Da fikk jeg et par "nye" utgaver av El 17 i hus.
Spenningen var stor, utløst av de mange superlativer i reklamen!
Jeg synes fremdeles at El 17 i "førsteutgave" er det beste NMJ noensinne har gjort - så en slik "overtrumpfing" måtte bare oppleves!
Av reklamen:
" Blant forbedringene som er gjort kan vi nevne: nye gearboxer, nye pantografer, nytt printkort, nytt strømopptak, nye hjul samt en rekke flere detaljer er justert. Kanskje den flotteste plastmodellen noen gang laget for det norske markedet, er nå tilbake, og for alle strømsystemer. Slepeskoen på Märklin utgaven er av samme type som på Di8 og fungerer utmerket !"
"Nye gearbokser" var i plastutførelse og sterkt forenklet fra tidligere. det er kanskje tilbake 1/4 av de delene som den gamle hadde. "Forbedringen" ligger nok mest på at den er mye enklere og mer rasjonell å fremstille, så operatørene i Kina har ikke lenger så mange muligheter til å gjøre feil som tidligere. - Og ikke minst - den må være mye rimeligere å fremstille (uten at vi kunder får merke det)!
Personlig så foretrekker jeg nok den gamle gearkassen - om den er korrekt montert!
"Nye pantografer" var jeg ikke i stand til å se forskjellen på. Det gjør heller ikke så mye, da de gamle var bra nok. - Hadde nok ventet noen enda mer filigrane etter reklamen?
"Nytt printkort" var det i loket. Hva "forbedringen" med dette er, trenger jeg nok nærmere forklaring på?
Seriemotstander til lysdiodene var flyttet ned til printet der selve lysdiodene står. Hovedprint var denne gang uten drossler til støydemping av motor og hadde plass til 8 seriemotstander (som bare var strappet). Det bar preg av å være et "universalprint" til flere modeller? - Forbedring - neppe?!
"Nytt strømopptak" måtte jeg kikke ekstra nøye på å oppdage. Da gearkassen er endret, er innfesting av boggisider endret og strømopptaket sitter festet i dette. Noen forbedret funksjon var ikke mulig å finne. - Her var alt "ved det gamle" - og stiller igjen krav til korrekt montering og justering.
"Nye hjul" var en tydelig forandring! - De "lyste blankt som en julestjerne" mellom boggien.
Tidligere utgave hadde en plastskive i senter som simulerte bremseskiver. Denne var dessverre borte vekk! - Ellers var hjul av samme konstruksjon. - Igjen, heller de gamle!
Hva reklamen unnlot å fortelle, er at loket denne gangen hadde ny motor! Uten å ha åpnet den, virker det som en tradisjonell likestrømsmotor tilsvarende det som er brukt i El 13?
- Borte er dessverre Canon-motoren av klokkeankertype som var en viktig kvalitetsdetalj på "førsteutgaven". - Kanskje betimelig "å glemme" i farten?
Ellers så lokkåpen "kliss lik" ut for meg - med unntak av en NMJ-logo på trafokassen.
Løp og kjøp - dersom forhandleren fortsatt har "førsteutgaven" på lager, er mitt råd!
|