Print Page | Close Window

BM 65 i H0?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6029
Printed Date: 27 november 2024 at 11:04
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: BM 65 i H0?
Posted By: Mikael Järn
Subject: BM 65 i H0?
Date Posted: 09 februar 2011 at 13:03

B/BM/BFS 65! Ja her smaker det virkelig lokal,norsk jernbanehistorie lang vei. Motorvognene ble bygget av Strømmen og Nebb Skabo. Den første 65 a kom faktisk allerede i 1936 og ble ikke utrangert før i 1975. Siste 65 a ble utrangert i 1978. BM 65 b kom i 1941 og gikk til 1988. Og BM 65 c kom i 1949 og gikk helt frem til OL i 1994.

 
De gammelmodige mellomvognene B 65 i teak - også kalt "prærievognene" på grunn av de åpne plattformene i hver ende - fulgte trofast motorvognene i 65-serien og til slutt 67-serien frem til 1993. Ja den siste ble faktisk ikke hugget før i 1999! Tenk DEN oppgraderingen på kort tid til dagens Agenda BM 73!
 
 
Styrevognene i "serien" - BFS 65 etc. - sto på helt til 1993. Som 65-serie fantes altså en eller flere av disse sliterne hos oss fra 1936 og helt til 1999. Hele 63 år! "Ubåt"-versjonen så jo ut som en krysning av en formloff på hjul og en Moelvenbrakke. Og noen av teakvognene var jo dessuten enda eldre så vidt jeg har bragt i erfaring. De fleste av oss som har rukket å få hår i ørene har vel en eller flere ganger kjørt med disse legendariske motorvognsettene. Husker godt hvor spennende det var å stå ute under fart og kikke ned på skinnegangen dundrende under oss.
 
 
Så hvorfor har ikke disse kommet i modell for lenge siden? Vel,NMJ har jo produsert BM 67. Men dette var et begrenset opplag og med Superline-priser. Stein Ragnar Pünther laget teak mellomvogn og styrevogn - B 65 og BFS 65 - i et enda mere begrenset opplag. Men noen motorvogn i NSB brunrød versjon er aldri masseprodusert. Den eneste jeg har sett er den Thor Augbo vant en MJ-konkurranse med. Og den er flott nok.
 
MEN - kjære venner! Kan vi nå håpe på at Scandinavian Miniatures nå har en slik på beddingen? Det hadde VIRKELIG fylt et viktig hull i samlingen. Og tenk hvilken glede det blir i å finne lyd til dekoderen med den velkjente luft-kompressoren som dundret og gikk på hver eneste holdeplass. Spenningen skal utløses i løpet av første kvartal heter det på hjemmesidene "messingmodeller.no". Og som ikke det er nok så sies det at et lokomotiv også skal komme.
 
Vi sitter klare med loddeboltene!!!



Replies:
Posted By: Ørjan
Date Posted: 09 februar 2011 at 13:30
Hva me å få den i en ferdigmodell? Med Superline kvalitet, men i plast?
Det hadde vel vært det "enkleste"Wacko


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: SveinR
Date Posted: 09 februar 2011 at 14:49
Det største problemet er vel at det er få av de mindre produsentene som tør å satse på et slikt prosjekt nå. Alt blir jo laget i plast i disse dager.
 
Hadde jeg ikke vært fullt opptatt med andre prosjekter og hatt noe bedre økonomi, så hadde en Bm68 stått på produksjonslista


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Pelle
Date Posted: 09 februar 2011 at 22:23
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Hva me å få den i en ferdigmodell? Med Superline kvalitet, men i plast?
Det hadde vel vært det "enkleste"Wacko

Du uansett jo få noen til å montere et byggesett for deg, da. Da får du en ferdigmodell!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: einars
Date Posted: 09 februar 2011 at 22:47
BM65 i HO
Både BM 65 og 67 gikk lenge. Siste gang jeg kjørte 67, var på 1990tallet. De gikk fast i Jarentoget
på lørdager litt over kl 09. BM 65 har jeg ikke sett i modell, men NMJ har laget BM67 i HO. Settet
besto av Motorvogn, mellomvogn og styrevogn.
 


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 10 februar 2011 at 12:50
Ja, det er i grunn litt merkelig at ingen har produsert disse herlige settene fra en svunnen tid...         (til overkommelig pris)  
Vi er mange som kjører den aktuelle tidsepoken, antagelig fler enn de som kjører nyere, som type 73?
 
Jeg vil tro markedet er meget sultent på 65/67/68 til sånn ca. topline pris, personlig hadde jeg glatt svelget unna 5-6 sett....  Tongue


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 10 februar 2011 at 12:52
.....  og med lyd av stempelkompressoren, dunkadunkadunkadunka........  sukk..


Posted By: Pelle
Date Posted: 10 februar 2011 at 14:32
Hvordan skulle man få tak i lyd til et slikt sett i så fall...? NJK har et 65b sett, men dette er ikke kjørbart. Ellers hadde det vært noe å fått det settet i drift...

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 10 februar 2011 at 15:13
Husker veldig godt 67 settene. På -60 tallet tok vi det fra Oslo Ø til Grønli hlp utenfor Fredrikstad. Jeg ville helst ta dette toget, for da sto jeg ved dørene og åpnet/lukket dører på hver stasjon/hlp..  og de var det mange av på den tiden :)
De andre ville nok helst da 'skandiapilen', som gikk ca. 08.oo fra Oslo Ø, men ikke denne karen..  her ble det å vente på 'østfoldlokalen som jeg tror gikk ca. 08.40 og brukte vel ca. 2 timer til Fredrikstad Tongue
Husker fortsatt godlydene...  har nok brent seg godt inn i sjela..



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net