Print Page | Close Window

Nytt begrenset opplag fra Accucraft

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6998
Printed Date: 27 september 2024 at 22:30
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Nytt begrenset opplag fra Accucraft
Posted By: Overkonduktøren
Subject: Nytt begrenset opplag fra Accucraft
Date Posted: 27 juni 2012 at 12:50
Synd det, -jeg kjører kun Roundhuse Engineering og 16mm. Lekker sak:
https://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.404251292943410.79017.143912302310645&type=1 - https://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.404251292943410.79017.143912302310645&type=1


-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 juni 2012 at 23:19
Eller hva sier du til denne?
http://www.accucraft.com/index.php?show_aux_page=182 - http://www.accucraft.com/index.php?show_aux_page=182
 
Dette er et IoM-lok men av samme type som de smalsporsmaskiner som gikk i Norge.
Lokene er forlengst revet bort - og er også avhengig av "rett sporvidde" for Norsk smalspor, nemlig 45 mm. Verter leveranse om kort tid av et slikt!


Posted By: trulss
Date Posted: 28 juni 2012 at 00:42
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Eller hva sier du til denne?
http://www.accucraft.com/index.php?show_aux_page=182 - http://www.accucraft.com/index.php?show_aux_page=182
 
Dette er et IoM-lok men av samme type som de smalsporsmaskiner som gikk i Norge.
Lokene er forlengst revet bort - og er også avhengig av "rett sporvidde" for Norsk smalspor, nemlig 45 mm. Verter leveranse om kort tid av et slikt!


Jeg fikk mitt i går, elektrisk utgave riktignok.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: krsven
Date Posted: 28 juni 2012 at 09:14
Loket gikk fra min leverandør i går, Kjell - så du har det nok på døra rimelig kjapt. Det kommer en svart modell av samme lok om ikke så lenge - både elektrisk og livesteam. Men for all del, røde lok er nok de mest likte i hagejernbanekretser så jeg tror dere skal være godt fornøyd med lokene.

-------------
krsven


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 28 juni 2012 at 11:11
Bra de ikke går på 32mm.Tongue
Lekkert lok som gikk på norske linjer. Men hadde det ikke vært for Livingsteam hadde jeg hatt 45mm, og antageligvis rota med elektriske koblinger, og aldri fått rota meg til å bygge bane.


-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: krsven
Date Posted: 28 juni 2012 at 11:32
Slapp helt av - loket kommer med både 32 og 45 mm fra en annen leverandør om en stund.

-------------
krsven


Posted By: trulss
Date Posted: 28 juni 2012 at 17:12
Originally posted by krsven krsven wrote:

Slapp helt av - loket kommer med både 32 og 45 mm fra en annen leverandør om en stund.


Bare Live Steam, eller elektrisk også?


-------------
Truls Slevigen


Posted By: trulss
Date Posted: 28 juni 2012 at 17:14
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by krsven krsven wrote:

Slapp helt av - loket kommer med både 32 og 45 mm fra en annen leverandør om en stund.

Bare Live Steam, eller elektrisk også?


Eller er det denne som kommer i svart? I så fall har du jo allerede sagt at den kommer i både live steam og elektrisk. :)


-------------
Truls Slevigen


Posted By: krsven
Date Posted: 28 juni 2012 at 18:13
Vel - det ligger nok et par år frem i tid, men det er ingen tvil om at Isle of Man - materiell er vinden som aldri før. Blandt annet har det kommet  mye flott vognmateriell allerede, og det er ingen tvil om at vi ønsker oss en sort livesteammodell som er rimelig lik ting som rusla og gikk tre - fire kilometer fra Snake Hill. En annen sak er det jo at røde lok er enklest å selge.......Så får vi bare ha litt tålmodighet......

-------------
krsven


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 28 juni 2012 at 20:11
Vil ha svart....

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 juni 2012 at 14:12
Nå er det som oftest med Accucraft at de lager nye serier med en del endringer fra den forrige serie. Dette gjelder for det amerikanske markedet. I så måte er "nyopplaget" av både Mogul (som er temmelig lik de lokene som gikk på Rørosbanen) og 3-cyl. Shay en god del endret i nyutgaver.
dette er sikkert for å friste til de som allerede har kjøpt et lok av typen, til å kjøpe ytterligere ett lok av nyutgave?
Det er derfor ikke sikkert at loket "bare" har endret farge - om det kommer nyopplag? Det er også en god del år mellom hver serie de lager. Nyutgaven av Mogul er derfor mindre aktuell for et norskliknende lok.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 juli 2012 at 11:58
Da var "Peverilén" i hus!
Litt overrasket over at man ikke hadde fabrikkmontert servo for reversering av loket - kun pådrag.
Dette tror jeg allikevel lar seg gjøre å ettermontere?
Ellers et utrolig veldetaljert og nydelig lok!
 
Så er det "store spørsmålet" - hvilket lok av norsk Type IV er det mest likt??
Forbildet til modellen ble levert av Beyer Peacock i 1875 med fabrikknummer 2178 til IoM.
De 25 lokene som gikk i Norge av denne typen ble levert fra 1866 til 1882 i flere byggeserier.
Ser man på leveransetidspunkt, vil 23 "Frigg" eller 24 "Frode" ligge nærmest da disse ble levert samme år som IoM-loket. Om derimot fabrikknummer er bestemmende, så er 3"Gere" (f.no. 2249) det som ligger nærmest. Det ble imidlertid først levert i 1882.
Mener at lokene ble tildelt f.no. ved bestilling, så det er vel leveransetidspunkt som er mest avgjørende for smådetaljer?
 
Finner ikke bilder av de 2 lokene som er nærmest i leveranse. Er det noen tips?
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 juli 2012 at 12:21
Dette var visstnok også en "nøtt" for folkene på Norsk Jernbanemuseum?!
- Kanskje vi kunne få en interessant artikkel om sikkerhetsventiler på norske damplok i PS - eller er dette et alt for "nærdete område"?
Det ser ut til at det har skjedd en endring under leveransen av Type IV. De første lokene er levert med Salter-ventiler men på et eller annet tidspunkt er dette blitt endret til Ramsbottom, slik at de siste lokene fra 1882-leveransen hadde slike. Går vi enda lenger frem i tid, er det Pop-ventiler som er dominerende.
Forøvrig var Mr. Ramsbottom ansatt hos Beyer- Peacock og har mange andre interessante konstruksjoner på rullebladet! (Den mest spetakulære er vel i så måte, vannfylling under full fart på damplokomotiver - så kan folk lure på hvordan det lar seg gjøre uten "å Google på internet".-)
 
Tilbake til Accucraft Peveril.
Fikk omsider montert servo i loket for reversering. Dette var ikke helt enkelt, så jeg kan forstå at Accucraft har utelatt det! En ekstra mini-servo er det plass til i den sidetanken som nå inneholder batteri til R/C-styringen. Da blir det for lite plass til batteriet, som forøvrig kun har 4 celler (4,8 V). Av erfaring, er 4,8 V for lite for en del mottakere og servoer, så man bør få spenningen opp til mellom 5 - 6 V for sikker funksjon. Fant noen mindre celler hos Claes Ohlsson som egentlig er beregnet for DECT-telefoner. De hadde både 2 og 3 celler. Fikk akkurat plass til denne kombinasjonen ved å bruke  plassen som blir tilovers i sidetankene på begge sider med servoer montert.
neste "problem" var å tilpasse slaglengde for servoen til reversering. Skifteventilen på Peveril er noe spesiell, da den ikke har noen begrensing/mekanisk endestopp på bevegelsen. Det gjør at om denne får for langt slag akterover, så stopper loket opp da det ikke er gjennomstrømning. Fikk imidlertid løst dette vha. utallige forsøk og justeringer.
For de som skal ettermontere R/C-styring i livesteamlok, er det veldig greit å ha en servotester. Jeg har kjøpt en liten, grei en fra Conrad i Tyskland med Art.no. B6080.


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 23 juli 2012 at 15:01
Vannfylling under fart skjer ved å grave en lang grop under banen, fylle den med vann, og ha sugerør på lokets tank. Sånn i prinsippet.

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 juli 2012 at 15:51
Ja , dette er Ramsbottoms prinsipp.
Det er ingen sugemekanisme på loket. Prinsipper er velkjent for gamle turbinmaskinister fra handelsflåten. der ble det brukt til de store vannmassene som skal til for kondenserkjøling og kalles "scoop". Farten på loket relativt vannen, "tvinger" vannet opp i tenderen når "scoopet" senkes ned i vannrennen.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 august 2012 at 22:18
Da er første kjøring av Peveril på "tullebukker" tilbakelagt.
 
Dette var en meget positiv erfaring!
Loket oppførte seg meget bra til ennå ikke å være skikkelig innkjørt. Det går meget pent ( men det var på forhånd forventet av et lok som er "fully sprung").
Lyden med chuffer montert er også meget bra til å være et lok som har reverseringsventil. Slike bruker å virke som en restriksjon på exhaustdampen og reduserer distinktive dampstøt. Her var det imidlertid "bare godlåt". (- Tror jeg har truffet ganske bra med innstilling av servo for denne, så da kan jeg anbefale en slik "ettermontering".)
Loket er også meget bra mht. vannbeholdning, så gasstanken kunne gjerne ha vært større. Faktisk er vannstandsglass noe misvisende. - Kjelen er overfull når vannstandsglasset er halvfullt. - Slike "ting" får du "gratis på kjøpet" når du kjøper en "kinamaskin" - men det går an å "leve med".
Displacement-lubrikator er som på de fleste Accucraft-lok. Den gir i overkant mye olje - som gir en del nedsmussing (som hadde vært adskillig værre uten chuffer). Chufferen ser ut til å sende overskuddsolje ned under loket, i stedet for å sende en spray av olje over det. Det gir i så måte lettere puss og ikke bare god lyd.
 
(Rettet skrivefeil)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 august 2012 at 15:28
Da har jeg fått "sånn halveis klarhet" mht. kjelen på Type IV - eller rettere sagt Peveril.
Denne IoM-loket har hatt kjelebytte. Modellutførelsen viser ikke loket i leveranseutførelse. Da hadde det Salter sikkerhetsventiler - og da er det mest sannsynlig at de norske "søstre" levert samme år også hadde dette? Peveril fikk faktisk Pop-ventiler ved kjelebytte (Pop-ventiler ser faktisk ut som Ramsbottom - i hvert fall i modell og som fungerende ventil). JbM sier at alle norske damplok som er i drift i dag, har slike Pop-ventiler.
 
Ellers sier Accucraft at årsaket til at de ikke har installert er reverseringsservo på dette loket, er at dette både ble for vanskelig og kostbart å gjøre. (Nå er de interessert i hvordan jeg har gjort dette.)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 august 2016 at 22:15
Da er det klart for en NSB Type V-liknende lok.

Dette er som Peveril et IoM-lok fra Accucraft. - Mistenker IoM for å "kikke til Norge" før de kjøper lok?
Type IV ble laget for IoM etter Norge fikk de første lokene av denne type - og dette loket som heter Mannin er faktisk laget så seint som i 1926 av Beyer-Peacock med typisk forbilde av NSB Type V. Kun detaljer skiller. Om dette er tilfeldigheter vet jeg ikke?

Har ikke hatt hjerte til å male dem om i typiske NSB-farger.

Her er Mannin i forspann med Peveril på en prøvetur.



Tror at Mannin er utsolgt i England nå - i hvert fall fra Accucraft? Jeg fikk visstnok kjøpe det nest siste - og uten R/C. Det gjør ikke noe da jeg allikevel måtte bygge inn omkasting (da jeg forstår det som om R/C styrer kun pådrag - som original R/C på Peveril)!
Loket mangler runde vinduer (når jeg får frem dreiebenken) og har fått montert topplykt. Noen andre detaljer avviker - men det sjenerer ikke meg!

Dette er nok kun for de som har valgt "riktig sporvidde" - 45 mm. :-)




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net