Print Page | Close Window

N-skal Norsk er krevende

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: N-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:160
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5489
Printed Date: 25 november 2024 at 13:42
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: N-skal Norsk er krevende
Posted By: øystein lb
Subject: N-skal Norsk er krevende
Date Posted: 23 juni 2010 at 12:23
Jeg bygger jo N skal Norsk og da er matriell utvalget litt lite. Så her er selvbygging/ombygging et faktum. 
 
I den forbindelse så lurer jeg på; er det mulig og få i tegninger av N2 Og G2 vogner?
Er det noen Godsvogner i handelen som har et lignende understell?
Jeg har rørosbanen som et av forbildene. Så jeg lurer på om hva slags teakvogner gikk på rørosbanen i persontog? Finnes det noen vognunderstell og få kjøpt som ligner disse?
 
Hva er forsskjellen mellom en Dansk My og Norsk Di.3? Hva slags forandringer(untakk lakk) Må gjøres for og få det norske?
 
Takkerpå forhånd!


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron



Replies:
Posted By: TeVe
Date Posted: 23 juni 2010 at 13:02
Hei

Jeg har vurdert å skalere om mitt etsegrunnlag av L3, G3, N2 og Nf2 vogner samt type 21 til N om det er interesse for det. Jeg har jobbet litt med å ta over B7 vognserien til N men interesset var ikke akkurat å hoppe i taket over. Har også etsegrunnlag for B2, B3 og B5 vogner liggende men disse har også blitt liggende av samme grunn som over.

Jeg lurer på hvor stor interesse det er der ut for byggesett (messing eller herdeplast)av norske modeller i N-skala. Det må være interesse for det er noe arbeid som må til fra min side.

-------------
Terje V.


Posted By: øystein lb
Date Posted: 23 juni 2010 at 14:09

Gjerne!

Jeg trenger Ca 15-20 N2 og 10-15 G2. Hva slags vogn er L3? Kan noen poste et bilde.
 
Type 21 er velkommen. Mer av interesse og få laget Teak vogn understell en B7. Og da bygge vogn kassen i tre. Men det er kansje bedre og etse disse og? Male disse i en realistisk teak farge trur jeg blir vanskelig!


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: TeVe
Date Posted: 23 juni 2010 at 14:38
Hei

L3 er en åpen kassevogn med presseningbom. Samme tidsepoke som G3, L3 osv. Melom G2 og G3 skiller kun detaljer, ellers er de ganske like. N2 er uten og Nf2 er med bremsehus.
Jeg skal laste opp bilder av mine vogner i løpet av ettermiddagen eller morgendagen. I kveld er jeg opptatt, kanskje andre også .

Ellers kan jeg kontaktes på eposten du finner under http://www.modelljernbane.net - mine hjemmesider

-------------
Terje V.


Posted By: øystein lb
Date Posted: 23 juni 2010 at 14:46
Google fant et bilde til meg. Hva fraktet man i L3 vognene? Stein, Kull, malm? Hva!

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 23 juni 2010 at 14:50
Noe som også hadde hvert interesangt er håndomleggere til veksler. Er det noen som har tegning av disse?

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: PR
Date Posted: 24 juni 2010 at 07:53
Hei

En L3 vogn ble brukt til å frakte varer som kan fraktes uten hensyn til vær og vind. Eks tønner, oljefat, last med presenning over, og skrapjern for å nevne noe.

Mange av L3 vognene var utstyrt med bom, slik at det var mulig å legge pressening over hele vognen, og dermed var lasten beskyttet.

PR



Posted By: øystein lb
Date Posted: 24 juni 2010 at 08:27
Takk. Noen sånne kan også bli nyttig på min bane( http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5054&title=indre-vinter-bane - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5054&title=indre-vinter-bane )
 


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 24 juni 2010 at 17:59
Som et ønske til noen med mye tid til overs og kunnskap, kan dere lage dette loket i modell. N-skala selfølgelig: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=33965&aut=&eng= - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=33965&aut=&eng=
 
Falt helt for dette loket som var avbildet i Rørosbaneboka. Satt 2,5 time i dag og leste i den. Har lånt den på bibiloteket.
 
Noen som hvet om den er mulig og kjøpe i dag. Ønsker meg den og sluttraport for dovrebanen! Om noen skulle finne et eksemplar av kolbjørns veies, veg og jernbane bygging så blir jeg kjempe glad! Ja overlykkelig!


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: keknor
Date Posted: 05 oktober 2010 at 23:34
http://keknor-rena1900.blogspot.com/ -
Hei Øystein,
Det er ikke hver dag noen viser interesse for selvbygging av norsk mj. i N skala. Det er som du sier lite å få kjøpt, spesielt når en beveger seg inn på smalsporområdet. Jeg har forsøkt litt som du kan se her:
http://keknor-rena1900.blogspot.com/
 
Loket, som du falt helt for, er faktisk bevart. Det sto i mange år på Setesdalsbanen, men er nå så vidt jeg vet på Jernbanemuseet på Hamar.
 
Hilsen Keknor
 
 


-------------
keknor



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net