Selvbygd vakuumkammer
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6777
Printed Date: 23 november 2024 at 11:37 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Selvbygd vakuumkammer
Posted By: Håvard H
Subject: Selvbygd vakuumkammer
Date Posted: 12 januar 2012 at 17:26
Før eller senere må jeg prøve meg på resinstøping.
Da kan det være hendig med et lite vakuumkammer.
Her er en modell som Alumilite selger:
http://www.alumilite.com/ProdDetail.cfm?Category=Support%20Products&Name=Vacuum%20Chamber - en modell som Alumilite selger:
Men det kan da ikke være så vanskelig å byge en slik en sjøl?
På jula har de http://www.jula.no/search-result/?q=VAKUUMPUMPE - en vakuumpumpe som kanskje kan brukes:
Men 10 pa/2 cfm er kanskje for lite? Pumpa som Alumlite selger er 3 ganger så sterk.
Synspunkt?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Replies:
Posted By: TeVe
Date Posted: 12 januar 2012 at 19:37
Håvard H wrote:
Før eller senere må jeg prøve meg på resinstøping.
Da kan det være hendig med et lite vakuumkammer.
....................
Men 10 pa/2 cfm er kanskje for lite? Pumpa som Alumlite selger er 3 ganger så sterk.
Synspunkt? |
Det som er viktig ved pumpa er at den leverer et sluttrykk mindre enn 10mbar. Silikon vil ofte ikke gasse ut før du kommer ned dit. Anvender selv pumper med sluttrykk på 0,5mbar.
------------- Terje V.
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 januar 2012 at 18:51
TeVe wrote:
Det som er viktig ved pumpa er at den leverer et sluttrykk mindre enn 10mbar. Silikon vil ofte ikke gasse ut før du kommer ned dit. Anvender selv pumper med sluttrykk på 0,5mbar. |
Jeg sliter litt med å vri hodet rundt de forskjellige måleenhetene for trykk og hvilke pumper som kan benyttes.
Du har ikke en konkret anbefaling på en pumpe?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 19 januar 2012 at 22:23
Håvard H wrote:
Jeg sliter litt med å vri hodet rundt de forskjellige måleenhetene for trykk og hvilke pumper som kan benyttes.
Du har ikke en konkret anbefaling på en pumpe? |
Amerikanske måleenheter basert på høyde kvikksølv er helt avlegs, bruk iso som er bar/milibar, dvs atmosfærisk trykk som er 1 eller ca 1050mbar. Pumpen skal altså kunne komme ned i under 2mb helst for at det skal være noe særlig effekt.
Anbefaling på pumper er avhengig av hvilket vakuum du skal ned til, volum som skal tømmes og tiden du ønsker at det skal utføres på. Har selv to pumper på hhv 16m3 og 100m3 pr time. Den første har sluttrykk påp 10mbar og den siste på 0,5mbar. Begge er pumper fra Busch Vakuumteknikk. Priser må du spørre dem om men husk dette er kvalitetspumper produsert i Tyskland. Dyre men garantert bra.
Levetid for Busch er mange tiår om man har jevnlig service. Mine er minst 20 år gamle, og jeg har bare skiftet olje jevnt.
Pleier å ha brukte til fordelaktig pris. Ofte overhalt og da er de garanterte.
Det er denne typen som gjelder for Busch:
http://www.busch.no/produkter/produkt-portefoelje/r-5/info/ - bushc
Har anskaffet en pumpe fra Kina for å teste, ikke for vakuumstøping men på vakumforming. Nettopp fått den i hus. Ligger en tilsvarende på ebay nå:
http://www.ebay.de/itm/Vakuumpumpe-Unterdruckpumpe-42-50l-min-NEU-TOP-/110731253451?pt=L%C3%BCftungs_Klimatechnik&hash=item19c818d6cb - ebay pumpe
Ifølge data skal den kunne klare ønsket nedre sluttrykk.
En grei oversikt over trykk finnes på
http://no.wikipedia.org/wiki/Pascal_%28enhet%29 - wiki
------------- Terje V.
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 20 januar 2012 at 09:13
Hvordan har du tenkt å bygge selve kammeret?
Jeg antar at det må tåle endel for å ikke implodere, samtidig er det ønskelig med et "vindu" så man kan ha visuell kontroll med støpeformene.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 20 januar 2012 at 09:51
Asgeir wrote:
Hvordan har du tenkt å bygge selve kammeret?
Jeg antar at det må tåle endel for å ikke implodere, samtidig er det ønskelig med et "vindu" så man kan ha visuell kontroll med støpeformene. |
Runde tanker må ikke ha så tykt gods i seg selv, men endene må ha noe som står imot 1kg pr cm2 ved sluttrykk 0 mbar. Om du har en tank på 40cm dia så er endeflatene 1256 cm2 og da vet du hvilket trykk som presser innover. Har prøvet og en 30mm tykk akrylplate bøyde seg innover med ca 1,5cm på midten. Har bygget slike skap og jeg brukte 5mm rustfritt stål forsterket med rørkonstruksjon i 20x20mm rustfritt innvendig. Rustfritt er temmelig seigt, men ikke noe du bearbeider enkelt selv. Gjør "vindusflaten" liten så kan du gå ned i tykkelse på glasset. Byggde for noen år siden et skap hvor vi anvendte skuddsikkert laminert glass pga av vinduets størrelse.
------------- Terje V.
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 januar 2012 at 11:11
Asgeir wrote:
Hvordan har du tenkt å bygge selve kammeret?
Jeg antar at det må tåle endel for å ikke implodere, samtidig er det ønskelig med et "vindu" så man kan ha visuell kontroll med støpeformene. |
Har tenkt å bygge det slik som alumlite sin boks er bygd.
Dvs. et passe solid rør med diameter ca. 300 mm, og omtrent samme lengde.
Topp og bunn av lexan. Her er spørsmålet hvor tykke lexanplater man trenger, lexan blir fort dyrt når det blir litt tykkelse. Ut i fra bildene på Alumlite sin variant er en plate på 10-12 mm tilstrekkelig.
I tillegg trengs et par gummi/silikonpakninger mellom lexan og rør, samt en ventil for å løse ut vakuumet.
Har testet en slik selvbygd variant, den fungeret glimrende.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 20 januar 2012 at 14:15
Håvard H wrote:
Har tenkt å bygge det slik som alumlite sin boks er bygd.
Dvs. et passe solid rør med diameter ca. 300 mm, og omtrent samme lengde.
Topp og bunn av lexan. Her er spørsmålet hvor tykke lexanplater man trenger, lexan blir fort dyrt når det blir litt tykkelse. Ut i fra bildene på Alumlite sin variant er en plate på 10-12 mm tilstrekkelig.
I tillegg trengs et par gummi/silikonpakninger mellom lexan og rør, samt en ventil for å løse ut vakuumet.
Har testet en slik selvbygd variant, den fungeret glimrende. |
Ikke bruk Lexan, den er myk. Bruk ordinær akryl, er mye stivere enn lexan. Jeg ville gått for en tykkelse på 20mm minimum. Har opplevet en 10 mm akrylplate som gikk under vakuum. Det er krefter kan jeg love deg. Alt i kammeret ble slynget ut som en eksplosjon pga av rekylen. Heldigvis vendte åpningen sideveis i forhold til der vi sto.
------------- Terje V.
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 januar 2012 at 14:35
TeVe wrote:
Ikke bruk Lexan, den er myk. Bruk ordinær akryl, er mye stivere enn lexan. Jeg ville gått for en tykkelse på 20mm minimum. Har opplevet en 10 mm akrylplate som gikk under vakuum. Det er krefter kan jeg love deg. Alt i kammeret ble slynget ut som en eksplosjon pga av rekylen. Heldigvis vendte åpningen sideveis i forhold til der vi sto.
|
Men er det ikke en fordel at den er litt myk?
Er det så farlig om den buler litt innover?
Som sagt bruker Alumilite Lexan i sine bokser, og skulle tro de hadde tenkt gjennom problemstillingen.
Nevnte The Plastic shop i en annen tråd. Der får http://www.theplasticshop.co.uk/%20 - 20 mm gjennomsiktig akryl . 2 biter ferdig tilskåret 350mm X 350mm kommer seg på £ 37 +porto og norsk moms. 12 mm Lexan ville kostet £ 30 + porto og norsk moms.
Må legge til at jeg ikke har noen forutsetninger for å vurdere hva som er den beste løsningen til dette formålet.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 20 januar 2012 at 19:59
Diskuterte dette med leverandøren, Astrup eller Vink husker ikke, og der ble det presisert at at nettopp stivhet ville være viktig i denne sammeheng. Om den bøyer seg innover en gang er greit, men bøyning medfører stress på materialet og om du da får et riss eller merke i flaten over tid kan det gå riktig ille. Det var det som skjedde i mitt tilfelle nevnt over. Lexan vil bøye seg mer enn akryl.
------------- Terje V.
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 22 januar 2012 at 20:27
Har også fundert på å lage et vakumkammer, men samtidig er dollaren fortsatt hyggelig for kjøp over dammen.
Ble ikke veldig imponert over kammeret til Alumlite, men det kan selvfølgelig fortsatt fungere tilstrekkelig. Finnes det andre leverandører av vakumkammer til en "hyggelig" pris?
Burde også ha et trykkammer til selve støpingen (vakumkammeret fungerer best til å lage støpeformene i silikon), noen som har sett på relevante leverandører av dette?
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 23 januar 2012 at 18:16
Asgeir wrote:
Burde også ha et trykkammer til selve støpingen (vakumkammeret fungerer best til å lage støpeformene i silikon), noen som har sett på relevante leverandører av dette? |
Finnes en rekke kjente produsenter av vakuumstøpekammer, men disse er alle for det profesjonelle markedet. Produsert stort sett i Tyskland og kvalitetsutstyr er dyrt.
Minste støpekammere jeg kjenner til er disse
Mk Technologies
http://www.mk-technology.com/mk_mini.html?&L=2 - her
Schüchl
http://www.schuechl.de/UHG-Easy-4-5-de.html - her
En stund siden jeg var borti disse nå, men prisen starter på sånn ca kr 100.000-200.000 tror jeg avhengig av hva du skal ha med deg av utstyr til det. Ikke for Ola modellbygger for å lage seg en modell eller to av egenbygget mastermodell.
Finnes også andre produsenter som MCP og KLM
Disse ligger nok i litt høyere prisleie.
Har vært anonsert noen slike maskiner på ebay til ikke så ille priser, men de er tunge så frakten hjem er nok like høy som prisen på kammeret.
Jeg har bygget slike støpekammer til eget bruk og for andre. Solgte ett av dem for ett år siden. Har nå bare ett kammer igjen i bruk.
------------- Terje V.
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 25 januar 2012 at 16:38
Asgeir wrote:
.......Ble ikke veldig imponert over kammeret til Alumlite, men det kan selvfølgelig fortsatt fungere tilstrekkelig.
|
Kammeret til Alumilite egner seg kun til å sette silikon og herdeplast med lang åpningstid under vakuum for å få ut luft og fuktighet.
Asgeir wrote:
Burde også ha et trykkammer til selve støpingen (vakumkammeret fungerer best til å lage støpeformene i silikon), noen som har sett på relevante leverandører av dette? |
Støpekammer dvs blandeverk under vakuum som jeg viste til over kan bygges selv, men prisen på materialene vil alene fort være 30-40.000. Det inkluderer sveisejobb i rustfritt stål, vakuumpumpe, el-motorer og styringsutstyr. Så noen billig løsning på dette tror jeg ingen produsent klarer å hoste opp. Om man har kunnskaper så er det ikke vanskelig å lage noe slik som http://www.mk-technology.com/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/System-mini-english.pdf&t=1327594425&hash=904346e28fb7c13021511ef57dde27c8 - dette selv. OBS pdf nedlasting, Html side http://www.mk-technology.com/58.html?&L=2 - her
------------- Terje V.
|
|