Bf 14
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6130
Printed Date: 23 november 2024 at 03:51 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Bf 14
Posted By: morten.h
Subject: Bf 14
Date Posted: 20 mars 2011 at 20:45
Er det noen som kan skissere hvordan Bf 14 ser ut innvendig ? Er i gang med å bygge meg en Bf 14 og er nesten ferdig med det utvendige...regner med at jeg må modde den innvendig en god del....noen som vet?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 20 mars 2011 at 20:54
Om ingen har noe og komme med før onsdag skal jeg se hva jeg kan skaffe
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Date Posted: 20 mars 2011 at 21:00
presiserer at jeg kun trenger en enkel strektegning sett ovenfra...er ute etter inndelig og seteplassering
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 20 mars 2011 at 21:02
Sjekk mailen din du Morten.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Date Posted: 20 mars 2011 at 21:07
Claes Lislerud wrote:
Sjekk mailen din du Morten. | joa...hadde vært greit det, men sitter med en gammel lånt laptop.....får ikke åpnet en driit .....hva med å legge ut fila her i denne tråden?
Morten Hagen
|
Date Posted: 20 mars 2011 at 21:16
Oi da. Det kunne jo ikke jeg lukte...
Filen jeg har er en tiff fil så da må jeg endre den litt. Will fix.
Claes
|
Date Posted: 20 mars 2011 at 21:24
Hmm... Nå har jeg lastet opp tegningen på fotoalbumet. Det forhåndsvises som det skal i "endre innlegg" men når jeg trykker oppdatér innlegg er bildet borte. Nuvel. Her er linken til bildet: http://foto.mjf.no/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9835&g2_serialNumber=1 - http://foto.mjf.no/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9835&g2_serialNumber=1
Claes
|
Date Posted: 20 mars 2011 at 21:33
Takker var som jeg fryktet, bare å finne frem sag,fres,sparkel og lim
Morten Hagen
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 21 mars 2011 at 10:45
Synes du skal lage vogner for produksjon, Morten! BF14 er en av de vognene som virkelig mangler som ferdigmodeller for oss mindre fingerferdige. Uten BF14 er det nesten umulig å kjøre forbildetro tog med B5 eller B3-vogner. BF12 blir ikke det samme.
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 21 mars 2011 at 11:23
Ja, hadde Morten laget BF14 hadde jeg nok kjøpt et par stykk ;-)
------------- MvH
Thomas Olsen
|
Date Posted: 21 mars 2011 at 12:08
BF14 og WLAB-2 som ferdigmodeller er vel de to største hullene for de som kjører "moderne norsk"; si fra 1990 til i dag, selv om enkelte motorvognsett også savnes.
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 21 mars 2011 at 14:07
Hva ville dere ha betalt for en Bf-14 vogn da?
Ser for meg at en slik vogn hadde fort kostet litt.
Man trenger en Lima B5 vogn og messingsider, og da har vi brukt en nærmere 800,- alt. Så en 3000,- ville nok Morten måtte ta for å gidde å lage noen få, tror jeg.
En Wlab-2 ville nok komme i samme prisklasse.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 21 mars 2011 at 15:13
SveinR wrote:
Hva ville dere ha betalt for en Bf-14 vogn da?
Ser for meg at en slik vogn hadde fort kostet litt.
Man trenger en Lima B5 vogn og messingsider, og da har vi brukt en nærmere 800,- alt. Så en 3000,- ville nok Morten måtte ta for å gidde å lage noen få, tror jeg.
En Wlab-2 ville nok komme i samme prisklasse. |
Som er ganske lik f.eks den prisklassen Collector Model tar for omarbeidede trevogner.
Altså en realistisk pris for en relativ liten gruppe kjøpere.
Spørsmålet er hvor mange vogner man gidder å bygge: det må brukes en helt annen motivasjon og tid å bygge en serie håndbygde modeller enn et enkelt eksemplar.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Date Posted: 21 mars 2011 at 15:17
Jeg hadde gladelig betalt omkring 3000 for en håndlaget WLAB-2 eller BF-14 i Mortens eller SveinRs kvalitet. Som det påpekes: CMs modeller går i dette prisleiet. Typisk pris for NMJs messingvogner på bruktmarkedet (B2/B9) er omkring 4500/vogn når de en sjelden gang kommer på markedet.
Litt avhengig av endelig pris hadde jeg nok kjøpt flere av begge (to WLAB-2 er nødvendig for å få en overbevisende stamme).
|
Date Posted: 21 mars 2011 at 16:34
Øyvind Erik wrote:
Synes du skal lage vogner for produksjon, Morten! BF14 er en av de vognene som virkelig mangler som ferdigmodeller for oss mindre fingerferdige. Uten BF14 er det nesten umulig å kjøre forbildetro tog med B5 eller B3-vogner. BF12 blir ikke det samme. |
Vel.....setter sammen en nå for å anslå ca.arbeidstid...så får tiden vise om det er forsvarlig å lage en liten serie for salg! lover ingen ting ennå.....
Morten Hagen
|
Date Posted: 21 mars 2011 at 16:43
Vi venter spent! Du lager/ ombygger smukke lokomotiver og motorvogner, så hvis BF14er fra din hånd ser like bra ut som El17 og CMDEO, så har du en kunde i meg i hvert fall!
Når du ser produksjonskostnadene, så kan du jo sjekke ut interessen til en gitt pris og se hvor mange bestillinger du får. (Det samme gjelder WLAB-2, men der er vel SveinR en mer naturlig småskalaprodusent! Det kom jo endel bydere på den ene ferdigmodellen han solgte!)
|
Date Posted: 21 mars 2011 at 22:29
...sånn ser den ut enn så lenge etter 3 kvelders arbeid
EDIT : Skriveleif
Morten Hagen
|
Date Posted: 21 mars 2011 at 23:14
Ser jo bra ut den der! Kan du skrive litt hvordan du har lagd de gule linjene? Dekaler eller lakkert?
Claes
|
Date Posted: 21 mars 2011 at 23:18
Claes Lislerud wrote:
Ser jo bra ut den der! Kan du skrive litt hvordan du har lagd de gule linjene? Dekaler eller lakkert? |
Det kan jeg, de er lakkert med airbrush....dog gikk det med en god del maskeringstape
Morten Hagen
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 22 mars 2011 at 09:58
Ble en flott modell dette. Har du kjøpt messingsidene ferdig, ev hvor.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 22 mars 2011 at 17:47
ArneGH wrote:
Ble en flott modell dette. Har du kjøpt messingsidene ferdig, ev hvor. |
Jeg kjøpte mine her: http:///www.messingmodeller.no/ - http:///www.messingmodeller.no/
------------- A matter of life and death
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 mars 2011 at 18:07
Evt. så er de kjøpt hos http://www.skaladesign.no - www.skaladesign.no . Det sees enklest på om vindusrammene er i 0.4mm messing og vognsiden i 0.2mm nysølv.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Date Posted: 22 mars 2011 at 21:10
ArneGH wrote:
Ble en flott modell dette. Har du kjøpt messingsidene ferdig, ev hvor. | ....synes vi skal rette det til : kan bli flott, siden den langt ifra er ferdig Delene er "prøver" enn så lenge, m.a.o ikke kjøpt....
Morten Hagen
|
|