Print Page | Close Window

DA lokomotiver

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6455
Printed Date: 16 september 2024 at 21:49
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: DA lokomotiver
Posted By: VA
Subject: DA lokomotiver
Date Posted: 06 september 2011 at 21:42

Er det noen som vet om SJ sine Da lokomotiv ble brukt i Norge, Østlandet.

Vet de gikk noe på Narvik, men er usikker på om de gikk på østlandet.



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 06 september 2011 at 22:47
Jeg har sett D-lok på Kornsjø stasjon (bildet), men har verken sett eller hørt om at de har gått lenger inn i Norge.


-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 07 september 2011 at 10:01
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg har sett D-lok på Kornsjø stasjon (bildet), men har verken sett eller hørt om at de har gått lenger inn i Norge. 
 
Flott bilde Svein. Lokomotivet ser ut til å være en Du2, dvs D-lok universal med multippelutstyr.
 
Kort oppsummering:
 
NSB førte på 50 - 70-tallet (fører fortsatt?) svært nøyaktig statestikk over de utroligste ting, deriblandt "fremmedes lokomotivers kilometer på de respektive baner i Norge".
 
På slutten av 50-tallet er det oppført ganske mange kilometer med fremmede lokomotiver på Østfoldbanen, Ofotbanen (naturligvis) og noen få på Meråkerbanen. I 1957-58 hadde SJ sluttet å bruke sine elektriske motorvognsett (Xo5a?? som hadde teknisk og utførelsesmessig likhetstrekk med BM 66) på Østfoldbanen, Rapiden (Ra) ble satt inn ca. 1962 og F-loket på 70-tallet. Også Hg har trukket godstog planmessig på Østfoldbanen.
 
I perioden 1955/-56 til 1962 gikk det D lok av forskjellige utførelser på Østfoldbanen. Det dreier seg antaglig om Dk, Du (som er utseendemessig identiske, men finnes med lokkasse i både stål- og tre), Da (som er en modernisert Dk/Du) og Dk2 (som var bestilt av DJ, var utseendemessig litt anderledes enn SJ-lokene og gikk på svensk side av Østfoldbanen). Lokene var imidlertid ikke populære hos NSB siden de slet skinnegangen unødvendig mye.
 
I tillegg står det i et meget gammelt På Sporet (husker ikke hvilket nummer i farta) om observasjon av nettopp D-lok på Østfoldbanen på 70-tallet.
Ved spørsmål om det samme på NJK's nettsider for noen år siden, kunne Morten Tranøy bekrefte observasjon av D-lok på Østfoldbanen. Han mente også å ha et bilde av dette, men det har jeg aldri sett.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 september 2011 at 14:29

En ting som skiller Da fra tidligere D-versjoner, er at midre drivaksel ikke var sideforskyvbar. Den hadde imidlertid noe neddreide flenser på denne aksling. Det er derfor trolig at det var restriksjoner på kjøring av  spesielt Da i Norge mht. skinneslitasje - kanskje med unntak av Ofotbanen? D-lok var i bruk hos SJ til juni 1988.

I samme forbindelse, er jeg interessert i å vite om Ma- (og event. Mg)-lok har gått i Norge?


Posted By: Asgeir
Date Posted: 07 september 2011 at 14:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

I samme forbindelse, er jeg interessert i å vite om Ma- (og event. Mg)-lok har gått i Norge?
 
Hei Kjell
 
Så vidt jeg vet har Mg-loket aldri vært i Norge, men jeg har hørt et rykte om at noen skal ha blitt revidert i Norge ved en anledning. Dette har jeg ikke fått bekreftet, og tviler også selv på dette.
Det er mulig at loket har blitt testet på Ofotbanen, siden dette er et tungt godslokomotiv, men det betyr ikke at loket ble kjørt på norsk side (med fare for å spre nok et rykte!).
 
Ma-loket har i hvertfall vært her som drivkraft for chartertog, noe jeg selv har sett på Otta stasjon på begynnelsen av 2000-tallet. Selvfølgelig hadde jeg ikke kamera for hånden.
 
Dermed har hverken Ma eller Mg har såvidt jeg vet hatt noen planmessig kjøring i Norge.
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: BM65A
Date Posted: 07 september 2011 at 16:27

Et liknende lokomotiv, F, har gått i trafikk mellom Oslo og Sverige. 

Av denne linken fremgår at lokomotivet ble benyttet i tog mellom Stockholm og Oslo: 

http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/utgangna-ellok/f

I boka "Jernbanen i Norge" (Pax 1980) er det bilde av et f-lokomotiv foran en kombinasjon av svenske/norske passasjervogner med bildeteksten: "...og suser nedover slettene mellom Råde og Onsøy på vei mot Gøteborg (1978) med svenskt materiell."



Posted By: ses
Date Posted: 07 september 2011 at 16:39
At F-lok har vært benyttet på både Østfoldbanen og Kongsvingerbanen gjennom deler av 1970-tallet er velkjent og godt dokumentert. Asgeir nevner det også i sin oversikt lenger opp her. http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=222 - Her er noen av dem dokumentert.

-------------
Svein S


Posted By: VA
Date Posted: 08 september 2011 at 14:35
Takk for mange gode innlegg.
Det kan da virke som om DA var lite eller ikke brukt på Østlandet.
 
 



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net