Da ikke CN-utgaven av Euro 4000 blir produsert med fabrikkmontert dekoder, må man installere en slik selv. Loket kommer i 2 nummervarianter.
Fikk mitt eksemplar forleden og er imponert over modellen.
Her kan faktisk NMJ lære noe fra portugiserene?
Mange smådetaljer som stigtrinn, håndtak og gitter var laget i etset metall og ytterst filigrane! - Slik ser man kun på dyre modeller. Loket likner på ACME forøvrig når det gjelder detaljer.
Selv om gearkassene er av plast, har man spandert trekk på alle hjul (i motsetning til HobbyTrade Di4, Mz og Heljan Di3). Det ligger "blanke" hjulaksler med dersom man vil skifte ut hjul med gummiring. På et slikt tungt lok, trengs vel ikke gummiringer?
Eneste "besparelse" som Südexpress har gjort, er i så måte at de har droppet srtømoppak på en aksling på hver boggi. Dette er akslingen med gummiringer - og med slike, er det jo begrenset verdi i strømopptak. - Når vi er inne på ting som kan forbedres, så er lyslederene til topplykt litt dårlig skjermet, slik at førerkabin blir noe opplyst. Det er sikkert mulig enkelt å forbedre selv?
Det ser ut til at man har valget mellom enten plog eller kobling i endene. Dette burde også være mulig enkelt å endre selv, slik at man får begge deler?
Ellers har loket avansert elektronikk for styring av flere LEDs på én funksjon.
Motoren er av "rund" type (som klokkeankermotorer er). Klarte ikke å kjenne noen antydning til poler, så blir ikke forbauset om det er klokkeankermotor i loket? Etter gangegenskaper, ser det slik ut.
(PS. Kan avkrefte at det er klokkeankermotor i loket. - Det hadde vært for godt til å være tilfelle?!)
Mht. digitalisering er MTC21-grensesnittet ikke lagt ut etter NEM-standard, men etter Märklin. Det gjør at man kan bruke ESU-dekodere.
En funksjon slukker hovedlys rettningsbestemt, en slukker røde sluttlys rettningsbestemt og en funksjon tenner lys i førerhus i den ende loket kjører. Alt er styrt av bare en F-funksjon hver og kontrollert av elektronikken i loket mht. retning. Man har således en funksjon (F2) "til overs" til andre formål.
Alt i alt - en positiv opplevelse!!
|