Print Page | Close Window

Styring av semaforsignaler

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5695
Printed Date: 14 november 2024 at 00:22
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Styring av semaforsignaler
Posted By: EirikS
Subject: Styring av semaforsignaler
Date Posted: 27 september 2010 at 02:13
Hei!

Jeg skal koble opp blokkdeteksjon, og lurer derfor på en sak.

Det skal brukes semaforsignaler som kun skal ha impuls og ikke fast spenning som lyssignaler.
Blokkdetektoren har et rele pr seksjon som veksler.
Vekslende rele er jo rett å ha for å trekke/slippe signalreleet, og bytte rød/grønn.
Men hvordan går jeg frem med komponenter for å kunne hente ut en impuls også i tillegg?



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 september 2010 at 20:37
Litt avhengig av hvordan kretsene er konstruert, kan pulser enkelt lages med en kondensator (med event. en stor motstand over).
Vet ikke impedansen til semaforsignalet som trenger en puls? Det avgjør størrelsen på kondensator og motstand. Videre forutsettes at du bruker likestrøm.
Regner med at det er 2 reléspoler i det bistabile reléet i blokkdetektoren? Da kan denne kondensator (+ motstand?) kobles til over hver spole.
 
En "stor" kondensator vil overføre de statusendringer som skjer på relésiden av blokkreléet til pulser. Hensikten med motstanden, er å lade ut kondensatoren - og avhengig av hvordan både blokkdetektoren og semaforsignalet er konstruert, er det heller ikke sikkert du trenger en slik? Det må også tas forbehold om spenningsnivåer på begge enheter.
 
Dette er enkleste løsning. Stemmer ikke spenningsnivå mellom komponentene i både blokkdetektor og semafor, må det mer elektronikk til for å lage en puls.
 


Posted By: erakt
Date Posted: 27 september 2010 at 21:26
Selv foretrekker jeg tungelementreleer (også kalt Reedkontakter). Ett tungelementplasseres i sporet og en magnet under toget. Når toget passerer vil tungelemtet gi enn puls idet den passerer over.

I MJwiki er det beskrevet litt om disse kontaktene

http://mjwiki.no/wiki/Reedkontakt


-------------
http://home.online.no/~taerak/index.cfm%20 - T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"


Posted By: EirikS
Date Posted: 28 september 2010 at 03:38
Takk for svar fra begge.

Reed er utelukket, blokkdeteksjon er valgt istedet.

Jeg skrev også impuls i tillegg, altså at dette er noe som skal komme i tillegg til at releet veksler.
I tillegg til semaforer er det nyttig å kunne hente ut impuls til bla veksler.
Da jeg driver med z-skala finnes det ikke no så fancy som endebrudd i vekselmotoren....

Jeg har vurdert å koble på en 555-timer til dette formålet, og ettersom det er noe manko på ideer ellers rundt dette så blir vel dette løsningen?
Da beholder jeg et vekslende rele pr blokk som kan trigge både impulser og bipol rele til strømbrudd ved signal.


Posted By: ses
Date Posted: 28 september 2010 at 09:30
Kan du beskrive hvordan blokkdeteksjonen er konstruert?
Er behovet det at når et tog kommer inn på en nytt blokk (sporfelt?) så skal det utløse en impuls som skal kunne snu et dobbeltspolerelé, for eksempel for å rive et semaforsignal som voktet blokken? I tilfelle må vel den impulsen ha en viss spenning og en god del strøm.


-------------
Svein S


Posted By: EirikS
Date Posted: 28 september 2010 at 14:35
Hei Svein

Blokkdeteksjonen fungerer slik at den føler av strømforbruk i hver blokk.
Er det forbruker tilstede så veksler den et rele.
Spenning gjennom disse releene er uavhengig av strømforsyning til banen.
Jeg har valgt å legge meg på 12V= til all signalstyring, og med bruk av releer til å styre signaler, veksler, strømbrudd før signal, osv.
Dette fordi det ikke er en enhetlig spenning på alle komponenter.
Semaforene skal kun ha impuls, mens feks sporbrudd skal ha fast veksling.
Semaforene krever 16V~ og impulsen trekker vel ca 50mA.
Løsningen slik jeg ser det blir at relevekslingen i blokkdeteksjonen starter en 555-timer som drar et rele i underkant av et sekund som styrer semafor, samt drar et annet rele som bryter sporfeltet foran signalet.
Det blir litt printkort og noe lodding av det her, samt komponenter til 20kr pr blokk, men ikke store jobben.
Men hadde vært interessant om det var andre løsninger for dette :)


Posted By: ses
Date Posted: 28 september 2010 at 15:57
Er du sikker på at semaforen KREVER 16 V AC og ikke bare KAN ha vekselspenning? I tilfelle kunne du brukt 12V DC også til semaforspolene og veksel"motorene" hvis de også er deobbeltspoler. Hvis det er en helt vanlig vikla spole er det vel ingen ting i den som gjør at det er påkrevet med vekselstrøm?

-------------
Svein S


Posted By: EirikS
Date Posted: 28 september 2010 at 16:23
Nei, det er såklart ingen KRAV. Kun en spesifikasjon jeg har valgt å holde meg til ettersom også noen "automatikk-bokser" bla blokkdeteksjonen skal ha 16V~ som driftspenning.
Men spenningen er vel ikke det som er mest relevant her.


Posted By: ses
Date Posted: 28 september 2010 at 16:37
Kjell H har jo noen forslag om impulsigver som krever likespenning. Det var i den forbindelse jeg tenkte at det kanskje kunne være en løsning.

-------------
Svein S


Posted By: EirikS
Date Posted: 09 oktober 2010 at 01:14
Ja, takk for svar Kjell og Svein.

Etter litt vurdering av ulike innfallsvinkler blir det som Kjell foreslår.
Enkleste er ofte det beste :)



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net