Print Page | Close Window

Spesiallastvogn Ro4 20850 -SAS DC3- En byggeblogg

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7000
Printed Date: 29 mai 2024 at 19:12
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Spesiallastvogn Ro4 20850 -SAS DC3- En byggeblogg
Posted By: Claes Lislerud
Subject: Spesiallastvogn Ro4 20850 -SAS DC3- En byggeblogg
Date Posted: 28 juni 2012 at 23:19

Jeg har funnet noen interessante bilder på jernbanemuseets bildearkiv. De er tatt etter en nødlanding på Strandefjorden ved Fagernes i 1950. Da gikk en SAS DC-3 gjennom isen rett før avgang for en rundflyging ved et flystevne. SAS brukte så NSB for transporten til Fornebu(?) for reparasjon av flyet.

Vogna var Ro4 20850 og det finnes bilder av den samme vogna med en Gullfisk opplastet, men noe mer info om denne vogna har jeg dessverre ikke.

Er det noen som har idéer eller forslag til hvilken vogn man kan bruke for å lage denne spesielle transporten i H0? Boggiene på vogna ser litt amerikanske ut uten at jeg har greie på slikt. Var denne norskbygget?

Her er linker til bildene hos digitalt museum:
http://digitaltmuseum.no/things/transport-av-sas-flyet-knut-viking-fra/NJB/JMF022015 - http://digitaltmuseum.no/things/transport-av-sas-flyet-knut-viking-fra/NJB/JMF022015
http://digitaltmuseum.no/things/transport-av-sas-flyet-knut-viking-fra/NJB/JMF022013 - http://digitaltmuseum.no/things/transport-av-sas-flyet-knut-viking-fra/NJB/JMF022013



-------------
Modellhilsen

Claes



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 29 juni 2012 at 00:57
Litt pussig litra på den vogna. Den er bygget på Strømmen i 1936, og antagelig betraktet som internvogn fra første studn og med litra Ro. Så ble den omlitrert i 1967 til Tso4 type 1. I en vognfortegnelse fra 1947 står det om Ro 20850: "Transporvogn for smalsporet materiell." Ja, det var vel interne transporter kun, og derfor Ro.

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 29 juni 2012 at 01:34
Jeg råket på denne vogna et par ganger i min ungdom:







-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 29 juni 2012 at 10:11
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Er det noen som har idéer eller forslag til hvilken vogn man kan bruke for å lage denne spesielle transporten i H0? Boggiene på vogna ser litt amerikanske ut uten at jeg har greie på slikt. Var denne norskbygget?

Boggiene kan du finne her: http://www.slvf-ans.com/Kadeetilleggutstyr.html - http://www.slvf-ans.com/Kadeetilleggutstyr.html
Ellers ser dette ut som et lodde-messing-som-er-filt-prosjekt, hvis du skal få til den pransparente konstruksjonen. Oppbyggingen ser relativ enkel ut med mange like tverrbjelker mellom to buede sider (brokonstruksjon). Litt vanskelig å se hvordan det er løst ved boggiefestet og de avtagbare bufferbjelkene.
 
Usedvanlige gode bilder (som vanlig) fra SES.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 29 juni 2012 at 10:41

Trur man kommer ganske langt med noen pakker messingprofiler her ja. Takk for tips så langt. Noen som vet om man kan få tak på tegninger?

Ut fra linken fra Asgeir ser det ut som den boggien som heter Arch Bar er nærmest.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: ses
Date Posted: 29 juni 2012 at 14:04
Det er en flatjernsboggi, slik som eldre norske boggigodsvogner hadde, og loktenderene også. Jeg har bygget noe slike av messing, og dette er av det enklere innen selvbygging i messing. Man trenger et par I-profiler til bolsteret. Resten er flate profiler, hvorfor også boggien på norsk kalles flatjernsboggi. Det beste hadde vært med en korrekt tegning, men man kan nok beregne seg rimelig enkelt fram til målene hvis man kjenner akselavstanden på boggien, og ellers tar utgangspunktet i en tegning (eller skalamodell) av en lokboggi av flatjernstypen, f.eks. type 31.
Det vanskeligste å få korrekte er nok akselboksene. Bildene mine viser at vogna fikk nye rullelagerbokser mellom 1971 og 1976.

-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 juni 2012 at 17:00

Takk til alle forslag, tips og inspirasjon så langt. Trur dette kan bli en aldri så liten byggeblogg iom at jeg nå akkurat har kjøpt en DC3 fra Roco Minitanks fra USA.

En slik:

Jeg har også sendt en mail til LN Decals som lager dekaler til sivile fly om de har SAS dekaler som kan brukes til denne mindre utbrette skalaen når det gjelder fly.

På et av våre naboforum i Sverige er det en som har bygget denne modellen og jeg må si at det ser veldig bra ut! http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=36&t=59&hilit=dc3 -
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=36&t=59&hilit=dc3



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 30 juni 2012 at 18:17
Meget interessant Claes.Clap

SAS sin http://no.wikipedia.org/wiki/File:Douglas_C-47_A_SE-CFP.jpg - Fridjof Viking , en Douglas C47. Denne har større dører til lasterommet enn DC3'en.
En som har bygget en C47: http://www.1-87vehicles.org/photo151/plane_c47.php - Canadian Forces C47 , basert på samme byggesettet til Roco.




-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 juni 2012 at 18:40
I byggesettet fra Roco er det to venstre sider med til skroget. En med og en uten lastedør. Wink

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 03 juli 2012 at 23:20

I et par kvelder, under ledige stunder, har jeg tegnet på dekaler til DC-3ern. Etter å fått noen tips om dekaler i 1:72 kunne jeg lage disse. 

Nå spørs det bare om de passer på Roco modellen. Det aner jeg ikke siden jeg ikke har modellen her ennå. Confused Blir å skrive ut en test for å se om jeg må justere på noe. Jeg har lagd dekaler til hele flyet men jeg vet ikke hvordan resten av flyet ble transportert fra Fagernes. Det finnes et bilde her som er tatt under demonteringen: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/535888_435028403192546_2013810706_n.jpg?dl=1 - http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/535888_435028403192546_2013810706_n.jpg?dl=1

Her er ytterdelene av vingene tatt av men hvordan disse sammen med mittseksjonen og haleflatene ble transportert har jeg ikke funnet ut ennå. Plutselig får man napp et eller annet sted.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 04 juli 2012 at 00:47

Når det gjelder selve Ro4 vognen finnes det 3 alternativer:
1. Bygge alt selv
2. Bygge hoveddelene og kjøpe inn boggier e.l.
3. Bygge om en eksisterende vogn

Når det gjelder 1 så ser jeg for meg at selve boggiene er et skikkelig mareritt. 

Så da detter i hvertfall jeg ned på alternativ 2 ganske fort. Hva finnes det å tilby her? Kadee har vært nevnt. Det er sikkert andre som også har ganske like boggier, men til hvilket pris?

På vårt naboforum kom idéen om å bygge om en eksisterende vogn opp. Ja det er jo selvfølgelig en idé! Nå trudde jeg at slike boggier var ganske uvanlige men det er de jo slettes ikke. Det jeg har funnet hittil er en Fleischmann vogn som kan være interessant. Vestfold Modelljernbaneimport kan skaffe denne:

Denne er jo helt klart interessant. Her kan jeg få boggier, hjul, koblingsholdere, buffer/bufferbjelke og muligens lufttanker. Alt dette for bare 235,-



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 21 juli 2012 at 22:23

Igår kom endelig DC3 modellen fra USA. Ut fra hva som sto på pakken hadde den vært en tur i Sverige. Det var kanskje derfor det tok flere uker.

Den passer i hvertfall i en Rps, så det går fint å lage denne som en løs last som kan brukes i andre vogner.

Nettet har også blitt gjennomsøk etter bedre bilder av DC3 fly som er demontert på samme måte som SAS maskinen. Det finnes det flere gode bilder av slik at det som skal forandres på modellen blir rett.
Ut fra de har jeg funnet ut at "fairingen", altså overgangen mellom flyskrog og vinge må skjæres bort og ombygges. Det samme bak til haleflaten. Trur dette kan bli en artig vri på last til trafikkspill. :)



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: hpaamodt
Date Posted: 22 juli 2012 at 09:46
Dersom jeg ikke tar helt feil finnes denne vogna fortsatt. Jeg så hvertfall en som likner mistenkelig da jeg besøkte Setesdalsbanens verkstedområde på Grovane tidligere i sommer. Tok noen bilder som kan lastes opp ved behov, men de viser bare deler av vogna.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 22 juli 2012 at 10:36

Jada, det stemmer. Vogna står i dag på Setesdalsbanen.

Alle bilder av vogna mottaes med takk.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: hpaamodt
Date Posted: 22 juli 2012 at 12:38
Bildene er ikke av de beste (ingen av mine bilder er det), men her kommer de som inneholder vogna:
 
 
 
 


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 22 juli 2012 at 19:03
Tusen takk for de bildene! 

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 23 juli 2012 at 21:12


Jeg har prøve plassert DC-3 skroget på en Rps vogn bare for å sjekke om det passer. Og det vil være mulig å transportere skroget til Skøyen for videre transport til Fornebu. Wink



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 23 juli 2012 at 22:16

Et lite kutt her og et lite kutt der å plutselig var de delene som skal skjøres bort, borte.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: ArneGH
Date Posted: 10 januar 2013 at 12:56
Fikk du tak i eller laget dekaler til denne. Har selv bestilt Monogram sin i 1/90 scala. SAS dekaler hadde vært helt topp. Har 1 m flystripe på anlegget der den er tiltenkt.

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: ESI
Date Posted: 10 januar 2013 at 13:30
Originally posted by hpaamodt hpaamodt wrote:

Bildene er ikke av de beste (ingen av mine bilder er det), men her kommer de som inneholder vogna:
 
 

En liten avsporing, men er det noen (jeg er vel ganske sikker på at det er det) som kan fortelle hva slags skiftelok(?) dette er, og hvor bildene er tatt? Ble litt forelsket i denne..


Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 januar 2013 at 13:39
Artig prosjekt, Claes!

Noe helt annet: Jeg blir litt nervøs av at man bruker DropBox som billedserver for innlegg... Mye bedre å laste bilder til selve forumet slik at bildene blir synlig så lenge innleggene er tilgjengelige.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: trulss
Date Posted: 10 januar 2013 at 13:57
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Noe helt annet: Jeg blir litt nervøs av at man bruker DropBox som billedserver for innlegg... Mye bedre å laste bilder til selve forumet slik at bildene blir synlig så lenge innleggene er tilgjengelige.

Nå har vel Dropbox så langt hatt betydelig bedre oppetid enn MJF sin server... Wink


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 januar 2013 at 14:26
Originally posted by trulss trulss wrote:


Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Noe helt annet: Jeg blir litt nervøs av at man bruker DropBox som billedserver for innlegg... Mye bedre å laste bilder til selve forumet slik at bildene blir synlig så lenge innleggene er tilgjengelige.

Nå har vel Dropbox så langt hatt betydelig bedre oppetid enn MJF sin server... Wink


Oppetiden er ikke det jeg er mest bekymret for. Men hvor oppegående er vi som bruker dropbox? Min er faring er at det er fort gjort å slette eller flytte filer lokalt. Og vips forsvinner de fra DropBox på nett når det synkroniseres.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: eibro
Date Posted: 10 januar 2013 at 15:07
Originally posted by ESI ESI wrote:

Originally posted by hpaamodt hpaamodt wrote:

Bildene er ikke av de beste (ingen av mine bilder er det), men her kommer de som inneholder vogna:
 
 


En liten avsporing, men er det noen (jeg er vel ganske sikker på at det er det) som kan fortelle hva slags skiftelok(?) dette er, og hvor bildene er tatt? Ble litt forelsket i denne..


Dette bildet er tatt på Setesdalsbanen.
Denne kom fra Norsk Impregneringskompani i Larvik, og er til 1067mm sporvidde.
Dette skifteloket kalles "Brona".
Det er ikke opprativt i dag, for girkassen er sprekt.


-------------
Eirik


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 10 januar 2013 at 17:42
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Fikk du tak i eller laget dekaler til denne. Har selv bestilt Monogram sin i 1/90 scala. SAS dekaler hadde vært helt topp. Har 1 m flystripe på anlegget der den er tiltenkt.

Dessverre har hele modellbyggeriet lagt nede i en måneds tid. Så jeg har ikke gjort noe mer på denne modellen, men, jeg har tegnet dekaler til den på datamaskinen (dog ikke skrevet de ut), den franske vogna har kommet og jeg har fått tak i spesial lakk for aluminium, Alclad2, så nå kan prosjektet fortsette.
Jeg skal bare gjøre ferdig...


Neida, men jeg har startet byggingen av en Starfighter som skal lakkes samtidig som DC-3 så det blir paralellbygging av disse prosjektene fremover.


-------------
Modellhilsen

Claes



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net