Print Page | Close Window

NSB type 24b

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5358
Printed Date: 23 november 2024 at 23:34
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NSB type 24b
Posted By: hev
Subject: NSB type 24b
Date Posted: 20 april 2010 at 20:46
Hei
Letet igjennom forskjellige forum`er etter omtaler og bilder av Brimalm type 24. I et nabo forum fant jeg bilder og omtale (10-03-2005) fra Asgeir, hvor han hadde bygget om en Brimalm modell til en annen variant med nr 265. Legg merke til at bl.a. sikkerhetsventilene er montert på damp domen, annen kull kasse, lyktene flyttet, åpene takluker, rør på kjelen endret, osv.
Sjekk denne modellen:
(håper det er ok å bruke bilde ditt Asgeir)
 
Bravo Asgeir. Meget bra!
Hva med et nytt bilde ferdig modell?
 
Dette ga også meg inspirasjon til å lage en spesiell variant av denne loktypen.
Nå er type 24 ikke den mest fotograferte loktypen fra 1950-60 tallet, men noen bilder har jeg funnet. Vurderer å bygge lok nr 221, 222 eller 266. Alle disse hadde sikkerhetsventilene på dampdomen, sand-kassen lengre bak på kjelen samt kullkasse med høye rette vegger. Men trenger mer dokumentasjon på hvordan disse lokene var i sine siste år.
 
Kan noe hjelpe meg med bilde av venstre side av lok 222 og 266?
Samt, var kull kassene åpne bak på tenderene til alle disse 3 lokene?
 
Håper på respons.
 
Mvh
Hans Egil
 
 



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 21 april 2010 at 01:06
Da har jeg lagt inn et bilde 222, sett fra venstre side som ønsket, på NJKs materielldatabase:  http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=111358 - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=111358

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 21 april 2010 at 07:57
Når det gjelder kullkassene, så er det ingen grunn til å tro at de var lukkede. Så vidt jeg vet var det bare høyfjellslokene på Bergensbanen som hadde luker over kullkassene for å beskytte mot snøen.

-------------
Svein S


Posted By: hev
Date Posted: 21 april 2010 at 16:00
Tusen takk for bilde Svein!Smile
 
Ser at dette loket hadde andre takluke typer enn Brimalm loket.
Lok 266 ser ut til å like takluker som modellen. Dette loket var stasjonert i Drammen distrikt frem til -62. deretter i Oslo distrikt frem til hensettelse i -63 og utrangering i -64.
 
Er det noen som har bilde fra venstre siden av dette loket???
 
Kullkassen; beklager at jeg var noe uklar her. Det jeg lurte på var om bak-veggen i kullkassen var fjernet? På Jernbanemuseets web sider er det et bildet av et ukjent 24 lok uten bak-vegg på kullkassen, og trolig var de alle slik?
 
Mvh
Hans Egil
 
 


Posted By: Asgeir
Date Posted: 21 april 2010 at 17:13
Hyggelig at 24-ombyggingen inspirerer. Det var da også målet med å legge ut bildetSmile
 
I tillegg til det nevnte er: fotbrettet foran ombygget så det ble korrekt, sotskapsdøren senket (den satt orginalt under senter på kjelen), ekstra lite fotbrett på sotskapsfronten bygget, opphenget for løpeakslingen ombygget, nytt strømopptak, nye fødevannskraner og sikkert noe mer som jeg har glemt i farten.
 
Modellen er i dag igjen i bare messingen, siden jeg ikke ble fornøyd med lakkeringen. Dvs en litt for voldsom smussing sørget for at all lakkeringen forsvant i en sky av matt sort. sh*tt happens!
 
Nå har jeg imidlertid bestemt meg for å flytte motoren fra tenderen og inn i loket for å slippe alt plunderet med akslingen mellom (den faller stadig av). Dermed blir det god plass til lyddekoder og høytaler i tenderen. Skulle bare så gjerne fått tak på den orginale lyden av Type 24 og lagt inn.
 
Noen som har og vet hvordan????


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: hev
Date Posted: 01 mai 2010 at 11:36
Hei
Skal bli artig å se din ferdige modell engang.
 
Du skriver at du vurderer å flytte motoren til loket. Kan du beskrive kort hva du tenker å gjøre av endringer? Beholde eller fjerne orginale "gearkassen"? Bruke orginale motoren, eller montere en kortere Faulhaber (type) motor i hytten?
 
Enig med deg, det er ikke mye plass til dekoder og høytaler i loket slik det er orginalt. Eller er det noen der ute som har fått det til og kan tipse om hvordan det ble gjort (med orginal plassering av motor)?


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: Asgeir
Date Posted: 01 mai 2010 at 12:02
Originally posted by hev hev wrote:

Hei
Skal bli artig å se din ferdige modell engang.
 
Du skriver at du vurderer å flytte motoren til loket. Kan du beskrive kort hva du tenker å gjøre av endringer? Beholde eller fjerne orginale "gearkassen"? Bruke orginale motoren, eller montere en kortere Faulhaber (type) motor i hytten?
 
Enig med deg, det er ikke mye plass til dekoder og høytaler i loket slik det er orginalt. Eller er det noen der ute som har fått det til og kan tipse om hvordan det ble gjort (med orginal plassering av motor)?
 
Gearkassen beholdes og motoren monteres direkte på denne, noe som sparer mye plass. Dvs at når gearkassa beveger seg opp og ned (pga de fjærende drivhjulene) blir motoren med.
 
Jeg håper å benytte orginalmotoren, men det er mulig denne må byttes med en kortere Faulhaber. Uansett teas nok svinghjulet bort ellers må dette være montert i bakkant. Med en god dekoder har svinghjulet svært liten nytte. Viktigere med bra strømopptak og eventuelt et elektronisk svinghjul i form av en kondensator.
 
Det er godt mulig å få inn en lyddekoder, men problmet er å få inn en god høytaler som bør være så stor som mulig.
 
Hvis jeg bare får ut den berømte fingeren, kan jeg legge ut nye bilder av Type 24"en min her Embarrassed


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: hev
Date Posted: 24 september 2010 at 18:06

Er nå ferdig med å bygge om Brimalm 24b 236 til 24b 222. Modellen ble av loket slik det var i slutten av -60 tallet. Det var dette loket som jeg fikk tilgang til best dokumentasjon. Takk så mye til bidragsyterene!


222 var stasjonert i Drammen distrikt i hele sin livstid og ble utrangert i 1970. På slutten av -60 tallet var det dette loket som ble brukt til godstogene på Krøderbanen (sammen med 18c 245), ifølge PS 35. 

Noen bilder av modellen:

 





-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: hev
Date Posted: 24 september 2010 at 18:16
Ser at bildene ikke kommer frem.
 
Noen som har tips?


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: hev
Date Posted: 24 september 2010 at 21:50
Link til bildene;
 
http://forsk.njk.no/foto/bilde.php?id=123495 - http://forsk.njk.no/foto/bilde.php?id=123495
 
http://forsk.njk.no/foto/bilde.php?id=123496 - http://forsk.njk.no/foto/bilde.php?id=123496
 
http://forsk.njk.no/foto/bilde.php?id=123497 - http://forsk.njk.no/foto/bilde.php?id=123497
 
Håper bildene nå blir synlige.


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 september 2010 at 21:56
Originally posted by hev hev wrote:

 
Håper bildene nå blir synlige.
Kun for NJK-medlemmer ser det ut til Unhappy

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Stian
Date Posted: 24 september 2010 at 23:11
Å neida du...... Cry
 
NJKs fotosamling på nett - ett bilde

http://forsk.njk.no/foto/bilde.php?id=123495 - Foregående bilde (123495) | http://forsk.njk.no/foto/bilde.php?id=123497 - Neste bilde (123497)

Det forsøkes tilgang til et bilde som du ikke er autorisert til å se.


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: MY1201
Date Posted: 25 september 2010 at 00:21
Brukernavn og passord: Gjest, så virker det. Gjorde ihvertfall før.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 25 september 2010 at 11:16

Disse bildene vil jeg gjerne se, men får ikke tilgang (selv som medlem).

Trodde bildeopplastningen fungerte på dette forumet nå?????
 
Mvh Asgeir


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 25 september 2010 at 12:45
Her trengs det visst litt teknisk hjelp. Bildene er tydeligvis lastet opp direkte på NJKs Fotosamling (muligens har jeg tipset om den muligheten selv). Det ligger nok noen tilgangsbegrensinger da, men ved å hente ut billedadressen direkte bør det gå bra. Så da prøver jeg meg på å sette billedadrssene rett inn i bileldskjemaet her. Vær så snill å si i fra hvis de fortsatt ikke vises i dette innlegget. Jeg ser de, i hvert fall.







-------------
Svein S


Posted By: hev
Date Posted: 25 september 2010 at 13:17
Tusen takk for hjelpen Svein. Bildene synes ihverfall på min PC. Bra vi amatører kan få hjelp av PC kyndige!SmileBig smile
 
Tilleggsinfo: Modellen har forsatt orginalt drivverk. Men har fått montert en aksel med hefteringer på hjulene. Loket kan da dra betydelig lengre vognstammer, spesielt i stigninger. Aksel med hefteringer selges av Brimalm, som forøvrig yter utmerket service.
 
Vedrørende DCC og lyddekoder anbefaler Brimalm en N-skala dekoder fra CT Electronik, med benevnelse SL75DA. Er det noen som har erfaringer med denne?


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: Asgeir
Date Posted: 25 september 2010 at 14:38
Der ble bildene tryllet frem på min PC ogsåSmile
 
Dette ble en flott modell og et nydelig arbeide Hans Egil!
 
Artig at noen tør å lage varianter på denne modellen, som forøvrig er et glimrende utgangspunkt.
Jeg har også erfaring med at Brimalm har reservedeler og leverer disse raskt.
 
Den nevnte dekoderen har jeg ikke selv noen erfaring med, men vet at andre har brukt den med gode resultat. Vet imidlertid ikke om noen forhandler av CT Elektronik i Norge.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: trulss
Date Posted: 25 september 2010 at 17:20
Skikkelig fint lok - bra arbeid! Jeg har også lurt på å bygge om til 222. Har du noen oversikt over hva du brukte av bilder og dokumentasjon for akkurat dette loket?

-------------
Truls Slevigen


Posted By: hev
Date Posted: 25 september 2010 at 21:28
Takk for hyggelig tilbakemeldinger. Smile
 
Bilder av loket fra slutten av 60-årene finnes i PS 35, side 20
forfra/høyre side, PS 79, side 20 forfra/høyre side. Samt i NJK materielldatabasen, fargebilde forfra/venstre side.
 
I tillegg finnes det bilder av loket fra slutten av 50-tallet i privat eie. Personen som har disse kan kanskje sende deg en PM???
De største forskjellene på lokes utseende i slutten av 50-tallet ift slutten av 60-tallet er plassering av rør på kjelen, annen type fødevannskraner og hoved lykten står høyere oppe på røykskapdøren.


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: Ove T
Date Posted: 29 september 2010 at 17:22
Flott modell! Hvor får du tak i messingtall og fabrikkskilt?

Mvh
Ove T


Posted By: hev
Date Posted: 29 september 2010 at 19:08
Messing 2-tallene fulgte med NMJ byggesettet av type 30a.
 
Fabrikk skiltet fulgte med Brimalm type 24b. Disse kan fortsatt skaffes fra produsenten.


-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net