H0 spor, erfaringer?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6137
Printed Date: 17 februar 2025 at 12:05 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: H0 spor, erfaringer?
Posted By: terje-o
Subject: H0 spor, erfaringer?
Date Posted: 23 mars 2011 at 13:10
Hei hei,
Modelljernbaneverkets Hovedkontor nærmer seg at Fremodulen av Sandnes stasjon er på vei ut i museet. Det vil fortsatt være aktiviteter på detaljering i lang tid framover, men vi vurderer nå nye kandidater til fellesprosjekter for å ha noe å putle med ellers
I den forbindelse har vi vel konkludert med at neste prosjekt neppe får håndbygde veksler, og ihvertfall ikke alle, så nå går diskusjonen bl.a. på sporsystemer, nærmere spesifikt:
- Hva som finnes av mer eller mindre ferdige løsninger - Hvilke erfaringer folk har med disse - Hvilke geometrier som er tilgjengelige hos de forskjellige leverandørene
Til nå har vi i hovedsak basert oss på Peco 75, og har også endel Peco 83 liggende til et magasinprosjekt. Det aller meste vi har bygd til nå er basert på Peco 75, og stort sett håndbygging av veksler.
Vi har observert at mange bruker Pecos ferdige veksler i kode 75, men at disse er brattere enn det vi ønsker (ville helst hatt 9'ere med 190/87 m radie i avvik), og at spesielt engelskmenn ikke fungerer helst smertefritt.
Tyske Modelwerk har endel interessant som vi har sett i bruk på tyske moduler, men disse er relativt dyre, innebærer tilsynelatende nesten like mye arbeide som å scratchbygge, og jeg har opplevd flere ganger å spore av ganske ettertrykkelig i slike engelskmenn også (kan ha hatt med monteringen å gjøre, men vet ikke... ).
Antar at flere sikkert har erfaringner og forslag som vi kan dra lærdom av? ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
MVH for Modelljernbaneverkets Hovedkontor
Terje O
|
Replies:
Posted By: trulss
Date Posted: 23 mars 2011 at 13:21
Weinerts "Mein Gleis" ser interessant ut på nett - men jeg har ikke sett det i praksis: http://www.mein-gleis.de/ - http://www.mein-gleis.de/
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 mars 2011 at 13:26
Weinert har kommetmed egne skinner og sporveksler, kanskje disse kan være noe å sjekke ut?
http://www.mein-gleis.de/ - http://www.mein-gleis.de/
Men hva er neste prosjekt? ![Smile Smile](http://forum.mjf.no/smileys/smiley1.gif)
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 mars 2011 at 13:27
Der ble jeg jammen slått på målstreken![Smile Smile](http://forum.mjf.no/smileys/smiley1.gif)
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: ses
Date Posted: 23 mars 2011 at 13:34
På grunn av andres rapporterte dårlig erfaring med Pecos kryssveklser, samt at de har ganske liten radius pga måten de er bygget på, har vi i TMJK også håndbygget en kryssveksel (1:6,5 riktignok). Vi har derimot ikke rukket å få noe driftserfaring med den ennå, så om det har vært bryet er det for tidlig å si noe om. En kryssveksel er en ganske kompleks innretning med mange ting som kan forårsake driftsfeil. Når dere sier at dere ikke vil fortsette med håndbygde veksler, hva er grunnen til det?
------------- Svein S
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 23 mars 2011 at 16:05
Hva med Tillig? De har 9-ere i sitt sortiment. Ser at Josef Brandl har brukt disse i sitt seneste blad (Josef Brandls Traum-anlagen)
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: ses
Date Posted: 23 mars 2011 at 16:22
Har Tillig 1:9-veksler? Jeg bladde igjennom programmet deres nå, og jeg finner 9 graders veksel, men det er noe annet.
------------- Svein S
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 mars 2011 at 18:55
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product1.html&sid=774327&r4=422&r3=78&spur_id=15&pnr=85346&filter_epoche=&templ2=tillig-pl/product-list3.html&suche= - http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product1.html&sid=774327&r4=422&r3=78&spur_id=15&pnr=85346&filter_epoche=&templ2=tillig-pl/product-list3.html&suche=
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product1.html&sid=774327&r4=422&r3=78&spur_id=15&pnr=85327&filter_epoche=&templ2=tillig-pl/product-list3.html&suche= - http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product1.html&sid=774327&r4=422&r3=78&spur_id=15&pnr=85327&filter_epoche=&templ2=tillig-pl/product-list3.html&suche=
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 23 mars 2011 at 19:05
Interessant tema dette. Hva for Code er det på tillig elite, 83? Den virker ganske dyr, nesten €38. Da blir det jo mye billigere å "spikke" sin egen pens.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 23 mars 2011 at 21:44
Som linken til DC viser. De lager 1:9 veksel med 6,34 graders avvik.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 23 mars 2011 at 22:29
SveinR wrote:
Weinert har kommetmed egne skinner og sporveksler, kanskje disse kan være noe å sjekke ut?
http://www.mein-gleis.de/ - http://www.mein-gleis.de/
|
Men er disse i handelen ennå?
Ser vel heller ikke ut som det er planer om å lage dobbel kryssveksel?
Men ellers ser det meget lekkert ut.
Men hva er neste prosjekt? ![Smile Smile](http://forum.mjf.no/smileys/smiley1.gif)
|
Et sidespor ![Smile Smile](http://forum.mjf.no/smileys/smiley1.gif)
------------- Hilsen Jon Einar
![](http://forum.mjf.no/uploads/33/Stambanelogo4.JPG) https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 23 mars 2011 at 22:40
Dag Cato wrote:
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product1.html&sid=774327&r4=422&r3=78&spur_id=15&pnr=85346&filter_epoche=&templ2=tillig-pl/product-list3.html&suche= - http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product1.html&sid=774327&r4=422&r3=78&spur_id=15&pnr=85346&filter_epoche=&templ2=tillig-pl/product-list3.html&suche=
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product1.html&sid=774327&r4=422&r3=78&spur_id=15&pnr=85327&filter_epoche=&templ2=tillig-pl/product-list3.html&suche= - http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product1.html&sid=774327&r4=422&r3=78&spur_id=15&pnr=85327&filter_epoche=&templ2=tillig-pl/product-list3.html&suche=
|
Ok. Det var vel de bildene nederst jeg ikke klikket på for jeg så ikke hva det egentlig var på de.
------------- Svein S
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 24 mars 2011 at 10:39
terje-o wrote:
Hei hei,
Modelljernbaneverkets Hovedkontor nærmer seg at Fremodulen av Sandnes stasjon er på vei ut i museet. Det vil fortsatt være aktiviteter på detaljering i lang tid framover, men vi vurderer nå nye kandidater til fellesprosjekter for å ha noe å putle med ellers
MVH for Modelljernbaneverkets Hovedkontor
Terje O
|
Dere har vel sikkert kandidater til fellesprosjekter, men hva med Grorud med sidesporene inn til Jernkroken? Mye av sporene er fjernet i dag, men før var det mere. Olsenbanden har jo og vært innom der og hentet en vogn hos Multi Scan. Og så har Grorud stasjon dobbeltspor, så den kan stå på samme linje som Sandnes på treff ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) .
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: trulss
Date Posted: 24 mars 2011 at 11:22
jevistad wrote:
Men er disse i handelen ennå?
Ser vel heller ikke ut som det er planer om å lage dobbel kryssveksel? |
Fleksskinne, 1:6,6 og 1:9 veksler (høyre,venstre og Y) står ihvertfall i Weinert sin prisliste - så en skulle tro det var i handelen eller like rundt hjørnet. Jeg vil tro kryssveksel kommer dersom de øvrige vekslene selger bra - men det kan jo ligge litt fram i tid.
74000 MeinGleis Flexgl.92cm, Code 75 5,80 74661 MG Weiche links 1:6,6 Code 75 38,80 74662 MG Weiche rechts 1:6,6 Code 75 38,80 74663 MG Weiche Y; 1:6,6 Code 75 38,80 74901 MG Weiche links 1:9; Code 75 38,80 74902 MG Weiche rechts 1:9; Code 75 38,80 74903 MG Weiche Y; 1:9; Code 75 38,80
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 24 mars 2011 at 16:39
Posted By: jevistad
Date Posted: 24 mars 2011 at 17:07
Posted By: Kait
Date Posted: 24 mars 2011 at 19:18
trulss wrote:
Fleksskinne, 1:6,6 og 1:9 veksler (høyre,venstre og Y) står ihvertfall i Weinert sin prisliste - så en skulle tro det var i handelen eller like rundt hjørnet. Jeg vil tro kryssveksel kommer dersom de øvrige vekslene selger bra - men det kan jo ligge litt fram i tid.
|
De har vel vært i prislisten i ett års tid, dvs siden de ble lansert. Men de er ikke i handelen enda. Kai
|
Posted By: Roger
Date Posted: 24 mars 2011 at 21:22
Hei!
terje-o wrote:
Kan ikke røpe for mye ennå, men en kan vel si at kandidatene ligger en del nærmere Sandnes Satser på videre innsats på dette emnet på hotellet i Arendal i morgen kveld Håper å så flere av dere der.MVHfor MJBV HKTerje O |
Svartemyr stasjon?
------------- Med vennlig hilsen
R GER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: einars
Date Posted: 25 mars 2011 at 09:06
Hei sann!
noen
Ser at det er forslag om å bygge modul fra Grorud st. mot Jernkroken. Det er så vidt jeg vet ingen
spor i bruk i den retningen, det siste som var i bruk, går inn til COOPS lager. Det er 3 gjennomgående spor på Grorud. Det tredje sporet har gammel skinnegang, og er ikke helsveiset.
Hovedbanen MJforening har hatt Grorud stasjonsområde som modulanlegg engang, men det var så
nedslitt, så det er bare tatt vare på noen moduler, men de er lagret bort. Anlegget ble i sin tid vist
på flere mmesser. Bygger dere fra Grorud mot Nyland, så kan dere komme inn til verksted Grorud,
og dere kan komme inn på Alnaterminalen. Sporene som går denne veien fra Grorud, brukes daglig.
|
Posted By: ses
Date Posted: 25 mars 2011 at 09:44
Men man er da ikke låst til i MJ å måtte bygge noe slik det er i dag?
------------- Svein S
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 25 mars 2011 at 14:17
ses wrote:
Men man er da ikke låst til i MJ å måtte bygge noe slik det er i dag? |
Eneste man er låst til er eventuelt tidsepoken man ønsker å bygge etter. Men enkelte stasjoner/sporplaner har knapt forandret seg. Her man man fint kjøre forskjellige epoker uten å måtte ha hensynd til så mye annet. Fkes så fikk jo Nordlansbanen fjernstyring nord for Grong først de siste årene (til majavatn så langt) Og Stajonene er ikke blitt forandret i noen står grad, borsett fra maling og nye NSB skilter. Og det er flere Stasjoner på andre stekninger hvor man ikke har forandert noe i stor grad siden de ble bygget. Og har mere eller mindre samme sporplan.
------------- A matter of life and death
|
|