars 2013 at 09:17
For å spare litt arbeide med leting:
 
Utenom B3 og BF12, er det noen av de andre som er produsert som H0-modeller?


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 13 mars 2013 at 09:40
BC3 "Bamsevogna" finnes fra Lima.
BC5 finnes også fra Lima
FR3-2 finnes ikke, men BR vogna som den er ombygget fra finnes fra NMJ.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 13 mars 2013 at 19:54

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Norlandsbanens Dagtog: lok+Bc5,Fr3-2,Bc13,B3,B3,Bc3

Med "Bc13" antar jeg du mener enten BCF13 eller BF13?



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 13 mars 2013 at 20:10
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

FR3-2 finnes ikke, men BR vogna som den er ombygget fra finnes fra NMJ.

Når en ser bort fra ny merking (bl.a. ny litra og "BISTRO"), kan jeg ikke se noen utvendige forskjeller mellom BR og FR3-2. Så jeg tror denne ombyggingen kun, eller nesten bare, var innvendig.

BC5 er en ominnredet B5, og BC3 en ominnredet B3. Men Limas modell av BC5 har samme innredning som B5, og jeg antar tilsvarende gjelder Limas BC3.

Om Limas BC5 og BC3 er til å leve med, bør en kunne få en minst like bra modell av FR3-2 ved å merke om en BR.

Om man kunne fått tak i passende dekaler, ville man med en B3 fra NMJ kunne fått en bedre BC3 enn Limas modell.



Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 13 mars 2013 at 21:37
Det er korrekt det du skriver Torstein.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 mars 2013 at 21:09
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Norlandsbanens Dagtog: lok+Bc5,Fr3-2,Bc13,B3,B3,Bc3

Med "Bc13" antar jeg du mener enten BCF13 eller BF13?

BFC13 har røykeavdeling(defor C i litra), ombygget for Norlandsbanen. Noe ikke BF13 har. Så det sneik seg inn en feil. Bc13 skal altså være BCF13.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 mars 2013 at 21:11
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

BC3 "Bamsevogna" finnes fra Lima.
BC5 finnes også fra Lima
FR3-2 finnes ikke, men BR vogna som den er ombygget fra finnes fra NMJ.
Vognene er utsolgt fra Lima.
 
 
 


-------------
A matter of life and death



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net