Print Page | Close Window

SØRLANDS-EKSPRESSEN

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6548
Printed Date: 18 juli 2025 at 23:35
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: SØRLANDS-EKSPRESSEN
Posted By: Lunar
Subject: SØRLANDS-EKSPRESSEN
Date Posted: 13 oktober 2011 at 22:05
Jeg har i grunnen alltid savnet en detalj på Gereides flotte BM66 som Finn Moe har på sin BM88. Og det er det staselige sideskiltet som forteller om det dreier seg om Dovre-ekspressen, Stavanger-ekspressen, Bergens-ekspressen eller - som med BM 66 - Sørlands-ekspressen.
 
Men hvordan lage seg to slike skilt til midtvognens blå sider på 5,5 mm høyde og 37 mm lengde der det attpåtil er bilde av både Oslos og Kristiansands byvåpen uten helt å miste detaljene av syne? Det viste seg å være verre enn antatt. Enda vanskeligere var det å skjære ut herligheten av plastfilmen samt få tekst/byvåpen til å stå på rett sted.
 
Nåvel. Frem til nå har jeg bare prøve"montert" sideskiltene for å gi et visst inntrykk. Er det imidlertid noen her inne som kunne tenke seg slike, men som har bedre ferdigheter "udi faget" enn jeg, så send en PM. Selve uttegningen av skiltet er ferdig data-laget av en Kløfta-MJ-guru, men det er altså selve produksjonen som er det vriene.
 
 
 
 
 
 



Replies:
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 14 oktober 2011 at 08:17
Vel - fra her jeg sitter ser emblemet veldig bra ut i alle fall. Smile Jeg synes det er flott!


Posted By: Lunar
Date Posted: 14 oktober 2011 at 08:29
Takk for det. Men det er mulig resultatet blir bedre med en tynn relieffstrek. Jobber med saken.


Posted By: Lunar
Date Posted: 14 oktober 2011 at 14:01
Det hele begynner å bli litt bedre. Men nærbilder av så små detaljer er nådeløse. Trøsten er at det går fremover. På normal avstand ser det imidlertid bedre ut. Små koreanske hender som jobber for Finn Moe er selvsagt noe heelt annet. Men pytt...


Posted By: Lunar
Date Posted: 14 oktober 2011 at 14:13
Litt avstand - og vips...


Posted By: KAEMD
Date Posted: 14 oktober 2011 at 14:18
Har Gereid laget disse modellene også ? Når gjorde han det ?

-------------
KAEMD


Posted By: Lunar
Date Posted: 14 oktober 2011 at 14:34
Originally posted by KAEMD KAEMD wrote:

Har Gereid laget disse modellene også ? Når gjorde han det ?
 
Vet ikke hvilket år, men det er temmelig lenge siden. Tror han laget litt over ti sett. Veldig bra til å være den tidens plast-teknologi selv om nagletellerne får problemer i forhold til NMJ's BM 88 i messing. Tror han holder på med 92-sett nå, men er ikke sikker. Må nok sies å være en av guruene dette, sammen med Svein Rasmussen, Finn Moe, Thor Augbo, Dr. Jevistad, Steinar og Steinar, Pünther og noen flere i toppsjiktet. Tenk hva disse har gjort for norsk MJ. Bare å ta av seg hatten gitt...


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 oktober 2011 at 10:39
Etter det jeg husker, gikk disse settene med dette banneret på siden av mellomvognen bare mellom Oslo og Kristiansand tidlig på 60-tallet? Endestasjon var således Kristiansand og ikke Stavanger. Skal ikke utelukke at settene også gikk dit - i hvert fall som prøvedrift? Mener å ha hørt at disse var uegnet vest for Kristiansand grunnet for lav ytelse. Her er store deler av linjen opptrekk med 25/1000 stigning.
BM66 har mye felles med BM67 - og den er ikke akkurat noen sprinter i stigninger i 3-vognsutgave.
- Ellers er det et tankekors at kjøretiden mellom KRS og OSL med BM66 var kortere på 60-tallet enn i dag med BM91/93 når man tar hensyn til linjeomlegginger/spor! Man hadde da følelsen av å være på et hurtigtog!
 
De som ønsker å se et slikt originalt banner fra dette toget i dag, kan spørre om å få se det som henger i motorvognstallen hos Setesdalsbanen på Grovane.
 
Mener at Gereide laget disse settene i 2003 eller 2004. De har som alt det han lager, en utrolig flott finish som matcher - og kanskje også overgår SuperLine? Hører til "de heldige" som har et sett. Dette er digitalisert og har fått neddreide hjulflenser for å kjøre i FREMO-sammenheng.


Posted By: Lunar
Date Posted: 15 oktober 2011 at 10:56
http://www.norsk-jernbanemuseum.no/no/samlinger/manedens-smakebit/159-desember-2006-skilt-stavangerekspressen - http://www.norsk-jernbanemuseum.no/no/samlinger/manedens-smakebit/159-desember-2006-skilt-stavangerekspressen


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 oktober 2011 at 11:36
Kom i ettertid til å tenke på 2 hendelser/ulykker som BM66 var utsatt for i en tidlig fase på Sørlandsbanen.
 
Først var det vel en brann på Dalane (omtrent midt mellom Krossen og godsterminalen på Langemyr) noen få km. utenfor KRS. Der brant etter det jeg husker, to vogner opp i en eksplosjonsartet brann.
Stedet ligger kloss langs bilveien og få km. fra brannstasjonen - så brannvesen kom fort på plass.
Årsaken til det voldsomme brannforløpet, kan være at vognkassen på BM66 var laget i aluminium? Når aluminium blir varm nok, eksploderer den når den blir utsatt for vann.
Med de lange tuneller som finnes vest for KRS, kan det også være at man ikke ønsket å bruke slikt materiell der, grunnet brannfare? BM65 med styrevogner i tre ble heller ikke brukt vest for KRS men gikk i lokaltog til Grovane, etter sigende av denne årsak?
 
(Den andre ulykken er Hjuksebø-ulykken der BM66 kolliderte med en slerke godsvogner som hadde tatt løs på egen hånd. Dette tror jeg ikke hadde betydning i så måte?)


Posted By: Lunar
Date Posted: 16 oktober 2011 at 11:59
BM66 ble benyttet fra 1945 og i tredve år fremover til de i 1976/1977 ble endelig utrangerte.


Posted By: KAEMD
Date Posted: 20 oktober 2011 at 11:16
Originally posted by Lunar Lunar wrote:

Originally posted by KAEMD KAEMD wrote:

Har Gereid laget disse modellene også ? Når gjorde han det ?
 
Vet ikke hvilket år, men det er temmelig lenge siden. Tror han laget litt over ti sett. Veldig bra til å være den tidens plast-teknologi selv om nagletellerne får problemer i forhold til NMJ's BM 88 i messing. Tror han holder på med 92-sett nå, men er ikke sikker. Må nok sies å være en av guruene dette, sammen med Svein Rasmussen, Finn Moe, Thor Augbo, Dr. Jevistad, Steinar og Steinar, Pünther og noen flere i toppsjiktet. Tenk hva disse har gjort for norsk MJ. Bare å ta av seg hatten gitt...
Ja, det er flotte modeller som lages av Geriede. Jeg har selv både 92- og 93-settene.


-------------
KAEMD


Posted By: Stian
Date Posted: 20 oktober 2011 at 11:51
på det ene bildet over så ser vi sørlandsekspressen påmalt noe av tre, hva er det?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 20 oktober 2011 at 16:08
Bildet er hentet fra Jernbanemuseet og viser et skilt i samlingen deres. Jeg vil anta at skiltet er hengt opp på en vegg på museet og så tatt bilde av, på et lager kanskje?

-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 21 oktober 2011 at 20:09
Originally posted by ses ses wrote:

Bildet er hentet fra Jernbanemuseet og viser et skilt i samlingen deres. Jeg vil anta at skiltet er hengt opp på en vegg på museet og så tatt bilde av, på et lager kanskje?
 
Jeg synes det ser ut som det ligger på et gulv pga. slitemerkene i treverket. Treverket ser også ut til å være lakkert for lenge siden.
 
Mener også å ha hørt at Bjørn Næss har/hadde et slikt skilt (men det kan bare være et rykte).


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Pelle
Date Posted: 21 oktober 2011 at 22:43
Tror det er flere som har slike skilt liggende...
Scandinavian miniatures jobber forøvrig med å lage disse settene i modell - med nagler og skilt! www.messingmodeller.no

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net