Print Page | Close Window

Hjul produksjon

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6745
Printed Date: 26 november 2024 at 03:07
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hjul produksjon
Posted By: øystein lb
Subject: Hjul produksjon
Date Posted: 03 januar 2012 at 13:10
http://www.raymondwalley.com/reviews/other/wheel_turning.html - http://www.raymondwalley.com/reviews/other/wheel_turning.html

Denne teknikken er interessang! 
Kansje veien og gå for NOB Vognene?
Med isolasjon i navet med teflon eller tufnol.

I hvertfall enkelt og få produsert mange hjul. Trenger i første omgang 16 hjul......


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron



Replies:
Posted By: Håvard H
Date Posted: 03 januar 2012 at 14:02
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

http://www.raymondwalley.com/reviews/other/wheel_turning.html - http://www.raymondwalley.com/reviews/other/wheel_turning.html
Denne teknikken er interessang! 
Kansje veien og gå for NOB Vognene?
Med isolasjon i navet med teflon eller tufnol.
I hvertfall enkelt og få produsert mange hjul. Trenger i første omgang 16 hjul......


Enkelt? Ah, ungdommens overmot...

Men det du linker til er en helt spesiell prosedyre for å lage hjul med utgangspunkt i støpte gråjernshjul. Har du ikke støpte emner er det ikke så mye å hente i denne artikkelen.

Regner med at du med NOB-vigner mener Nesttun Os banen. Men husker jeg rett i farten så har vel de platehjul? Så da er det jo "bare" å dreie hjul og akslinger av automatstål, og isolere i navene med dreide isolatorer i passende plastmateriale. Ingen vits å gå veien om støpedeler. Og har du tenkt å lage eikehjul til lok tror jeg du vil oppdage at det er meget vanskelig å finne et støperi som vil ta på seg å støpe så små deler i gråjern i så små serier som det er snakk om her. Konseptet beskrevet i artikkelen krever nesten støpedeler i jern siden messing vil gi en hjulbane med en nokså teit messingfarge. Kan kanskje fungere å brunere hjulbanen.

Men jeg tror veien å gå er hjulstjerner i støpt messing med hjulringer dreid i automatstål. Isolering i nav eller mellom stjerne og julbane.

Obligatorisk lesestoff er for øvrig Erik Olsens artikkel om hjulbygging:
http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/hjul.htm


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 03 januar 2012 at 14:43
Pessemist! 

Men jeg har faktisk dreid støpegods.
Noe ordentlig dritt....

Platehjul er det på de nyeste vognene, så vidt jeg her funnet ut.

Automatstål er nok veien og gå. Har sikret meg noe i 50 mm diameter. Skrotkassa på skolen...

Med Rp 25 stål fra formann er det ikke så vanskelig! 
Det vanskelige er og ligge innen 0,0004 grensen....

Med stjerne i hvitmetall, og hjulbanen i stål som du sier er nok den beste.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 03 januar 2012 at 15:16
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Pessemist! 
Men jeg har faktisk dreid støpegods.
Noe ordentlig dritt....
Platehjul er det på de nyeste vognene, så vidt jeg her funnet ut.
Automatstål er nok veien og gå. Har sikret meg noe i 50 mm diameter. Skrotkassa på skolen...
Med Rp 25 stål fra formann er det ikke så vanskelig! 
Det vanskelige er og ligge innen 0,0004 grensen....
Med stjerne i hvitmetall, og hjulbanen i stål som du sier er nok den beste.


Fohrmann har dessverre ikke lenger RP-25 stål. Men noen i Junaiten burde vel ha det.

0,0004mm toleranse? Det tror jeg er *langt* mer presist enn det NoB greide å få til 1:1.

Og vår gamle venn Erik Olsen er fornøyd med 0,04 mm sidekast. Skikkelig grovsmed...

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 03 januar 2012 at 17:26
Sist jeg så etter så hadde han en tolleranse på 4 tusen deler.

Skal jeg følge NOB sine tolleranser så spiller ikke 0,5 mm mye heller. Men de skal da gå greit på skinnene også...

Rp 25 profil er ikke vanskelig og lage. Du trenger bare løse skjærestål. 
Måleur her jeg kommer!




-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 03 januar 2012 at 18:39
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Sist jeg så etter så hadde han en tolleranse på 4 tusen deler.
Skal jeg følge NOB sine tolleranser så spiller ikke 0,5 mm mye heller. Men de skal da gå greit på skinnene også...
Rp 25 profil er ikke vanskelig og lage. Du trenger bare løse skjærestål. 
Måleur her jeg kommer!


Du husker nok feil når det gjelder Olsens toleranser. Han skriver: "Sidekastet bør ikke være over 0,04 mm, gerne mindre.
Radialkast kan også kontrolleres på tilsvarende måde med et måleur på løbefladen. Det bør ikke være over 0,04 mm, og gerne mindre end 0,02 mm. Radialkast kan ikke rettes."

Nok om det, en liten veiledning om hvordan man enkelt lager sitt eget RP-25 dreiestål ser jeg fram til med spenning! Og del gjerne dine hjulbyggingserfaringer med oss.


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 03 januar 2012 at 23:57
Mekaniker aften i kjeller´n nærmeste framtid?

Har noen Epostadressen til Per Ivar Tautra?


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 januar 2012 at 08:33
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Mekaniker aften i kjeller´n nærmeste framtid?


Ja, jeg har noen planer i den retning. Stay tuned.


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 04 januar 2012 at 20:10
Har kansje funnet de første kassevognene:

http://www.zelmeroz.com/album_rail/euro/misc/O&K-Cat600.pdf - http://www.zelmeroz.com/album_rail/euro/misc/O&K-Cat600.pdf

Side 64

Mye artig i denne katalogen


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 22 januar 2012 at 00:32
Fohrmann har Rp 25 dreiestål!

http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/wheel-flange-cutting-tools-for-rp-25-profiles.html - http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/wheel-flange-cutting-tools-for-rp-25-profiles.html

Kan anbefale denne siden også:

http://www.fagteori.dk/ - http://www.fagteori.dk/

Eller gjør som meg, gå skole der dette er et eget fag.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: TeVe
Date Posted: 22 januar 2012 at 17:07
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Fohrmann har Rp 25 dreiestål!
Feil i linken din, se under


Korrekt link skal være:
http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/radprofil-drehstahle-rp-25.html - rp25 dreiestål

-------------
Terje V.


Posted By: øystein lb
Date Posted: 22 januar 2012 at 17:27
Ikke feil her.... Fungere på begge. 

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net