Beklagelse på leveringsforsinkelser av NMJ modeller.
Etter en god del kritikk ønsker vi å uttale oss om de forsinkelsene som har oppstått på flere av våre produkter. Dette er spesielt produkter vi tidlige har annonsert på nett og via mj-forum.
Bm69:
Dessverre har denne modellen, som flere allerede har påpekt, blitt vesentlig forsinket. Problemet har sin årsak i flere ledd. Selv om det på ingen måte kan brukes som ansvarsfraskrivelse, og er fint lite å trøste seg med, så har produksjonsproblemene ligget utenfor vår kontroll. I etterkant kan det synes som at det nok er flere som har vært litt overivrige når det kom til å fastsette leveringsdato. Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage det inntrufne, og legger oss flate for den kritikk som er rettet vedrørende mangel på leveranse til annonsert tid.
Prototypen på modellen har kommet, og denne er i skrivende stund så og si ferdig rettet. Over 100 endringer skal gjøres, og da begynner vi å nærme oss ett ferdig resultat. Vi håper dere som har forskuddsbetalt og kunder forøvrig bærer over med oss med denne forsinkelsen, og håper på fortsatt tillit til at vi gjør alt vi kan for at produktet skal bli så bra som mulig. Vi ønsker ikke å levere et produkt som nærmest kan karakteriseres som halvferdig målt i forhold til de kvalitetsmål som NMJ krever av modellen.
Vi antar at kritikken vil anta meget større dimensjoner dersom vi nå leverer en modell som ikke leverer opp til forventningene og uten å ha tatt hensyn til de over 100 forbedringspunkter som er identifisert på prototypen, enn om vi nå utsetter leveringen noen måneder for å kunne tilfredsstille kvalitetskravene. Oppdatering på vår hjemmeside har heller ikke funnet sted i tide. Dessverre har ikke tiden strukket til. Døgnet skulle hatt 48 timer…! Vi beklager igjen også dette meget sterkt.
Samtidig ønsker vi å takke alle støtte og gode ord underveis i dette prosjektet, som er vårt største innen norsk Mj noen sinne. Det gleder oss at interessen har vært så stor som den har vært, og er glad for den tillit som er betrodd oss, til tross for det ovennevnte. Takk.
Når det gjelder leveringstidspunkt på Bm69, er det vanskelig å komme med eksakt tid. Vi har jo allerede bommet grovt, og ønsker ikke i overivrighet å gjøre samme feil en gang til. Det vil være lettere å kunne fastsette levering etter at neste prøve/prototype er levert oss for godkjennelse. Vi skal også prøve å holde publikum og kunder bedre orientert via våre internettsider og andre media.
El10:
Denne modellen har også overskredet antatt leveringstidspunkt. (september 2004, dog med alle forbehold). Prosjektet har pr. i dag kommet til prototypestadiet, og prototypen ser kvalitetsmessig riktig så bra ut! Derfor kan vi love en flott modell. Vi tør i skrivende stund ikke bastant komme med leveringstidspunktet, men i løpet av de neste 4-5 månedene vil den være langt på vei inn til ett ferdig resultat. Nærmere og mer konkrete opplysninger om levering vil bli publisert straks dette er forsvarlig.
B7:
B7 er ett av de prosjektene som virkelig har gått galt i alle produksjonsledd. B7 begynte som et veldig lovende prosjekt, men etter oppstarten ble det for oss ett konstant mareritt.
Etter en stund med formutvikling og prøvestøper, rammet en av de store høstflommene i Europa produksjonslokalet, og alt av utstyr og maskiner ble ødelagt. Etter så vidt å ha stablet dette på bena igjen ett halvt år etter, kom en ny vårflom og oversvømte og ødela alt nok en gang. Allerede der ble prosessen kraftig forsinket. Det var ikke bare B7-prosjektet som ble rammet av hendelsen. Produksjonstiden skulle fordeles på alle prosjektene produsenten hadde, og det betydde enda mer forsinkelser. Fremgangen har hele veien gått vanvittig sakte, og til slutt kom daværende produsent frem til at han ikke hadde mulighet til å ferdigstille prosjektet etter våre kvalitetskrav. Dermed måtte halvferdige former hentes, og vi måtte begynne helt på nytt fra bunnen av: Ikke bare skulle formene ferdigstilles, her kom også flere faktorer inn. B7-prosjektet skulle ut på nytt anbud, og ikke alle var veldig ivrige på overta halvferdig former for så å videreutvikle dem. Denne anbudsprosessen tok forferdelig lang tid, og ble en meget tidkrevende prosess. Nå ser vi løsninger i stedet for problemer, og prosjektet kan snart påbegynnes igjen. Jeg tør ikke si når de blir ferdige, men at de kommer, er helt sikkert. Vi er selvsagt ydmyke for denne kraftige forsinkelsen.
NMJ beklager sterkt de negative opplevelsene kundene har hatt som følge av de vesentlige forsinkelsene som har oppstått, og som har ført til overskridelse av de satte leveringstider for BM69, El 10 og B7-vognene. Det er fortsatt vårt klare mål at modellene skal bli realiteter, og vi skal gjøre vårt aller beste for å sørge for at de kommer på markedet, og så fort som mulig, i riktig kvalitet. Vi lover å innfri ønskene om ovennevnte modeller, trass i at de annonserte og beregnede leveringstidspunkter ble helt feil.
Vi beklager også at denne informasjonen kommer for så vidt sent, og vi vil gjennomgå våre rutiner og informasjonsmetoder for å forhindre at både nåværende og fremtidige kunder skal oppleve liknende skuffelser og frustrasjon over forventningene til NMJ.
Vi håper dette vil bidra til fortsatt tillit til NMJ.
------------- NMJ - Norsk Modelljernbane AS
Strømsveien 102
N-2010 Strømmen
Tlf: +47 64 84 57 30
Fax: +47 64 84 57 39
E-mail: inof@nmj.no
Internet: www.nmj.no
|