Valg av forbilde for kommersielle modeller
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6897
Printed Date: 25 november 2024 at 04:06 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Valg av forbilde for kommersielle modeller
Posted By: ses
Subject: Valg av forbilde for kommersielle modeller
Date Posted: 04 mai 2012 at 08:58
Skipsmodeller.com har nettopp annonsert en laserskåret modell av VIkersund stasjon: http://www.skipsmodeller.com/nettbutikk/img/p/95-241-thickbox.jpg - http://www.skipsmodeller.com/nettbutikk/img/p/95-241-thickbox.jpg Modellen ser fin ut, og vil sikkert bli solgt til mange - kanskje. Det jeg imidlertid lurer litt på, er valget av forbilde for en slik modell. Det står i annonsen: "Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet? Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet? Derimot finnes, eller fantes, det mange stasjonsbygninger som er nesten like denne, f.eks. Krøderen, Åmot og Tyristrand, for å nevne et par som fortsatt finnes. Dette er den såkalte Asker-typen (der stod den altså også), men som pga større trafikk ble forlenget på Vikersund, til å bli nesten dobbelt så lang som standard-typen var. Hadde man i stedet for den enslige Vikersund, valgt en standard Asker-type, ville vi fått modell av noe som var lagt mer representativt og mer "vanlig". Nå er det selvsagt mulig for den fingernemme å forkorte denne til å bli en vanlig Asker-type, men da må man altså betale for mer enn man strengt tatt trengte. Nesten 1000 kroner er faktisk litt for et slikt byggesett. Jeg tror Skipsmodeller.com også hadde fått solgt flere byggesett dersom man hadde satset på noe mer ordinært, enn denne. Nå er det sikkert mange som ergrer seg over at jeg kommer med slike kritiske bemerkninger. Er det ikke flott at det lages modeller av norske stasjoner? Jo, selvsagt. Men jeg vil tro at både produsenter og MJ-ere jevnt over er bedre tjent med modeller av det mest utbredte og dagligdagse, framfor av forbilder det finnes kun få eller ett eksemplar av. Så spørsmålet går mer på hva slags råd produsentene får, og hva slags informasjon de innhenter ved valg av forbilde å lage modell etter. I det store og hele fungere dette imidlertid godt. De stasjonsmodellene som jeg i farten husker er tilbudt, er bra representative bygninger som det finnes flere av rundt om kring: Hvalstad-typen (pappmodellen som kom nylig), Flikkeid-typen, Skreia-typen, Svenkerud-typen og Veggli-typen (hvis jeg husker rett). Et par bilder av Asker-typen:
------------- Svein S
|
Replies:
Posted By: MJ
Date Posted: 04 mai 2012 at 10:50
Fryktelig leit dersom bakgrunnen er at ikke Skipsmodeller forespør markedet mere inngående. Krøderen hadde jeg kjøpt tvert. MEN nå kan det jo hende at folkene bak har en spesifikk hensikt med Vikersund. Og det er svært prisverdig at noen tar på seg produksjon og satsning av jernbanebygninger. Da kan vi bare håpe at den driftige produsenten leser forumet her og at vi neste gang kan få stasjonen i andre enden av Krøderbanen. Som også kan benyttes mange andre steder i landet.
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 04 mai 2012 at 12:05
Jeg satt og funderte på det samme som Svein. Men det kan jo tenkes at det byggesettet lett kan bygges som en standard utgave av Asker-typen? Har de vert litt smarte så har de lagt ved 2 ekstra endevegger slik at det kan bygges 2 komplette stasjoner ut av det ene settet. Jeg vet ikke om det er så lett, men det er en tanke.
|
Posted By: smholt
Date Posted: 04 mai 2012 at 12:38
Kan dere ikke da bare foreslå for produsenten at de lager en variant av byggesettet, som er en standard Asker-type?
------------- mvh, Svein-Martin Holt http://www.platelayer.com" rel="nofollow - platelayer - http://www.facebook.com/sveinmartin" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: skipsmodeller
Date Posted: 04 mai 2012 at 13:07
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mai 2012 at 13:22
Ojoj! I stedet for å takke pent og bukke for at det blir tatt initiativ, og vi får et alldeles nydelig norsk signaturbygg kommer eder og galle! Skam dere! Jeg er en av de som ønska meg Vikersund stasjon. At ønsket ble oppfyllt var jo bare fantastisk! Jeg ser ikke noe problem med å sette stasjonsbyggningen på et hvilket som helst anlegg og kalle den for det du måtte ha lyst til. Så tusen takk til Skipsmodeller for initiativ i en vanskelig bransje! :-)
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: MJ
Date Posted: 04 mai 2012 at 13:36
Dette er et DEBATTFORUM. Ikke nødvendigvis alltid et hyllningsorgan. Her diskuteres og analyseres mulige løsninger, forbedringer og annen info som bringer hobbyen videre. Av denne grunn kan produsenter påregne BÅDE ros og ris. Som regel er det mest ros, og det er fint, men fra tid til annen kommer det konstruktivt kritiske innspill som kan bidra til at både produsenter og brukere kan finne nye og forbedrede løsninger som gagner oss alle.
|
Posted By: skipsmodeller
Date Posted: 04 mai 2012 at 13:42
Om noen har tegninger og gode bilder av de overnevnte stasjonene er det ingen problem og lage de. Vikersund stasjon ble laget for vi fikk gode tegninger og bilder Har alt for stor respekt for denne hobbyen til att vi setter i gang med bygninger som vi ikke har tilstrekkeli innformasjon om. Målet er og lage de meste som fins av norske bygninger.
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mai 2012 at 13:44
Skal MJ belære oss i hva et nettforum er også nå? Kjøp legohus så får du akkurat det du ønsker! Og om man ønsker en god dialog kan det fint gjøres på Skipsmodellers eget forum. Det blir litt sært og sitte her på MJ-forumet å sutre. Men det som satt innerst inne er kanskje det som svei mest? At blant mj-entusiastene var ikke noen som frekventerer dette forumet mest tatt med? Eller var de? Jeg vet ikke.
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 04 mai 2012 at 13:51
Jeg tror du misforstår litt "Overkonduktøren". Jeg sutrer ikke og tror heller ikke Svein gjør. Vi bare diskuterer en modell som har kommet på markedet og det er jo bl.a. det forumet er til. Det er nydelig modell som er laget og du skal ikke se bort fra at jeg kjøper den. Men det må da være lov å diskutere en modell uten å bli kjefta på fordi man stiller noen spørsmål?
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mai 2012 at 13:57
Jeg forstår veldig bra jeg. Og jeg sutrer ikke over norske bygg fra små produsenter. Men jeg blir inderlig .... når jeg leser først og fremst misnøye rett etter at det er presentert en modell vi ikke har sett tidligere. Snarum, Nittedal og Eina har jo vært tilgjengelig over tid, og det er på tide at vi fikk noe annet også. Jeg er takknemlig for det.
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: hilljens
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:03
Jeg har ikke sett at noen av innleggene ovenfor gir uttrykk for noe misnøye!!!!!!!!
------------- Mvh Arne Hill-Jensen Skreiabanens materiell epoke II og III
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:05
Her er det vel bare "Overkonduktøren" som har sutrer. Jeg har ikke sutret og slett ikke kommet med edder og galle. Jeg har tvert i mot skrevet at "modellen ser fin ut" og at den sikkert også kan forkortes av de fingernemme dersom man ønsker en modell etter forbilde av Asker-typen. Jeg har altså ikke uttalt meg noen som helst negativ om selve modellen som byggesett. Den er sikkert fin som modell av Vikersund stasjonsbygning. Men jeg har stillet noen spørsmål med hvordan man velger et forbilde for en modell, og anbefalt at man fokuserer mer på det utbredte enn det spesielle. Hvis det regnes som upassende å komme med et slikt forslag på Norges viktigste MJ-forum, så har vi nok forskjellig syn på hva et slikt forum kan brukes til. Det er vel nettopp her at en slik debatt bør føres, for jeg hadde ikke bare Skipsmodeller i tankene. Det finnes andre produsenter også. Vi har jo også hatt en lang tråd om hvilken modell man helst ønsker seg.
------------- Svein S
|
Posted By: skipsmodeller
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:09
Vi kan nok enkelt bygge enkelt bygge om vikersund stasjon til asker typen Men bør nok ha tegninger. Om noen har tegninger er vi innteresert i de. Syns det er bra med en diskusjon over hva som burde vært laget
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:09
skipsmodeller wrote:
Om noen har tegninger og gode bilder av de overnevnte stasjonene er det ingen problem og lage de. Vikersund stasjon ble laget for vi fikk gode tegninger og bilder Har alt for stor respekt for denne hobbyen til att vi setter i gang med bygninger som vi ikke har tilstrekkeli innformasjon om. Målet er og lage de meste som fins av norske bygninger. |
Det høres ut som et prisverdig mål! At man heller ikke vil sette i gang med produksjon uten tilstrekkelig dokumentasjon, er jeg selvsagt enig i, og støtter på det sterkeste. Det høres jo også ut som at terskelen for igangsette en produksjon er ganske lav bare man har god nok dokumentasjon. Det kan nok skaffes tegninger av det meste av jernbanebygninger, så da er kanskje ballen kastet tilbake med tanke å finne fram til bygninger som det kan være stor interesse for å få i modell?
------------- Svein S
|
Posted By: MJ
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:19
Boken "Neste stasjon" fra Gyldendal fra 1997 kaller seg "en guide til jernbanens arkitekturhistorie". Der kan en lese meget om de ulike stasjonstypene i Norge, og boken har dessuten en del skisser og fotos. Men Skipsmodeller trenger selvsagt bedre tegninger enn dette. Og hva er vel da bedre - etter å ha funnet typen man er på jakt etter i boken - enn å ta kontakt med NSB/Jernbaneverket og høre hva de har av detaljtegninger på den ønskede modellen.
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:24
De som disponerer NSBs gamle bygningtegninger, det som var NSBs arkitektkontor i Storgata 5, heter http://www.linjeark.no/ - Linje Arkitekter AS . Man får ut tegninger derfra, men til en viss kostnad, så vidt jeg har skjønt. MJ-bladet har vel benyttet seg av dette i nyere tid. Jeg bladde selv i dette arkivet mange ganger på 1970-tallet, og vet at det inneholder en rekke fantastiske tegninger. Så vidt jeg vet er alt tatt vare på.
------------- Svein S
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:27
ses wrote:
"Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet? Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet? |
Sutring og antagelser kaller jeg dette. Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer!
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:43
Overkonduktøren wrote:
ses wrote:
"Dette byggesettet er utviklet på forespørsel fra norske modelljernbaneentusiaster." Hvem er disse norske modelljernbaneentusiastene (er egl. ikke ute etter hvem de faktisk er), hvor mange er de og hvordan har man tenkt når man har påvirket skipsmodeller.com til å velge akkurat dette forbildet? Hvis jeg skal tippe, så er denne valgt, eller etterspurt, fordi mange har sett denne bygningen i forbindelse med en tur på Krøderbanen. Vel og bra, men er man klar over at dette er en ganske sær bygning som det finnes én av i hele landet? |
Sutring og antagelser kaller jeg dette. Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer! |
Så vidt jeg kan se er det bare du som har tilført denne debatten noe negativt med å klage over oss andre, mens resultatet av at jeg tok opp dette er faktisk at Skipsmodeller har invitert til å komme med forslag og stoff til flere bygninger. Det vil alle være tjent med. Vi er selvsagt også tjent med Vikersund stasjon. Jeg har aldri vært mot den modellen som sådan, men prøvde å få i gang i konstruktiv debatt om hvordan modeller velges ut med tanke på framtiden.
------------- Svein S
|
Posted By: MJ
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:45
Overkonduktøren wrote:
Sutring og antagelser kaller jeg dette.Men sånn er det vel, -gamlegutta kan komme med velmenende råd i etterkant, og vi andre vet ikke hva vi snakker om, har jeg inntrykk av. Da er det plutselig vi som sutrer. Slutt opp'a karer! |
Synes du har hatt mange fine innlegg jeg. Men i selve debatten er det ingen andre OVERkonduktører enn moderator. Her på forumet er alle meningsberettiget.Vi får lov å si vår mening innenfor noen ytre rammer. Gleder meg til å se flere innlegg også fra deg.
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mai 2012 at 14:52
Svein; -du klager over at stasjonen burde vært en annen. Du lurer på hvem som er spurt om hvillken stasjon som burde bygges. Du sier selv i innlegget ditt at noen vil ergres. Da må du jo vente reaksjoner! Det går faktisk an å ordlegge seg på en annen måte, som er til inspirasjon for viderer utvikling. F.eks. som å bifalle den byggningen som er til salgs nå. Og så komme med videre ønsker og råd, uten å være surmaga i utgangspunktet. Og MJ, -du har vel ikke annet å gjøre enn å finne feil hos andre, har du?
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: EirikS
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:07
Nåja, jeg synes kanskje "begge sider" er noe krasse her jeg da. Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin?
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:12
Du har rett EirikS! Men regner med at du spøker litt med utsagnet ditt der...
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: Pytagoras
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:16
Her legger trådstarter opp til en saklig og konstruktiv debatt rundt tilbudet av stasjonsmodeller med et velgjort forslag til forbedring. Hvordan i alle dager klarer du å tolke det på negativ måte er svært forunderlig.
Den første sutringen i denne diskusjonen kom fra deg, "Overkonduktøren", og absolutt ingen andre. Når andre brukere påpeker dette, så går du rett i forsvar og lirer av deg beskyldninger. Trådstarter har ikke klaget på produktet som forhandler tilbyr, men heller etterlyst begrunnelse for valget av modell og ytret et ønske om større variasjon. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan trådstarters ønske kan tolkes på noen annen måte enn en saklig forespørsel i et åpent forum.
Dette er en observasjon basert på en nykommer på dette forumet, uten noen tilknytning til eventuelle "parter".
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:29
Ble Eina, Snarum eller Nittedal utsatt for slik veldokumentert kritikk og forslag til forbedringer når de kom på markedet? Vel gikk jeg hardt ut her, men mener det er betimelig i forhold til den grundige analysen Vikersund stasjon ble utsatt for. Dine påstander er forøvrig fullstendig feil Pytagoras. Om du leser det første innlegget her kommer det klart frem at stasjonen ikke dekker det fulle spekter som skribenten ønsker, samt at han forventer at noen vil ergres. Men det er vel ikke lov å gi uttrykk for slik ergrelse?
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: MJ
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:41
Overkonduktøren wrote:
Og MJ, -du har vel ikke annet å gjøre enn å finne feil hos andre, har du? |
Det har du nok helt rett i. Jeg har jo for eksempel ikke tid til å legge inn et konstruktivt innlegg om damprotere - for eksempel.
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:42
Overkonduktøren wrote:
Ble Eina, Snarum eller Nittedal utsatt for slik veldokumentert kritikk og forslag til forbedringer når de kom på markedet? |
Hva slags kritikk de ble gjenstand for da de kom vet jeg ingen til om. Men poenget med disse, som jeg også skrev i startinnlegget, var at de nevnte modellene nettopp var gode representanter for bygninger som var utbredt. Det var hele poenget mitt og er etter mitt syn et godt prinsipp for å velge forbilder. Jeg kritiserte på ingen måte Vikersund som modell som sådan. Jeg stilte spørsmålstegn med valget av forbilde, og henviste nettopp til de tre andre som jeg mener var bedre valg som forbilde. For ordens skyld, Eina og Nittedal var det jeg kalte Skreia-typen, Snarum er Hvalstad-typen. Det siste typen fantes det hele 17 av i Norge. Jeg må også tilføye at modellen av Ørgenvika som Truls Slevigen kom med for en tid tilbake, også tilhører kategorien rimelig utbredte stasjonstyper. Det er et stort framskritt for hobbyen at det nå viser seg mulig med ny teknikk å frambringe småseriemodeller til en overkommelig pris. Modellen av Vikersund inngår selvsagt i denne hyldesten til framskrittet, dersom neon skulle være i tvil.
------------- Svein S
|
Posted By: Pytagoras
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:45
Det er ikke Eina, Snarum eller Nittedal som trådstarter legger opp til i sitt innledende innlegg. Er du snurt fordi de ikke fikk samme oppmerksomhet eller kvalitet på diskusjonen når temaet eventuelt ble tatt opp? Mine påstander langt i fra "fullstendig feil". Hvorfor bruker du beskrivelsen "fullstendig" når begrunnelsen din gir inntrykk av delvis uenighet i tolkningen? Jeg har skjønt at du er uenig i trådstarters mening, men din måte å delta i diskusjonen er svært ødeleggende og avvikende i forhold til den opprinnelige tone og saksframlegg.
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:49
Takk Svein! Jeg er enig i ditt poeng der, hvilket jeg syns ble borte i det første innlegget.
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: MJ
Date Posted: 04 mai 2012 at 15:56
EirikS wrote:
Visste dere forresten at den nye stasjonsbygningen kun passer for 3-leder c-skinne fra Märklin?
|
En kar kom inn i MJ-butikken og utbrøt: "Ikke alle Märklinister krangler, men alle som krangler er Märklinister". Dette utsagnet er selvsagt heelt feil. Jeg kjenner faktisk mange både blide og hyggelige Märklinister jeg.
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 04 mai 2012 at 23:18
Vel: her på dette Forumet så stemmer ikke sitatet ditt. Her har de aller mest aggressive enkeltindividene vært anti-Märklinister. Jeg husker med gru en troende toskinnefanatiker som tilfeldigvis hadde samme initialer i sitt nick som deg. Han greidde å ødelegge flere debatter med raljering om midtkontakter. Men han tror jeg slettet profilen sin.
La oss nå håpe at ikke alle debatter også i fortsettelsen skal avspores med fullstendig irrelevant 2R/3R krangel!
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 mai 2012 at 03:27
Må dessverre si meg litt enig med overkonduktøren her. Jeg oppfattet førsteinnlegget her som kritikk av Skipsmodeller fordi de hadde valgt en lite utbredt stasjonstype som forbilde. Det er fordi jeg oppfatter kommunikasjonen som negativt vinklet. Hadde kommunikasjonen vært positivt vinklet ville skribenten vært positivt innstilt til en modell av et forbilde som mange har et forhold til. Svært mange besøker Krøderbanen og ser da Vikersund stasjon. Så ville skribenten ha gått videre med å tipse om at dette er et svært godt utgangspunkt for å videreutvikle byggesettet for å kunne bygge andre forbilder også. Tanken bak innlegget er godt men formen ble dessverre feil for flere av oss.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 mai 2012 at 11:21
ses wrote:
De som disponerer NSBs gamle bygningtegninger, det som var NSBs arkitektkontor i Storgata 5, heter http://www.linjeark.no/ - Linje Arkitekter AS . Man får ut tegninger derfra, men til en viss kostnad, så vidt jeg har skjønt. MJ-bladet har vel benyttet seg av dette i nyere tid. Jeg bladde selv i dette arkivet mange ganger på 1970-tallet, og vet at det inneholder en rekke fantastiske tegninger. Så vidt jeg vet er alt tatt vare på.
|
Finner også noe på Jernbanemuset, men spørs hvor gode tegninger man trenger.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Stian
Date Posted: 05 mai 2012 at 11:48
Hva er problemet med å lage en særing av en stasjon når folk vil kjøpe den?
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Herman
Date Posted: 05 mai 2012 at 15:47
Jeg må bare innrømme at jeg er uenig med de fleste som har skrevet innlegg i denne tråden.
(Ikke alle, men mer enn halvparten.)
Jeg oppfatter det første innlegget som surmulende, men ikke fordi det er produsert en modell av Vikersund stasjon, men derimot: "Hvorfor ble ikke jeg spurt?"
Så vidt jeg husker dreide diskusjonen seg om hele stasjonsmiljøet på Vikersund, i et hvert fall tre bygninger, og jeg mener den foregikk i Fjasbokgruppen: "Modelljernbane for moroskyld!"
http://www.facebook.com/groups/287086284686529/ - http://www.facebook.com/groups/287086284686529/
|
Posted By: Herman
Date Posted: 05 mai 2012 at 15:49
Og bare for å ha slengt med et innlegg i den debatten, også:
Diskusjonen om toskinne eller treskinne er et symptom på at enkelte er altfor opptatt av en enkelt skala og sporvidde.
Jeg har ikke det minste i mot treskinne, men da vil jeg ha strømskinnen ved siden av sporet. (T-bane)
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 mai 2012 at 20:33
Stian wrote:
Hva er problemet med å lage en særing av en stasjon når folk vil kjøpe den?
|
Spiller ikke noe stor rolle så lenge folk kjøper modeller. Jeg er sikker skipsmodeller kommer opp med flere modeller seinere. rettet noen tastefeil.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 06 mai 2012 at 20:39
Så har "kjerringfaktoren" slått til igjen... Prøv å ikke bestandig tolke alt så negativt. Dere kommer garantert til å få et mye bedre liv ellers også.
Helt ufattelig for meg at innlegget til Svein kan tolkes så negativt.
Mvh Heine
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 07 mai 2012 at 00:14
Det Heine betyr bare at folk er forskjellig. Dermed tolker vi også ting forskjellig.
Selv om noen tolker ting i negativ retning betyr ikke det at de ikke har et godt liv. Forøvrig kan jo samme oppfordring returneres til de som kommenterer kommentarene
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 mai 2012 at 08:00
Ok. Jeg skal se om jeg kan lære av dette. Motstand er tross alt en utmerket læremester dersom motstanden er relevant og i passende porsjoner, og det er den vel i dette tilfellet.
Samtidig har jeg et budskap til mine kritikere (og generelt). Kommunikasjon er en tosidig sak, så å legge all skylda på avsender av et budskap er for billig. Den som leser har også et ansvar for å få med seg nyanser og helheter, og ikke bare fokusere ensidig på enkeltheter i det som skrives, før man ytrer seg selv. Dette gjelder selvfølgelig generelt og alle og enhver, ikke bare for denne saken. Men en rekke har tydeligvis oppfattet mitt førsteinnlegg helt annerledes enn noen andre, så da spørs det hva det beror på. Det kan være tvetydigheter i tekster som gjør at det oppfattes ulikt, men det kan også ligge hos den som leser det, for eksempel at man har gjort seg opp en mening på forhånd om skribenten. Hvis den er negativ (og noen har forklart meg i klartekst at jeg har et dårlig omdømme i hvert fall i ett MJ-miljø, og siden mange er ukjente for meg eller anonyme aner jeg ikke om det finnes en slik kobling her), er det veldig lett å ville se etter ting i en tekst som bestyrker denne fordommen. Det vil si at man leser inn andre ting enn det teksten faktisk sier, eller at man overser ting som man burde tatt med for å yte teksten rettferdighet. Dette kan generelt være en krevende øvelse særlig ved lange tekster, men ikke desto mindre viktig for å unngå unødige misforståelser. Jeg skal heller ikke si at jeg klarer å etterleve dette idealet til enhver tid.
------------- Svein S
|
Posted By: MJ
Date Posted: 07 mai 2012 at 08:32
Å være "krenket" er blitt en ny maktfaktor i vesten. Det er en finurlig hersketeknikk i klientsamfunnet. Ved å utbasunere sin krenkethet i all offentlighet - også på vegne av andre - søker svakere grupper å utfordre og dominere det kvalitativt normative som tidligere løftet samfunnet, men som nødvendigvis også ga noen en ubehagelig mindreverdighetsfølelse. I dagens kosesamfunn skal rett og slett ingenting være "ubehagelig" for noen. Alle skal være like "snille og gode" og alt skal være like bra. Kritikk er uønsket for det gir assosiasjoner om at det kan finnes noe som er bedre enn det en selv behersker og det var det ingen av barnehavetantene som fortalte om. Men i en atmosfære der konstruktiv kritikk undertrykkes stagnerer etter hvert også veksten i et samfunn. Gud er erklært død, men vi vil næggu ikke ha Darwin heller...
|
Posted By: trulss
Date Posted: 07 mai 2012 at 08:38
ses wrote:
Ok. Jeg skal se om jeg kan lære av dette. Motstand er tross alt en utmerket læremester dersom motstanden er relevant og i passende porsjoner, og det er den vel i dette tilfellet. |
Den eneste lærdommen du kan trekke av dette er at det alltid vil være noen som ikke klarer å forstå hva du mener, og som senere ikke klarer å innrømme/innse at de ikke forstod det du mente.
Jeg er ikke i stand til å se noe galt i spørsmålene du stiller i startinlegget, snarere tvert i mot - det er spørsmål som bør stilles, og som det hadde vært interessant å diskutere. Men den diskusjonen drukner jo helt i kritikken mot at spørsmålene ble stilt.
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: skipsmodeller
Date Posted: 07 mai 2012 at 10:45
Er enig i att de bør stilles spørsmål om valg av forbilde. Det kan godt hende vi driver på en helt annen måte enn andre komersielle aktører. Alle våre bygninger er blitt til etter forespørsler. Siden vi produserer alt selv så trenger vi ikke lage hundrevis av hver type. (heller ha mest mulig typer) Derfor forstår vi veldig godt det stilles spørsmål. Håpet denne tråden kunne vært til hjelp for og finne nye aktuelle modeller. Asker typen vil komme så snart vi får tegninger til den.
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 07 mai 2012 at 12:35
trulss wrote:
ses wrote:
Ok. Jeg skal se om jeg kan lære av dette. Motstand er tross alt en utmerket læremester dersom motstanden er relevant og i passende porsjoner, og det er den vel i dette tilfellet. |
Den eneste lærdommen du kan trekke av dette er at det alltid vil være noen som ikke klarer å forstå hva du mener, og som senere ikke klarer å innrømme/innse at de ikke forstod det du mente.
Jeg er ikke i stand til å se noe galt i spørsmålene du stiller i startinlegget, snarere tvert i mot - det er spørsmål som bør stilles, og som det hadde vært interessant å diskutere. Men den diskusjonen drukner jo helt i kritikken mot at spørsmålene ble stilt.
|
Helt enig!
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Stian
Date Posted: 07 mai 2012 at 17:26
Hvor mye vil det koste å få laget Nesttun Stasjon? er jo greit å gi en indikasjon på hvor mange man må ha for å få en fornuftig pris.
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 07 mai 2012 at 20:48
skipsmodeller wrote:
Er enig i att de bør stilles spørsmål om valg av forbilde.
Det kan godt hende vi driver på en helt annen måte enn andre komersielle aktører.
Alle våre bygninger er blitt til etter forespørsler.
Siden vi produserer alt selv så trenger vi ikke lage hundrevis av hver type. (heller ha mest mulig typer)
Derfor forstår vi veldig godt det stilles spørsmål.
Håpet denne tråden kunne vært til hjelp for og finne nye aktuelle modeller.
Asker typen vil komme så snart vi får tegninger til den.
|
Veldig bra! Hittil tror jeg jeg har kjøpt alt dere har laget av norske bygninger, og det vil jeg fortsette med. Om jeg blir å bygge alt er en annen sak, men keep up the good work!
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Tord
Date Posted: 08 mai 2012 at 00:39
Om man nu får lägga sig i diskussion om norska modeller: Otroligt fin modell som Skipsmodeller har gjort. Just att den är lite annorlunda med sin ovanligt stora längd gör den intressant. Och norsk ser denverkligen ut. På rak arm kan jag inte komma på någon svensk station som är något liknande men den borde kunna användas i svensk miljö också, och kanske även finsk. Till formen är den inte helt olikÖrebro Södra, men den är i puts.
Det kan finnas en risk i att enbart önska sig modeller som finns på många platser. För min del är jag tacksam för t.ex. Mariefreds station, som dessutom fungerar väl som pensionat (även i Norge, fast då vitmålat förstås). Vad jag vet saknar den sin motstycke i vare sig Sverige eller världen. Rimbo Grandes helt aparta fotoatelje eller det mysiga lilla kontoret, bägge i snickarglädjestil. Bara de mest normala husen skulle bli lite trist. Men visst, det vore förstås en stor fördel om standardvarianterna också kan göras om det nu som i faller Vikersund kan ske relativt enkelt, om man nu har ritningar. Och det har Skipsmodelelr ju sagt.
Det strategiskt intressanta tycker jag är om laserskurna modeller skapar helt nya möjligheter att göra produktion av varianter betydligt mer lönsamma, något skipsmodeller kanske kan svara på. Är det så att plastbyggsatser är mycket dyrare att göra formvarianter av medan laserskurna här skapar helt nya möjligheter. Detta kanske av flera faktorer,
- det är samma maskin som gör det två formvarianterna utan något särskilt formstycke, enbart olika datafiler för de två varianterna.
- det går att få lönsamhet i betydligt mindre serier(?). Jag föreställer mig att när man gjuter i plast måste man göra ett större antal än när man skär ut med laser för att det ska bli ekonomiskt.
- Att göra programmeringen för skärningen kan vara relativt enkelt i olika varianter om det bara är t.ex. förlängning som behövs.
Utifrån det har jag tre exempel. Det första är det vi redan diskuterat, Vikersund i olika original och förkortade varianter.
Ett annat är att släppa en del av det perfekta avbildningsidealet utan tänka sig att variera en hustyp som ger norsk eller nordisk karaktär åt modelllandskapet. Jag tänker då på en viss hustyp som förvånar mig att den inte tycks återupptas för produktion i Sverige fast den fanns tidigare från Euromod. Det är den typiska enkla bondstugan på landet av äldre typ, två våningar, röd eller vitmålad med rätt låga fönster och brett mellan dem. Jag menar att det ligger en fara i att modeller bara görs av vanliga hus då det karakteriska i ett landskap om man vill ha något utanför städerna också är äöldre hus. Euromods modelle hette Hult. Liknande hus finns i Norge där en huvudpoäng är att det finns i alla längder, från två fönster längs sidan till nästan lika långa som Vikersund uppe i Tröndelag. Poängen är att om man vill ha exakt husmodell så är de regionala skillnaderna ett hinder men om man istället söker hitta en lämplig norskt utseende gammal bondstuga kanske man lätt kan får varianter från 2 upp till 7 fönster på sidan eller vad man nu hittar som rimligt på förebilder. Jag föreställer mig också att det kan finnas sörlands- eller kusthus som på samma sätt skulle kunna göras i olika långa varianter.
En annan variant som kanske är ett mycket snabbt sätt att variera modeller nästa helt utan extra jobb är det som 7 villorna i Saltsjöbaden i Stockholmstrakten är gjorda efter. För att spara på arkitektkostnaderna var grundritningarna på dessa hus desamma men sedan vafrierade man en del detaljer, ställde dem i olika vinklar men framförallt spegelvände ritningarna. Det sista vorde gå enklet att göra för laserskurna modeller. I verkligheten gjorde dessa trix att de såg mycket olika ut, något som kanske kan åstadkommas i modellvärlden också, men knappast med plastbyggsatser.
|
Posted By: Tord
Date Posted: 08 mai 2012 at 00:58
En liten detalj till. Jag försöker kartlägga nordiska husmodeller som kanske någon lagt märke till i en tråd om detta. Det jag undrar över är påståendet i den ursprungliga starten på denna tråd:
Hvalstad-typen (pappmodellen som kom nylig), Flikkeid-typen, Skreia-typen, Svenkerud-typen og Veggli-typen (hvis jeg husker rett)
Flikkeid (Nittedal, Rise etc,), Svenkerud och Veggli vet jag vem som tillverkar men Skreia har jag bara hört rykten om men aldrig fått bekräftat. Jag antar att det en gång gjordes som station till övriga förträffliga Eina järnvägsbyggnader av Artitec men vet alltså inte. Till försäljning nu hos hobbyhandlare hittar jag den inte men den har kanske funnits någon gång?
Hvalstad var något nytt. Stationen ser snygg ut. Vem är det som tillverkar denna modell?
Tacksam för hjälp.
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 08 mai 2012 at 09:41
Skreia, Eina, Hakadal, Kjelsås, Jaren, Lunner (husker ikke fler i farta) er alle bygget etter samme tegning, men noen av dem er bygget speilvendt. Det sies at dette ble gjort for at stasjonsmesterens leilighet skulle komme på sydsiden.
Gran stasjon er i samme stil og ser ved første øyekast identisk ut, men er større.
Uthuset, som Artitec også lagde, er på samtlige av disse stasjonene og flere i tillegg (bla. Gjøvik hvor stasjonsbygningen er en relativ stor mur bygning).
Godshuset, som også Artitec lagde, er/var på flere av disse stasjonene og flere i tillegg.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 mai 2012 at 11:26
Hvalstad-typen er det som vel markedsføres som Snarum stasjon. Men det navnet som brukes i 1:1-sammenheng om disse 17 like stasjonsbygningen er Hvalstad-typen; merkelig nok, siden Hvalstad faktisk avviker litt fra alle de andre. Stai er en av samme type som fortsatt finnes, ellers er mange av disse små stasjonene borte nå. Hvem som har produsert det vet jeg ikke, og det står ikke noe om det på Togbutikkens nettside heller, og byggesettet er utsolgt:
http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product2.asp?stockNo=snarum - http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product2.asp?stockNo=snarum
------------- Svein S
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 mai 2012 at 12:28
Snarum ble vel utviklet etter en http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5421&title=norwegian-houses - idedugnad her på forumet for et par års tid siden, Highmoor Scale Models var produsentnavnet, og det var en nederlender Hans van der Burg som sto i presjen for det prosjektet.
Han har ikke vært pålogget her på nesten 2 år, og jeg har heller ikke hørt om noen flere slike prosjekter fra den kanten, så jeg vet ikke om det ble med det ene..?
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Stian
Date Posted: 08 mai 2012 at 14:43
Jeg vil påstå at byggesettet i papp ikke var noe spesielt å skryte av...
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Traveller
Date Posted: 08 mai 2012 at 21:26
Vikersund stasjonsbygning er kanskje ikke noe typehus slik det står i dag, men Vikersund stasjon er egentlig et veldig bra forbilde for en som ikke klarer å bestemme seg for om man vil kjøre moderne eller eldre epoker!
På Randsfjordbanen fyker allt fra Trax til Signatur forbi, og på Krøderbanen brummer og peser en endeløs rekke rariteter: Padde, BM87 (i heldige stunder med Gx), 89, 91, Skd 206, 214, 220C, damp (ok, litt snevert utvalg for de mest ekstreme SuperLine-eksesser), usmusset teak og godsvogner i dukkestueformat.
"Vikersund City" er full av murhus på landet, som bør kunne la seg gjenskape med litt kitbashing.
Dersom noen vil montere byggesettet er MJ-bladet mer enn mottakelig for en artikkel...
Peder Figenbaum Redakttør
------------- Det finnes to typer strøm: rød og gul.
Brun er jord.
Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.
Min Flickr sid
|
Posted By: MJ
Date Posted: 09 mai 2012 at 10:05
Stian wrote:
Jeg vil påstå at byggesettet i papp ikke var noe spesielt å skryte av...
|
Det kan jeg ikke være helt enig i. Til å være papp synes jeg det var et av de bedre jeg har både sett og bygget. Men skal du bygge papp er det maktpåliggende å IKKE bruke for mye lim. Fuktighet og papp er en dårlig kombinasjon og trelim kan være helt ødeleggende om man ikke er kjapp med limingen og benytter minimale mengder lim. Synd bildene forsvant på byggebloggen min. http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6809&title=snarum-stasjon - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6809&title=snarum-stasjon
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 mai 2012 at 10:28
Jeg syns også det ser veldig bra ut, takk for at du legger ut bildene på nytt!
Det taket der er vel ikke det som fulgte med, mener å erindre at du byttet til et annet..?
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: MJ
Date Posted: 09 mai 2012 at 10:52
Jepp. Taket som fulgte med var ikke noe særlig, så jeg tok en tur til Strømmen og kjøpte "skifertak". Tror det var Auhagen. Og så var det å kombinere svart og hvit vannmaling og gå løs på en og en skifer. Men min foreløpige konklusjon er selvsagt at ikke noe overgår resin i detaljer. Her kommer både papp og laserskåret tre til kort etter min erfaring. Legger ved et foto av et annet av dioramaene mine - Nittedal stasjon i resin. Bygget av en uerfaren MJ for mange år siden og full av støv. (Stasjonen altså) Men detaljene er mye bedre og definerte enn du får i papp eller tre.
|
Posted By: ses
Date Posted: 09 mai 2012 at 11:44
Jeg har byggesettet av Snarum liggende ubygd så langt. Når jeg ser detaljbildene, så vil nok jeg bruke litt tid på å forbedre vinduene og dørene, og omrammingen rundt disse.
------------- Svein S
|
Posted By: MJ
Date Posted: 09 mai 2012 at 11:50
ses wrote:
Jeg har byggesettet av Snarum liggende ubygd så langt. Når jeg ser detaljbildene, så vil nok jeg bruke litt tid på å forbedre vinduene og dørene, og omrammingen rundt disse.
|
Ja det ligger et stort forbedringspotensial i detaljene. Er det Snarum man bygger så bør man vel muligens også speilvende de gule tilleggsbygningene? Morten Hagen i HobbyTrain gjorde nettopp det og det gikk visstnok helt greit.
|
Posted By: ses
Date Posted: 09 mai 2012 at 12:02
Jeg stusser også litt over brunfargen og det som virker som liggende panel på midtbygningen på Snarum. Antagelig er forbildet dette:
Og slik stod alle disse laftede bygningene noen år etter at laftet var satt opp, men så ble de panelt med loddrett panel. Snarum brant jo og ble gjenoppbygget etter gamle tegninger. Her slik den var før brannen: Fotos fra NJKs Stasjonsdatabase, foto Bjørn Næss og Ulf Berntsen.
------------- Svein S
|
Posted By: MJ
Date Posted: 09 mai 2012 at 12:37
Der ser man. Ikke bare et lite forbedringspotensial ute og går her. Men de røde flate takstenene på midtseksjonen var vel neppe slik fra starten av. Ser sidebygningene har skifer. Selv får jeg bare leve med det ettersom jeg har ferdigbygget stasjonen. Men du som ligger i startgropen kan muligens rette opp i skavankene. Lykke til med jobben, og glem ikke å legge ut fotos av forbedringene hva forbildet angår. Takk forresten for at du øser av dine kunnskaper og ditt livsverk på NJK nett.
|
Posted By: ses
Date Posted: 09 mai 2012 at 12:49
Egentlig er det meste mulig, eller som noen sier, at det finnes et forbilde for alt. Og brun farge og liggende tømmer har jo et forbilde som jeg har vist, så det er greit nok. Og som sagt stod mange stasjoner slik i flere år etter at de var bygd. Så er tak skiftet, kanskje flere ganger. Vinduer og dører kan være skiftet ut eller flyttet, særlig jo eldre bygningen er og det har vært behov for bruksendringer. Mange av de eldste stasjonsbygningene har fått ark eller takløfting for å gi mer lus og plass til stasjonsmesterboligen. Osv. osv. Mange vil ha en bygning som så slik ut den så ut på et bestemt tidspunkt (som de gjerne husker selv), mens andre synes det er greit nok med noe tidstypisk eller at "slik kunne det ha sett ut". Vi velger og bestemmer våre forbilder selv og hvordan vi følger dem, om vi gjør det i det hele tatt.
------------- Svein S
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 19 mai 2012 at 12:09
Godshuset og vognhallen på Vikersund kommer vist også. Ikke mange stasjoner man finner alle byggningene til. Eina er vell den andre. Hvis man ser bort fra Stajoner og holdeplasser som ikke har lokstall osv.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 09 april 2014 at 21:01
Setter pris på at det kommer diverse komersielle modeller av norske stasjonsbygg på markedet. Norske forbildet vil jeg tro øker MJ interessen allment. Har en stund sett etter pappmodellen av Snarum stasjon. Da Hvalstadtypen er en stasjonstørelse som vil passe mitt tiltenkte anlegg i størrelse. Har ikke klart å finne den, noen som kjenner til om den fortsatt finnes i salg?
|
Posted By: kokken
Date Posted: 10 april 2014 at 06:44
Hvalstad typen eller Veggli stasjon er utsolgt fra NMJ, tviler på at det kommer flere opplag med mindre etterspørselen tilsier dette. Hvis du er på jakt etter Snarum stasjon kan det hende at jeg har et sett liggende. Send meg en PM så skal jeg kikke etter.
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: Damp
Date Posted: 10 april 2014 at 08:31
Byggeblogg finner du her:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6809&title=snarum-stasjon" rel="nofollow - Snarum-blogg
|
Posted By: Sven Ole
Date Posted: 10 april 2014 at 21:23
Jeg skal se om jeg har en liggende uåpnet og ubygd i kjelleren et sted. Har jeg den, kan du få kjøpt den om det er av interesse, om ikke "kokken" har en . Tar en titt i morgen ettermiddag.
------------- SOHo
|
Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 12 april 2014 at 15:41
Flott! Forenkler hobbyen betraktlig det å kunne være i kontakt med MJere her på forumet. Ser for meg at Snarum vil være godt utgangspunkt som inspirasjon til et lite stasjonsmiljø fra hvor som helst i Norge. Tenker det blir to gjennomgående spor for togkryssing og signal med enkelt innkjøringsapparat og veksel inn til et lite buttspor med med mulighet for skifting av godsvogner, kanskje med et lite El 10 som står på ønskelisten. Siklet litt på tiern fra Trix i stad, men det ble innkjøp av et grønn El 13 som NMJ har på tilbud og noen sporvekslere i stedet. Så et anlegg vil bli trafikkert av to ellevere og en trettenmaskin inntil stasjonen får midler til å investere i et skiftelok over statsbudsjettet. :-P he he. Har ikke plass til å bygge et fullskala anlegg, men når man har en svoger som også har litt MJ i blodet er muligheten å modellene hver vår mobile stasjon. Med provisorisk skinnegang i mellom og en kopp kaffe blir det faktisk morsom kjøring ut av det. Om jeg får tak i Snarum stasjon kan jeg sikkert prøve å legge ut et bilde av byggeresultatet om det er av interesse. Ser at enkelte modelerer så det kan ta pusten av de fleste, selv er jeg nok ikke på det nivået, det viktigste er vel å finne glede i denne hobbyen på sitt eget nivå og lære av andre. :-)
|
Posted By: Sven Ole
Date Posted: 12 april 2014 at 19:25
Send meg en PM om ikke kokkern fant sin.
------------- SOHo
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 12 april 2014 at 20:49
Har et par liggende av:
http://www.k49.no/shopcu/bilder_faste/store/vallekilen_stor.jpg" rel="nofollow - Vallekilen godshus
http://www.k49.no/shopcu/bilder_faste/store/godshus_bl_stor.jpg" rel="nofollow - Blakstad godshus
Kontakt meg på PM om du er interessert.
------------- Terje V.
|
|