Print Page | Close Window

Modelljernbane 1:1

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6215
Printed Date: 18 mai 2024 at 08:30
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Modelljernbane 1:1
Posted By: TeVe
Subject: Modelljernbane 1:1
Date Posted: 20 april 2011 at 23:13
Fikk disse linkene a en bekjent. Noe å modellere eller kanskje man kjenner igjen egen modellering.


http://www.youtube.com/watch?v=1oIXg11xrIA&feature=relmfu%20%20 - Høyere og høyere
http://www.youtube.com/watch?v=1M8bB6kmVic&feature=relmfu%20%20 - Opp og ned
http://www.youtube.com/watch?v=zMJpho6r0xU&feature=related - Utfor

-------------
Terje V.



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 21 april 2011 at 01:05
Utfor ga meg en fin ide til en seksjon på et hjemmeanlegg eller en modulSmile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 april 2011 at 11:57
Fantastisk! Sporer av 2-3 ganger pr. tur visstnok LOL

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 april 2011 at 13:15
Det vakte gamle minner - dessverre!
Tidlig på 80-tallet skulle jeg reise fra Guayaquil til Quito for å reise hjem fra et norsk skip som jeg hadde hatt et oppdrag på. Det var før toginteressen hadde blusset opp.
- Jeg tok flyet og ikke damplok - som gikk den gang. Det har jeg angret på siden!!
Forøvrig hadde flyene "samme klasse" vedlikeholdsmessig som jernbanen - så det kan jo være like spennende?!
 
Det dieselloket som var på videoen hadde forbausende lite røyk i forhold til høyden på banen (ca. 4000 m.). - Kanskje utstyrt med spesielt stor turbolader?
Det var en av årsakene til at damplok ble brukt så lenge der. Damp ble bare bedre og bedre jo høyere man kom.
 
Den gang valgte jeg dessverre bort togturer som "Blue train" fra Cape Town til Johannesburg, flere togturer i Mexico og andre tilsvarende eksotiske reisemål.


Posted By: TeVe
Date Posted: 21 april 2011 at 18:36
Det som er fantastisk med denne linjen må jo være stigninger som på mj, kurveradier som på mj og landskap som på mj, hvor banen er skåret inn i fjellryggen. Så det finnes altså en protyp for enhver modelljernbane. Bare se hvordan lok og vogner står i forhold til hverandre noen steder. Helt prototypriktig for mj.

Fortsatt god påske til alle

Terje

-------------
Terje V.


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 april 2011 at 19:01
Ja, og så har de ikke orket å plante så mange trær heller LOL

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: TeVe
Date Posted: 21 april 2011 at 19:11
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Fantastisk! Sporer av 2-3 ganger pr. tur visstnok LOL


Og har med seg eget banemanskap.
Sporvekselen ved første avsporing kan ikke ha blitt justert med nmra-sporlære. Tungen ser ikke ut til å følge normalen.

-------------
Terje V.


Posted By: helleland
Date Posted: 21 april 2011 at 19:34
Fantastisk! Shocked

Her har det vel ikkje vært gjort noe på 100 år... Tongue


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Mini
Date Posted: 22 april 2011 at 09:51
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Fantastisk! Sporer av 2-3 ganger pr. tur visstnok LOL
 
Fantastisk link! Visste ikke at det var her Finn Moe fant forbildet for Superline-modellene...LOL



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net