Toko wrote:
Takker for utfyllende svar!
Har lest litt i manualen til LNCP og forstår jeg det rett da hvis at det er sånn at man kan programere forigglinger på alt utstyr som er koblet inn på en eller flere LNCPer? |
Svaret er ja, men innen visse begrensinger. Når det er sagt, så er mulighetene ganske omfattende, og overgår alt jeg kjenner til fra før av slike elektroniske enheter. Årsaken til det er nok at det er tatt i bruk indekserte CV-adresser, som gir muligheten for å mangedoble antallet CV-verdier til programmering av enheten.
Toko wrote:
Planen min er forøvrig å ha stillverk på alle stasjoner og kun styre signaler og veksler med PC eller slike elektronikkenheter.
Men da kan jeg altså ikke bruke dette mot lokomotivene. Hva hvis jeg hadde hatt et system som støtter loconet-standarden. Hadde man da kunne lagt inn slik at styringselektronikk og lok snakket sammen slik at for eksempel rødlyspassering hadde kunnet blitt programert til å stoppe loket? |
Når det gjelder å få et lok til automatisk å stoppe for rødt lys ved at lok og styringselektronikk snakker sammen, så er ikke LNCP nok for å få dette til, hverken med Loconet eller med andre systemer. Da må du invistere i noe tilleggselektornikk som kan avlese lokomotiv dekoderens adresse på det aktuelle sporfeltet som detekteres. De mest vanlige standardene for dette er: 1. Transponding fra Digitrax http://www.digitrax.com/static/apps/products/transponding/rx4/documents/RX4.pdf - (omfattende dokumentasjon) http://ikm.digitrax.com/questions/936/Digitrax+Transponding+-+Overview - (kort oversiktsinfo) 2. Railcom fra arbeidsgruppe bestående av dekoderprodusentene ESU, Kühn, Lenz und Tams http://www.digital-plus.de/download.php#railcom_spec - (spesifikasjon) 3. Lissy fra Uhlenbrock http://www.uhlenbrock.de/INTERN/20/publik/I007A992-001.apd/TC_LISSY.pdf - (beskrivelse på tysk :-( ) Både Transponding og Lissy fungerer sammen med Loconet. Railcom er støttet av mange andre store: Fleischmann, Roco, Zimo, Hornby osv.
Lissy er nok det som er enklest å sette opp, med infrarøde sendere og mottakere, og faller relativt rimelig ut i kostnader. Et sett med https://www.uhlenbrock.de/INTERN/29/Info.htm!Wert=68000 - alt du trenger for å komme i gang med første lok koster ca 70€. Kostnader for videre utbygging er relativt enda rimeligere. Årsaken til at det er enklere, er først og fremst på grunn av at det ikke er nødvendig å fraisolere sporfelt. Det plasseres ganske enkelt infrarødmottagere mellom to sviller på de stedene der detektering ønskes. Men så er det litt mer arbeid med å plasere infrarødsendere på lokomotivene. Men etterhvert kommer det rullende materiell med ferdig montert sendere. Og i så måte er koplinger levert http://www.tec4trains.de/ - av T4T svært interessante. På Sandnes stasjon vil et godstog og et skiftelok være utstyrt med dekodere og koplinger fra T4T. http://youtu.be/8o1o8o1AHEM - Se video fra testing på et enkelt testanlegg.
Railcom er videreutviklet til RailcomPlus av ESU, men Lenz og ESU er sammen om patenten. Forleøpig er det kommet lite utsyr for dette. Styringssentraler og dekodere er forberedt for RailcomPlus, men så langt er det RailCom som er tilgjengelig med alle nødvendige komponenter. Årsaken til det ligger nok i at Zimo, Roco og Fleischmann har trukket seg fra å støtte RailComPlus standarden (se aller siste side i http://www.zimo.at/web2010/newsletters/ZIMO%20Newsletter%202011%20April.pdf - Zimo Newsletter April 2011 . Dermed henger det nok i en tynn tråd om det i det hele tatt blir noe av RailComPlus.
Transponding levert av Digitrax vil jeg anta er det mest overelevelsesdyktige. Det har eksistert i mange år, og er utbredt brukt over hele USA og i store deler av verden elles. Men det er nok det mest kompliserte å sette opp.
Toko wrote:
Jeg har sett litt på de enhetene som Lenz leverer men det vil jo koste langt mere å kjøpe disse enhetene når man får så "mye" som man får bare på en slik LNCP enhet! Bare en sporfeltmodul med 8 tilbakemeldinger koster jo 560 kroner, noe som er mere enn en LNCP vel!
mvh Tore |
Ja, og spørsmålet er om det er veldig viktig for deg at et lok skal stanse på egenhånd foran rødt lys. Det du i alle fall svært enkelt kan få til med LNCP, er http://youtu.be/vACbvCMJ-xY - automatisk riving av signal .
mvh Leif Kåre
|