Print Page | Close Window

Neslandsvatn Stasjon

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5359
Printed Date: 30 april 2024 at 06:51
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Neslandsvatn Stasjon
Posted By: eibro
Subject: Neslandsvatn Stasjon
Date Posted: 20 april 2010 at 22:23
Denne kommer tilbake!



Bildet er tatt med mobilen.




-------------
Eirik



Replies:
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 april 2010 at 16:01
Bra! Men jeg har alltid lurt på hvorfor i all verden det har blitt brukt høyre-veksler på høyresiden der, og ikke venstreveksler slik det "burde" ha vært??

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: eibro
Date Posted: 21 april 2010 at 17:03
Det kan jeg desverre ikke svare på Tore.

-------------
Eirik


Posted By: eibro
Date Posted: 27 april 2010 at 22:17
Vi har prøvd den "beryktede" engelskmannen, og funnet ut følgende:
-Standard vogner med NEM hjul og standard vekt (G4,His) fungerer.
-Alt av Boggivogner fungerer.
-Vogner med ekte RP-25 fungerer.
-Trådkobel varierer fra vogn til vogn.
-Vogner med FREMO standard vekt "fungerer" greit.
-Vogner med ned dreid flens, fungerer IKKE!!!

På treff vil stasjonen ankomme med vekt og RP-25 mal. For og sjekke vognene som sporer av i engelskmannen, for å sjekke om det er vekselen eller vognene som er feilen.

-------------
Eirik


Posted By: ses
Date Posted: 28 april 2010 at 10:09
Den siste påstanden virker noe vel "omfattende". Du har vel ikke grunnlag for å si mer enn at de vognene dere har prøvd som har neddreid flens ikke fungerer. Det må i tilfelle bero på at neddreiingen ikke er gjort i samsvar med enten RP 25 eller NEM, siden hjul med de profilen ellers rapporteres å fungere.

-------------
Svein S


Posted By: eibro
Date Posted: 28 april 2010 at 11:13
Det er sant Svein. De vognene vi har prøv med har gått på treff før uten problemer med neddreide hjul. Men igjennom engelskmannen var det de eneste vognene som sporet av når vognene stod midt inne i en togstamme. 

-------------
Eirik


Posted By: ses
Date Posted: 28 april 2010 at 12:02
Er flensen godt avrundet og er back-to-back-målene korrekte?

-------------
Svein S


Posted By: eibro
Date Posted: 28 april 2010 at 17:10
Back-to-back målet er helt riktig og flensene er godt avrundet.
Men vi skal sjekke med noen andre vogner som også har neddreide hjul.


-------------
Eirik


Posted By: Credit
Date Posted: 28 april 2010 at 17:50
som medtester i denne testen så tror jeg problemet med nedreide hjul er at de fleste nok ikke er i nøyaktig rp25 standard. Slik jeg har skjønt det på treff er det få som har tilgjengelig skjærestål til dreiebenjeb som er i nøyaktig rp25 profil. Skal få tak i rp25 mal og få målt flensene skikkelig. 


Posted By: halvors
Date Posted: 28 april 2010 at 22:33
Problemet med denn vekselen er ikke nødvendigvis å finne ut hva som går og hva som ikke går, men mer det at i en treff-situasjon vet man ikke når det plutselig dukker opp en vogn som ikke går, og som forårsaker en avsporing. Normalt ønsker man at "alt" skal kunne gå, i alle fall basert på parametre som er enkle å sjekke, og som er basert på en norm.
 
Derfor er det som regel ønskelig at man istedet for å lage en liste over vogner som ikke går heller retter årsaken til problemet, nemlig vekselen. Nå er det litt trangt der hvor engelskmannen står, men det ville nok vært gunstig å bytte denne med to vanlige veksler.
Det samme gjelder vekselgaten ut til høyre (på bildet) hvor en rekke med venstre-veksler ville fungere sikrere enn "trappetrinnene" som blir med høyrevekslene Embarrassed.
 
Hilsen Halvor


Posted By: ses
Date Posted: 29 april 2010 at 19:19
Siden både NEM-hjul går, ordinære RP25 hjul går, og de er endel forskjellige i detaljene på utforming av flensen, kjøper jeg ikke helt det at det er bare et helt korrekt RP25-profil som må til. Da må den kryssvekselen være mer "følsom" enn sunnt er. Så da spørs det hvem som er synderen? 

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 29 april 2010 at 19:20
Originally posted by eibro eibro wrote:

...
Men vi skal sjekke med noen andre vogner som også har neddreide hjul.


Det hører sunt ut. Så da var det kanskje ikke så mange tester som ligger til grunn for konklusjonen om å avvise alle med selvdreide RP25 hjul?


-------------
Svein S


Posted By: eibro
Date Posted: 30 april 2010 at 00:42
Vi skal diskutere dette som dere skriver her.
Flott dere kommer med kommentarer.
Takk for det.


-------------
Eirik


Posted By: eibro
Date Posted: 04 mai 2010 at 17:24
Nå har vi bestemt at vi skal legge denne stasjonen litt bort, og heller gjøre ferdig Rettestad som er en lettere stasjon å få til.
Det er mye jobb med landskap på den, men den er det ikke alt for mye å gjøre med sporene på.
Så Neslandsvatn kommer nok ikke på treff enda.



-------------
Eirik


Posted By: eika
Date Posted: 04 mai 2010 at 18:39
Originally posted by eibro eibro wrote:

Nå har vi bestemt at vi skal legge denne stasjonen litt bort, og heller gjøre ferdig Rettestad som er en lettere stasjon å få til.

Rettestad ja... Det var dobbeltsporet med de uforståelige overkjøringsvekslene i endene det, var det ikke?
 
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eibro
Date Posted: 04 mai 2010 at 22:27
Jo det er det, men kan være det blir noen forandringer på den, men det må tiden vise.

-------------
Eirik



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net