Jeg har bygget om ca. 35 BM69 for Agder. Det er en omfattende operasjon som tar ca. en dags arbeide, selv om dette kan gjøres bedre og enda mer omfattende.
Det jeg gjør, er å bygge lysfunksjonen om til 6 VDC konstantspenning. 3V hadde vært å foretrekke men det blir mye mer omfattende og strømtrekket blir det dobbelte. "Kravet" fra DHP var at ved analogdrift skulle lysene tennes så tidlig som mulig og lyse med konstant styrke. Videre "krav" var at alle frontlys skulle lyse ved analogdrift og topplysene skulle være styrbare med kun en F-funksjon - uansett retning, slik at man kunne bruke "vanlige" dekodere med 4 F-utganger til å styre lysskift + innvendig lys.
For ikke å lage en helt ny printplate, valgte jeg å sette inn 2 transistorer for å kunne styre topplysene i begge ender. Disse en normalt deaktivert med F1 aktivert og legger begge baser til jord slik at lysene slukkes om dekoder med F1-funksjon settes inn og denne aktiveres. - Egentlig er dette omvendt av logisk men en invertering ville krevd flere transistorer - og nytt print. Emitter til disse transistorer ligger til F0f og F0r og man vil derved få rettningsavhengig lysskift - også på topplysene. For å få plass på eksisterende print og ikke bruke for mange komponenter, er det gjort et kompromis mht. at det er en liten lekkasjestrøm som holder litt lys i topplyktene, selv når de er slått av.
En liknende funksjonsløsning ser jeg faktisk at NMJ har "kopiert" på BM73.
Innvendig belysning er seksjonert i kretser på 2 og 2 lysdioder i serie for å tilpasses til 6V drift.
Det er også montert små seriemotstander for å fintilpasse spenninger og hindre at dekoderutgang ryker ved feil på en diode. Diodene har dessverre meget variabel kvalitet - og jeg har skiftet utallige. Her må man bruke spesialbolt eller håndtere 2 loddebolter samtidig.
Kan også tilføye at samtlige SMD-motstander må skiftes ut og i tillegg til transistorer også må monteres en del dioder. En ganske omfattende jobb!
Topplysene sitter i en gjennomsiktig plastboks og lyser opp hele førerhuset. Denne har jeg avskjermet med aluminiumstape. Likeledes er lykteglass fraværende. jeg har montert små biter av tykk fiskeséne som lysleder fra diodene og som utgjør lykteglass.
Dersom man ser på blindpluggen som sitter i NEM 652-grensesnittet, ser man at den ikke har noen interne forbindelser. Der skulle det ha vært 2 dioder mellom strømopptak i skinnene og Pin 7 (+). Dette er sannsynlig årsak til at det ikke lyser analogt?
På drivverket må det skiftes hoveddrev for å øke hastigheten til skalafart. Dette krever en fullstendig demontering av drivverket. Strømopptaket er ofte dårlig og må justeres/loddes.
For å få settet til å gå i krappe kurver, kan det være nødvendig å bytte ledninger mellom boggi og ramme til tynnere/mykere ledning. Ledningen kan også være i beknip mellom dobbeltgulvet og innredningen. Videre kan opplagring av boggi være treg.
Til slutt må drivakslinger og kardandrev justeres. Her må det være "passe slakk".
Jeg glemte å si at mange sett kortslutter der motorledningene er loddet i printplaten. Dette kan ofte ødelegge printplaten. Særlig utsatt er den etter hver åpning som beveger ledningene!
Jeg setter her inn en pluggforbindelse for å lette demontering av underdel og å unngå "problemer" i fremtiden.
Et annet tips jeg kom på i ettertid mht. avsporing, er å sjekke at boggiene har pendelbevegelse.
Det er 2 skruer som utgjør opplagringen. Disse må være "passe løse" for at boggien skal pendle fritt. Strammes skruene (som man gjerne gjør) blir pendelbevegelsen hemmet - og settet sporer lett av. Det skal ikke være noe problem å løsne disse små skruene med fare for at de ramler ut. De holdes nemlig på plass av boggirammen.
Dette skulle i hovedtrekk være en oppsummering av det jeg har gjort med BM69 for å få en brukbar modell.
|