Print Page | Close Window

Planlegger et relativt moderne norsk skifteanlegg

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Design, sporplaner og konstruksjon av underbygning
Forum Description: Rommet for å drøfte sporplaner innredning av rom og bygging av underlaget til din modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6801
Printed Date: 06 mai 2024 at 01:19
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Planlegger et relativt moderne norsk skifteanlegg
Posted By: Yngve
Subject: Planlegger et relativt moderne norsk skifteanlegg
Date Posted: 22 januar 2012 at 16:01

Hei,

Jeg prøver å planlegge sporplan for et relativt moderne norsk skifteanlegg (dvs fra i dag og 25 år tilbake i tid). Jeg har lest mye av Lance Mindheim og syns det han har laget er veldig inspirerende, men når jeg prøver å konvertere det til norsk og samtidig noe som er noenlunde plausibelt så sitter jeg fast. Finnes det noen norske forbilder med små industrier som mottar en vogn eller to?

Jeg har tilgjengelig plass til et L-formet anlegg på 320 x 290 cm. Av rullende materiell så har jeg en del vogner av typen Hbikks, G, His, Kbps, Os, samt diverse containervogner + kommende bilvogner fra Hobbytrade. Vogner av eldre typen er tenkt å være på slutten av sin levetid. Av lokomotiver så er det Di3 og Di5 som skal trafikkere anlegget, samt at jeg skal ha et spor der min JBV MZ skal få fylt opp noen grusvogner. Sistnevnte er eneste loket jeg har med lyd så da må jeg ha en grunn til å bruke det.Wink

I hovedsak så er det egentlig plausible industrier jeg er ute etter, der jeg kan plassere flere forskjellige på et lite område og som gjerne har variert med last. Når det gjelder selve sporføringen så har jeg en viss ide, men alle planer kan endres. Jeg er også selvsagt villig til å strekke virkeligheten en del så lenge det er noenlunde plausibelt.

Alle innspill mottas med takk!Smile



-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen



Replies:
Posted By: Roger
Date Posted: 22 januar 2012 at 20:49
Hei!
 
Her er ett innspill, fra avdøde Carl Arendts side. Den er ikke målsatt i forhold til dine mål, men kan jo tjene som inspirasjon. Det som er tiltalende med denne er jo at den inneholder både en Inglenook Sidings og en Timesaver, slik at man får både en 'yard' og ett 'industri område':
 
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 22 januar 2012 at 22:42
Et tps fra den virkelige verden kan være at et spor kan brukes til flere ting.

http://dag-cato.smugmug.com/photos/1237898587_7KSrD-L.jpg - http://dag-cato.smugmug.com/photos/1237898587_7KSrD-L.jpg

Vedlagte link viser lasting av containervogner på "oljesporet" på Holmen i Drammen. Sporet hver dag til lasting av bilvogner men ble også en periode brukt til lasting av containere.

(Linken fungerer men forumet vil ikke vise bilder synes det som)





-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 23 januar 2012 at 09:30
Ikke funnet står det!  Har du rydda?


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 januar 2012 at 09:54
Nope, men om man prøver å gjøre ting for smart. . . . . . .




-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 januar 2012 at 09:55
Her er det berømmelige bildet:




-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Yngve
Date Posted: 23 januar 2012 at 20:48
Takker for bildet, noe slikt vil være perfekt for meg ettersom jeg ønsker å kjøre både bilvogner og containervogner samt diverse annet godstrafikk.

Her er en sporplan jeg laget for noen dager siden. Har modifisert den litt i dag. Det er også tegnet inn en ekstra del med oppstillingsspor, men i utgangspunktet er det kun L-formen jeg har tilgjengelig. I så tilfelle vil innkommende tog starte på sporet nede til høyre ved siden av containerterminalen.

Jeg er litt usikker på lengden på dobbeltsporet, jeg hadde det i utgangspunktet ikke gjennom svingen, men jeg trenger litt lengde på det. Hvis noen har noen gode løsningsforslag som er mer realistiske og kanskje vil by på mer kjøreglede er jeg lutter øre.

Til sidesporene øverst må jeg finne på noen industrier med passende last for både åpne og lukkede godsvogner.






-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 21 desember 2014 at 21:01
En enkelt industrivirksomhet kan jo være godskunde innom flere segmenter. Foreksempel treforedling hvor tømmer og clay leveres inn på fabrikkområdet med egene spor, på en annen del av området kan ferdigprodukter som papir og kjemikalier hentes med egne vogner. I virkeligheten ville også tømmer og clay vært holdt strengt adskilt da man ikke ønsker rester av bark inn i clayen og følgelig inn i produksjonsprosessen.


Posted By: bkv1
Date Posted: 23 desember 2014 at 01:04
Quote Finnes det noen norske forbilder med små industrier som mottar en vogn eller to?

Finnes sånt lenger i Norge? Eller går det bare i hele tog? Der er likevel en del muligheter. Containetransport, biltransport, tømmer, drivstoff og sikkert mere. Har selv er en containerterminal på anlegget som gir gode muligheter for rangering

-Bjørn



-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 23 desember 2014 at 10:43
Denne,  http://no.wikipedia.org/wiki/Ideal_flatbrødfabrikk" rel="nofollow - http://no.wikipedia.org/wiki/Ideal_flatbrødfabrikk  eksiterer enda, og det går fortsatt vogner til/fra enda. I artikkelen oppgis det at fabrikken hadde sidespor, men dette sidesporet er gjenopprettet. Tågab (Tågåkeriet) henter og leverer vogner her nå. Terminalsporet er ikke så langt, det er plass til ca 4 Hbikks eller 2 Habinns. (4-akslede lukkede godsvogner)

Kosan Gas i Muruvik havn mottar et par vogner med LPG, om ikke daglig, så i alle fall regelmessig. Vognene går med Green Cargo fra Göteborg til Alnabru, derfra med CargoNet til Trondheim og videre til Muruvik. Les mer og se bilder på her: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=158821&rom=41" rel="nofollow - LPG-gass til Muruvik .






Posted By: eika
Date Posted: 26 desember 2014 at 14:02
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Denne,  http://no.wikipedia.org/wiki/Ideal_flatbrødfabrikk" rel="nofollow - http://no.wikipedia.org/wiki/Ideal_flatbrødfabrikk  eksiterer enda, og det går fortsatt vogner til/fra enda. I artikkelen oppgis det at fabrikken hadde sidespor, men dette sidesporet er gjenopprettet. Tågab (Tågåkeriet) henter og leverer vogner her nå. Terminalsporet er ikke så langt, det er plass til ca 4 Hbikks eller 2 Habinns. (4-akslede lukkede godsvogner)


Sidesporet her hav vel vært gjennom minst en modernisering de siste årene. Som det såvidt fremgår av wikipedia-artikkelen er det nå Barilla-konsernet som driver bedriften. Det er altså  hovedsaklig Barilla-gruppens pastaprodukter som ankommer distribusjonssenteret på Hamar på jernbanevogner nå.

Losserampen takler rundt 4 Hbikks, men sporet ligger i svak helling og går såvidt jeg husker litt forbi rampen slik at når de første vognene er tømt kan man løsne bremsene og la vognene rulle litt lengre inn på sporet slik at man i praksis får losset 6 vogner.


Et annet tilsvarende sidespor er jo Møller-sporet like utenfor Lillestrøm hvor det ankommer 4-5 voglaster med reservedeler til VW-Møller et par ganger ukentlig.

Ellers er det jo langt fra bare norske container- og tømmer-vogner å se her i landet. En del eksempler på hva som dukker opp av utenlandske godsvogner her på østlandet kan sees her:

http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=144" rel="nofollow - http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=144




-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Wickerman
Date Posted: 26 desember 2014 at 16:52
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Denne,  http://no.wikipedia.org/wiki/Ideal_flatbrødfabrikk" rel="nofollow - http://no.wikipedia.org/wiki/Ideal_flatbrødfabrikk  eksiterer enda, og det går fortsatt vogner til/fra enda. I artikkelen oppgis det at fabrikken hadde sidespor, men dette sidesporet er gjenopprettet. Tågab (Tågåkeriet) henter og leverer vogner her nå. Terminalsporet er ikke så langt, det er plass til ca 4 Hbikks eller 2 Habinns. (4-akslede lukkede godsvogner)


Sidesporet her hav vel vært gjennom minst en modernisering de siste årene. Som det såvidt fremgår av wikipedia-artikkelen er det nå Barilla-konsernet som driver bedriften. Det er altså  hovedsaklig Barilla-gruppens pastaprodukter som ankommer distribusjonssenteret på Hamar på jernbanevogner nå.

Losserampen takler rundt 4 Hbikks, men sporet ligger i svak helling og går såvidt jeg husker litt forbi rampen slik at når de første vognene er tømt kan man løsne bremsene og la vognene rulle litt lengre inn på sporet slik at man i praksis får losset 6 vogner.


Et annet tilsvarende sidespor er jo Møller-sporet like utenfor Lillestrøm hvor det ankommer 4-5 voglaster med reservedeler til VW-Møller et par ganger ukentlig.

Ellers er det jo langt fra bare norske container- og tømmer-vogner å se her i landet. En del eksempler på hva som dukker opp av utenlandske godsvogner her på østlandet kan sees her:

http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=144" rel="nofollow - http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=144




Det som ikke kommer på med jernbanen, kommer på gummihjul. Har vært på Barilla og levert her. Wasa har lagerplass i samme bygg. Står Barilla på bygget.

-------------
A matter of life and death


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 27 desember 2014 at 13:08
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:



I artikkelen oppgis det at fabrikken hadde sidespor, men dette sidesporet er gjenopprettet.



Sidesporet eller sporvekselen ble aldri fjernet. Trafikken opphørte for NSB Gods sin del i slutten 2001. Og JBV la riktignok tidlig ut skinnelengder som skulle erstatte sporvekselen. Men disse skinnene ble aldri lagt inn, og trafikken ble gjenopptatt i slutten av 2007 eller 2008.



Originally posted by eika eika wrote:



Som det såvidt fremgår av wikipedia-artikkelen er det nå Barilla-konsernet som driver bedriften. Det er altså  hovedsaklig Barilla-gruppens pastaprodukter som ankommer distribusjonssenteret på Hamar på jernbanevogner nå.




Det er riktig at Barilla har kjøpt opp WASA. Men det står vel ingen steder at pastaprodukter har overtatt for transporten av knekkebrød?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 27 desember 2014 at 13:32
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

Quote Finnes det noen norske forbilder med små industrier som mottar en vogn eller to?

Finnes sånt lenger i Norge? Eller går det bare i hele tog? Der er likevel en del muligheter. Containetransport, biltransport, tømmer, drivstoff og sikkert mere. Har selv er en containerterminal på anlegget som gir gode muligheter for rangering

-Bjørn




Et lite sidespor midt i skogen som mottar èn eller to tankvogner med ammoniak, er i henhold til forbilde. Bl.a. ved Begna sidespor, mellom Hønefoss og Hen. Dette pågikk til godt utpå 2000-tallet, mener jeg.

På Hauerseter kom det flere tankvogner ukentlig, i hvert fall fram til sommeren 2009. Disse ble losset i et passelig gjengrodd spor i et sandtak. (Bilde fra Hauerseter, august 2009.)


I tillegg til sporet, og en grusvei langs dette, så stod det kun to 20-fots containere der. Hva disse inneholdt, og om de var nødvendige for omlastingen til tankbiler, vet jeg ikke.

Men det er i hvert fall en enkel måte å skape godstrafikk på, i tillegg til de tidligere nevnte sidesporene for IdealWasa og Møller.



 



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net