Bruk av El 17 tidlig på 80-tallet?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6209
Printed Date: 22 november 2024 at 23:22 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Bruk av El 17 tidlig på 80-tallet?
Posted By: TorsteinS
Subject: Bruk av El 17 tidlig på 80-tallet?
Date Posted: 18 april 2011 at 19:54
Jeg har forstått det slik at de første El 17 ble bygget og satt i prøvedrift i 1981, og offisielt overtatt av NSB i 1982. Ble El 17 i denne prøveperioden og like etter brukt til noe særlig annet enn å trekke vogner i B7-serien? I så fall, hva slags togstammer var det da snakk om?
Bakgrunnen for spørsmålet er at min epoke er tidlig 80-tall, med det meste av materiellet i "gammeldesign", mens det ennå var en og annen teakvogn igjen, samtidig som materiell i "nydesign" begynte å dukke opp. En korrekt vognstamme med B7-vogner fra denne perioden krever så vidt jeg vet en BF7, som ennå ikke finnes fra NMJ.
|
Replies:
Posted By: MY1201
Date Posted: 18 april 2011 at 23:37
Roy Olsen har tatt mange bilder, blant annet av alle El 17 http://trips.rool.no/17-lokene - http://trips.rool.no/17-lokene . Her ser du 17 forann mye annet enn B7.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: ses
Date Posted: 19 april 2011 at 09:06
Jeg har kommet over noen bilder fra andres og egen fotosamling fra 1982 og 1983 der El 17 blir brukt foran annet materiell enn type 7. Det jeg har sett, gjelder fra Hamar distrikt. Nedenfor er gjengitt et bilde tatt av Thor Bjerke i Hamar 19. 9. 82, altså bare noen uker etter lanseringen 1.9.82. Her brukes loket i tog 308. Selv har jeg flere bilder fra vinteren 1983 der El 17 blir brukt i togparet 351/352, altså Oslo-Åndalsnes. Så vidt jeg husker fra den gangen, ble ikke alle ekspresstogene på Dovrebanen satt opp med type 7 på en gang, noe som antagelig skyldes at det tok litt tid med å få levert alle vognene. Vinteren 1982/83 gikk noen av togene med El 14 og type 5-materiell, og noen med El 17 og type 7. El 17 i togene med type 5-materiell så jeg aldri, og dette var jo lange og tunge tog den gangen. 351/352 var derimot kortere, og mer egnet for en lettere loktype som El 17. Jeg lurer derfor på om ikke El 17 ble brukt i disse andre togene kun inntil det var levert nok vogner av type 7, slik at man fra ruteskiftet våren 1983 kunne kjøre alle ekspressene med type 7. Bruk av El 17 i Hamar distrikt i andre tog i 1982/83 kan også være begrunnet i opplæring av personalet på den nye loktypen.
Neste bilde er fra Dombås i 1983 etter at en El 17 har kommet med 351 fra Oslo. Som man ser er det assorte vogntyper i toget.
------------- Svein S
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 april 2011 at 13:52
Etter det jeg husker, ble El17 og B7 brukt i tog mellom Trondheim og Kristiansand i begynnelsen. Dette var en passe lang strekning for materiellet. Morgentoget fra begge destinasjoner var da satt opp med El17 og B7. Jeg mener settene ikke gikk helt til Stavanger i begynnelsen, grunnet de kraftige stigningene vest for Kristiansand?
B7 ble da ikke benyttet uten El17 grunnet at dette lok hadde forsterket kompressor for luftfjæringen. Noen El13 ble seinere bygget om med nye kompressorer.
|
Posted By: ses
Date Posted: 19 april 2011 at 14:56
Helt fra Kristiansand til Trondheim? Nå bodde jeg "jernbaneløst" i 1983-87 så jeg kan ha gått glipp av dette. Men etter at jeg flyttet til Trondheim i 1987 kunne vi i hvert fall en periode kjøre direkte med type 7-materiell fra Sandefjord til Trondheim (toget kom vel fra Skien eller Larvik) hvis vi stod opp grytidlig.
------------- Svein S
|
Posted By: pkonc
Date Posted: 19 april 2011 at 17:02
EL17 gikk fast i Stavanger og Trondheims express togene helt fra begynnelsen av driftstiden til EL17, det var først senere at EL17 dukket opp på Vestfoldbanen. EL17 har også blitt brukt til og trekke nattogene på Sørlandsbanen og nattoget til Trondheim o/Røros til/fra Hamar (tog som mange ganger bestod av opptil 15 vogner hvilket var altfor tungt for en El17), for ikke og snakke om ht 351 som enkelte år var riktig et stort tog og kunne bestå av f.eks Gbs, Rps (m postconteinere) og opptil 11 B5/B3 type vogner avhengig av ukedag. EL17 ble prøvd med 8-9 stk B7 vogner på Bergensbanen, men slet med og holde rutetiden til en EL14/16 i de lange stigningene, så det ble bestemt at de kun skulle gå på Sørlandsbanen og Dovrebanens expresstog, men faktum var at de ble brukt til både det ene og det andre. På 80 tallt gikk de fast f.eks i dobbelheading i godstog Trondheim - Oslo på lørdager, på fredag kvelder tok de ofte turen Oslo - Charlottenberg med retur av tomvogner godstog. Hadde NSB brukt EL17 lokene til det de egentlig var tiltenkt kan det godt tenkes at feilfrekvensen på lokene hadde fallt dramatisk, men driver man og lar lette expresstogslok slite med 5-600 tonns nattog hver natt så begynner ting og skje........ og det gjorde det
|
Posted By: ses
Date Posted: 19 april 2011 at 17:08
Men gikk de sammenhengende fra Stavanger til Trondheim med samme vognstamme hele veien slik at folk slapp å bytte tog i Oslo hvis de skulle gjennom? Hvilke togpar var det i tilfelle som hang sammen?
------------- Svein S
|
Posted By: pkonc
Date Posted: 19 april 2011 at 17:19
Ikke sammenhengende kjøring, endestasjon Oslo S, det eneste gjennomgående toget var det nevnte tidligste toget fra Skien og siste toget til Skien som forandret seg til Et 41/44 i Oslo. Men såvidt jeg husker pågikk dette kun et par år etter 1989.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 april 2011 at 18:32
Takk for svarene, så langt!
Da ser det ut til at jeg komme unna med at f.eks. en El 17 fra første serie med en B3-stamme går samtidig med en B30 (teakvogn) eller to i et tog trukket av en El 13 - vogn 18099 ble i følge NJKs materielldatabase utrangert 17.01.1983, og er avbildet i et tog på Oslo V 14.06.1982. Noen av B22-vognene ble visst beholdt enda litt lenger.
pkonc wrote:
[...] Hadde NSB brukt EL17 lokene til det de egentlig var tiltenkt kan det godt tenkes at feilfrekvensen på lokene hadde fallt dramatisk, men driver man og lar lette expresstogslok slite med 5-600 tonns nattog hver natt så begynner ting og skje........ og det gjorde det |
Har ikke Di 8 fått litt av tilsvarende misbruk? Tunge skiftelok / lette godslok brukt i tunge godstog.
pkonc wrote:
[...] det eneste gjennomgående toget var det nevnte tidligste toget fra Skien og siste toget til Skien som forandret seg til Et 41/44 i Oslo. Men såvidt jeg husker pågikk dette kun et par år etter 1989. |
Mener å huske at jeg tok et slikt tog da jeg var i militæret i 1991.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 april 2011 at 19:04
Jeg mener fortsatt at da El17 og B7 kom i trafikk tidlig på 80-tallet at den første tiden gikk dette materiellet bare mellom KRS-OSL-TRD. Om jeg ikke husker helt feil, hadde NSB kun 2 togstammer? Det var ca. 30 min. stopp i OSL for rengjøring etc. før settet fortsatte. Om dette kan kalles gjennomgående, vet jeg ikke?
Skulle settet ha startet i SVG, måtte det ha brukt 3 timer mer på omløpet og derved fått mindre gunstige avgangstider. Start fra SVG ville da ha vært for tidlig om morgenen til å ha særlig trafikk. Denne ruten ga bra belegg hele veien da det ble høykvalitets morgentog fra KRS og gunstig avgang fra OSL til TRD. Returen ga også gunstig retur til KRS. Jeg brukte dette toget selv ganske hyppig og mener å huske irritasjon fra stavangerfolk som måtte bytte tog i KRS.
Først da NSB fikk flere B7-vognstammer, begynte togene å gå til SVG - men da ikke "gjennomgående" i OSL.
Alt etter husken (som ikke alltid er å stole på)!
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 19 april 2011 at 19:09
TorsteinS wrote:
Takk for svarene, så langt!
Da ser det ut til at jeg komme unna med at f.eks. en El 17 fra første serie med en B3-stamme går samtidig med en B30 (teakvogn) eller to i et tog trukket av en El 13 - vogn 18099 ble i følge NJKs materielldatabase utrangert 17.01.1983, og er avbildet i et tog på Oslo V 14.06.1982. Noen av B22-vognene ble visst beholdt enda litt lenger.
pkonc wrote:
[...] Hadde NSB brukt EL17 lokene til det de egentlig var tiltenkt kan det godt tenkes at feilfrekvensen på lokene hadde fallt dramatisk, men driver man og lar lette expresstogslok slite med 5-600 tonns nattog hver natt så begynner ting og skje........ og det gjorde det |
Har ikke Di 8 fått litt av tilsvarende misbruk? Tunge skiftelok / lette godslok brukt i tunge godstog.
pkonc wrote:
[...] det eneste gjennomgående toget var det nevnte tidligste toget fra Skien og siste toget til Skien som forandret seg til Et 41/44 i Oslo. Men såvidt jeg husker pågikk dette kun et par år etter 1989. |
Mener å huske at jeg tok et slikt tog da jeg var i militæret i 1991. |
DI8 ble bygget til tung skifting/lette godstog samt tømmertog. Når de tok ut DI3 av drift gikk alle godstogene på Nordlansbanen med dobbel Di8. Lange Cx tog over en strekning på 72.8km var ikke lokkene bygget for. Og det ble el del tull med de. Det koster mere å kjøre med et lok i stedet for 2 lok i mult, noe CN helst vill ungå. Men når CD312 er inne til service kan man oppleve 2 Di8.
EL 17 gikk en periode med B7 vogner på vestfoldbanen. Og de fikk også med 3-4 vogner på Gjøvikbanen, ligger et bilde jeg tok på Eina i en annen tråd. Eneste er man mangler Bf13/14
------------- A matter of life and death
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 april 2011 at 19:59
Wickerman wrote:
EL 17 gikk en periode med B7 vogner på vestfoldbanen. Og de fikk også med 3-4 vogner på Gjøvikbanen, ligger et bilde jeg tok på Eina i en annen tråd. Eneste er man mangler Bf13/14 |
Det er kanskje dette du sikter til? http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5970&PID=17039608#17039608 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5970&PID=17039608#17039608 Jeg formoder at du bare mente at det ikke var noen BF13/14 med på bildet, ikke at toget gikk uten konduktørvogn?
|
Posted By: pkonc
Date Posted: 19 april 2011 at 20:55
Kjell H. wrote:
Jeg mener fortsatt at da El17 og B7 kom i trafikk tidlig på 80-tallet at den første tiden gikk dette materiellet bare mellom KRS-OSL-TRD. Om jeg ikke husker helt feil, hadde NSB kun 2 togstammer? Det var ca. 30 min. stopp i OSL for rengjøring etc. før settet fortsatte. Om dette kan kalles gjennomgående, vet jeg ikke?
Skulle settet ha startet i SVG, måtte det ha brukt 3 timer mer på omløpet og derved fått mindre gunstige avgangstider. Start fra SVG ville da ha vært for tidlig om morgenen til å ha særlig trafikk. Denne ruten ga bra belegg hele veien da det ble høykvalitets morgentog fra KRS og gunstig avgang fra OSL til TRD. Returen ga også gunstig retur til KRS. Jeg brukte dette toget selv ganske hyppig og mener å huske irritasjon fra stavangerfolk som måtte bytte tog i KRS.
Først da NSB fikk flere B7-vognstammer, begynte togene å gå til SVG - men da ikke "gjennomgående" i OSL.
Alt etter husken (som ikke alltid er å stole på)!
|
Jeg skal ikke være bråkjekk og påstå at du husker feil, MEN det er litt som taler for at det muligens kanskje kan settes litt i tvil. HVIS dette skjedde så måtte det vært et morgentog fra Kristiansand som startet ca 0600-0630 ?? det ville da vært i Oslo ca 10.30 og et 41/42 gikk fra endestoppene sine ca kl 0800, dvs at Kristiansand toget ville måtte fortsette som ettermiddagsexpressen et 43/44 og de startet vel ikke før ved 15-16 tiden, det gikk dagtog, men ikke trukket av EL17, de ble trukket av EL14 og noen ganger av El13/16 på tidlig 80 tall. Så som du sikkert forstår skurrer det litt, men som sagt jeg påstår IKKE at det ikke har skjedd. Det første driftsåret husker jeg at 41/42 og 43/44 gikk med El17 i tospann og 2 lok til kursing og da var det ikke noen til overs. Togene gikk Oslo - Trondheim - Oslo med morgen expressen og returnerte med ettermiddagsexpressen. Når testperioden (ruteskifte 1983) begynte de og gå sydover og ble brukt i morgenekspressen fra Kristiansand til Oslo, så en kjapp tur opp i Lodalen og byttet togstamme også videre nordover med 351 så sydover igjen med 354 ? eller var det 352 også 301/302 kjøring på natten, så inn i 41/44. Lokene sto ikke stille mange timene den gangen, noe som tydliggjøres i antall km loken kjørte pr år den gangen hvilket vel lå på oppimot det dobble av EL13 som jo også var et meget aktivt lok den gangen.. Mvh Pål.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 19 april 2011 at 22:25
TorsteinS wrote:
Wickerman wrote:
EL 17 gikk en periode med B7 vogner på vestfoldbanen. Og de fikk også med 3-4 vogner på Gjøvikbanen, ligger et bilde jeg tok på Eina i en annen tråd. Eneste er man mangler Bf13/14 |
Det er kanskje dette du sikter til?
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5970&PID=17039608#17039608 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5970&PID=17039608#17039608
Jeg formoder at du bare mente at det ikke var noen BF13/14 med på bildet, ikke at toget gikk uten konduktørvogn? |
Stemmer nok, bilde viser ikke hele toget.
------------- A matter of life and death
|
|