Print Page | Close Window

Ny El 17-serie!

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7353
Printed Date: 25 april 2024 at 13:25
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Ny El 17-serie!
Posted By: MJ
Subject: Ny El 17-serie!
Date Posted: 10 desember 2012 at 20:13
Overraskelsen fra NMJ ble El 17 NSB og Flåmsbanelok i "sterkt forbedret" utgave ifølge NMJ Facebook.
 
NMJ: "Blant forbedringene som er gjort kan vi nevne: nye gearboxer, nye pantografer, nytt printkort, nytt strømopptak, nye hjul samt en rekke flere detaljer er justert. Kanskje den flotteste plastmodellen noen gang laget for det norske markedet, er nå tilbake, og for alle strømsystemer. Slepeskoen på Märklin utgaven er av samme type som på Di8 og fungerer utmerket !Nye numre i forhold til tidligere."
 
Etter mitt skjønn er El 17 det teknisk beste Topline-lokomotivet fra NMJ. Med nesten dobbelt så mange enkeltdeler i motor og drivverk som andre Topline'ere var El 17 noe jeg virkelig gledet meg over da det kom. Desverre ble de høye forventningene til den videre Topline-serien noe dempet da El 13 dukket opp i en sterk "økonomiversjon" i forhold til førstnevnte.
 
At denne nye varianten av El 17 kommer i ytterligere forbedret versjon gir meg et håp om at den kjapplanserte HT-dødaren El 13 også kan få en teknisk og visuell facelift som matcher El 17. La oss håpe at Moe & co har lært av El 13-"fadesen" og presenterer en eventuell ny Topline El 14/ El 11 på nivå med El 17.
 
Så gjenstår det selvfølgelig å oppleve at de annonserte forbedringene virkelig holder hva det loves.
 

 




Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 11 desember 2012 at 10:58
Får håpe at plasten som speilene er støpt i er mykere denne gangen, og satser på at det fremdeles ikke er skruehull i pantografen.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 desember 2012 at 11:45
Tja? - Det blir spennende å se hvilke "forbedringer" de har klart å lage på El17 denne gangen!
 
Den første utgaven hadde Canon klokkeankermotor som brukt i SuperLine. Seinere TopLine-utgaver har måttet nøye seg med langt dårligere (og billigere) motorer.
Første utgave har støpte gearkasser med individuell opplagring av hvert tannhjul! - Noe stort bedre enn dette kan vel vanskelig lages - men det setter visse krav til presisjon for montering. Ikke alle El17 var riktig montert den gangen med bl.a. for stort slakk i snekkedrev. Dette måtte fjernes med små skiver (av kunden) for at drivverket skulle bli bra.
Kanskje de også denne gangen har klart å få senterboringer i hjulene eksakt i senter slik at loket ikke vagger?
Strømopptaket var også feiljustert på flere lok.
 
Alt dette skyldes dårlig fremstillingskvalitet og manglende/dårlig sluttkontroll. Om den nye utgaven av El17 har enklere motor og plastgearkasser som siste TopLine-modeller, så ville jeg ikke snakke om forbedringer - heller tvert om!


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 14 desember 2012 at 16:24
Någon som köpt loket och kan berätta om man lyckats montera fotstegarna på boggin ?

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 desember 2012 at 13:40
Da fikk jeg et par "nye" utgaver av El 17 i hus.
Spenningen var stor, utløst av de mange superlativer i reklamen!
Jeg synes fremdeles at El 17 i "førsteutgave" er det beste NMJ noensinne har gjort - så en slik "overtrumpfing" måtte bare oppleves!
 
Av reklamen:
" Blant forbedringene som er gjort kan vi nevne: nye gearboxer, nye pantografer, nytt printkort, nytt strømopptak, nye hjul samt en rekke flere detaljer er justert. Kanskje den flotteste plastmodellen noen gang laget for det norske markedet, er nå tilbake, og for alle strømsystemer. Slepeskoen på Märklin utgaven er av samme type som på Di8 og fungerer utmerket !"

 
 "Nye gearbokser" var i plastutførelse og sterkt forenklet fra tidligere. det er kanskje tilbake 1/4 av de delene som den gamle hadde. "Forbedringen" ligger nok mest på at den er mye enklere og mer rasjonell å fremstille, så operatørene i Kina har ikke lenger så mange muligheter til å gjøre feil som tidligere. - Og ikke minst - den må være mye rimeligere å fremstille (uten at vi kunder får merke det)!
Personlig så foretrekker jeg nok den gamle gearkassen - om den er korrekt montert!
 
"Nye pantografer" var jeg ikke i stand til å se forskjellen på. Det gjør heller ikke så mye, da de gamle var bra nok. - Hadde nok ventet noen enda mer filigrane etter reklamen?
 
"Nytt printkort" var det i loket. Hva "forbedringen"  med dette er, trenger jeg nok nærmere forklaring på?
Seriemotstander til lysdiodene var flyttet ned til printet der selve lysdiodene står. Hovedprint var denne gang uten drossler til støydemping av motor og hadde plass til 8 seriemotstander (som bare var strappet). Det bar preg av å være et "universalprint" til flere modeller? - Forbedring - neppe?!
 
"Nytt strømopptak" måtte jeg kikke ekstra nøye på å oppdage. Da gearkassen er endret, er innfesting av boggisider endret og strømopptaket sitter festet i dette. Noen forbedret funksjon var ikke mulig å finne. - Her var alt "ved det gamle" - og stiller igjen krav til korrekt montering og justering.
 
"Nye hjul" var en tydelig forandring! - De "lyste blankt som en julestjerne" mellom boggien.
Tidligere utgave hadde en plastskive i senter som simulerte bremseskiver. Denne var dessverre borte vekk! - Ellers var hjul av samme konstruksjon. - Igjen, heller de gamle!
 
Hva reklamen unnlot å fortelle, er at loket denne gangen hadde ny motor! Uten å ha åpnet den, virker det som en tradisjonell likestrømsmotor tilsvarende det som er brukt i El 13?
- Borte er dessverre Canon-motoren av klokkeankertype som var en viktig kvalitetsdetalj på "førsteutgaven". - Kanskje betimelig "å glemme" i farten?
 
Ellers så lokkåpen "kliss lik" ut for meg - med unntak av en NMJ-logo på trafokassen.
 
Løp og kjøp - dersom forhandleren fortsatt har "førsteutgaven" på lager, er mitt råd!
 


Posted By: Småen
Date Posted: 22 desember 2012 at 17:45
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Så du sier den har blitt verre?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 desember 2012 at 10:46
Det spørs hva man prioriterer?
Det er sikkert enklere for NMJ med den nye serien mht. reklamasjoner - så for dem er det en klar forbedring.
Loket ser ellers "kliss likt" ut, bortsett fra hjulene. - Der foretrekker jeg de gamle med bremseskiver - dersom de er boret og montert slik de skal. Har heller ikke noe tro på at plastakslinger i ny gearkasse har bedre slitestyrke enn metall.
Motoren på den gamle utgaven er vesentlig bedre.
Konklusjon - har man en gammel utgave av El 17 som vel å merke, er skikkelig montert/justert - så foretrekker jeg den!


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 26 desember 2012 at 12:41
Hej och god fortsättning,

Är det fortfaranade 8-pin dekoder kontakt med förbered högtalarplats 28mm?



-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 desember 2012 at 14:42
Fortsatt er det NEM 652-plugg i loket og det følger med "lommer" for høyttaler og dekoder som tidligere.
Stigtrinn er av lik utførelse som første serie og følger løst med til montering på lokkasse.


Posted By: hakhe
Date Posted: 29 desember 2012 at 23:20
Hei, er det noen som har kjørt loket enda? Mitt lok bråker veldig mye med kåpen montert på, kjører jeg uten kåpen så bråker det ikke like mye, dette er vel mest fordi at kåpen blir som en slags ressonans kasse. De ser ut som om den armen som går ifra motoren til boggien er skeiv på et vis og at dette forårsaker rasling i holderen til denne nevnte armen. Beklager noe dårlig forklaring, men jeg har ikke helt kontroll på de korrekte navnene på delene.

-------------
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 06 januar 2013 at 10:55
Inte är det någon skillnad på strömavtagarana för min är exakt lika det tidigare Flåm-loket?

Stämmer den gula färgen på buffertbalken och plogarna?

Kretskortet är nykonstruktion och boggin med hjulen, men blev inte hjulen ovanligt blanka och lyser upp?

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net