Mens vi venter på en anstendig Di 2
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7549
Printed Date: 23 november 2024 at 08:10 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Mens vi venter på en anstendig Di 2
Posted By: Håvard H
Subject: Mens vi venter på en anstendig Di 2
Date Posted: 30 januar 2013 at 23:01
Siden det ikke ble annonsert noen Di 2 fra NMJ kan man vel trygt gå ut i fra at det vil ta minst ett år før det vil komme en ferdigmodell.
Derfor kjører jeg videre med mitt nystartede prosjekt Di2 i HO.
Noen kjenner meg kanskje som en håpløs nagleteller etter å ha lest om mitt Westinghouselokprosjekt i 0m.
Men denne gangen er målet en modell som skal fungere i et tog som kjører gjennom landskapet på en stor modelljernbane (TMJK sitt anlegg), og derfor er det de store linjene som gjelder. Målet er også at modellen skal være ferdig før det kommer en ferdigmodell!
Derfor tar jeg utgangspunkt i en Roco V60. Denne kjører nydelig, og jeg fikk tak i et eksemplar til ca. 1400,- nok hos Tuberg i Berlin. Dette er en modell med dekoder og automatisk avkobling, så jeg synes ikke prisen for drivverket var så ille. Varianten jeg kjøpte har også helsvarte hjul, noe som stemmer med Di 2.
Akselavstanden mellom de ytterste akslingene er 4400 mm både på Di 2 og V60. Forskjellen ligger i at de to akslingene som ligger nærmest hverandre ligger 200 mm nærmere hverandre på Di2 enn V60. For meg er dette til å leve med.
Kåpa på V60 er derimot helt ubrukelig. Men et annet tysk skiftelok, V65 har en hytte som er kliss lik Di 2 (ihvertfall den utgaven jeg planlegger å bygge). Det ser ut til at Roco selger deler til hvermansen, så derfor har jeg bestillt meg en hytte. Den koster uten tysk moms ca. 170 nok. Dermed skal den gå under radaren for norsk moms, og om Roco skjønner at det er helt greit å sende denne som vanlig uforsikret brev burde prisen for denne delen være snaut over 200,-. Det er helt akseptabelt, et 3D print av denne størrelsen ville kostet mer i en kvalitet som garantert ikke er bedre enn Roco sin del.
Resten av kåpa planlegger jeg å printe i 3D. Luker, stigtrinn osv. vil bli etset.
Legger ved noen lurvete tegninger av Di2, V60 og V65. Det var de eneste jeg fant på nettet, beklageligvis har de litt dårlig oppløsning. Legg merke til at den Di2 maskina jeg planlegger er en av de som hadde en hytte som er mer lik den på V65. Dvs. 801, 802, 803, 806, 807 og 808. Uten ansvar for mulige feil!
Kom gjerne med innspill til prosjektet!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Replies:
Posted By: Asgeir
Date Posted: 31 januar 2013 at 11:11
Meget interesant prosjekt! I likhet med deg har jeg funnet Roco-hytta til V65 til å være helt lik de tyskbygde (MAK) Di 2 lokene, altså ikke de Thunebygde. I tillegg har jeg funnet at Heljans SJ T21 stemmer også i de fleste dimensjoner untatt at den er strekt ut (lengre). Begge komponentene er anskaffet, sammen med et understell fra Roco V60, og var tenkt sammensatt til en korrekt MAK. Ulempen er at Heljan overdelen må kappes på et par steder og settes pent sammen igjen, noe som er vanskeligere enn man tror - ihvertfall hvis man har mine krav til finish. Av gode tegninger har jeg funnet lite, hvor Svein Sandos i HO-fortegnelsen er den mest anvendelige. Legg bl.a merke til at fotbrettet og stigetrinnene på MAK'ene er forskjellig fra de norskbygde. "Panserne" er også vesentlig flatere og orginalt var lyktene foran anderledes. Hvis jeg får lov til å bli med på prosjektet, dekker jeg gjerne en del av utviklingskostnadene og selvfølgelig produksjonskostnader. Ser ikke helt hvordan jeg kan bidra til tiden det tar å tegne opp CAD-filene, men sitter i gjengjeld på endel informasjon og bilder. Send en PM hvis du vil ha med en til.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Stian
Date Posted: 31 januar 2013 at 11:32
Bare å melde seg på interesse listen eller?
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 31 januar 2013 at 13:13
Stian wrote:
Bare å melde seg på interesse listen eller? |
Det er lov å melde interesse! Men jeg garanterer ingenting når det gjelder ferdigstillelse.
Det er klart at når (eller hvis) jeg får frem en etseplate med deler samt printede deler vil det bli mulig å få kjøpe disse.
Men husk at jeg brukte 15 år på Westingohuselokene...
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 31 januar 2013 at 14:49
Og selv man ikke længere er en årsunge, tager jeg gerne chancen.
Hjælper og assisterer gerne hvor der er mulighed og behov også gerne omkring produktionskostnader
Hilsen Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 januar 2013 at 15:16
Dette høres veldig spennende ut! Jeg har selv en Topline Di2 med Thune-hytta som jeg kom over brukt for noen år siden, og hvor noen av de løse detaljene har fått litt hard medfart, så hvis dette prosjektet resulterer i ekstra detaljsett er jeg absolutt interessert.
Forøvrig hadde det vært kult med lys i de nedre lampene på den også, samt lyddekoder med autentisk MaK-lyd, men dette hører vel egentlig ikke hjemme i denne tråden. Det siste har jeg også forstått kan være en ganske håpløs ønskedrøm...
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 31 januar 2013 at 15:23
Hadde vært gøy med en Di2 ja.. Men vet ikke om jeg kan hjelpe til her... Gode tegninger er vel et must.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Norge
Date Posted: 31 januar 2013 at 16:33
Svein_A wrote:
lyddekoder med autentisk MaK-lyd, men dette hører vel egentlig ikke hjemme i denne tråden. Det siste har jeg også forstått kan være en ganske håpløs ønskedrøm...
Svein
|
Si ikke det? Hvis noen med peiling på lyd fikk tillatelse til å klippe ut frekvensene til 2.807 som var med i Olsenbanden nr.8, så har man ihvertfall muligheter for å ta ut lyden av den på tomgang idet Dynamitt-Harry kommer oppi det og ruller avsted. Likens når 2'ern trekker vognslerken fra Oslo Ø, her er det jo faktisk noen sekunder med MaK motoren på full gass, skulle en tro?
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 31 januar 2013 at 18:33
Svein_A wrote:
Forøvrig hadde det vært kult med lys i de nedre lampene på den også, samt lyddekoder med autentisk MaK-lyd, men dette hører vel egentlig ikke hjemme i denne tråden. Det siste har jeg også forstått kan være en ganske håpløs ønskedrøm...
Svein
|
S ikke det, det finnes da fortsatt et par Di2 rundt i Norge som virker, utfordringen blir å få tatt opp lyden
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 januar 2013 at 18:42
MY1201 wrote:
Svein_A wrote:
Forøvrig hadde det vært kult med lys i de nedre lampene på den også, samt lyddekoder med autentisk MaK-lyd, men dette hører vel egentlig ikke hjemme i denne tråden. Det siste har jeg også forstått kan være en ganske håpløs ønskedrøm...
Svein
|
S ikke det, det finnes da fortsatt et par Di2 rundt i Norge som virker, utfordringen blir å få tatt opp lyden |
Joda, det er sikkert muligheter der. Men det var vel bare de 8 første som hadde MaK-motor mens resten fikk motor fra Bergen, vet ikke hvor stor forskjell det er i lyden på de?
Uansett, det var ikke meningen å kuppe tråden til Håvard, men dette emnet kan kanskje tas opp i en egen tråd?
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 31 januar 2013 at 20:20
Svein_A wrote:
[...] Men det var vel bare de 8 første som hadde MaK-motor mens resten fikk motor fra Bergen, vet ikke hvor stor forskjell det er i lyden på de? |
Siden bergenserne ble spesielt påvirket av tysk gjennom hanseatene, og skarre-R er vanlig i Tyskland, kan vi kanskje anta at tyske motorer ikke er så forskjellige fra bergenske i "uttalen"? Bortsett fra at de bergenske motorene antagelig er mye mer "høyrøstet"...
|
Posted By: Norge
Date Posted: 31 januar 2013 at 22:09
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 31 januar 2013 at 22:57
Kjenner både BMV- og MAK-motorene fra hjelpemotorer på skip.
Lyden er temmelig lik - før lyddemper. Begge er 4-takts trunkmotorer med likt sylinderantall og turtall. Da mener jeg heller lyddemper gir forskjellig lyd. Den var også forskjellig på de tyskproduserte.
Vet ikke om jeg avsporer tråden med å fortelle en liten historie nettopp om MAK og BMV?
- Undertegnede var inspektør i et rederi som bygget en del skip på 70-tallet i Kiel. MaK-fabrikken ligger rett over fjorden for skipsverftet (HDW)- og de har i generasjoner hatt utstrakt samarbeide. - For ingeniørene på HDW var MaK dieselmotorer de hadde størst respekt for - alt annet var "noe dritt" etter deres mening.
Vi fikk levert - til tross for heftige advarsler - hjelpemotorer fra BMV. Tyskerene "grein på nesen" over de norske motorene som det rannt olje fra, selv når de var helt nye og ikke var i drift.
Som en avsluttning på hvert skip blir det kjørt en belastningsprøve. 4 timer med 100% belastning etterfulgt av 1/2 time med 110%. MaK- motorene klarte dette så vidt.
På første skip med BMV som ble testet på denne måten, hadde folkene på verftet glemt å koble ut overlastbeskyttelsen i hovedtavlen på en av de 3 hjelpemotorene som var installert.
Testen gikk fint i 4 timer før lasten ble hevet gradvis til 110%. Da fallt den ene generatorbryteren plutselig ut - og de 2 gjenværende BMV-motorene fikk da all lasten til 3 motor. Med en belastning på over 150% vil normalt en slik motor bli "kvalt" - men BMV-ene klarte faktisk å dra denne lasten til 3. generator ble lagt inn igjen!
Overingeniøren på verftet ville faktisk ikke tro hva han hadde sett og bevitnet! - Ingen der fikk lov til lenger å "snakke nedsettende" om BMV - og han gikk "i egen høye person" ut og polerte "tannhjulet" i BMV-fabrikkmerket på motorene.
Dette sier kanskje noe om BMV-motorene?
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 03 februar 2013 at 23:07
Legger inn bilde av min Di 2 808 bygget for mange år siden av et byggesett fra NMJ i samarbeid med HobbyTeknikk i Sverige. Dessverre er lokkassa alt for stor, nærmere skala 00, for å passe på et Fleischmann understell. Jeg bygget om overdelen og et Roco understell så de passet i sammen. Gangegenskapene ble vanvittig mye bedre, men proposjonene passet bare ikke sammen. Når det nye Di 2 BMV byggesettet kom på slutten av 90-tallet, ble det gamle Fleischmann understellet satt tilbake og loket står nå i mimrehyllen. På tide med en skikkelig modell!
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Arne Syverstad
Date Posted: 05 februar 2013 at 11:04
Hei
I Sverige finns T23/Tp med MAK motor så mulighetene for lyd finns.
BJ i Gøteborg har T23 og AGJ i Anten har Tp, disse er derimot 8 syl.
Hilsen
Arne Syverstad
|
Posted By: Ludefladen
Date Posted: 11 mars 2013 at 20:04
Til opplysning så står det en Di2 på Grovane. Og jeg mener den var i gang her i vinter. Den kjøres ikke, men motoren går vistnok som ei klokke.
------------- MJ-hilsen
Ludefladen
R.Norheim
|
Posted By: bmb55
Date Posted: 18 april 2013 at 20:41
Fant en Di 2 hos Bigboystoys, ser ut til at de har den på lager?
http://www.bigboystoys-net.de/catalog/product_info.php?cPath=21_37_22&products_id=1211&osCsid=566de0a43179db86794efb39d5a5ccb6 NMJ 2.827 | H0 Diesellok Di 2.827 NSB Epoche
V
Lykke til for den som er interessert
Bernd |
€569.00 |
|
Posted By: Norge
Date Posted: 15 juli 2013 at 01:36
Di 2 kom som kjent til fra tegnebrettet til MaK i Kiel. Her under navnet 575C. Da Di 2 kom for første gang til Norge i 1954, var den ingen nyhet i skandinavia. De to første i serien på 8 575C lok, ble allerede laget i 1951 og solgt til stockholm nynäs järnvag i 1952. Svenskene nøyde seg med 2 stk av denne typen, imens Norge bestilte ialt 6 stykker inntil avtalen med Thune lå i havn. I Sverige fikk de etterhvert litreringen T31, men ble hensatt allerede (?) i 1969 og skrotet i 1970. Norge fikk levert siste serien av samme grunnmodellen 3 år senere. Av hvor mye som skilte de fra hverandre utseendemessig, så er det kanskje hytten som fraviker mest fra de norskleverte. Ellers så var SJ lokene blandt annnet utrustet med den samme motor og veksel som 801-803, og lengden, drivhjulsdiameteren var også nøyaktig den samme. Man ser også tydelig hvor forskøvet blindhjulet er iforhold til understellet på Di5/V60'ene er. De første av typen MaK 600D har også slående likheter med 575C serien. Etterhvert fikk også denne serien (V65) midtstilt blindhjul, det viktige å merke seg her er at dette skjedde aldri blandt NSB Di2, og vi kan jo drømme og håpe om at det en dag kommer en produsent som kanskje lager både karosseri mer nøyaktig og understell som er noenlunde det samme som vi har sett på Di 2. For en modellprodusent kunne det kanskje vært en forretningside å lage modell for både det svenske og det norske markedet? Tror ikke jeg har funnet noen T31 i modell på nettet.. Har dere?
http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/SNJ/d12/2.jpg" rel="nofollow - http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/SNJ/d12/2.jpg
|
|