Print Page | Close Window

Intro fra nytt medlem (Norsk N)

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: N-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:160
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5937
Printed Date: 26 september 2024 at 06:42
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Intro fra nytt medlem (Norsk N)
Posted By: freds4
Subject: Intro fra nytt medlem (Norsk N)
Date Posted: 10 januar 2011 at 00:34
Hei forum,
 
Jeg vil bare si hei fra en som driver å tørker støv av en hobby som har ligget lagret i 10-15 år.  Navnet er Fred, kommer fra Stavern, bor i Oslo, 52 år.  Begynte i HO, men for 20 år siden migrerte jeg over til N, jeg liker lange tog og slak kurvatur, og plass er alltid... ja, dere vet.
 
Kjører norsk i den grad det er mulig i N.  Alle lok og vogner er fra "dengang" dvs 10-15 år gml, har såvidt fått dem ut av lagereskene.  Har litt lok som er nesten ferdige (EL8, Di3).  I pipeline ligger en EL13 og en BM68a.  Vognmessig er hovedvekten B3-varianter.
 
Linjemessig så er alt gammelt borte, så jeg starter fra skratch.  Har fått fatt i sporplanen for Larvik st. anno 1959, og har tenkt å bruke den som utgangspunkt for å modellere perioden sen -60/tidlig -70tall.  Iflg sporplanen er det røffly 500 m fra utkjør til utkjør, det blir ca 3,2 m i N.  Etter iherdige forhandlinger med "grunneieren" her hjemme (Hun Som Alltid Har Rett :-) forligger et litt kortere kompromiss.  Dette ser ut til å kunne klaffe bra dersom jeg rett og slett bruker Piccoloskinner/penser.  Alle spor, sporlengder og all funksjonalitet beholdes, mens lengden på "penseområdene" i inn/utkjøring Øst/Vest kortes ned.  Vet at det ikke er optimalt menmen...
 
Alle gode forslag, hint, kommentarer osv mottas med takk!  Dersom noen allerede har "begått" Larvik i N så er jeg lutter øre!
 
Med vennlig hilsen
Fred



Replies:
Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 10 januar 2011 at 11:49
Alle "nye" mottas i hobbyen med stående ovasjoner! Meld deg dessuten inn i MJF og få MJ-bladet. Det er blitt thousand percent bedre og der finner du mange tips.
 
Og ja - mange av oss hadde vel startet med N-skala dersom vi hadde valget i dag. At du har El8 på beddingen høres veldig spennende ut. For ikke å snakke om BM68!
 
Et klubbmiljø rundt deg er det aller beste du kan finne. Hos Kløfta Modelljernbane bedriver de N-skala. Men sikkert også mange andre steder i Oslo-området. Morten Hagen som bestyrer HobbyTrain i Drammen bor jo i Stavern - ditt opphavssted. Han kan gi deg massevis av tips og har dessuten muligheter til å skaffe deg det du trenger. Du kjenner sikkert NMJ på Strømmen - et sted du ikke kommer utenom. Amundsen Hobby i Trondheimsveien er også et viktig treffpunkt. Der treffes jevnlig mange småscalafolk. Videre har du vårt naboforum  http://norskmjforum.no/index.asp - http://norskmjforum.no/index.asp  ,der småskalafolket er aktive. Lykke til og Fred være med oss alle.Hug


Posted By: Roger
Date Posted: 10 januar 2011 at 12:43
Hei!
 
Du har tydeligvis valgt N-skala nettopp på grunn av fordelene denne skalaen gir i forhold til lange tog, følelsen av "tog-i-landskap", slak kurvatur og linjeføring. Derfor virker det noe motsigende for meg at du velger sporveksler med krapp kurvatur/stor avviksgrad, for å gjenskape ett spesiellt stasjonsområde. Modelljernbane handler i stor grad om å skape (troverdige) illusjoner, fordi å gjengi virkeligheten kompromissløst i skala er mer plasskrevende enn man liker å innrømme, uansett hvilken skala man måtte velge. Jeg ville derfor anbefale å benytte slakkere/lengre sporveksler og heller kortet litt ned på sporlengden. Siden N-skalamateriell også er avhengig av godt strømopptak i forhold til sin relativt lave vekt, vil jeg også anbefale sporveksler med strømførende/polariserende skinnekryss/hjertestykke. Du skriver at du har en del eldre materiell, og i ditt sted ville jeg samtidig sjekket om det var kompatibelt med Kode 55-skinner.Jeg vil derfor anbefale deg til å ta en titt på Peco Streamline N-skala sporveksler og skinner.
 
Nå har jeg valgt H0, og kommer nok til å holde meg til det, men hvis jeg skulle startet i gjen i N, vet jeg ihvertfall hvilke skinner jeg ville startet med.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: freds4
Date Posted: 10 januar 2011 at 21:40
Hei igjen, og takk for mange gode tips!  Ja, det skal bli gøy å "orientere" seg i miljøet igjen, har begynt så smått.  Og som vanlig blir det en evig jakt på kandidater for ombygging til norsk.
 
Mht til valg av Piccolo er jeg 100% enig i prinsippet!  Det er to grunner til at jeg (i første omgang) bruker Piccolo:  For det første er Larvik st. velsignet med en såpass enkel sporplan at det skulle gå greit, på et senere tidspunkt, å skjære ut vekselområdene både i øst og vest, for så å sette inn plugger med riktigere dimensjoner for bruk av veksler med bedre/mer korrekt kurvatur. (Har gjort dette en gang før, og satte Piccolopensene ned i "skyggestasjonen")
 
Dette bringer oss til den andre grunnen: Jeg liker å kunne veksle mellom forskjellige ting, sporlegging, togbygging, modellering, design og opplegg av strømsystem, osv.  Jeg trenger derfor rett og slett noe å kunne kjøre på, bygge på osv.
 
Sånn sett kan man jo egentlig si at det er et paradoks at jeg sier jeg liker lange tog i slak kurvatur gjennom terrenget, for så å gå igang med nesten det stikk motsatte, en stasjon! Big smile  Det ble slik fordi jeg ønsket å bygge en skalamodell av "noe", alle mine anlegg hittil har vært fri fantasi, så nå ønsket jeg å bryne meg på et sted jeg kjenner godt.
 
SKal sjekke ut Peco streamline, takk for det tipset! 
 
Kom igjen folkens, her mottas alle tips med takknemmlighet!
 
Vennlig hilsen Fred


Posted By: traiNman
Date Posted: 11 januar 2011 at 22:47
Hei!
 
Jeg har drevet med n-skala siden 1983. De to siste anleggene har jeg bygget med Peco code 55 skinner. Har samlet mengder av rullende materiell (tysk-, amerikansk-, engelsk- , italiensk-, japansk produsert) men aldri opplevet at noe har hatt problemer på disse skinnene. Selv gamle Lima-vogner fra -70 tallet går fint.
Det geniale med disse skinnene er at de er festet på en spesiell måte nede i svillene slik at svillespikerne på innsiden av skinnene kan gjøres så små at de ikke kommer i konflikt med hjulflensene.
 
 
Riktignok blir det litt mer plundrete å koble skinner og veksler sammen men med litt øvelse går det fint og resultatet blir så mye bedre.
 
Lykke til!
 
Pettter


Posted By: freds4
Date Posted: 12 januar 2011 at 22:32
Hei Petter, takk for inspill!  Som du kan se i den andre tråden min http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5940&title=skinnekoder-og-veksel - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5940&title=skinnekoder-og-veksel
så er nå code 55 innkjøpt! Smile
Takk igjen!
 


Posted By: RuneH
Date Posted: 21 januar 2011 at 13:48
Hei og velkommen til den norske N-verdenen (en liten, men hyggelig verdenSmile)!
 
Jeg har et to-delt forhold til N-skala: Hjemme kjører (samler...) jeg stort sett DB, SBB og ÖBB, mens i klubben (= NJK lokalavdeling Bergen) holder vi på å bygge Arna stasjon (nye) og derfor har behov for norske modeller. Utvalget av de sistnevnte er jo som kjent meget begrenset i vår skala og da er det ikke annet å gjøre enn å bygge materiellet selv. For tiden har jeg har noen lokprosjekter på gang, men sliter litt med å komme i målEmbarrassed.
 
Dine rullende prosjekter høres interessante ut. Hvilke materialer anvender du? Har du noen bilder du kan legge ut på forumet?
 
Med nysgjerrig hilsen
 
Rune


Posted By: traiNman
Date Posted: 21 januar 2011 at 18:38
Nå kommer jo Arnold med Cargonet CE 119.
 
Kun ved å vise at vi er mange og ved å kjøpe de modellene som kommer på markedet kan vi få produsentene til satse på norske modeller.
 
Petter


Posted By: freds4
Date Posted: 21 januar 2011 at 23:21
Originally posted by RuneH RuneH wrote:

Utvalget av de sistnevnte er jo som kjent meget begrenset i vår skala og da er det ikke annet å gjøre enn å bygge materiellet selv. For tiden har jeg har noen lokprosjekter på gang, men sliter litt med å komme i målEmbarrassed.
 
Dine rullende prosjekter høres interessante ut. Hvilke materialer anvender du? Har du noen bilder du kan legge ut på forumet?
 
Dette er kjente toner for oss i N-skala, jepp!  Ja, jeg har "snekret" litt selv, jeg jobber helst med plastskrog :-)  Bilder jobber jeg med å finne ut av.  Dessuten er alt arbeide med rullende materiell lagt på is intill Larvik st. nærmer seg ferdig.  Det går fremover med den, og jeg lover at bilder vil komme!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Nå kommer jo Arnold med Cargonet CE 119.
 
Kun ved å vise at vi er mange og ved å kjøpe de modellene som kommer på markedet kan vi få produsentene til satse på norske modeller.
 
Hear hear!  Så sant som det er sagt!
Mvh Fred


Posted By: Strømmen
Date Posted: 23 januar 2011 at 22:17
Originally posted by freds4 freds4 wrote:

Hei forum,
 
Jeg vil bare si hei fra en som driver å tørker støv av en hobby som har ligget lagret i 10-15 år.  Navnet er Fred, kommer fra Stavern, bor i Oslo, 52 år.  Begynte i HO, men for 20 år siden migrerte jeg over til N, jeg liker lange tog og slak kurvatur, og plass er alltid... ja, dere vet.
 
Kjører norsk i den grad det er mulig i N.  Alle lok og vogner er fra "dengang" dvs 10-15 år gml, har såvidt fått dem ut av lagereskene.  Har litt lok som er nesten ferdige (EL8, Di3).  I pipeline ligger en EL13 og en BM68a.  Vognmessig er hovedvekten B3-varianter.
 
Linjemessig så er alt gammelt borte, så jeg starter fra skratch.  Har fått fatt i sporplanen for Larvik st. anno 1959, og har tenkt å bruke den som utgangspunkt for å modellere perioden sen -60/tidlig -70tall.  Iflg sporplanen er det røffly 500 m fra utkjør til utkjør, det blir ca 3,2 m i N.  Etter iherdige forhandlinger med "grunneieren" her hjemme (Hun Som Alltid Har Rett :-) forligger et litt kortere kompromiss.  Dette ser ut til å kunne klaffe bra dersom jeg rett og slett bruker Piccoloskinner/penser.  Alle spor, sporlengder og all funksjonalitet beholdes, mens lengden på "penseområdene" i inn/utkjøring Øst/Vest kortes ned.  Vet at det ikke er optimalt menmen...
 
Alle gode forslag, hint, kommentarer osv mottas med takk!  Dersom noen allerede har "begått" Larvik i N så er jeg lutter øre!
 
Med vennlig hilsen
Fred
Hei!
Vi i Kløfta Modelljernbaneklubb bygger et N-anlegg. Førstkommende torsdagkveld har vi åpent hus fra ca 18. For veibeskrivelse se http://www.kmjk.no - www.kmjk.no
 


-------------
Steinar


Posted By: freds4
Date Posted: 24 januar 2011 at 02:06
Hei Steinar,
 
Takk for invitasjonen, jeg kommer helt garantert til å besøke dere, har lest det jeg har kommet over om N-anlegget deres, og det er jo ikke lange veien å kjøre.  Dessverre er nok den neste måneden eller så booket opp de kveldene, men straks jeg kan så stiller jeg, skal bli artig å se "årntli" N-anlegg!!
 
Mvh Fred


Posted By: Strømmen
Date Posted: 24 januar 2011 at 23:02
Originally posted by freds4 freds4 wrote:

Hei Steinar,
 
Takk for invitasjonen, jeg kommer helt garantert til å besøke dere, har lest det jeg har kommet over om N-anlegget deres, og det er jo ikke lange veien å kjøre.  Dessverre er nok den neste måneden eller så booket opp de kveldene, men straks jeg kan så stiller jeg, skal bli artig å se "årntli" N-anlegg!!
 
Mvh Fred
Vi har klubbkveld hver tirsdag og alle inntereserte er velkommne.
 
mvh Steinar


-------------
Steinar


Posted By: N-oldus
Date Posted: 25 januar 2011 at 21:30
Er torsdag med åpen kveld en bra kveld for oss som har en del spørsmål om både N-skala og modelljernbane generelt?

-------------
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."


Posted By: Strømmen
Date Posted: 25 januar 2011 at 23:36

Åpent hus på Kløfta modelljernbaneklubb er både for kjøring på fastanlegg ( H0 ). Og generell togprat fra 1:1 til 1:160. N-anlegget er ikke klart for kjøresesjoner ennå. Kun testkjøring.

 
mvh
 
Steinar
KMJK


-------------
Steinar



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net