NMJs nye persontog-startsett
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6604
Printed Date: 27 november 2024 at 04:56 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: NMJs nye persontog-startsett
Posted By: TorsteinS
Subject: NMJs nye persontog-startsett
Date Posted: 03 november 2011 at 17:04
Som en av forhandlerne har annonsert her på forumet, kommer NMJ med et nytt startsett med et El 13-lok, en BF12-, en B3- og en A2-vogn. La meg først si at det er flott at det kommer et slikt sett.
Men med kun tre vogner i settet hadde det vel vært mer realistisk om A2-vogna hadde vært byttet ut med en AB11 eller en B3 til? A-vogner gikk vel mest på Bergensbanen, i lange tog? Er A2-vogna et salgstriks for å selge flere B3- og restaurant- eller bistrovogner? Eller har NMJ fått et for stort lager av A2-vogner?
|
Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 03 november 2011 at 17:56
Kanskje en tanke om at overfor hopen selger variasjon bedre enn historisk korrekte togstammer?
------------- Svein S
|
Posted By: krsven
Date Posted: 04 november 2011 at 15:20
Så langt jeg kan se så passer tosammensetningen bra med hva man kjørte regiontog med mellom Kristainsand og Stavanger mellom 1996 og 1999. Sikkert ikke korrekte lok og vognnummer, men sammensetningen av typer er helt perfekt. Det var jo gjerne 69E som skulle brukes i disse togene, men disse var ikke så mye i bruk av ulike årsaker. Til og med B68A og BFS 68A ble brukt i disse togene sammen med bl.a. AB og CB. Også tovognstog ble brukt, gjerne BF og AB eller CB - og da snakker vi tog som passer det ikke helt så store mj - anlegget.
------------- krsven
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 05 november 2011 at 00:24
krsven wrote:
Så langt jeg kan se så passer tosammensetningen bra med hva man kjørte regiontog med mellom Kristainsand og Stavanger mellom 1996 og 1999. [...] |
Er ikke sikker på om jeg forstår deg rett her. Mener du at disse regiontogene faktisk gikk med en A2-vogn, altså der hele vogna var 1. klasse?
|
Posted By: n00b
Date Posted: 06 november 2011 at 21:56
men om man skal være historisk korekt. Hvilken bane kan man si at nydesign el13 med b3 nydesign vogner gikk da? med a2 eller uten? er faktisk nysjerrig på dettte settet. vil gjerne høre om dere har noen erfaringer med dette settet. bra og dårlig. nøyaktighet og detaljer på lok og vogner og hvordan digitalen er. med tanke på fremtiden?
|
Posted By: krsven
Date Posted: 07 november 2011 at 10:44
Hei.
Joda, A2- vogner gikk rimelig fast i disse togene. 13.2124, 2134 og 2154 gikk mye mellom Kristiansand og Stavanger i disse årene sammen med B3, A2, AB 11, BF 10, BF 11, BF12, AB11, AB11K, AB12, AB12K + CB. For å kompensere for "kontordelen" i 69E brukte man førsteklassevogner + CB - åpent for alle. Serveringstilbudet var begrenset til varm drikke, en eske med baguett og juice + det vi kalte "kakene til Ivar", noen skikkelig tørre kaker som ble delt ut gratis i disse togene + tog 712 som gikk med 68-sett Arendal - Oslo på søndager. Du kan trygt sette opp et tog med 13, BF, B3, A2 - evt. 13, BF, A2, AB11 osv - det var tilgangen på vogner som styret dette og ingenting var fast. Jeg har sett tog med BF11, A2, A2, AB11. Søndager gikk det tog med 5 vogner og enkelte ganger var ingen av dem B3. B3 passet inn i plassregulerte tog, mens disse regiontogene med nr. fra 721 til 728 fikk nøye seg med det som var til overs. Og var ikke lok og vogn ledig så ble det 68.12 (tovogns) eller 68.15 (trevogns) som ble brukt. Disse stod ledig i Stavanger i helgene. Så med ruter satt opp til 69 - sett så ble forsinkelsene gjerne 25 min med loktog og 40 min med 68. Jeg snakket med Finn dengangen disse togene gikk og anbefalte han å sette sammen slike togpakninger med "uregelmessig" sammensetning - og gjerne korte tog som passer til modelljernbanen. Dette startsette må være et lite kupp i så måte.
------------- krsven
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 november 2011 at 10:55
Uansett kan jo et slikt samlesett brukes som en start, og så kan man utvide med flere vogner senere for å få mer vanlige togstammer. Regiontog i tre år mellom Stavanger og Krs som erstatning for 69E når den ikke gikk, må man vel si er et relativ smalt forbilde. Men det viser vel at det er ganske mange odde måter å sette sammen tog på som man kan finne eksempler på i virkeligheten.
------------- Svein S
|
Posted By: krsven
Date Posted: 07 november 2011 at 10:58
Hei igjen. Det ble spurt om hvilke strekninger det gikk nydesign 13 + tilsvarende med og uten A2. Som dere ser så er det bare Sørlandsbanen jeg har detaljkunnskap om. Men en betraktning rundt bruk av A2 vil nok være at disse i i årene 1996 - 1999 ble turnert sammen med A3 i togparene 601/602 + 701+ 702. Om sommeren krevde dette 4 vogner av typen, om vinteren 3 ( påsettstamme med B3, B3, B3, A2/A3 ble satt inn og ut i Kristiansand vinterstid - men gjennomgående Oslo - STV i alle fall i noen ruteterminer). Vogner som var til overs gikk da gjerne i Kristiansand. Togsammensetning kunne da være fra Kristiansand i tog 702 El14/18, A2/A3, B3, B3,B3, F2/F3, B3(røyk), BF 13/14, B3, B3, B3. Tog 710/711 gikk med såkalt Gjøvikstamme (B3, BF11/BF12, B3, B3, B3), men ikke med 13. etter 1997. Om det gikk El 13 i nydesign med persontog andre steder enn i sør er jeg usikker på, men Vestfoldbanen hadde i alle fall besøk av El13 i persontog i august 1997 - sannsynligvis også noe senere.
------------- krsven
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 november 2011 at 11:52
Spørsmålet om El 13 gikk med nydesign eller ikke er ikke så lett å svare på generelt og på banestrekning. Det varierte vel fra maskin til maskin om de var omlakkert eller ikke, og lokene gikk vel i liten grad på faste steder. Etter 1980 kom Oslo-tunnelen og lokbruken fløt mye mer enn den gang de var fordelt på bestemte jernbanedistrikter, selv om det fortsatt var et viss system i hvor enkeltlokene ble vedlikeholdt hen.
------------- Svein S
|
Posted By: krsven
Date Posted: 07 november 2011 at 12:51
På et eller annet tidspunkt var vel alle 13.lokene omlakkert til nydesign - i farta tror jeg det var 2138 som var førstemann til å bli utrangert, og på det tidspunktet var vel alle de andre i nydesign? Og det var vel først når El 18. kom at det ble sjeldnere å se 13. i persontog - så i en tiårsperiode frem til da kunne man se 13. i persontog stort sett på hele det norske jernbanenettet med unntak av uelektrifiserte strekninger og sidelinjer (+Ofotbanen). Det var restriksjoner på bruk av 13 på Vestfoldbanen og Gjøvikbanen men ellers gikk dem jo overalt stort sett. Nattogene 301/302 ble vel ofte trukket av 13, spesielle skiløpertog på Bergensbanen samt "sykkeltoget" der var de i alle fall i bruk. Innsatstog ( 510/525?) Oslo S - Kongsberg gikk det også lenge El 13 før svenskestammer ble tatt i bruk.
Nå er det jo et startsett NMJ har gitt ut og jeg tror mange yngre / nye mj- ere kan ha spørsmål om materiellbruk - det er ikke alle som har opplevd 90-tallet men som gjerne kan tenke seg å modellere epoken hvor mye av 50-tallsmateriellet forsvinner samtidig som det kommer mye nytt.
I så måte tror jeg mange kan tenke seg f.eks. opplysninger om materiellturnus og sammensetninger - og ikke minst hvor materiellet faktisk ble brukt. Når det gjelder "typisk" og "utypisk" materiellbruk så er det et utømmelig tema - men kombinasjonen av tilgjengelige modeller og forbildets bruk gir mange muligheter. Jeg har sett tog bestående av BM 64 og de to A3-vognene!
------------- krsven
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 november 2011 at 13:10
Ikke glem El 14 som ble mye brukt i persontog til å begynne med, ikke minst i de store dagtogene og nattogene på Bergensbanen og Dovrebanen. El 13 nord for Dombås var ganske sjeldent allerede fra el-åpningen i 1970, men periodevis var vel ett sommertogpar satt opp med El 13 helt til Trondheim.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 november 2011 at 13:13
krsven wrote:
Jeg har sett tog bestående av BM 64 og de to A3-vognene! |
Var det et personføredne tog, eller bare en materiellforflytning? Jeg har nemlig et bilde av El 5 i Brynsbakken med en slerke med B3-vogner, noe som jeg aldri tror skjedde i vanlig persondrift, men som var en forflytting av materiell til revisjon på Vst. Grorud.
------------- Svein S
|
Posted By: krsven
Date Posted: 07 november 2011 at 14:21
Jeg er usikker på om det var tomtog eller personførende, men sammensetningen har i alle fall forekommet. Jeg regner med at det vi dag ser på som "ukurante" togsammensetninger var ganske normalt før i tiden, men hvis man går noen årtier tilbake i tid så har det nok forekommet mye "spesiellt". Og det er vel det som gjør f.eks. epoke 3 og tildels 4 artig å modellere. Alt det norske materiellet som har kommet gir jo uante muligeheter, men det manger mye motorvognsmateriell enda - i tillegg til trevognstyper...og godsvogner...og første generasjon stål....I alle fall gir startsettet fra NMJ i motsetning til en del andre startsett mulighet til å kjøre et ordentlig tog rett ut fra esken i nogenlunde forbilderiktig togsammensetning. For de som vil kjøre nattog og samtidig ha noen utfordringer til selvbygg:
Tog 706 1997 ("Østgående natthurtigtog" som TXP Nelaug ropte opp toget), etter Nelaug:
Lok, Wlab (Ard, vogn 95) Wlab, Wlab (Krs, 91,90)Wlab, Wlab(Stv 82,81) Wlab2(Stv 80), CB, B3,B3,B3,BF13/14,B3, F2/3(Alle Stv). Her forekom det El13, men vanlig med 17 og etterhvert 18. Raumabanens nattog dengang det gikk fra Oslo S som eget tog (351?)var nok noe kortere men her har kanskje andre sammensetningen?
------------- krsven
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 november 2011 at 14:55
Jeg snakket senest på fredag med en av de sentrale forfatterne i en bok som er under skriving, Togdata, som kommer til å svare på alle slike spørsmål om togenes sammensetning, samt masse info om enkeltvogntyper. Han ville ikke love når den ble ferdig, men de har holdt på en 10 års tid allerede med den. Dette kommer til å bli et unikt oppslagsverk, ikke minst for MJ-ere som vil kjøre historisk riktige vognsammensetninger i togene.
------------- Svein S
|
Posted By: Stian
Date Posted: 07 november 2011 at 14:58
Men ang det startsettet og A2 vognen. det er vel ikke værre enn at man tar og kjøper andre b3 vogner så kan A2 brukes i ett annet tog?
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Bjørnar
Date Posted: 06 januar 2012 at 22:44
Jeg kan bekrefte at nøyaktig denne togsammensetningen ble brukt i 1997 som et fast togsett mellom Kristiansand og Stavanger. Retning Kristiansand El13.2128 nydesign, A2 nydesign, B3 nydesign, BF12 mellomdesign. Min største togopplevelse var å ha kjøpt mitt første modelltog, Lima startsett El13, B3, BF12, og så se dette togsettet komme inn på Sandnes stasjon like etter jeg kom ut av butikken. Det er nok hovedgrunnen til at jeg har beholdt ca. 1997 og strekningen Kr.Sand - Stavanger som mitt modellforbilde. Dessverre dokumenterte jeg så alt for lite på den tid. Togsammensetninger og spesielt bilder av godstog til/på Sandnes gamle stasjon med bl.a. MAKS FRAKT kontainere savner jeg (håpløst å søke på).
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 januar 2012 at 23:46
Bjørnar wrote:
Jeg kan bekrefte at nøyaktig denne togsammensetningen ble brukt i 1997 som et fast togsett mellom Kristiansand og Stavanger. Retning Kristiansand El13.2128 nydesign, A2 nydesign, B3 nydesign, BF12 mellomdesign.
Min største togopplevelse var å ha kjøpt mitt første modelltog, Lima startsett El13, B3, BF12, og så se dette togsettet komme inn på Sandnes stasjon like etter jeg kom ut av butikken. Det er nok hovedgrunnen til at jeg har beholdt ca. 1997 og strekningen Kr.Sand - Stavanger som mitt modellforbilde.
Dessverre dokumenterte jeg så alt for lite på den tid. Togsammensetninger og spesielt bilder av godstog til/på Sandnes gamle stasjon med bl.a. MAKS FRAKT kontainere savner jeg (håpløst å søke på). |
Togsammensetninger finner du på Jernbanemuset. Jeg har selv hentet en god del der(dog for det meste trukket av diesellok)
Startsett ja, finnes et slik i sverige også. Med NMJ 60 tallsvogner og Rc lok fra jeco(resten fra Roco)
------------- A matter of life and death
|
Posted By: hilljens
Date Posted: 07 mai 2012 at 11:07
ses wrote:
Jeg snakket senest på fredag med en av de sentrale forfatterne i en bok som er under skriving, Togdata, som kommer til å svare på alle slike spørsmål om togenes sammensetning, samt masse info om enkeltvogntyper. Han ville ikke love når den ble ferdig, men de har holdt på en 10 års tid allerede med den. Dette kommer til å bli et unikt oppslagsverk, ikke minst for MJ-ere som vil kjøre historisk riktige vognsammensetninger i togene.
|
Hvem gir ut denne boken og kan den evt forhåndsbestilles?
------------- Mvh Arne Hill-Jensen Skreiabanens materiell epoke II og III
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 mai 2012 at 11:57
NJK
Har ikke sett noe oppslag om det. En evt. forhåndsbestilling vil neppe komme før boka er henimot ferdig.
------------- Svein S
|
|