Print Page | Close Window

Cargonet CD 312

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6833
Printed Date: 01 desember 2024 at 23:33
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Cargonet CD 312
Posted By: jonas_sth
Subject: Cargonet CD 312
Date Posted: 02 februar 2012 at 23:07
Här finns en bild från mässan Wink
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=20&t=364#p693 - http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=20&t=364#p693
http://www.sudexpressmodels.com/ -



Replies:
Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 februar 2012 at 00:31
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Här finns en bild från mässan Wink
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=20&t=364#p693 - http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=20&t=364#p693
http://www.sudexpressmodels.com/ -


Posted By: E L K
Date Posted: 03 februar 2012 at 12:02
det blir jo kjempe bra men hvem tar denne til Norge å hva vil denne ligge på i pris ?Smile


Posted By: trulss
Date Posted: 03 februar 2012 at 17:12
NMJ har enerett på de norske og svenske utgavene, så det blir vel å finne hos dem og deres forhandlere. NMJ har en umalt prøvemodell utstilt på sin stand.

-------------
Truls Slevigen


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 februar 2012 at 18:22
Det med "enerett" tror jeg ikke er lov i EU???
Eneste mulighet å sikre seg at en vare ikke selges parallellt, er å kjøpe opp hele partiet.
Gjør NMJ dette, vil de ha kontroll på markedet.
DA ACME sammen med NMJ kom med CN 119, var det også snakk om en slik "enerett". - Allikevel var dette loket å få kjøpe hos forhandlere i hele Europa da de ikke kjøpte alle modellene.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 februar 2012 at 00:50
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det med "enerett" tror jeg ikke er lov i EU???
Eneste mulighet å sikre seg at en vare ikke selges parallellt, er å kjøpe opp hele partiet.
Gjør NMJ dette, vil de ha kontroll på markedet.
DA ACME sammen med NMJ kom med CN 119, var det også snakk om en slik "enerett". - Allikevel var dette loket å få kjøpe hos forhandlere i hele Europa da de ikke kjøpte alle modellene.
 
Det samme gjorde Amundsen med DI3 og MJhobby i Sverige med Marklins Rc lok. De bestilte ex antall fabrikken krever for å lage en utgave(500 stk).


-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 februar 2012 at 00:56
Originally posted by trulss trulss wrote:

NMJ har enerett på de norske og svenske utgavene, så det blir vel å finne hos dem og deres forhandlere. NMJ har en umalt prøvemodell utstilt på sin stand.
 
Den svenske utgaven av Euro 4000 til Railcare og Tågabs Euro 4000 lok har vært brukt i skinnetog og i Papirtogene mellom Sverige og Ranheim. Har bilder av både Railcare i Sagdalen med sporvekseltog til Oslo S og Papirtoget til Ranheim med Euro4000 + tmy. I den seinere tid har også Peterson brukt Euro 4000 Mellom Trøndelag og Storlien. Disse sammen med Cargonets Euro 4000(Cd 312) Kan fint brukes på et norsk anlegg. SÅ da får man vente å se hvor mange varianter det lages av disse lokene.


-------------
A matter of life and death


Posted By: traiNman
Date Posted: 04 februar 2012 at 05:25
CD 324 - hva er det?

Petter


Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 februar 2012 at 10:58
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

CD 324 - hva er det?

Petter
 
En skrivefeil vill jeg tru.


-------------
A matter of life and death


Posted By: Stein Arild
Date Posted: 04 februar 2012 at 12:17


-------------
taurus


Posted By: Stein Arild
Date Posted: 04 februar 2012 at 12:20
Du mener vell CN.CD 312 kansje.Smile

-------------
taurus


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 04 februar 2012 at 17:46
Sorry fel av mig Embarrassed självklart 312 Wink
 
Som bonus en extra bild av loket Big smile  http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=20&t=364#p693 - http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=20&t=364#p693


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 08 februar 2012 at 10:58

Ja det tycks som NMJ har flyttat in modellen i deras monter efter någon dag.

 
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/423693_342036702497508_172607166107130_1075741_1304232448_n.jpg - http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/423693_342036702497508_172607166107130_1075741_1304232448_n.jpg
 


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Stein Arild
Date Posted: 22 april 2012 at 13:42
Er nok mange som ser fram til det loket kommerWink

-------------
taurus


Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 oktober 2012 at 18:21
CD 312 og T68 som den heter i sverige kommer som N-skala til neste år.
 
Liste over de mange funkjsjonene på Euro 4000 i HO:
http://sudexpressmodels.com/folhetos/Euro4000%20v1.1.pdf" rel="nofollow - http://sudexpressmodels.com/folhetos/Euro4000%20v1.1.pdf


-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 desember 2012 at 16:26
Da ikke CN-utgaven av Euro 4000 blir produsert med fabrikkmontert dekoder, må man installere en slik selv. Loket kommer i 2 nummervarianter.
Fikk mitt eksemplar forleden og er imponert over modellen.
Her kan faktisk NMJ lære noe fra portugiserene?
Mange smådetaljer som stigtrinn, håndtak og gitter var laget i etset metall og ytterst filigrane! - Slik ser man kun på dyre modeller. Loket likner på ACME forøvrig når det gjelder detaljer.
 
Selv om gearkassene er av plast, har man spandert trekk på alle hjul (i motsetning til HobbyTrade Di4, Mz og Heljan Di3). Det ligger "blanke" hjulaksler med dersom man vil skifte ut hjul med gummiring. På et slikt tungt lok, trengs vel ikke gummiringer?
 
Eneste "besparelse" som Südexpress har gjort, er i så måte at de har droppet srtømoppak på en aksling på hver boggi. Dette er akslingen med gummiringer - og med slike, er det jo begrenset verdi i strømopptak. - Når vi er inne på ting som kan forbedres, så er lyslederene til topplykt litt dårlig skjermet, slik at førerkabin blir noe opplyst. Det er sikkert mulig enkelt å forbedre selv?
Det ser ut til at man har valget mellom enten plog eller kobling i endene. Dette burde også være mulig enkelt å endre selv, slik at man får begge deler?
 
Ellers har loket avansert elektronikk for styring av flere LEDs på én funksjon.
Motoren er av "rund" type (som klokkeankermotorer er). Klarte ikke å kjenne noen antydning til poler, så blir ikke forbauset om det er klokkeankermotor i loket? Etter gangegenskaper, ser det slik ut.
(PS. Kan avkrefte at det er klokkeankermotor i loket. - Det hadde vært for godt til å være tilfelle?!)
 
Mht. digitalisering er MTC21-grensesnittet ikke lagt ut etter NEM-standard, men etter Märklin. Det gjør at man kan bruke ESU-dekodere.
En funksjon slukker hovedlys rettningsbestemt, en slukker røde sluttlys rettningsbestemt og en funksjon tenner lys i førerhus i den ende loket kjører. Alt er styrt av bare en F-funksjon hver og kontrollert av elektronikken i loket mht. retning. Man har således en funksjon (F2) "til overs" til andre formål.
 
Alt i alt - en positiv opplevelse!!


Posted By: Wickerman
Date Posted: 23 desember 2012 at 01:44
NMJ sier de skal finne en løsning på ploger slik at man kan ha begge på i den enden som ikke har det her tidligere i høst. At de velger å levere 2 nr varianter så har de kanskje valgt å se bort fra å lage en dummy variant. Railcares som Cargonet leier inn kommer også med tid og stunder. SÅ da har man 3 Euro lok man kan kjøre på et norsk anlegg.
 
Cargonet's CD312/T68(de 2 svenske railcare de leier) går fast på Norlandsbanen og Raumabanen/Dovrebanen. Samt i Pelle Parafin Sjursøya-Gardermoen(drivstoff til fly) De har også gått i tømmertog(vistnok bruke Di8 her)  fra Solør til Tufte(Brakerøya/Drammen) og til oppover Dovrebanen(enten Sørli eller Lillehammer).


-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 desember 2012 at 23:51
Kanskje et tips som burde ha vært med i bruksanvisningen?
- For å fjerne lokkåpen, må først sandingsrørene fjernes - ellers låser disse underdelen fast i lokkåpen. Det er ikke bare å "brekke" lokkassen litt ut, slik det står i bruksanvisningen.
 
- Ellers lurer jeg litt på funksjonen til de inneste hvite lampene som sitter nederst på lokfronten?
På originalen ser de ut som LED-lamper? - Er dette markeringslys som normalt er alltid er tennt når loket kjører (sammen med tilsvarende lampe i toppen)? De nedre lampene ser ut som om de er vanlige lyskastere (nærlys)?
Modellen har begge disse elektrisk sammenkoblet - men de har separate lysdioder. Det hadde derfor vært greit å bruke den siste ledige F-funksjonen til å styre disse. Uten tilleggeselektronikk skulle det enkelt la seg gjøre å tenne markeringslys i begge ender samtidig?
 


Posted By: hakhe
Date Posted: 01 mars 2013 at 14:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Mht. digitalisering er MTC21-grensesnittet ikke lagt ut etter NEM-standard, men etter Märklin. Det gjør at man kan bruke ESU-dekodere. En funksjon slukker hovedlys rettningsbestemt, en slukker røde sluttlys rettningsbestemt og en funksjon tenner lys i førerhus i den ende loket kjører. Alt er styrt av bare en F-funksjon hver og kontrollert av elektronikken i loket mht. retning. Man har således en funksjon (F2) "til overs" til andre formål.


Hei Kjell, har nettop montert en ESU Loksound V4 dekoder i loket mitt, men jeg får ikke til å skru av hovedlys eller røde sluttlys separat fra de andre, lyset i førerhuset har en egen knapp. Bruker multimaus fra Roco, hvordan styrer du lysene separat?

Mvh
Håkon

-------------
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 01 mars 2013 at 15:12
Jeg har brukt en Zimo-dekoder i mine lok og ikke med lyd.
 
Denne dekoderen du har satt inn, er den forhåndsprograsmmert for dette loket?  - Om ikke, er det lurt å gjøre dette med Lokprogrammer. Dersom ikke utgangene er definert til F-knapper, må dette gjøres først.
Du kan ikke styre lysene helt som du vil, da det er elektronikk i loket. Det gjør at hoved-/fjernlysene og de røde sluttlysene følger markerings-/nærlysene, retningsbestemt.


Posted By: hakhe
Date Posted: 02 mars 2013 at 10:09
Ja, dekoderen er satt opp for CD312, men det er mulig at dette er bare for lyden. Har lest litt i manualen til Loksound 4 på nettet, men klarer ikke heltå forstå hvordan jeg skal omprogramere for å kunne styre fjernlyset separat fra markeringslysene.

-------------
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 mars 2013 at 14:47
Har tatt en ny titt på mine lok.
- Ser nå at jeg hadde satt inn en LokPilot V.4.0 i lokene.
Jeg bruker LokProgrammer for oppsettet og konfigurerer ikke CV for CV. Det er ca. 400 CVer på denne dekoderen. - Selvsagt går det an å ta en utskrift av disse. Det blir noe omfattende da jeg ikke vet hvilke CVer som har betydning for lysene uten å se etter.
 
Jeg har dessuten "mappet" om lysene da jeg har modifisert elektronikken slik at markeringslys ikke lenger er koblet sammen med nærlys, men på egen F-knapp (Aux. #2). Dette er en noe "kilen" operasjon.
Det kreves at et par SMD-motstander fjernes fra hovedprintet og monteres på LED-printene med andre (høyere) verdier  (for å få dekoder+ til markeringslysene på disse printene via en felles ledning). Det må monteres seriemotstander til LEDene for markeringslysene og et par høyohmige motstander fra Aux#2 til topplys (for å få 3-punktbelysning for markeringslysene).
Derfor er heller ikke mitt oppsett av dekoderen noe som passer for alle.
Med dette oppsettet er det mulig å la loket ha markeringslys og ikke nærlys samtidig - som forbildet.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 mars 2013 at 17:59
- Så på et innslag i Dagsrevyen i går om Nordlandsbanen. Der var en CD312 som sto med kun markeringslysene tennt. Dette loket hadde "bare" 2 LED-markeringslys nede og iikke noe lys oppe!
- Trodde at alle nye lok ble utstyrt med 3 markeringslys som BM92 nå har fått?
Dersom CD312 bare har 2 lys nede, blir jobben med riktig lyssetting mye enklere. Da kan 4 dioder og 2 motstander sløyfes (det er dette som må til for å la topplyset lyse svakt sammen med nedre markeringslys.
- I hvert fall bør lysdioden for markeringslys splittes fra nærlysene!


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 05 mars 2013 at 21:07
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Så på et innslag i Dagsrevyen i går om Nordlandsbanen. Der var en CD312 som sto med kun markeringslysene tennt. Dette loket hadde "bare" 2 LED-markeringslys nede og iikke noe lys oppe!
- Trodde at alle nye lok ble utstyrt med 3 markeringslys som BM92 nå har fått?

Dersom CD312 bare har 2 lys nede, blir jobben med riktig lyssetting mye enklere. Da kan 4 dioder og 2 motstander sløyfes (det er dette som må til for å la topplyset lyse svakt sammen med nedre markeringslys.

- I hvert fall bør lysdioden for markeringslys splittes fra nærlysene!



Det eneste norske materiellet som har markeringslys oppe, er såvidt jeg vet kun Type 73 (o.l.).


Annet materiell har nær- og fjernlys oppe, og to markeringslys nede.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 mars 2013 at 21:30
Dersom du ser under byggebloggen for BM92, så er det bilder av en helt nyrevidert BM92 som har 3 lys oppe der det tidligere var kun 2. Den "nye" er markeringslys (LED).
Det var derfor jeg antok at dette var ny standard for lyssetting av lok og derved implementert på CD312?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net