Print Page | Close Window

Personvogn i ekte tre

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7359
Printed Date: 18 juli 2025 at 17:37
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Personvogn i ekte tre
Posted By: krsven
Subject: Personvogn i ekte tre
Date Posted: 13 desember 2012 at 22:40
Jeg har kommet over en modell av vogn BF32 123. Det er åpenbart brukt et Roco understrell, men vognkassa er bygget i ekte tre. Har noen noen aning om hva dette kan dreie seg om?

-------------
krsven



Replies:
Posted By: Asgeir
Date Posted: 13 desember 2012 at 23:40
Antagelig bygget av Tor Erik Lillehagen, som bygde et par-tre små serier av noen trevogntyper som passet på Roco understellets lengde. Mener å huske at også taket kom fra Roco.
Har vært borti en salongvogn og BFo med lukket inngangsparti i begge ender. 

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: krsven
Date Posted: 14 desember 2012 at 09:43
Takk skal du ha, Asgeir. Jeg forsøkte å søke litt på nettet men uten å finne noe. Kjell H i Kristiansand var innom denne muligheten ved forespørsel, og da ser det ut til at han hadde rett. Og jeg kan vel så vidt huske prat om dette i Kørpen på Krøderen en sen lørdagskveld i 1987 eller omtrent da - for jeg tror vognene er såpass gamle. Litt spesiellt med nr. 123 for jeg tror jeg var absolutt siste "reisende" i denne i tog Vikersund - Krøderen ( vognen var fullstendig herpet etter en mellomlagring i Åmot) - vognen ble hugget på Kløftefoss etter å ha vært delevogn for NJK siden sent 70-tall. Vognen var lik NJKs 213 og 214 (i dag eksisterer vel denne som 412?) Hvilke andre vogner var det han leverte?

-------------
krsven


Posted By: Håkon
Date Posted: 14 desember 2012 at 17:09
Jeg har en modell av Eo 499.  Treverket er balsa med Roco understell og tak.  Jeg vet ikke hvem som lagde den og hvor jeg kjøpte den.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 14 desember 2012 at 20:42
Artig at du har egen erfaring med forbildetSmile
 
Jeg vet ikke hvor mange eller hvilke vogntyper Tor Erik bygde, men det kan ikke ha vært så veldig mange. Kanskje 15-25 stk. av hver?? Det stemmer nok at de ble bygd på 80-tallet.
 
Det er selvfølgelig en mulighet at det er flere som har bygget vogner på denne måten.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: krsven
Date Posted: 14 desember 2012 at 21:43
Ok. da vet vi om to modeller, Eo499 og BF32 123. Jeg har ikke "Modellfortegnelsen"(Tom Arheim) eller hva den nå het for hånden - men der står kanskje vognene nevnt?Det  er vel ikke usannsynlig at det ble lagd en DFo og en BCo(348) i tillegg?. På den tiden(80 - tallet, Modern Talking, Limahl osv - hvis noen klarer å huske tilbake så langt) vognene ble lagd var det store diskusjoner om NMJs tilsvarende versjoner ( messing vognsider ++) av samme hovedtyper. Skrev ikke Lillehagen en anmeldelse i PS av disse? Mulig det var en annen - pene ord var det ikke - men helt berettiget. BF32 123 står forøvrig avbildet i "Oles lille grønne", 1980.Da som hel delevogn. Mener å huske at den var skeiv i ramma. Forøvrig var den nok en av de første vognene av hovedlitra BF32 med lukket plattform i begge ender som ble utrangert - og det begrenser vognas driftstid med denne litrering fra 1970 og frem til utrangering. Sørlandsbanens øst og vestgående natthurtigtog (705,706,707,708) hadde så sent som dette (1980)innimellom BF`er med åpen plattfrom midt i toget - sikkert fint når været var som det er i kveld....
 
Noen flere som har eller kjenner til Lillehagens trevogner?


-------------
krsven


Posted By: trulss
Date Posted: 14 desember 2012 at 22:37
Vognene er ikke oppført i Tom Arheims "Norske Jernbanemodeller 1958-2002".

"Modellfortegnelsen" er oversikten CM lagde over egne produkter.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: krsven
Date Posted: 14 desember 2012 at 22:53
Nei, jeg hadde ikke regnet med at vognene var med i CMs perm, men jeg trodde faktisk de var med i Arheims oversikt. Vel, så feil kan man ta - takk for hjelpen. Således synes det foreløpig vanskelig å si noe mer konkret om vognene - i alle fall om typer, nummervarianter og antall leverte. Sikkert noen der ute som har noe å bidra med....

-------------
krsven


Posted By: hev
Date Posted: 15 desember 2012 at 00:02
Lillehagen lagde flere trevogn prototype modeller for CM. Bl.a en av WLABo 1a nr 705, en WLABo internvogn, en ABo og en av Eo 980. Sove og ABo vognene ble ikke satt i produksjon av CM, mens spisevogna ble det. De to siste har plast sider. Trolig de første også. Disse ble solgt av CM på auksjonen nå de siste årene. Skaffet meg selv ABo og Eo vognene. CM auksjon solgte også  noen 2 aksel trevogner, trolig en kort Valdres vogn? og en FV vogn. Alle bygget av Lillehagen.
 
NMJ solgte for mange år siden NSB internvogn med nr 991 (kanskje mellom 10 - 25 stk). Mener å huske at Lillehagen lagde disse for NMJ. Men jeg kan ta feil her. Vognene var basert på Roco sovevogner, med noen vinduer tettet. Vognene var rødmalte. Dette var før Lillehagen startet samarbeidet med CM. Lillehagen skrev også en artikkel i PS nr 50 om en slik ombygging til vogn 991.


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 desember 2012 at 13:42

Xco(internvogn) nr 991 ble laget i 10 stk i 1992 av NMJ.



-------------
A matter of life and death



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net