Print Page | Close Window

Trikk i N-skala

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5479
Printed Date: 02 juni 2024 at 19:45
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Trikk i N-skala
Posted By: Canary
Subject: Trikk i N-skala
Date Posted: 11 juni 2010 at 21:20
Vi bygger et N-skala anlegg i Kløfta MJK. I den forbindelse har vi anlagt et trikkesystem, med Tomix skinner og tilbehør. Det er ikke så mange muligheter å velge mellom når det gjelder trikker. Vi valgte Linie8, 3-leddede og 5 leddede. Vi kjører CTI system i DC. Bruker seksjoner med 6(før stopp) og 7,5 volt. Av de 6 trikkene vi kjøpte, var det ingen som gikk i samme hastighet under samme volt-forhold. Forskjellene var merkbare. Leverandør er oppmerksom på forholdet og prøver å justere.
Vi kjøpte så 2 Tomytec av ulikt utseende, men her viste det seg at trikkene fløy rundt systemet på 12 volt. Selv på 3 volt var hastigheten for stor. Og her kommer vi til spørsmålet. Er det noen elektronikk folk som kan gi oss et tips hvordan vi kan få ned kjørehastigheten? en motstand på hvor mange ohm? hvor plasseres?

mvh
Bjørn

-------------
BTHB



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 juni 2010 at 19:01
CTI-system vet jeg ikke hva er men jeg antar at trikkene får kun DC fra sporet og ikke kjører digitalt (etter problemet å dømme)?
 
Oppfatter det slik at trikkene skal kjøre med en fast, forutbestemt hastighet som ikke skal reguleres fra en kjørekontroller? Heller ikke, er det vel da aktuelt å "rygge" trikkene (de går bare med en kjøreretning)?
 
Er dette tilfelle, er det enkelt å montere en LM317-spenningsregulator i hver trikk. Da kan hvert enkelt individ stilles inn med ønsket hastighet. Man kan da også få langsom aksellerasjon etter et stopp (om det skjer på den måten at sporavsnittet blir strømløst og får full spenning tilbake). Da trengs kun en kondensator ekstra.
Totalt i hver trikk må det da plasseres 1 stk. LM317-spenningsregulator.
1 stk. motstand
1 stk. pot.meter (til å stille inn hastighet/spenning)
1 stk. el.lytt-kondensator (dersom man ønsker aksellerasjon)
Dette burde få plass i et N-skala-kjøretøy.


Posted By: Strømmen
Date Posted: 14 juni 2010 at 23:23
Hei!
 
Takk for informativt svar.. Har du et koblingsskjema, evt med verdier på komponenter ?
 
Vennlig hilsen
Steinar Norrøne
KMJK


-------------
Steinar


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 juni 2010 at 15:39
Jeg har ikke motstandsverdier da jeg ikke kjenner spenningsområdet denne regulatoren skal arbeide innenfor. Strømtrekket kan også innvirke på valget dersom dere ønsker forsinket aksellerasjon. Da bør motstandene legges så høyt som mulig for å få ned kapasitansen på kondensatoren. Derved kan strømtrekk begynne å virke inn.
Holdes motstandsverdier < 1kohm (som anbefalt i datablad) må kondensatoren være stor. Klarer man seg med lavt strømtrekk, kan motstandsverdiene økes betraktelig - og kondensatoren kan velges tilsvarende mindre (med samme funksjon).
Her er det bare å prøve og feile!
 
Link til datasheet http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf - http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf
Her kan kondensatorene sløyfes og kun R1 og R2 beholdes. "Aksellerasjonskondensator" plasseres over R2.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net