Print Page | Close Window

Skd221 byggeblogg

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6582
Printed Date: 27 april 2024 at 10:30
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Skd221 byggeblogg
Posted By: SveinR
Subject: Skd221 byggeblogg
Date Posted: 28 oktober 2011 at 14:22
Hei,
Tenkte at det hadde vært artig med en bygge blogg/guide der jeg går gjennom byggingen av Skala Design sitt Skd221 byggesett. Så kan vi i felleskap bygge denne modellen steg for steg. 
 
Kanskje vil en slik blogg også inspirere deg som ikke bygger så mye til å prøve?
 
 
Skd221 er et plastbyggesett (resin) og består av detaljer som man limer på, så ingen skummel lodding her.
 
Det første jeg gjør er å sjekke at alle deler er med i settet. Nå har det sneket seg inn noen feil i manualen og en av disser er at det står at det er 35stk støpedeler i settet. Dette stemmer,
men når jeg lengre oppe har bl.a. nevnt buffere, kroker og alu. ring. så skal det være 27stk støpedeler igjen.
 
Vi begynner fra starten og tar fatt på første punkt. Punkt A, boring.
På messingplaten er det tre boreguider, klipp disse ut med en saks. De har betegnelsen T1,T2 og T3






-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt




Replies:
Posted By: SveinR
Date Posted: 28 oktober 2011 at 17:00
Skd221 byggesettet med alle sine deler.
 
Begynte med å bore opp hull til førerhuset.  Brukte 0,5mm bor og mal T2 for å bore opp hull i front og bakende av førerhuset. T2 har noen vegger som knekkes ned slik at den sentreres fint på plass.
Pass på at bakende skal ha et ekstra hull enn front.  Front og bakende av førerhuset finner man ut ved å studere dørvinduet. Front har ett mindre vindu en bakende.
 
Mal T1 brukes til å bore hull til solskjermen over sidevinduene på førerhuset, og for bremseslanger under bufferbjelken.
 
Mal T3 bruker vi til å bore ett 1,0mm hull for sandpåfyllingslokk. Legg T3 oppå og bor helt gjennom.
 
Noe jeg ikke har bilde av, men som også må bores.  0,5mm hull til stigtrinns rekkverk. Her er det boreanvisning i støpen, så dette går lett. 2.2mm hull i bufferbjelken til de fjærende bufferne, hullene er 2,0mm i støpen.
 
Tilslutt så klipper jeg ut boremal T4 og T5 og taper disse på motorkassene. Deretter er det bare å bore etter henvisningene.  Husk også å bore opp hull til rekkverket rundt motorkassene, her er det boreanvisninger.
 
Da var punkt A i manualen utført.  Henger dere med? 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 30 oktober 2011 at 02:53
Bra initiativ, SveinR! Har ikke begynt å bygge ennå, men med denne ekstrahjelpen ser dette absolutt overkommelig ut! Klarer jeg ikke dette, går jeg over til makramé ... Clown

-------------
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.


Posted By: SveinR
Date Posted: 30 oktober 2011 at 12:19
Nå ser jeg at jeg ikke var helt ferdig med punkt A, må prøve tilpasse vinduene og delene mellom hverandre.
 
Det første jeg gjorde var å slipe vekk støperester på undersiden av motorkassene og hytta. La bare et sandpapir på arbeidsbordet og slipte undersiden av nevnte deler i en 8-talls bevegelse.
Motorkassene passe perfekt på underdelen, mens hytta var litt for trang. 
Ved å bruke en skarp kniv og skrape på innsiden av hytta, så fikk jeg vekk såpass mye at hytta passet nedpå.
Samme trikset gjorde jeg med vinduene. Her må selve vindusedelene også tilpasses noe, skal vise dette med bilder snart.
Hullet til lysdioden på den lille motorkassen må også renskes opp litt slik at hullet blir stort nok.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: eibro
Date Posted: 30 oktober 2011 at 13:25
Jeg har også fått bygget litt på min traktor.
Klar til grunning og lakkering.




-------------
Eirik


Posted By: SveinR
Date Posted: 31 oktober 2011 at 21:16
Her kommer bildene av det siste jeg gjorde i punkt A, nemlig tilpasning av vindu og hytte.
For å renske vekk støperester og tilpasse hytte til underdel, brukte jeg en skarp skalpell og bare skrapet langs alle innersidene. På denne måten får man raskt og enkelt vekk det man trenger. Tilsvarende gjorde jeg på vindusåpningene. Ta litt og litt, prøvemonter underveis.
 
Vinduene som følger med i settet trenger noe tilpasning for at det skal passe optimalt, i alle fall på min modell.  Vindusdelen til front og bakvindu består av tre deler, disse separerte jeg og fjernet noe av plasten slik at jeg fikk litt mer spillerom. Jeg kuttet også av hjørnene på vinduene (støttedelen) som vender opp i taket, var noe trangt her.
 
Slik kappet jeg vinduene. Brukte bare en avbiter til dette.
 
Etter kapping.
 
Rensket også opp i hullet til lykten på den lille motorkassen og testet om lysdioden passet.
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: eibro
Date Posted: 01 november 2011 at 22:23
Fått gjort litt i kveld.



-------------
Eirik


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 november 2011 at 17:26
Merket at vinduene var litt trange i rammene. Man kan enten file av vindusrammene - eller selve vinduene. En kombinasjon av dette, tror jeg er best? - Filer man av for mye på vindusrammene, blir de for tynne. Sjekk samtidig at rammene er hele. En ramme på et av lokene jeg fikk, hadde støpefeil.
Lurer litt på om vinduene sitter i gummipakninger på originalen? Vanskelig å se på fotos. Da kan endesidene på glassene strykes med sort tusjpenn før de limes inn. 
Glemte å si - ikke bruk cyanolim på vinduer! Jeg bruker Pritt som er hvit og tørker gjennomsiktig. Denne limen er litt gummiaktig når den er tørket og egner seg spesielt godt til vinduer og lykteglass.
 
Ellers lurte jeg på om den boremalen av papir for løfteører på motorkasser er i korrekt målestokk i bruksanvisningen som fulgte med? Det står et mål på tegningen - og dette stemmer ikke.
 
Hadde også lyst til å prøve å få til lys i markeringslyktene. Det er kanskje mulig ved å bruke en tynnt glassfiberprint som basis for SMD-lysdioder og fylle forsiden mellom diodene (etter de er loddet) med epoxy? Dette skulle kanskje gi tilstrekkelig styrke, slik at de ikke brekker så lett?
Noen bedre forslag mottaes med takk!


Posted By: Skala Design
Date Posted: 03 november 2011 at 18:17
Hei,
 
Sjekket opp dette du sier med boremal T4 og T5.  På printen som jeg har gjort hjemme er målene korrekt. Men ser at målene i manualene som er sendt ut ikke er korrekt.    Grunnen er at de som har printet ut manualene for oss har nok hatt en innstilling på printeren som heter noe slik som "tilpass utskrift til ark". Skriver man derimot utskriften ut i 1:1, uten side tilpassning, så blir det malene korrekt.
 
Så vi anbefaler at du går inn på http://www.skaladesign.no - www.skaladesign.no og printer ut denne siden, da uten skalering. Så slipper du også  å ødelegge manualen med å klippe i denSmile


-------------
SmåSKALA produsent av norsk materiell


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 07 november 2011 at 20:59
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hadde også lyst til å prøve å få til lys i markeringslyktene. Det er kanskje mulig ved å bruke en tynnt glassfiberprint som basis for SMD-lysdioder og fylle forsiden mellom diodene (etter de er loddet) med epoxy? Dette skulle kanskje gi tilstrekkelig styrke, slik at de ikke brekker så lett?
Noen bedre forslag mottaes med takk!
 
Jeg har også lyst til å ha lys i markeringslyktene, og har forfulgt en annen ide for å få til dette. Første praktiske forsøk er nå utført - med hell.
 
Først boret jeg opp den lykten jeg ville ha lys i (i dette tilfellet den øverste), men passet på å ikke bore helt gjennom:
 
Deretter boret jeg fra undersiden, med et 0.5 mm bor, inntil jeg møtte hullet i lykten:
 
Så tredde jeg en tynn lysleder ("lånt" fra en juledekorasjon) gjennom hullet på undersiden og belyste det hele med en 3mm varmhvit lysdiode. Lysdioden kan forøvrig godt forsyne lys til flere markeringslykter:
 
Selve lykteglasset tenkte jeg bare skulle bestå av en dråpe epoksylim.
 
Det kan bores hull for lyslederen gjennom understellet og lysdioden får plass på undersiden
 


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Stian
Date Posted: 07 november 2011 at 21:29
ikke skyt meg om jeg tar feil, men er ikke den nedre lykten også hvit? 

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 07 november 2011 at 21:40
Originally posted by Stian Stian wrote:

ikke skyt meg om jeg tar feil, men er ikke den nedre lykten også hvit? 
Neppe, men når du studerer bilder av de forskjellige vil du se at noen (i noen tidsperioder) hadde den midtre lykten som hvit istedet. Opprinnelig var det vel tre lys i disse lyktene: Markeringslys, sluttlys og ekstratogsignal.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 november 2011 at 15:27
Har vært inne på tanken om lysleder(e) men droppet det.
Den plastbiten som utgjør lyktene, tåler ikke mye før den brekker. Med ett eller to hull gjennom, er jeg redd for at den blir for svak? Dessuten blir det et problem å plassere lysdioden. Lyktene står så langt fremme at man enten må bore et hull på skrå for å få plassert dem innenfor rammevangene eller så må de trekkes med skarp bøy gjennom frontvangen. Da er utfordringen å ikke få lyslekkasje?
 
Ellers kan det være lurt når man limer messingdetaljer på resinstøpen, å pusse plasten litt med glassfiberbørste. Det er nok litt slippmiddel igjen fra støpen på plasten, så limet fester ikke så godt.
Ved å rubbe overflaten blir festearealet økt vesentlig.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 08 november 2011 at 17:52
Jeg kommer nok til å bruke lysledere. Som Bjørn ha vist går det fint med en lysleder gjennom. Å få plass til en til kan bli veldig vanskelig. Det ser greit ut på bildet litt lenger opp men når jeg sitter med delene i hånda så tror jeg ikke at jeg vil få det til. Så lysleder nummer 2 legger jeg bak og bruker til det nederste lyset, sluttsignalet. Det tror jeg ikke vil bli så veldig synlig når traktoren står på anlegget.


Posted By: SveinR
Date Posted: 08 november 2011 at 21:05
Jeg har jobbet litt videre med 221 traktoren og kommer til å legge ut neste del med bilder snart.
 
Men vil bare si at det er veldig interessant det dere diskuterer og prøver ut med å legge lys i markeringslampene.  Om noen er interessert så har jeg noen lysoptikk sett for salg, de inneholder 0.5mm fiber og lysdioder ferdigkoblet på kretskort.  Skal laste opp ett bilde senere, så ser dere. Er det av interesse så send meg en PM.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 11 november 2011 at 18:44
Ble litt opptatt med andre ting her,  men her er bilde av den lysoptikken jeg har tenkt å bruke på min Skd221.  Kjøpt fra Sverige, og som sagt så kjøpte jeg noen ekstra.  Så  send meg en mail eller PM om det er av interesse.
 
Lysdiodene er såkalte varmhvite og gir glødepærefarge.  Fargene på ledningene tilsvarer korresponderende fargene som skal kobles sammen på en dekoder. Altså blå til blå osv.
Det er ferdige motstander på kortet, så det er "plug & play".
 
Man borer opp så mange 0.5mm hull i den svarte plastklossen som man trenger lysfibre, setter denne klossen over diodene og limer fast fibrene i hullet. Vi har lysSmile
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 11 november 2011 at 19:12
Så er vi i gang med neste del av byggingen av Skd 221.
Nå har jeg kommet til B i byggeveiledningen.  Siden mye av det samme foregår i C, så tar jeg disse samtidig.
Monterer delen X2 i sandtankene på begge sider av understellet. Monterer den slik at denne “streken” er vertikal.  Jeg bruker superlim på disse delene. 


 
Monterte så akselboksene X1. Her må du først fjerneinnstøpspunkt restene på baksiden, før du limer de fast.
Brukte mal T3 for å få dem i rett avstand i fra sandboksene.
Når dette var gjort monterte jeg delene X3,X4 og X5 slik tegningen viser, også her må man file vekk støperester.
D
Her limte jeg bare på stigtrinnene som vist i tegningen, brukte en pinsett og satt dem på plass.
E
Støpedelene X6 filte jeg først fri for støperester. Får å få disse på korrekt plass så satte jeg på hytta på understellet og tok lim KUN på flaten av X6 som vender mot understellet. Brukte litt såpe på den andre flaten for å unngå at den skulle lime seg fast i hytta. Om dette var nødvendig vet jeg ikke, men hytta hang i alle fall ikke fast når limet hadde tørket.
F
Alle håndtakene ble prøvemontert først. Vill ha de på samme
høyde før jeg limte dem fast.  Tok bare
litt lim på endene og satte de ned i hullene i understellet.  Håndtakene på siden monterte jeg etter
tegningen i manualen.


G


Jeg strevde litt med sandingsrørene del X9. Disse passet liksom ikke helt. Her er det tydeligvis en feil i manualen fordi diameteren på delen er nesten 1,0mm, mens manualen sier at det skal bores opp med 0,5mm.  Etter å ha boret opp til 1,0mm gikk det mye bedre.  Limte disse fast og bøyde dem til. Syntes det var lettere å bøye disse til om man satte inn drivverket, da så man hvor hjulene kom.
Skinnerenserene X7 ble limt på uten store problemer. Bremseslangene X8 var litt mer uklart hvordan skulle monteres.  Jeg festet “spaken” på bremsesslangen i det hullet som ble boret i A og lot de gå skrått nedover mot bufferbjelken og limte de fast der.




-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 november 2011 at 12:48
Jeg ser av den forbildebeskrivese som fulgte med Skd 221 at den skulle ha gått en del på Flekkefjordsbanen?!
Dette tror nok jeg er en feil opplysning? Skd 221 hadde et akseltrykk på 14 tonn og Flekkefjordsbanen var begrenset til 11 tonn. Såpass overvekt tror jeg aldri hadde vært akseptert, spesielt for broene over Selurselven ved Drangeid?
Derimot finnes det et bilde av en helt ny Skd 220a fra tidlig 60-tall fra Flekkefjord. Mistenker det for å være fra prøvedrift med traktor før utfasing av Type 20? Skd 220 hadde alle 11 tonns akseltrykk.
 
Er det noen som har supplerende opplysninger her?


Posted By: Skala Design
Date Posted: 12 november 2011 at 14:27
Opplysningene om at Skd221 har gått på Flekkefjordbanen er hentet ut fra en artikkel om skiftetraktorer skrevet av Thor Bjerke i "På Sporet" nr 40.  Så vi kan verken avkrefte eller bekrefte det mer en dette.

-------------
SmåSKALA produsent av norsk materiell


Posted By: SveinR
Date Posted: 12 november 2011 at 15:41

H

Solskyggene M7 klippet jeg ut fra messingplata med en saks. Disse skal være buet, og ved å bruke et bor og bøye til, samt å bruke en flattang til å hjelpe til, ble det ikke så gale.

Tyfon og kroker limte jeg på hytta. Limte fast platene M4 og M5 først.

I og J

Rekkverket i stål klipset jeg på. For å unngå limsøl, så hadde jeg superlim på innsiden av motorkassene og lot dette trekke gjennom. Løftøynene hadde jeg litt superlim på endene og satt de ned, men satte de 45 grader på sidekanten.  Pipe, lufteventiler ble limt fast.  Hengslene S13 som skal være på den store motorkassen, limte jeg kun på sidene. Manualen sier at det skal være tre stykk i front, men her skal man jo sette in frontgrillen etter lakkering, så jeg ventet med disse.

 

Så var det tid for lakkering:

Grunnet alle delene med en grå hobby primer jeg hadde liggende.  Etter at dette hadde tørket i over 24timer begynte jeg med maskeringen av taket.  Jeg vil ha taket grått og bruker bare fargen som primeren har.  Håper det blir braJ..

Maskering av tak etter at primer har tørket i over 24timer.



-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 25 november 2011 at 22:15
Det har stått litt stille med prosjektet pga jobbreiser.
Men nå er hytte og motorkasser lakkert.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 04 desember 2011 at 21:55
Understellet ble sprayet rødt i hver ende på bufferbjelken.
Etter at dette hadde tørket en stund (i minst 24timer), maskerte jeg bufferbjelkene med maskeringstape.
Resten av undestellet ble så lakkert svart.
 
Neste steg blir å lakkere smådeler og montere disse.  Men er redd det ikke blir med det første, må pakke endel Di8 lokomotiver førstSmile


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: jevistad
Date Posted: 04 desember 2011 at 22:36
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
 
 
...Men er redd det ikke blir med det første, må pakke endel Di8 lokomotiver førstSmile
 
Det holder jeg med deg iSmile Det blir tidenes julegave ser det ut til?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ArneGH
Date Posted: 05 desember 2011 at 11:35
er det plugg for dekoder i lokene, ev hvilken type.

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: ArneGH
Date Posted: 05 desember 2011 at 11:35
mener di8 lokene.

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 28 desember 2011 at 21:24
En liten oppdatering på montering av lysledere i markeringslyktene. Nå er de på plass, det var en utfordring å få bøyd til lyslederen (0,5 mm). På den ene lykten presterte jeg å brekke lederen tre ganger og måtte bore opp hullet i lykten påny. Lik lysstyrke på begge sider var også en utfordring.
Men, nå er de ihvertfall på plass:
 
 
Det gjenstår fortsatt en del arbeid før jeg er ferdig med denne.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 30 januar 2012 at 21:37
Nå begynner min modell å bli noe mer klar for montering av elektronikken.  Jeg har studert Halling motoren og kommet frem til følgende:
 
Forbindelsen mellom kontaktblekk og motor må brytes.  Skal også kondensatoren fjernes?  Holder det med å lodde løs, eller må det klipping til?  
 


Posted By: MJ
Date Posted: 30 januar 2012 at 23:13
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Nå begynner min modell å bli noe mer klar for montering av elektronikken.  Jeg har studert Halling motoren og kommet frem til følgende:
 
Forbindelsen mellom kontaktblekk og motor må brytes.  Skal også kondensatoren fjernes?  Holder det med å lodde løs, eller må det klipping til?  
 
 
Den blå kondensatoren kan du bare lodde av og fjerne. Kondensatoren er kun dersom du kjører analogt. Den trenger du ikke når du monterer dekoder. Samtidig løsner du kobberblekket fra motor som du sier. Så følger du bare oppsettet fra manualen.
 
Så har du 50/50 prosent sjanse for at modellen går riktig vei. Gjør den ikke det så bare lodder du om på strømopptaket.


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 30 januar 2012 at 23:17
Originally posted by MJ MJ wrote:


Så har du 50/50 prosent sjanse for at modellen går riktig vei. Gjør den ikke det så bare lodder du om på strømopptaket.


Eller så kan du sette CV29 i dekoderen til verdien 1, så vil retningen endres. Helt uten bruk av loddebolt :)


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 31 januar 2012 at 08:18
Akkurat som jeg antok da altså!  Jeg kikket på dette som noe av det siste jeg gjorde før det var "Natta" til loddebolt og limflaske på hobbyrommet.


Posted By: MJ
Date Posted: 31 januar 2012 at 11:42
Husk at motoren KAN settes inn begge veier. MEN den ene veien er lurest slik at ledningene fra motorens loddepunkter går rett opp i styrehytten der dekoderen kan ligge.


Posted By: SveinR
Date Posted: 31 januar 2012 at 12:46
Eller du kan ha den andre veien og ha dekoderen i motorkassen.
Da kan du ha høytaleren du førerhytten. Men det er opp til byggeren å gjøre hva han måtte ønske.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 31 januar 2012 at 14:51
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Eller du kan ha den andre veien og ha dekoderen i motorkassen.
Da kan du ha høytaleren du førerhytten. Men det er opp til byggeren å gjøre hva han måtte ønske.
Lydmessig, hvor er det anbefalt å ha høytaleren?


Posted By: SveinR
Date Posted: 31 januar 2012 at 15:58
Pga størrelsen så er det nok greiest å ha høytaleren i hytta.  Nå har ikke jeg kommet så lang ennå, pga andre pakker som måtte pakkes å sendesWink
 
Men jeg har kjøpt inn den firkanta ESU høytlaren til ESU (som passer til Di8), og noen små fra samme leverandør.  Disse var det planen å ha i hytta.
 
Ellers så kan du se hva Bjørn Runar har gjort med sin 221
http://home.online.no/~bjornrl/akkurat_naa.htm - http://home.online.no/~bjornrl/akkurat_naa.htm
 
Lyden jeg hadde tenkt å bruke er fra Köf, men med tyfon lyd fra en virkelig skd220c (skal være samme lyd i følge ekspertene)
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Stian
Date Posted: 31 januar 2012 at 21:36
går det ikke an å ta opp lyd fra 146 på haukeland? for jeg får ikke helt 220c fløyta til å stemme med 221 sin.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net