Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6775 Printed Date: 22 november 2024 at 06:05 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Jonsvika havn og industri!Posted By: LokoJon
Subject: Jonsvika havn og industri!
Date Posted: 11 januar 2012 at 23:58
Oppdatert 27. oktober 2013...
Du verden som tiden flyr.... et helt år siden siste oppdatering....!
I sommer ble det ikke gjort mye MJ da hus og hage krevde sitt.....
Men etter høsten satte i gang skitværet, har mj-fingerene fått litt å kose seg med
Men tiden står ikke stille i Jonsvika
Siden sist har MYE skjedd
Det meste er ferdigbygd, slik som stasjon, møbelfabrikkområdet, lager, mottak for råvare og ferdigvare og havna.
I tillegg er det montert backdrop/bakvegg med motiv (norsk....) og skyggelys over.
På sporet er det lagt ballast og området for råvare/ferdigvare er gruslagt.....
Fjell med tunell har "poppet" opp og havna har fått litt oppgradering.
I tillegg er det kommet mye vegetasjon som trær, busker og gress
Slik ser det ut på veggen nå i hobbyrommet:
Og slik ser det ut med lys:
Valgte å montere lysstoffrør oppe i skyggekassene, og det da godt lys slik at det går å ta bilder uten blits.....
Fortsatt mangler det mye detaljering, men det kommer nok i løpet av vinteren.....
Mye lys skal på plass med elektrisk kabling, samt mere smussing av sporene må gjøres, og det skal bygges et par båter
Har denne fra Artitec liggende, her blir det mye artig jobb:
Elsker jo å ta bilder av mj, så her er en del stemningsbiler å kose seg med :
Så da er det bare å sette i gang med arbeidet i gjen, godt at det alltid er noe ugjort med MJ
Her er en liten video også.....
Oppdatert 25. november 2012...
Du verden, datotilfeldighet.....
Dagene går videre i Jonsvika, og det jobbes en del med utvikling da været i virkeligheten er dååårlig !
Når sant skal sies, så er dårlig vær MJ-vær, så "keep it coming"
I både stasjonsområdet og kaiområdet er asfalt dekke lagt, og folk og arbeid settes i gang....
Som asfalt dekke bruker jeg Smooth-It fra Woodland Scenics, har brukt dette mange ganger før, og det er flott å jobbe med.
Her noen bilder fra stasjon og kai:
Her noen bilder fra kaia:
Skinneovergangsdelene får du kjøpt fra Electrade !
Her er den selvlagde bufferen som tidligere "fløt" opp på sporet, ser greit ut nå ?
Det er også blitt gjort litt gartner arbeid og satt opp laker for barna på stasjonen:
Etter som forholdene har bedret seg i området har togtrafikken også steget, til og med et utenlands lok har rotet seg innom:
Det skapte mye oppstyr blandt de stasjonsansatte når de fikk se denne store maskinen:
Kai krana er også blitt testet, og det engasjerte flere av arbeiderne:
Til og med lokfører blanda seg inn i sakene, og da ble det diskusjoner :
Neste skritt i Jonsvika blir nok lyssetting i hus, maling av skyer på bakgrunnen og legging av ballast.
Når ballasten er på plass, skal åsene over tunnellene lages
Oppdatert 25. oktober 2012
Vel, da er mj-halvåret i gang, og jeg kjenner det kribler i hendene
Jonsvika Havn & Industri skriker etter utvikling, og jeg er vel ikke vond å be !
I løpet av sommeren har det jo vært kvelder som har gitt rom for litt pusling og bygging.
Etter besøk på mj-messen i Bergen, var inspirasjonen på topp
Slik er status på Jonsvika nå:
Det er oppført noen nye bygg som trelastlager i samarbeid med Maxbo, mellomlager for råvare trelast, mottak for råvare og nytt havnekontor.
Utgraving av tunnel er igangsatt og kai har fått oppgradering.
I tillegg er det anskaffet et par nye lok
Maxbo lager:
Mellomlager for råvare trelast:
Mottak for råvare trelast:
Nytt havnekontor:
Miljøet rundt havna begynner å ta form, fortsatt mye igjen, men hvert skritt hjelper:
Har laget en stoppbukk selv som skal "støpes" ned i asfaltdekket som kommer over hele havna etter hvert. Nå ser den rimelig "løs" ut der den står
Det er mye som skal gjøres gjennom vinteren, men det haster IKKE, reisen er jo selve målet
Spesielt skal mye smusses og det skal legges "dekke" rundt stasjon, mottak for råvare og i havna.
Men har jeg dårlig tid, nei !
Et par siste bilder av "stjernene" i Jonsvika Havn & Industri:
Norsk møter amerikansk......
Oppdatert 19. juni 2012
Har ikke skjedd så veeeeldig mye siden sist, litt for det er Summertime (ikke så bra vær, dog) litt andre oppgaver i hage, båt og jobb.....
MEN har da fått smusset sporet med min nye kompressor og nye airbrush fra Paasche/USA
Ser da slik ut på sporet:
Har også fått skjært til havnen slik at vannnivå kommer riktig.
Kommer til å bruke kaikant deler fra Artitec støpt i resin her:
Har også oppgradert litt på vognmateriellet i og med at det skal være tema rundt trelast.....
Et par NSB Topline Rps 3176 393 3 517-1 og 392 1 015-8, samt et par NSB Gbs.
Her Rps på testtur med NSB Di5, ikke heelt riktig last....:
Litt vognlast må også til, her fra Moelven:
Også til slutt en liten modell som jeg liker god; gode gamle røde telefonboksen
Denne skal stå ifb med stasjonen:
Som man kan se, dette var fiklearbeid for en med pølsefingre
Vel, det var det for denne gang, kommer sterkere tilbake etter hvert.....
Oppdatert 16. mai 2012
I mangel av god ide på hvordan bygge et bra lagerbygg som skal være trelastlager, har jeg startet på litt arbeide på Jonsvika Stasjon og fått malt backdrope'en.
Har satt opp grunnmur for perrong og ramme rundt vei og parkering som skal være ved stasjonen.
Innenfor rammeverket har jeg bygd opp til kanten med 6mm isopor og skal legge dekke der med Smooth-It fra WS(woodland scenics).
Det blir mange stunder med grubling for å være sikker på at det blir slik man ønsker
Det er litt bart foreløpig, men blir bra etter hvert Over det sorte skal det fylles med masse slik at det blir flatt dekke.
Her er muren som skal danne rammen rundt parkeringsplass ved stasjonen. Skal også male mer på backdropen med skyer og slikt.
Oppdatert 3. mai 2012
I og med at det meste av bilder før og etter 6. februar ikke vises, legger jeg på sporplanen og opprinnelig idé på nytt:
I høyre hjørne er planen at et skal være et verksted for banemateriell, og etter litt leting fant jeg et aktuelt produkt:
Denne er dog litt for stor, og dermed måtte den tilpasses for bruk mot backdrop, det ble slik:
Skal male sort bakgrunn inne i bygget, samt sannsynligvis legge inn litt lys
Neste prosjekt er å finne et lager som skal være i venstre hjørne..... Kanskje Maxbo flytter inn
Mulig jeg kjøper vegger og tak og bygger noe selv.....Har en del igjen fra dette byggesettet, men da blir alt veldig likt.....
Kunne tenke meg noe slikt, men den er veeeldig stor(og dyr) og trenger egentlig kun den delen i front med innkjøring:
Oppdatert 1. mai 2012
Har nå innstallert alle mekanismene og ferdiggjort kabling, slik at banen nå er kjørbar
Har også fått montert på backdrop'en hvor jeg skal male en aktuell bakgrunn...(vet ikke helt hva ennå)!
Første bygning er også klar; Jonsvika Møbelfabrikk !
Neste skritt nå er å smusse skinnene med airbrush, male backdrop samtidig som det blir bygging av flere bygninger og planlegging av miljøet - NICE, dette liker jeg
Her en liten video som viser status nå:
Oppdatert 6. februar 2012
Har brukt de siste dagene på å feste spor, lodde på strømtilførselskabler, bygge/montere manuelle pensestyringsmekanismer på den første seksjonen på høyre side.
Bestemte meg for å gå for Bullfrog Manuel Turnout system da de virket mest stabile og enkle å betjene, samt at de virker holdbare (pluss litt rimeligere....)
Det følger med en enkel byggeveiledning, og alt er smart pakket sammen.
Alt er i laserskåret tre så delene passer veldig godt sammen.
Her er en video som viser hvordan de fungerer:
http://www.handlaidtrack.com/videos-a/144.htm?video=XUTfxRW1IpU&title=The" rel="nofollow - http://www.handlaidtrack.com/videos-a/144.htm?video=XUTfxRW1IpU&title=The BullFrog Manual Turnout Control
Her ser du styringsknottene med kontrollen inn til mekanismen:
Nærbilde av selve mekanismen:
Flott, da er tre av SYTTEN montert.....
Men det er faktisk ganske morsomt å montere disse, systemet er bra og gir et godt inntrykk når man betjener vekslene.
Her er liten videosnutt som viser dettte:
Oppdatert 31. januar 2012
Etter styremøtet i SUR (SmallGarden United Railways), ble det endelig bestemt navn på dette prosjektet:
Jonsvika Havn og Industri - for det internasjonale miljøet; John's Bay Port & Industry
Har begynt med sporlegging på seksjonen med stasjonen. Det er et møysommelig arbeid slik at det blir riktig
Med de pølsefingrene jeg har krever det sin mann
Nå er det meste av kork som underlag på plass, og veksler med skinnegang er stort sett kappet og tilpasset:
Nå er neste steg å lodde på kabler for strøm samt montere styring av vekslene.
Har bestemt meg for å kjøre BullFrog turnouts, etter å ha testmontert én ser jeg at det blir best
Må montere dette før jeg fester/limer skinnene til underlaget....
Snart er vi igang med neste seksjon !
Prøver å få litt tempo på skinneleggingen slik at det kan gå ann å kjøre litt
Gleder meg til fortsettelsen, her et par bilder til av dagens status:
Oppdatert 25. januar 2012
Nå er alle seksjoner ferdige og slik ser det ut på veggen:
Det som er praktisk med veggjern og hylleknekter, er at alt er flyttbart avhengig hva du skal gjøre.
Underveis i arbeidet kan jeg løfte ned, eller ta med en eller flere seksjoner for å arbeide med dem.
I tillegg blir frua ganske fornøyd når hun slipper å få dette midt i fleisen hver dag....
Mellom de ulike seksjonene skal det lages gjennomgående hull slik at jeg strammer de sammen med skruer og vingemutttere når det skal kjøres på de. Slik de henger nå, er det 140cm til platetopp. Mulig jeg senker de ned et hakk til 135cm.
Har begynt litt forsiktig prosjektering, bl.a. kjøpt kork som underlag:
Når seksjonene ikke er i bruk, skal de lagres slik, 2 på veggen til venstre og en på veggen til høyre:
De øverste seksjonene skal henge litt lavere under oppbevaring da det kommer en backdrop på i bakkant som er ca 25-30cm høy.
Neste step på er å montere på backdropen, og kjøpe skinner og materiell til dette
Sakte men sikkert går det videre......
Nå er det verste grunnarbeide gjort, nå begynner morroa
Oppdatert 15.01.2012
Da har jeg fått skrudd opp to nye veggfester for vinkeljern på veggen til venstre over min plass.
Det var viktig at disse ble montert opp med samme avstand som veggfestene ved vinduet da seksjonen som er forran vindu skal henge på denne veggen når den ikke er i bruk !
På bildet her ser man denne vindusseksjonen henge på veggen til venstre, skal ikke henge så høyt til vanlig.....:
Under denne skal den faste sesjonen henge på denne veggen.
Jeg har brukt 12MM OSB-plate til toppdel, og 15x70mm glattkant til ramme og avstivere.
Ble overrasket over hvor stabil seksjonen ble selv om den har kun to opphengspunkter
Jeg har skrudd fast hylleknektene inn i selve rammen til seksjonen, det er fem skruer gjennom topplata, gjennom hylleknekten (ferdige hull) og ned i tverrbordet.:
Her ser du bedre opphenget:
Som sagt, denne skal ikke henge så høyt til vanlig, dette er seksjonen som skal være forran vinduet
Neste steg er å konstruere seksjonen som skal henge på denne veggen til vanlig, så til slutt ta den korte seksjonen som skal henge på motsatt vegg - Gleder meg !!!
Hei og hopp - da er nytt prosjekt på gang med ny byggetråd !!
Jeg har hatt ulike prosjekter tidligere hvor plassmangel har vært et stort problem, som igjen har gitt morsomme og fleksible løsninger
Plassmangel er fortsatt et problem, men er kommet i et litt anderledes perspektiv.....!
Min eldste sønn er flyttet ut og studerer i Danmark de neste årene, og da ble hans rom gjort om til kontor og hobbyrom....
Fortsatt et lite rom med begrenset muligheter, men dog et ekstra rom det går ann å tenke muligheter for modelljernbanevirksomhet.
Slik er rommet:
Her har jeg funnet ut at beste løsning må bli en veggmontert hylleløsning.
Dersom du ser nøye på begge sider inntil vinduskarmene ser du oppheng for hyllejern.
Tilsvarende blir montert på alle tre vegger du ser. Hyllejernene blir montert inn i tre moduler som vil henge på veggen. Har laget en enkel skisse som kanskje viser idéen :
Den midterste modulen vil kunne henges på veggen til venstre når den ikke er i bruk.
Det er også tenkte en backdrop rundt i bakkant.
Dette blir en enkel modell hvor tanken er å ha fokus på skifting og korte bevegelser. Det er ingen mulighet for lange kjørestrekninger. Jeg har planlagt å legge inn en havn på seksjonen til høyre hvor varer kommer med skip, og hvorpå varene skal flyttes rundt på anlegget til ulike områder.
På midtseksjonen vil det være tema rundt et sagbruk og tømmermottak. På venstre seksjon blir det en liten stasjon, en fabrikk som vil motta varer fra havna og en trelasthandel som får varer både fra sagbruk og ferdigvarer fra havna.
Foreløpig sporplan ser slik ut:
Jeg kommer til å bruke Peco skinner og veksler, men er usikker på om hvordan jeg skal styre vekslene. Dette blir et kompakt anlegg hvor du står nært på alt.
Lurer på om jeg skal bruke manuelle løsninger som dette:
For det visuelle er tanken å oppfatte denne løsningen slik:
Foreløpig er alt på planleggingstadiet, men det nærmer seg.......
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Replies: Posted By: halvors
Date Posted: 12 januar 2012 at 15:12
Hei Jon,
Det er alltid spennende med en "ny start", du har mange fine muligheter her .
Et par tanker:
Hva med en liten oppstillingsstasjon, f.eks. bak havna på høyre siden? Med to meterlange spor her knyttet direkte til den "bakre" linja på midtseksjonen vil du ha et sted å kjøre tog fra og til, som illuderer verden utenfor anlegget. Og du får en mulighet til å la vogner forsvinne og komme. En lav bygningsfront e.l. foran er nok til å skjule togene som står der, og allikevel gi mulighet for å få tak i materiellet.
Dersom anlegget blir relativt høyt over gulvet er det ingen umiddelbar fordel å ha betjeningen av vekslene oppå, ved siden av sporet. Den manuelle betjeningen du viser til er en mulighet, her er en annen mulighet: http://www.outbus.de/product1.html - http://www.outbus.de/product1.html
Det kan sikkert være lurt å teste ut noen foskjellige sporplansmuligheter, ikke forhaste seg med å legge sporene fast.
Hilsen Halvor
Posted By: jevistad
Date Posted: 12 januar 2012 at 16:05
LokoJon wrote:
Jeg kommer til å bruke Peco skinner og veksler, men er usikker på om hvordan jeg skal styre vekslene. Dette blir et kompakt anlegg hvor du står nært på alt.
Lurer på om jeg skal bruke manuelle løsninger som dette:
Posted By: LokoJon
Date Posted: 12 januar 2012 at 16:52
Hei Halvor !
Flott med innspill, man blir litt "blind" når man har satt og konstruert sporplan i timesvis
Skal ta det med i betraktning, men er nok ganske fornøyd med kaiområdet. Har bygget en liten kombinert stasjon og lagerbygning som skal være i kaiområdet, her fra stasjonssiden:
Lagersiden som skal være mot kaisporet:
Betjeningsflaten kommer til å være ca 130-140cm over gulvet, så det blir ikke så veldig høyt.
Blir nok greit å komme til sporene. Prøver å finne noen enkle løsninger for vekselsstyring....
Vi får se etter hvert, takk for innspill og fortsett gjerne - trenger flere par øyner som ser
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 12 januar 2012 at 17:00
Hei Jon Einar !
Dette er nok favoritten så langt, har kjøpt tre stykker fra USA og montert sammen én.
Enkel å sette sammen og virker driftssikker.
Gir den et "saktegående" inntrykk når du skifter retning ?
Nå skal jeg bruke veksler med isolerte hjertestykker, så polariseringen blir nok ikke et problem.
Vet at det ser mere virkelighetstro med uisolerte hjertestykker, men er usikker på hvordan jeg gjør det med kabling og risiko ved drift. Jeg kjører digitalt, så kom gjerne med anbefalinger.
Hvordan rør bruker dere på de selvlagde styringsmekanismene ?
Håper å få se Sandnes modulene live snart ! Er stadig vekk i Stavanger/Sandnes, så får ta kontakt neste gang jeg drar over !!!
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: Kait
Date Posted: 12 januar 2012 at 19:56
Dette er et annet alternativ som ikke krever montering:
Posted By: LokoJon
Date Posted: 12 januar 2012 at 21:27
Denne kjenner jeg til !
Kanskje det blir en mix mellom denne og Bullfrog'en..!
Skal til New York februar, skal se om jeg får kjøpt dette da så slipper jeg frakt
Kommer også til å se etter et eller to "søte" små skiftetraktorer
Skal gjøre en grundig research på mj-butikker i sentrale New York før jeg reiser !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: KnuT
Date Posted: 12 januar 2012 at 23:28
Siden det ser ut til at du skal bruke Pecos "insulfrog" ??, og dermed ikke har behov for bryter til strøm for hjertestykke trenger du vel ikke noen ekstra vekselomlegger. Peco har jo innebygget fjær. Men høyden kan da bli et problem når du må strekke deg innover og ev over bygninger for å legge over manuelt. En enkel mulighet som en av minne venner har brukt, er å bruke sveisetråd el som bøyes opp til stillsvilla og trekkes fram til fronten av anlegget. Et par plastsviller el stiftes fast slik at det blir nok friksjon til å holde denne tråden på plass når vekslene legges om. Men med Pecos fjærer, skulle det ikke være nødvendig en gang.
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 januar 2012 at 06:07
Har du sett på vekselomskifterne til http://www.humpyard.com/ - Humpyard ? En kamerat har disse på anlegget sitt, de skal være enkle å montere og har fleksibel wire for tilkobling til vekselen. Jeg har også sett flere genialt enkle løsninger for polarisering av hjertestykket om det skulle være nødvendig.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: LokoJon
Date Posted: 13 januar 2012 at 07:46
Hei Knut !
Det er riktig som du sier, jeg har tenkt å bruke Peco's insulfrog.
Det er mest for det er det enkleste, slipper å koble om med ekstra ledninger.
I tillegg er det "frykten" for kortslutning dersom jeg skulle glemme å pense over ved togpassering.
Electrofrog er mest virkelighetstro......
Tanken med ekstern vekselstyring er mest for det visuelle/praktiske slik at jeg slipper å strekke meg over anlegget. Som du sier kunne jeg laget en enkel vaier løsning da de har fjær.
Syns samtidig at det finnes en del rimelige og morsomme hjelpemidler
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 13 januar 2012 at 07:49
Hei Svein !
Disse er faktisk ganske heftige
Har vært innom denne siden for en stund siden og glemt den - takk !
Mulig jeg bestiller opp et par stykker for å teste de
Må sjekke litt på hvordan jeg får plassert disse på seksjonene på en fornuftig måte....!
Takk for innspill
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 15 januar 2012 at 20:40
Oppdatert i dag, se først i tråden
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: Svein_H
Date Posted: 18 januar 2012 at 07:33
Elegant og snerten løsning det der!
Hvordan ser selve knekten ut, er den flat og bare montert mellom topplata og tverrbordet, eller har du felt den inn i tverrbordet på et vis? Jeg har ikke sett slike veggskinner med enkle spor tidligere, hvor har du kjøpt de? Jeg har bare det svindyre ELFA-systemet...
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: LokoJon
Date Posted: 18 januar 2012 at 08:01
Hei Svein !
De er kjøpt på Biltema; http://www.biltema.no/no/Bygg/Oppbevaring/Vegghylle/Brakett-87165/
Jeg kan sende deg flere bilder på pm på hvordan de er festet hvis du vil.
Systemet til Biltrma er naturligvis billig :-)))
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: Svein_H
Date Posted: 18 januar 2012 at 08:18
Sier tusen takk for det, alltid artig med tips til alternative løsninger!
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: LokoJon
Date Posted: 18 januar 2012 at 22:45
Svein_A wrote:
Har du sett på vekselomskifterne til http://www.humpyard.com/ - Humpyard ? En kamerat har disse på anlegget sitt, de skal være enkle å montere og har fleksibel wire for tilkobling til vekselen. Jeg har også sett flere genialt enkle løsninger for polarisering av hjertestykket om det skulle være nødvendig.
Svein
Nå har jeg bestilt et sett på 2x, så nå er det bare å vente på pakke
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: Svein_H
Date Posted: 19 januar 2012 at 07:04
Spennende, du får holde oss oppdatert om hva du synes!
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: LokoJon
Date Posted: 25 januar 2012 at 23:27
Oppdatert 25/1 - sjekk først i tråden !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 31 januar 2012 at 23:38
Oppdatert 31/1 - sjekk først i tråden !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 06 februar 2012 at 23:19
Oppdatert 6/2 - sjekk først i tråden !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 02 mai 2012 at 08:48
Oppdatert ! Se først i tråden !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: Tjetland
Date Posted: 03 mai 2012 at 19:01
Ser meget bra ut med de manuelle vekslingene!!! Ser du har brukt flydeler Kult!!
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
Posted By: LokoJon
Date Posted: 03 mai 2012 at 21:36
Oppdatert ! Se først i tråden !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: janingar
Date Posted: 15 mai 2012 at 10:27
Dette blir jo kjempebra gleder meg til jeg selv får tid og mulighet til å starte et lite prosjekt. Enn så lenge ligger modelljernbanen stuet bort i kasser
Eneste jeg må kommentere er at det lokverkstedet virket litt ruvende. Hadde sett for meg en noe mindre bygning som lokverksted, men nå skal det sies at jeg vet ikke hvordan en sånn bygning faktisk ser ut.
------------- Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri
Posted By: LokoJon
Date Posted: 16 mai 2012 at 23:16
Hei Jan Ingar !
Takk for tilbakemelding, håper du kommer i gang med et anlegg etter hvert
Det behøver ikke være så stort, og kanskje du finner en smart løsning slik at det kan stuves bort når det ikker er i bruk ?
På bildet kan det se ut som om verkstedet ser stort ut, men det er det ikke på anlegget.
Inne så er det stor traverskran og annet stort utstyr, så det må jo være litt takhøyde
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 16 mai 2012 at 23:17
Oppdatert ! Se først i tråden !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: janingar
Date Posted: 18 mai 2012 at 15:25
LokoJon wrote:
Hei Jan Ingar !
Takk for tilbakemelding, håper du kommer i gang med et anlegg etter hvert
Det behøver ikke være så stort, og kanskje du finner en smart løsning slik at det kan stuves bort når det ikker er i bruk ?
På bildet kan det se ut som om verkstedet ser stort ut, men det er det ikke på anlegget.
Inne så er det stor traverskran og annet stort utstyr, så det må jo være litt takhøyde
Det kan hende det løsner litt fremover x'en flytter ut nå og dermed frigjør det litt plass. Så fort jeg vet hvor jeg kommer til å få penger fra fremover, så tenkte jeg å lage en liten hobby-krok på soverommet hvor jeg kan drive med det uten at katta skal bli for nysgjerrig
------------- Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri
Posted By: LokoJon
Date Posted: 19 mai 2012 at 15:40
Blir spennende å se hva du får til !!
Ofte ikke så mye som skal til før man kan ha det gøy med hobbyen sin
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 19 juni 2012 at 23:03
Oppdatert ! Se først i tråden !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 25 oktober 2012 at 23:24
Jonsvika Havn & Industri erOppdatert ! Se først i tråden !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 oktober 2012 at 17:47
Godt å se du er igang igjen. Den kaikanten ser råflott ut! Lyst til å dele noen ord om hvordan du har malt og smusset den?
Ser at NMJ har tre ulike kaikanter i stål fra Artitec, hvilken av de er det du har brukt? De ser jo helt like ut, men har forskjellig artikkelnr og pris...
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: signalstopp
Date Posted: 26 oktober 2012 at 18:35
Dette ser veldig bra ut. Lag gjerne en ny video. Får bedre inntrykk av størrelsen når det er bevegelse.
Har du vurdert ei jernbaneferge?
Posted By: LokoJon
Date Posted: 26 oktober 2012 at 20:50
Hei Svein !
Takk for fin tilbakemelding
På pakken fra Artitec står det nr 10.144, men jeg vet ikke om det noen forskjell mot 12.104 ?
Uansett er det et flott resin-sett med fine detaljer.
Når det gjelder maling, gjorde jeg slik:
Vasket med zalosåpe og vann først for å få bort eventuelle fettrester etter støpet.
Deretter grunnet jeg alt med grå primer. Før dette sørget jeg for å pusse bort eventuelle ujevnheter.
På stålplatene malte jeg med stengrå/stålgrå farge, på de øvre kaikanten malte jeg med betongbeige farge. Jeg brukte Woodland Scenics Top Coat Concrete farge for å skape betongfarge.
Trestolpene ble malt med Vallejo Beige Brun nr 70875/135.
Til å male sjøbunnen/underlag for vann brukte jeg Vallejo nr 70898/48 Mørk SjøBlå.
For å illustrere vannavfarging/smuss nederst brukte jeg en pensel med veldig lite maling og smusset av denne fargen nederst, også kalt tørrbørsting.
Jeg brukte også litt av denne fargen øverst på kaikanten for å skape slitasje og på trestolpene.
Når dette hadde tørket, tørrbørstet jeg alt med litt hvit maling.
Dette skaper dybde i materialet og får alt til å virke levende
Har også kjøpt 50.130 Coaster "Nordborg" fra Artitec som skal ligge til kai, men er redd det tar laaang tid før den ankommer havn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 oktober 2012 at 21:55
Takk for kjempefin beskrivelse, flott at du også nevner hvilke farger du har brukt!
Jeg klarer heller ikke se noen forskjell på de tre artiklene, annet enn selve bildet som er brukt. Nå er det jo bare det ene settet som ikke er utsolgt, så det er i og for seg ikke så nøye, men de kan vel kombineres alle tre ser jeg for meg. Er det flere sett du har brukt, eller var det nok til hele kaia i ett sett?
Nå er det vel snart på tide å trekke innendørs igjen ja, ser ikke for meg at det blir gjort så mye mer ute i denne omgang. Har ikke blitt noe anleggsbygging på meg, men de siste dagene har jeg da fått gjort ferdig rommet til Vigdis. Har bygget rammeverk til anlegget hennes med masse oppbevaringshyller under, så kanskje jeg snart får tømt mitt eget rom og startet på noe der inne
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: LokoJon
Date Posted: 26 oktober 2012 at 22:50
Hei igjen...
Jeg har brukt to sett, Svein !
Lønner seg alltid å investere lit tid hos sin bedre halvdel...
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 27 oktober 2012 at 18:19
Har i dag fått pakke i posten fra "Over There" - nærmere bestemt fra LA.
På Jonsvika blir det en del kjøring over spor, og da måtte jeg ha noe skikkelige overganger
Hos BLMA Models fant jeg overganger i gummi og betong, og disse fikk jeg i dag.
Her er bilde av "gummi" versjonen i en test situasjon:
Poster flere bilder når de har kommet skikkelig på plass, kommer også bilder av de i betong !
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 25 november 2012 at 19:23
Jonsvika er oppdatert med siste oppgraderinger
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: kenneth
Date Posted: 29 november 2012 at 12:21
Flott anlegg! Dette er virkelig inspirerende.
Kan jeg få spørre om hvilken farge du har benyttet som rust på skinnene?
------------- Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland
Posted By: LokoJon
Date Posted: 02 desember 2012 at 19:05
Hei Kenneth !
Beklager litt sent svar...
Det er Vallejo acrylmaling for airbrush, Burnt Umber, nr 71040.
Derav skjønner du at jeg har brukt airbrush på å legge på malingen
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: kenneth
Date Posted: 03 desember 2012 at 08:01
LokoJon wrote:
Hei Kenneth !
Beklager litt sent svar...
Det er Vallejo acrylmaling for airbrush, Burnt Umber, nr 71040.
Derav skjønner du at jeg har brukt airbrush på å legge på malingen
Tusen takk for svar LokoJon
------------- Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland
Posted By: LokoJon
Date Posted: 27 oktober 2013 at 23:25
Jonsvika er oppdatert ! Se først i tråden
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: signalstopp
Date Posted: 28 oktober 2013 at 20:05
Veldig fin og inspirerende bane. Det ser egentlig ut som den er i ferd med å bli ferdig. Hva skal du gjøre når den dagen kommer? Blir det flere etasjer?
Posted By: LokoJon
Date Posted: 28 oktober 2013 at 20:50
Takk for hyggelig tilbakemelding :-)) Hva jeg gjør den dagen vil nok åpenbare seg :-) Men har noen andre planer når den tid kommer ! Blant annet skal jeg prosjektere en hagebane etter hvert, har en del amerikansk n-skala som trenger en bane. Når Jonsvika en gang blir utdatert, kan jeg faktisk bygge nye moduler som kan bytte plass men bruker samme opphengsskinner ! Mange planer for fremtiden ;-)
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: LokoJon
Date Posted: 11 august 2014 at 22:34
Har laget et par videoer på Jonsvika Havn & Industri.
Den første viser en del av tømmertrafikken fra havna til råvaremottaket
Den neste filmen er rett og slett en liten skrytevideo......bare for moro skyld
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: halvors
Date Posted: 11 august 2014 at 23:28
Flott modellbygging, og stilig presentasjon
Hilsen Halvor
Posted By: LokoJon
Date Posted: 11 august 2014 at 23:39
Takk for hyggelig tilbakemelding, Halvor !
------------- Hilsen fra
LokoJon
- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn
- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 august 2014 at 09:26