Print Page | Close Window

Dovrebanen 1985-1990?(+/- noen få år)

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6617
Printed Date: 19 mai 2024 at 07:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Dovrebanen 1985-1990?(+/- noen få år)
Posted By: n00b
Subject: Dovrebanen 1985-1990?(+/- noen få år)
Date Posted: 06 november 2011 at 21:46

Hei.

Jeg har vurdert å ta opp mj hobbyen igjen. 

Men har tenkt at om jeg skal det skal jeg ha et riktig forbilde. Da jeg var liten kjørte vi mye tog. dovrebanen var det store når vi skulle fra oslo til trondheim. Tenkte jeg skulle modellere trondheim og sørover(blir ikke helt riktig seff. har ikke så stor plass, men ønsker riktige tog til å gå på banen). kanskje litt nordover også for å få med en disel strekning. hva gikk av materiell på denne strekningen i 85-90? vet el17 og b7. men menere å huske at natttogene ikke var b7, må ha vært b3 eller noe. har nsb b5 sove vogn?  og hva gikk av gods tog der? design er også viktig om det gikk i ny eller mellom eller gammeldesign. håper på så godt svar som mulig. Dersom en som virkelig kan dette godt leser dette så hiv gjerne inn hva slags sammensetninger som gikk nordoer fra trondheimm også. husker bm 92 gikk der, men den er vel ikke i modell? og at di3 og di 4 gikk(men hva slags design ogvognsammensettninger og design?)


håper på svar.


ps. det nye startsettet til nmj, el 13 i nydesign. passer det der? og vognene, passer de på enten dover eller nordlandsbanen i 85-90?




Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 07 november 2011 at 00:25
El 13 har i liten grad vært benyttet på Dovrebanen, men det har hendt og kanskje innenfor tidsrommet ditt 1985-90.
El 17 og B7 er korrekt for dagtogene, men nattoggene gikk som du antyder ikk med B7. Det va først langt senere. Det var B3-er og mange sovevogner av typer som ligner på B3 i hovedutseende. WLAB-2-sovevognene kom i perioden din, så de kan brukes. De finnes vel som messingmodeller, men om de er å få tak i lenger vet jeg ikke. Sovevognene fra perioden må andre si noe om er mulig å få i modell..

Godstogene var som godstog ellers på den tiden. El 14 og El 16 som lok, og "vanlig" godsvogner fra peridoen. Godsvogner har jo aldri vært banetypiske, bortsett fra heltog til gruver o.l., da.

Nordlandsbanen gikk som du sier med Di 3 og Di 4 i både gods og person. B3 var den vanligste persontogvognen i perioden i loktogene. BM 92 begynte i perioden (1984), men også noen BM 86 gikk fortsatt. Begge deler er det vanskelig å få i modell, men BM 92 er kanskje på vei? Pelle?


-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 07 november 2011 at 00:32
ang sovevogner. vil ikke wlb/wlab av b3 serien passe inn?

og når det gjelder godsvogner så passer vel allt inn som er laget av norske godsvogner?

Vognene vil jeg tro var en blanding av gammel mellom og nydesign da ikke alle vognene ble lakkert om.


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: n00b
Date Posted: 07 november 2011 at 00:32

Takk for svar.  vil gjerne ha mere om flere vet noe, spesielt om sovevognene som ble brukt. Men hvilke el17 var brukt på dovre i pasasjertogene på dagtid i den perioden? aller elller bare noen? nonen av de som er i topline modeller?

Og skulle noen ha hele togstammer fra den tiden så fyr løs. Kommer selvsagt ikke til å få alt 100%, men hadde vert gøy å vite mest mulig alikevel. har googlet, men er lite å finne sånn spesifikt.



Posted By: n00b
Date Posted: 07 november 2011 at 01:27
    Edit: har endret tittelen fra 2000 til 1990. Beklager jeg skrev feil i tittelen opprinnelig. altså er det mellom 85 og 90 jeg søker info om, ikke helt frem til 2000. (ca 85-90, pluss/minus noen få år.)  


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 november 2011 at 01:33

Originally posted by Stian Stian wrote:

ang sovevogner. vil ikke wlb/wlab av b3 serien passe inn?

Stemmer. Disse er fortsatt tilgjengelige:

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2259 - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2259

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=1472 - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=1472

(Sjekk gjerne om din lokale forhandler har dem.)

Quote og når det gjelder godsvogner så passer vel allt inn som er laget av norske godsvogner?

Nei, ikke alt. F.eks var nok G3 og N2 "utdødd" på den tiden. De G4-vognene som evt. fortsatt var i trafikk, hadde vel fått nye litra. Den tankvognen som var merket "Norsk Brændselolje" er nok også utdatert. Det er vel også kommet til noen vogner (containervogner, biltransportvogner?) fra tiden etter at NSB Gods / Cargonet ble skilt ut fra NSB.

Quote Vognene vil jeg tro var en blanding av gammel mellom og nydesign da ikke alle vognene ble lakkert om.

Stemmer. Så personvognene fra denne perioden bør være en blanding.   Det var heldigvis ikke så mange vogner som fikk den gyselige mellomdesignen, så det burde være OK om den ikke er representert.  B5-vognene var fortsatt såpass nye på 80-tallet at jeg antar det ikke var like stor andel av disse som var lakkert om som av B3-vognene.



Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 november 2011 at 18:12
Originally posted by n00b n00b wrote:

Hei.

Jeg har vurdert å ta opp mj hobbyen igjen. 

Men har tenkt at om jeg skal det skal jeg ha et riktig forbilde. Da jeg var liten kjørte vi mye tog. dovrebanen var det store når vi skulle fra oslo til trondheim. Tenkte jeg skulle modellere trondheim og sørover(blir ikke helt riktig seff. har ikke så stor plass, men ønsker riktige tog til å gå på banen). kanskje litt nordover også for å få med en disel strekning. hva gikk av materiell på denne strekningen i 85-90? vet el17 og b7. men menere å huske at natttogene ikke var b7, må ha vært b3 eller noe. har nsb b5 sove vogn?  og hva gikk av gods tog der? design er også viktig om det gikk i ny eller mellom eller gammeldesign. håper på så godt svar som mulig. Dersom en som virkelig kan dette godt leser dette så hiv gjerne inn hva slags sammensetninger som gikk nordoer fra trondheimm også. husker bm 92 gikk der, men den er vel ikke i modell? og at di3 og di 4 gikk(men hva slags design ogvognsammensettninger og design?)


håper på svar.


ps. det nye startsettet til nmj, el 13 i nydesign. passer det der? og vognene, passer de på enten dover eller nordlandsbanen i 85-90?

Di3(helst Di3B) gikk på Rørosbanen Trondheim-Røros-Hamar(Lokbytte, eller overgang til andre tog) Selv om Rørosbanen var satt opp med DI4 , ble DI3 brukt. 
 
Det gikk også Di3 + vogner Trondheim-Dombås i rute 1 gang pr uke i forbindelse med bytte av togsett på Raumabanen.
 
Raumabanen gikk med Di3A, og en periode med Di4 da NSB fikk DI6. Men siden Di6 hadde mye problemer ble DI4 retunret til Nordlansbanen.  Raumabanen og Rørosbanen hadde normalt 3-4 vogner + lok. Det hadde også Ole Tobias og Polarsirkelpendlen(kunne også være 2 vogner i dette toget)  Hvis du søker på formet så har jeg tidligere skrevet om togsamensetninger trukket av Di3. eller Di4. Disse finner man hos Jernabanemuset på Hamar. Var der tur og fikk de oppdatert frem til i år. Kanskje jeg legger ut noe seinere.
 
Feks så kunne man se Di3-BF12-B3-B3. Det går fremdeles ny og gammeldesign i trafikk både av B3 og B5 vogner
 
På sommeren gikk det ekstra tog Oslo-Trondheim med El13 og B3. avgang etter Dovreepressen på ettermidagen. Da gikk det også ekstra nattog på Nordlansbanen med Di3. Mens det ordninære gikk med Di4+Di3 og 15 vogner.
 
Raumabanens dagtog gikk med EL13 Oslo-Dombås med lokbytte til Di3A. Med Bf(11 eller 12) + 2 B3.
 
Rørosbanen gikk med EL13 Oslo-Hamar(også gått EL16) Samt i godtstog Hamar-Alnabru. Og i SKien-Lillehammer.


-------------
A matter of life and death


Posted By: n00b
Date Posted: 07 november 2011 at 20:19

 takk for svar wickerman, du ser ut til å ha mye info om dette!


Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

 
På sommeren gikk det ekstra tog Oslo-Trondheim med El13 og B3. avgang etter Dovreepressen på ettermidagen. Da gikk det også ekstra nattog på Nordlansbanen med Di3. Mens det ordninære gikk med Di4+Di3 og 15 vogner.
Når var dette og i hvilken design på vogner og lok? ("min" epoke 85-90 ca? eller andre?)

 
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Raumabanens dagtog gikk med EL13 Oslo-Dombås med lokbytte til Di3A. Med Bf(11 eller 12) + 2 B3.
 
Rørosbanen gikk med EL13 Oslo-Hamar(også gått EL16) Samt i godtstog Hamar-Alnabru. Og i SKien-Lillehammer.

Samme her, når gikk dette og i hvilken design på lok og vogner?




Posted By: n00b
Date Posted: 07 november 2011 at 20:27

Det skrives at vognstammen BØR være en blanding av gammel og nydesign(en og annen mellomdesign?) på b3 type togene 85-90tallet. Gjelder det både for dovrebanens nattog OG natt og dagtog på nordlandsbanen da antar jeg?

Var det mye b5 der og eller ingen eller noen( og igjen hva for farger?)

Men designen på di3-en på nordlandsbanen 85-90, hva gikk der? bare en design eller var det flere design ute og gikk på di3 på den tiden nord for Trondheim?



Posted By: n00b
Date Posted: 07 november 2011 at 20:34
Originally posted by ses ses wrote:

El 13 har i liten grad vært benyttet på Dovrebanen, men det har hendt og kanskje innenfor tidsrommet ditt 1985-90.
El 17 og B7 er korrekt for dagtogene, men nattoggene gikk som du antyder ikk med B7. Det va først langt senere. Det var B3-er og mange sovevogner av typer som ligner på B3 i hovedutseende. WLAB-2-sovevognene kom i perioden din, så de kan brukes. De finnes vel som messingmodeller, men om de er å få tak i lenger vet jeg ikke. Sovevognene fra perioden må andre si noe om er mulig å få i modell..

Godstogene var som godstog ellers på den tiden. El 14 og El 16 som lok, og "vanlig" godsvogner fra peridoen. Godsvogner har jo aldri vært banetypiske, bortsett fra heltog til gruver o.l., da.

Nordlandsbanen gikk som du sier med Di 3 og Di 4 i både gods og person. B3 var den vanligste persontogvognen i perioden i loktogene. BM 92 begynte i perioden (1984), men også noen BM 86 gikk fortsatt. Begge deler er det vanskelig å få i modell, men BM 92 er kanskje på vei? Pelle?


Så godstogene på den tiden var el16 og 14. ok. men hva farger var det på 14-en på den tiden som gikk over dovre? Ny, gammel, mellom design? El16 er vel en no brainer(rød og sort)


Og nattogene: Du skriver at jeg husker riktig med hensyn til b3 familien ang vogner. Men ikke om hvilket lok. Var det 17 der og eller andre lok?

Ellers takk så mye for svaret.



Posted By: n00b
Date Posted: 07 november 2011 at 21:31
En liten ting til: på dovre i 85-90tallet. hvilket el17 gikk? noen som vet? med to bens eller en bens phantograf? eller var det forskjellig hele tiden?


Posted By: Stian
Date Posted: 07 november 2011 at 21:33
jeg er ikke 100% sikker, men jeg vil anta at det gikk litt omhverandre?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 07 november 2011 at 21:34
Generelt: Det går ikke an å si at det var den eller den designen på lok den gangen. Det var blandet, og dette ble på ingen måte fordelt på banene. Men alle var røde i en eller annen variant. Dette var før godslokene ble grå/sorte.

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 07 november 2011 at 21:35
Originally posted by n00b n00b wrote:

En liten ting til: på dovre i 85-90tallet. hvilket el17 gikk? noen som vet? med to bens eller en bens phantograf? eller var det forskjellig hele tiden?


Igjen, det var ikke fordelt slik at bestemte lok gikk på bestemte baner.


-------------
Svein S


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 november 2011 at 22:32
Originally posted by n00b n00b wrote:

Det skrives at vognstammen BØR være en blanding av gammel og nydesign(en og annen mellomdesign?) på b3 type togene 85-90tallet. Gjelder det både for dovrebanens nattog OG natt og dagtog på nordlandsbanen da antar jeg?

Var det mye b5 der og eller ingen eller noen( og igjen hva for farger?)

Men designen på di3-en på nordlandsbanen 85-90, hva gikk der? bare en design eller var det flere design ute og gikk på di3 på den tiden nord for Trondheim?

Det gikk både ny og gammeldesign DI3, feks ble Di3.610 aldri lakkert om. Den står på Marienborg i gammeldesign den dag idag. Og 629 gikk en periode i gammeldesign med nydesign dører, ploger osv. Og på Nordlansbanen går det forsatt en B3 i gammeldesign(finnes i modell fra Nmj)
 
Rundt 1998 gikk denne på Nordlansbanen: Lok DI4, Bc5,Fr3-2,Bc13,B3,B3 Ved mangel på Bcf13 kunne det dukke opp Bf12. Ved mangel på Di4 så ble det satt inn 2 Di3. Tidligere har Lima laget både Bc3 (lekevogn) og Bc5(liggstol) (Begge nordlansbanen)
 
Dagens er: Di4, Bc5, Bfr3-2, BF14,B3.Det har vært kjøres Di4 + opptil 8v på Nordlansbanen, avhening av når på året. i Fredag + Helger er det vanlig med 1-2 B3 til i tilegg til de 4 på ukedagene.
 
Dagens togsamensetninger finner du her : http://home.broadpark.no/~opin/index.html - http://home.broadpark.no/~opin/index.html
 
Av B3 kan du bruke Ny,mellom og gammeldesign omhverandre.  Husker jeg rett går det også en B3 mellomdesign i nord fremdeles.


-------------
A matter of life and death


Posted By: Stian
Date Posted: 07 november 2011 at 22:46
sånn forøvrig så er di4 i ferd med å bli utsolgt



-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: GETEL57
Date Posted: 07 november 2011 at 23:58
El17 på Dovre: I NJK sin billedbase så har Nils Olav Glein lagt inn et bilde av El17.2225 med vanlig 2-beint pantograf (lok i nydesign), bildet er tatt før 2000 i allefall. Jeg finner bare ikke bildet igjen i samlinga.
Forøvrig så kanjeg anbefale fotosamlingen til NJK. Søk på en eller annen stasjon ( Otta, Oppdal, Støren). Du vil da finne en rekke bilder av ny og eldre tog og togsammensetninger.
Lykke til


-------------
Terje


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2011 at 01:55
Her er et av de få bildene av El 13 på Dovrebanen som jeg kjenner til, tatt i 1983. Gammeldesign på det meste, bortsett fra AB-vogna. Det var på den tiden at noen lok i mellomdesign dukket opp, før det såkalte nydesignet (som slett ikke er nytt lenger) dukket opp. Bildet er tatt i opptrekket fra Kongsvoll, rett før fylkesgrensa mot Oppland krysses. Dette er antagelig Et 46 som gikk man-lør 17.6. - 13.8.83.


[Foto: Svein Sando]


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2011 at 02:11
Her fant jeg et bilde av El 11 i Et 45 (pendelen til 46) fra sommeren 1983. Det må være enda mer sjeldent nord for Dombås enn El 13. Bildet er tatt på opptrekket fra Grønnbogen, ikke så lenge før Fokkstua stasjon. Bak kom ordinært ekspresstog 43, med El 17 og type 7-vogner, men innen da husker jeg at jeg var nesten spist opp av mygg.




-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 08 november 2011 at 09:45
Originally posted by ses ses wrote:

Her fant jeg et bilde av El 11 i Et 45 (pendelen til 46) fra sommeren 1983. Det må være enda mer sjeldent nord for Dombås enn El 13. Bildet er tatt på opptrekket fra Grønnbogen, ikke så lenge før Fokkstua stasjon. Bak kom ordinært ekspresstog 43, med El 17 og type 7-vogner, men innen da husker jeg at jeg var nesten spist opp av mygg.


Litt pirk: Det heter vel Grønbogen og Fokstua?Approve


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2011 at 12:20
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Her fant jeg et bilde av El 11 i Et 45 (pendelen til 46) fra sommeren 1983. Det må være enda mer sjeldent nord for Dombås enn El 13. Bildet er tatt på opptrekket fra Grønnbogen, ikke så lenge før Fokkstua stasjon. Bak kom ordinært ekspresstog 43, med El 17 og type 7-vogner, men innen da husker jeg at jeg var nesten spist opp av mygg.


Litt pirk: Det heter vel Grønbogen og Fokstua?Approve

Det har du nok helt rett i, sier Banedata 2004. 

Jeg slo opp "fok" og "grøn" i ordboka til Språkrådet på nett. Dette er gangbart på nynorsk, men ikke på bokmål. Jeg oppfattet det vel som dansk med bare én konsonant, men altså helt ok på nynorsk.



-------------
Svein S


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 08 november 2011 at 17:26

Originally posted by ses ses wrote:

Her er et av de få bildene av El 13 på Dovrebanen som jeg kjenner til, tatt i 1983. Gammeldesign på det meste, bortsett fra AB-vogna. Det var på den tiden at noen lok i mellomdesign dukket opp, [...]

Av vognene er det også bare AB-vogna som ikke er av B5-generasjonen (B5/BF13/BF14), som var ganske nye i 1983. Jeg har bare sett bilde av én B5 i mellomdesign (26035, jfr. http://forsk.njk.no/mdb - http://forsk.njk.no/mdb ), som også fantes i modell fra Lima. Det er kanskje nærliggende å anta at denne kan ha blitt omlakkert i forbindelse med avsporing, hærverk e.l.?

Ellers legger en merke til at AB-vogna gikk midt i toget. Var det senere man gikk over til å sette den i den enden som vender mot Oslo S, slik at flest mulig av de "finere" passasjerene skulle få kortere vei å gå?

Originally posted by ses ses wrote:

Her fant jeg et bilde av El 11 i Et 45 (pendelen til 46) fra sommeren 1983. [...]

Her er det to vogner som ikke er av B5-generasjonen.

Ut fra vinduene i halv høyde vil jeg tippe den første vogna er en F3 type 4 (reisegodsvogn).

Er den tredje en AB-vogn, en kafeteriavogn-vogn eller noe annet?




Posted By: Wickerman
Date Posted: 08 november 2011 at 17:47
Originally posted by n00b n00b wrote:

En liten ting til: på dovre i 85-90tallet. hvilket el17 gikk? noen som vet? med to bens eller en bens phantograf? eller var det forskjellig hele tiden?
 
Vinteren 88/89 gikk det El17 + B3 i Ottatoget, Oslo-Otta. Jeg blir ikke overasket hvis EL13 har vært brukt her også.


-------------
A matter of life and death


Posted By: Laurenz
Date Posted: 08 november 2011 at 18:09
Jeg fant flere bilder av El. 13 på Dovrebanen. Det første er fra Otta, begynnelse av 90-tallet.
 
http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=348&kat=Ellok&katID=1&img=3498 - http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=348&kat=Ellok&katID=1&img=3498
 
http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=352&kat=Ellok&katID=1&img=870 - http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=352&kat=Ellok&katID=1&img=870
 
http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=355&kat=Ellok&katID=1&img=3809 - http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=355&kat=Ellok&katID=1&img=3809
 
http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=357&kat=Ellok&katID=1&img=862 - http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=357&kat=Ellok&katID=1&img=862
 
http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=378&kat=Ellok&katID=1&img=887 - http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=378&kat=Ellok&katID=1&img=887


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2011 at 18:12
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by n00b n00b wrote:

En liten ting til: på dovre i 85-90tallet. hvilket el17 gikk? noen som vet? med to bens eller en bens phantograf? eller var det forskjellig hele tiden?
 
Vinteren 88/89 gikk det El17 + B3 i Ottatoget, Oslo-Otta. Jeg blir ikke overasket hvis EL13 har vært brukt her også.

Jeg fant dette bildet fra Dombås i 1990 med to stykker El 13 i nydesign, det ene i godstog. Det andre antar jeg er loket fra 351 som på bildet er erstattet med 632 i Åndalsnestoget. Samme dag tok jeg bilde av El 13.2135 foran et persontog med B5-vogner nedenfor Otta. Hvilket tog det var vet jeg ikke - dvs. kanskje 352? Bildet er så uskarpt at det viser jeg ikke.





-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2011 at 18:15

Jeg vil tro at bildet Laurenz viser fra Otta er Åndalsnestoget, 352.

Så spørs det hva man mener med Dovrebanen. Opprinnelig gikk den bare fra Dombås til Støren (evt. Trondheim etter 1921). Nå regner JBV Dovrebanen helt fra Eidsvoll til Trondheim over Dombås.



-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 08 november 2011 at 19:11

Det var et sjeldent bilde fra Dombås, Svein. Veldig spesielt med containervogna med postcontainerne i pass.toget. Når jeg ser slike passasjertog med godsvogner i seg så tenker jeg alltid på hvorfor man ikke kunne ha satt inn bilvogner i dag/nattog på de lengste strekningene her i landet, men det får være en annen debatt.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Wickerman
Date Posted: 08 november 2011 at 20:46
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det var et sjeldent bilde fra Dombås, Svein. Veldig spesielt med containervogna med postcontainerne i pass.toget. Når jeg ser slike passasjertog med godsvogner i seg så tenker jeg alltid på hvorfor man ikke kunne ha satt inn bilvogner i dag/nattog på de lengste strekningene her i landet, men det får være en annen debatt.

 
Gikk tidligere conteinere med post i 475 (Nordlansbanens Nattog) Trondheim-Bodø. Vogna gikk bakerst og ble satt igjen i spor 1. Dette var tidlig 1990 tall. Og plattformen på Fauske tok ikke 15 voner + lok, men ble seinere forlenget. Man kunne også se lukket godsvogner i togene også. Også på andre trekninger kunne man se godsvogner bak en Di3 eller Di4. Men dette ble vell seinere forbudt(?)


-------------
A matter of life and death


Posted By: n00b
Date Posted: 08 november 2011 at 22:39

 

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Også på andre trekninger kunne man se godsvogner bak en Di3 eller Di4. Men dette ble vell seinere forbudt(?)


Forbudt? å ha godsvogn bak lok-et? hvorfor?



Posted By: Wickerman
Date Posted: 09 november 2011 at 15:56
Originally posted by n00b n00b wrote:

 

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Også på andre trekninger kunne man se godsvogner bak en Di3 eller Di4. Men dette ble vell seinere forbudt(?)


Forbudt? å ha godsvogn bak lok-et? hvorfor?

Ble forbudt med godsvogner i passasjertog, hvorfor vet jeg ikke. Det får andre svare på.

-------------
A matter of life and death



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net