Print Page | Close Window

Tips til sporplan med Norsk forbilde?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Sporleggeren
Forum Description: Om skinnegang, under/overbygning, signaler og kontaktledning. Dvs. jernbanens kjøreveg
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7506
Printed Date: 27 mai 2024 at 12:28
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Tips til sporplan med Norsk forbilde?
Posted By: Jan-Kristian
Subject: Tips til sporplan med Norsk forbilde?
Date Posted: 21 januar 2013 at 21:14
HeiSmile
Ønsker noen tips fra noen med erfaring og gode ideer til sporplan for mitt nye anlegg i H0. Noen tanker om anlegget er at det skal ha Norsk forbilde med forholdsvis lange kjørestrekk. kan gjerne være en vendesløyfe eller runde i hver ende av anlegget (muligens også en helix). Åpen også for punkt til punkt anlegg. Bør inneholde 2-3 stasjoner. Ønsker nok ikke et veldig komplisert anlegg da jeg må innrømme at jeg har noe begrensninger vedrørende den elektrisk delen av hobbyen. Hvis det er noen her på forumet som ønsker å ta på seg utfordringen så setter jeg pris på detWink
Skisse av rommet anlegget skal bygges i:



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 21 januar 2013 at 21:18
Jeg er litt usikker på hvordan skissen din skal forstås. JEg antar at anlegget er tenkt på det grå arealet?Men hva menes da med "VEGG"? Skal det grå aralet med dennee påskriften være en anleggsdel som er skilt fra det øvrige med en vegg? For å komme dit med banen må bane i tilfelle gå gjennom veggen med et spor eller to?


-------------
Svein S


Posted By: Jan-Kristian
Date Posted: 21 januar 2013 at 21:24
Hei Svein.
 
Kanskje noe mangelfull info. Det grå feltet er kjørebanene. Der hvor det står vegg skal man se vekk fra da det ikke er en del av rommet. Ser at det ble litt klønete, men tanken var å få frem at anlegget går over 2 rom. Der hvor døra er blir dybden på anlegget kun 30cm da jeg trenger resterende 50cm av åpningen til å komme meg gjennomSmile  


Posted By: Jan-Kristian
Date Posted: 21 januar 2013 at 21:31
Kanskje en noe bedre og forståelig skisse:


-------------
Mvh
Jan-Kristian


Posted By: N-oldus
Date Posted: 21 januar 2013 at 22:08
Så mye plass og dine føringer med noen få stasjoner og ikke for mye elektriske greier. Hva med å la seg inspirere av Flåmsbana? Flåm-Myrdal, jevnt med stigning frem til slutten hvor du bruker en helix for å komme opp det siste stykket til Myrdal.

-------------
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."


Posted By: ses
Date Posted: 21 januar 2013 at 23:15
Har du noe tanker om hva du liker å bruke en modelljernbane til med tanke på kjøring? Liker du å se togene gå, eller liker du å drive med skiftebevegelser på stasjoner? Er det viktig at det går mange tog, eller er du fornøyd med å kjøre selv ett tog om gangen? Slikt er viktig å vite noe om med tanke på hva slags sporplan som kan egne seg.

Du sier at du "har noe begrensninger vedrørende den elektrisk delen av hobbyen". Hvis du kjører digitalt, så spiller sporplanens form lite inn for det elektriske, for da er det bare å få strøm på alle sporene. Betyr det du skriver at du tenker deg vekslene manuelt operert f.eks.?

Er systemet bestemt? 2-skinne eller 3-skinne? Det betyr noe for sporplanen, f.eks. om fleksispor skal brukes?


-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 januar 2013 at 07:37
Det kan også være greit med en skisse av det tomme rommet og plassen du har til rådighet, slik at du ikke låser deg fast til fasongen på anlegget for tidlig. Sier ikke at det er en dårlig løsning du har valgt her, men ofte kan andre klare å se løsninger og muligheter du selv ikke har tenkt på. På denne skissen bør alle viktige mål være med, dører og vinduer markeres, samt alle andre hindringer som ikke kan fjernes eller flyttes.
 
I tillegg er det, som min navnebror over her sier, fint om du spesifiserer litt mer hva du liker og vil ha med på anlegget. Hva er viktig, og hva kan du evt klare deg uten? En liste om du vil, med "Givens and druthers" som de kaller det på engelskSmile
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Jan-Kristian
Date Posted: 22 januar 2013 at 18:04
Originally posted by ses ses wrote:

Har du noe tanker om hva du liker å bruke en modelljernbane til med tanke på kjøring? Liker du å se togene gå, eller liker du å drive med skiftebevegelser på stasjoner? Er det viktig at det går mange tog, eller er du fornøyd med å kjøre selv ett tog om gangen? Slikt er viktig å vite noe om med tanke på hva slags sporplan som kan egne seg.

Du sier at du "har noe begrensninger vedrørende den elektrisk delen av hobbyen". Hvis du kjører digitalt, så spiller sporplanens form lite inn for det elektriske, for da er det bare å få strøm på alle sporene. Betyr det du skriver at du tenker deg vekslene manuelt operert f.eks.?

Er systemet bestemt? 2-skinne eller 3-skinne? Det betyr noe for sporplanen, f.eks. om fleksispor skal brukes?
Hei igjen Svein og takk for svar.
Det skal kjøres i DCC. Jeg liker vel best å se togene gå og jeg ser for meg at det bør være mulighet for å kunne kjøre 2-4 tog samtidig. Vil vel kanskje også ha mulighet for noe skiftebevegelse også, med andre ord ja takk begge deler, men med hovedvekt på kjøring. Vekslene er jeg usikker på om skal være manuelle (evt motorisert der hvor vekselen befinner seg) da jeg liker å følge togene mens de kjører fremfor å stå ved en sentral og styre alt.
Fikk et tips tidliger i tråden om flåmsbana og det er en veldig aktuell kandidat for tema syns jeg.
Som du sikkert forstår er jeg litt usikker på hva jeg faktisk ønsker og jeg tenker at utifra tips her kan jeg bli inspirert til å velge det rette sporvalget.Wink


-------------
Mvh
Jan-Kristian


Posted By: Jan-Kristian
Date Posted: 22 januar 2013 at 18:33
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Det kan også være greit med en skisse av det tomme rommet og plassen du har til rådighet, slik at du ikke låser deg fast til fasongen på anlegget for tidlig. Sier ikke at det er en dårlig løsning du har valgt her, men ofte kan andre klare å se løsninger og muligheter du selv ikke har tenkt på. På denne skissen bør alle viktige mål være med, dører og vinduer markeres, samt alle andre hindringer som ikke kan fjernes eller flyttes.
Her er skisse på rommet/rommene anlegget skal inn i:


-------------
Mvh
Jan-Kristian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 januar 2013 at 07:44
Hvordan blir anleggshøyden på H0-anlegget kontra N-anlegget? Kan du f.eks bygge høyt nok til å ha et togmagasin på en smal hylle (25-30cm) over N-anlegget, langs veggene rundt rommet nede til høyre?
 
Du nevner muligheten for helix. Betyr det at du vurderer et anlegg i to etasjer, eller tenker du en liten helix ned til et togmagasin under anlegget?
 
Er det helt uaktuelt å krysse døråpningen til høyre, med f.eks en løs eller sving-/vippbar seksjon?
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Jan-Kristian
Date Posted: 23 januar 2013 at 10:46
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Hvordan blir anleggshøyden på H0-anlegget kontra N-anlegget? Kan du f.eks bygge høyt nok til å ha et togmagasin på en smal hylle (25-30cm) over N-anlegget, langs veggene rundt rommet nede til høyre?
 
Du nevner muligheten for helix. Betyr det at du vurderer et anlegg i to etasjer, eller tenker du en liten helix ned til et togmagasin under anlegget?
 
Er det helt uaktuelt å krysse døråpningen til høyre, med f.eks en løs eller sving-/vippbar seksjon?
 
Svein
 
Hei Svein.
N anlegget er ca 140cm høy på det høyeste punktet i den enden og H0 anlegget er tenkt en høyde på 130cm. En vippbar seksjon kan forsåvidt være aktuelt, men bredden frem til N anlegget blir bare 100cm og det blir i knappeste laget. Helix alternativet med magasin under anlegget har jeg nok mest tro på. Alternativt kan magasinet stå langs veggen i helt andre enden av anlegget i det andre rommet langs veggen mot døråpningen.
Smile


-------------
Mvh
Jan-Kristian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 januar 2013 at 11:45
OK, så hele området nede til høyre på tegningen din er egentlig off limit da? Da er jo hele poenget med den vippbare seksjonen borte, så da trenger vi ikke tenke mer på denSmile
 
Har du noen krav til minsteradius? Hva med rullende materiell og toglengder?
 
Veggen over N-anlegget har god plass til magasin, men med bare 120cm bredde over døra kan det bli litt trangt med vendesløyfe der. Ser for meg at rundbanemuligheten kan være viktig for deg, siden du liker å se togene kjøre, og anlegget kan jo fortsatt kjøres som punkt til punkt om du ønsker det. Kan anlegget gå litt ut over de 120 der, for å få plass til en 180 graders kurve med 60cm radius?
 
Lurer også på det åpne området under der det står "950mm døråpning" samt veggen nedover til venstre der, kan det brukes til noe?
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 23 januar 2013 at 11:58
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

 
Veggen over N-anlegget har god plass til magasin, men med bare 120cm bredde over døra kan det bli litt trangt med vendesløyfe der. Ser for meg at rundbanemuligheten kan være viktig for deg, siden du liker å se togene kjøre, og anlegget kan jo fortsatt kjøres som punkt til punkt om du ønsker det. Kan anlegget gå litt ut over de 120 der, for å få plass til en 180 graders kurve med 60cm radius?
 

120 cm bredde gir plass for 55 cm radius kurve. Det klarer vel det meste av materiellet. Hvis denne legges skjult går vel det bra. Synlige kurver ville jeg imidlertid lagt krappere enn 75 cm radius av visuelle grunner. Men slik ser vi forskjellig på.



-------------
Svein S


Posted By: Jan-Kristian
Date Posted: 23 januar 2013 at 12:08
Hei igjen. Sender deg en PMSmile

-------------
Mvh
Jan-Kristian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 januar 2013 at 12:13
Originally posted by ses ses wrote:

 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

 
Veggen over N-anlegget har god plass til magasin, men med bare 120cm bredde over døra kan det bli litt trangt med vendesløyfe der. Ser for meg at rundbanemuligheten kan være viktig for deg, siden du liker å se togene kjøre, og anlegget kan jo fortsatt kjøres som punkt til punkt om du ønsker det. Kan anlegget gå litt ut over de 120 der, for å få plass til en 180 graders kurve med 60cm radius?
 

120 cm bredde gir plass for 55 cm radius kurve. Det klarer vel det meste av materiellet. Hvis denne legges skjult går vel det bra. Synlige kurver ville jeg imidlertid lagt krappere enn 75 cm radius av visuelle grunner. Men slik ser vi forskjellig på.

Avhengig av materiellet er det godt mulig han klarer seg med krappere kurve der ja. Jeg tok utgangspunkt i 60cm radius siden dette er angitt minsteradius for NMJ Superline, og det er litt surt om man senere går til innkjøp av et flott lok og det ikke klarer kurvene på anlegget. Men visuelt vil helt klart større kurver gjøre seg der det er mulig.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Jan-Kristian
Date Posted: 23 januar 2013 at 12:23
Hei.
Som jeg skrev i PM til Svein A så kan den delen av anlegget strekke seg til 140cm bredde da jeg kan leve med en smal passasje der. Viktig at det tilpasses minsteradiusen på 60cm som beskrevet ihht superline. Vendingen der er tenkt å være skjult.


-------------
Mvh
Jan-Kristian



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net