Print Page | Close Window

Digitalt på analogt, og omvendt

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7211
Printed Date: 27 november 2024 at 03:40
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Digitalt på analogt, og omvendt
Posted By: ses
Subject: Digitalt på analogt, og omvendt
Date Posted: 20 oktober 2012 at 16:57

http://mjwiki.no/wiki/Analog_eller_digital_styring%3F" rel="nofollow - MJWiki finner jeg følgende setning: "Dessuten kan digitale lok alltid brukes på analoge baner, mens analoge lok aldri kan brukes på digitale baner."

Er dette riktig? Kan man virkelig kjøre et lok med dekoder med en analog kjøreregulator? Dessuten trodde jeg at adresse 0 på DCC gjør det mulig å kjøre analoge lok på digital bane. Jeg har testet det selv og det virker, i hvert fall med noen lok, men de summer fælt. Men jeg er bare en nybegynner på digitaldrift, så kanskje noen med større kompetanse og erfaring kan kommentere dette?



-------------
Svein S



Replies:
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 20 oktober 2012 at 17:54

Uten å være en ekspert så er vel grunninstillingene på dekodere satt at de skal fungere på analoge baner. Man kan så endre instillingene slik at de ikke vil fungere, eller hvilke funksjoner som skal være på eller av.

Når det gjelder analogt på digitalt er det vel noen systermer som tillater det. Jeg vet at Digitrax har mulighet når du kjører på adresse 0, men som du sier, det blir mye summing fra motoren og alt av lys vil stå på. 




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 oktober 2012 at 18:05
En del digitale systemer har denne mulighet for å benytte Adr. 0 til analogdrift. På enkelte er det en parameter som må settes på sentralen for at dette skal virke. Boosteren må også støtte dette.
Det som skjer, er at selve 0-punktet på DCC-signalet ut fra sentral forskyves.
Det er således effektivverdien totalt av summen av de negative og de positive pulsene som driver loket.
 Det kan gå relativt store strømmer i et analoglok som kjøres på denne måten. Dette kan føre til at motoren blir meget varm, særlig ved lav hastighet. - Da er det bedre å kjøre fort.
 
Lok med dekoder kan generelt brukes også analogt - forutsatt riktig bit i CV#29 er satt. Det man må være oppmerksom på her, er at dekoderen må først ha en så stor spenning at microprosessoren starter. Dette er litt avhengig av dekodertype og produsent men ligger i området 4,5 - 7,5 V før "noe skjer". Derfor "stjeler" dekoderen ofte litt av det dynamiske reguleringsområdet til loket.
- Faktisk kan "originale" Lima-lok med dekoder kjøre riktig bra med dekoder og analogdrift, da EMFen er i virksomhet på noe dekodere.
 


Posted By: jhh61no
Date Posted: 20 oktober 2012 at 19:30
Hei

Riktig som nevnt at noen systemer kan kjøre analogt lok på 0.

Men f.eks i Roco står det uttrykkelig at å sette et analogt lokomotiv på DCC spor vil ødelegge DCC systemet !

Om du kjører analogt lok på adresse 0 kan det være lurt å sette lok på et strømløst spor når det ikke kjøres for å unngå overoppheting.

Merk også at det kan være forskjell fra motortype hvorvidt dette er lurt å gjøre.


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: einars
Date Posted: 20 oktober 2012 at 20:53
Jeg kjører Marklin. Dukan kjøre lok med dekoder analogt. Du må ikke bruke den gamle blå tafo-
typen, du må kjøre med den nye typen, som er gråhvit.
Hvis du kjører med den blå,og du trykker på knappen, for vending, kan det gå riktig galt.
Du ta livet av både dekoderen og motoren. Grunnen er at venderen gir altfor mye strøm ut.
Modell  og elektronikk, hadde i 2009 eller 2010, en artikkel om det jeg prøver å forklare.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 oktober 2012 at 22:30

Originally posted by einars einars wrote:

[...] Grunnen er at venderen gir altfor mye strøm ut. [...]

Nei, grunnen er at spenningen kan bli for høy, ikke strømmen.

Jeg har en slik gammel trafo liggende, hvor jeg målte spenningen ut ubelastet til ca. 31 V AC med venderen i snu-posisjon. Spenningstoppene blir da ca. 44 V. Lysnettspenningen hvor jeg bor, målte jeg til 230 V AC, men den kan være en del høyere andre steder, og da blir spenningen ut fra trafoen tilsvarende høyere. Enkelte steder må en da regne med at spenningstoppene fra trafoen kan overstige 50 V.

En ESU Lokpilot 4.0, som også skal funke med Märklins digital-system, er spesifisert for inntil 40 V. (Lokpilot 4.0 DCC er kun spesifisert for inntil 27 V.)

Spenningen fra trafoen faller nok noe når den belastes, men ved dekoderdrift er det ikke ikke noe omskifterrelé som trekker strøm, og formodentlig vis trekker motoren fint lite når den er ment å stå stille.

Den blå Märklin-trafoen er for øvrig merket med "220 V", mens moderne utstyr er beregnet for 230 V (nominelt).



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 oktober 2012 at 22:49
Dersom vi beveger oss litt bort fra prinsippet at det er mulig å kjøre analoglok på Adr.#0 på DCC-system, kan dette også skape andre problemer.
 
LENZ ABC blokkstyringssystem er bygget på at pulsene på ene siden blir klippet og redusert noe i amplitude. Dette er i prinsippet det samme som skjer når man forskyver nullpunktet.
- Nå tror jeg ikke det er så mange som kjører analoglok på digitalsystem og enda færre som bruker LENZ ABC, så denne kombinasjon i praksis er vel kun i teorien? - Men det er en liten begrensning.
Man må gi avkall på slik blokkstyring dersom man vil kjøre analogt.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net