Print Page | Close Window

SJ 0 39043

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5237
Printed Date: 28 november 2024 at 15:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: SJ 0 39043
Posted By: Oar"n
Subject: SJ 0 39043
Date Posted: 04 mars 2010 at 01:28

Hobby Trade"s svenske O-vogn i  "tømmerversjon",  dvs uten lemmer.  Nytt nr har den også fått.  Innkjøpt hos Tore i Grimstad for et drøyt døgn siden,  altså et ganske kjapt prosjekt å få til.

Noen som har kommentarer til denne "lemlestingen"?  
 


-------------
Hilsen

Roar Børte



Replies:
Posted By: Ørjan
Date Posted: 04 mars 2010 at 08:06
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Noen som har kommentarer til denne "lemlestingen"?  

 
Vel.....LOL
Var da ikke det verste vi har sett....
(Vel, du ba da om det....LOL)


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 mars 2010 at 08:53
Antar at du har røsket av sidelemmene uten noen annen modifikasjon.
 
Da ser man at de har jukset litt med gulvet slik at dette kommer for høyt. Imidlertid synes jeg ikke dette var veldig synlig på bildet, så dette er en enkel måte å få variasjon på de svenske stakevognene.
 
Hvor fikk du nye nummer fra?


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Oar"n
Date Posted: 04 mars 2010 at 11:47
Enig med deg, Asgeir.  Vogngulvet blir noe tykt,  men man må se vogna nesten rett fra siden før man rynker på nesa.  (nå snakker jeg om min nese..)Big smile
 
Vognnummeret er fiktivt, jeg har skrapt vekk siste siffer og satt inn et fra et Scan.miniatures dekalark.  Ikke helt riktig størrelse på det heller, egentlig er tykket på vogna for grovt og tykt.
(nydelig trykk ellers, men ikke vognnummeret)
 
Det jeg egentlig lurte på var om det er helt feil å fjerne lemmene. Har sett diverse bilder av opplastet vogn der man ikke ser noen lemmer, men umulig å se om de bare er lagt ned.
 


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 mars 2010 at 22:39
Er ikke helt sikker, men tror at hvis lemmene fjernes mister egentlig vognen O-litraen og blir en spesialvogn f.eks litra L. Antaglig har det eksistert variasjoner, siden det blandt forbildene har eksistert alt mulig rart. Spørsmålet er mer hva som er typisk.
 
Hvis vognen utstyres med en tømmerlast vil det være korrekt at lemmene er vippet inn og på gulvet. Tømmerlasten vil selvfølgelig skjule sidelemmene og samtidig vil det litt tykke gulvet nærmest forsvinne, og litra O  vil være korrekt.
 
Jeg har sett samme ombygging av tilsvarende modelvogner i Sverige utstyrt med plankelast. Den ytterste planken legges mellom gulvet og stakene, og skjuler dermed det tykke gulvet. 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Oar"n
Date Posted: 05 mars 2010 at 13:00

Hvis man skal følge det norske litrasystemet på 50/60-tallet så blir det vel en T-vogn? 

Det jeg i min trang til å tøye virkeligheten til det som passer i øyeblikket tenkte var at man kanskje ville unngå ødelagte lemmer.  Tungt tømmer som til dels slippes ned i vognen måtte jo utøve temmelig brutal behandling av lemmene, selv om de ligger flatt på gulvet.  Bilder tatt ovenfra av tomme vogner ønskes, please.


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Stian
Date Posted: 05 mars 2010 at 15:48
Lemmene ble vel uansett bulkete av annen last? tror ikke akkurat at slike lemmer var verdifulle for jernbanen uansett, så ble de bulkete så gjorde det ingentingTongue

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Oar"n
Date Posted: 05 mars 2010 at 16:34
Originally posted by Stian Stian wrote:

Lemmene ble vel uansett bulkete av annen last? tror ikke akkurat at slike lemmer var verdifulle for jernbanen uansett, så ble de bulkete så gjorde det ingentingTongue
Stemmer sikkert.
Men det jeg tenkte var at når de ble tilstrekkelig bulkete og skjeve, og hengslene kanskje hadde fått seg en smell også,  så var det umulig å sette dem opp igjen.  Derfor ble de heller fjernet. 
 
Uansett synes jeg vogna ble "riktig" å se på.  Og den gode kvaliteten på staker og -fester gjør at den er lett å modifisere.


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: jevistad
Date Posted: 05 mars 2010 at 17:14
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Bilder tatt ovenfra av tomme vogner ønskes, please.

Om ikke ovenifra så gir det vel et visst inntrykk av hvor bulkete lemmene kan være.
Om de fjernet lemmene ved spesielle anledninger er vel ikke usannsynlig, men jeg vet at på Kvaleberg så var det en mann nesten fulltidsbeskjeftiget med å rette ut staker i allefall.LOL


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Asgeir
Date Posted: 05 mars 2010 at 20:25
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Hvis man skal følge det norske litrasystemet på 50/60-tallet så blir det vel en T-vogn? 

Det jeg i min trang til å tøye virkeligheten til det som passer i øyeblikket tenkte var at man kanskje ville unngå ødelagte lemmer.  Tungt tømmer som til dels slippes ned i vognen måtte jo utøve temmelig brutal behandling av lemmene, selv om de ligger flatt på gulvet.  Bilder tatt ovenfra av tomme vogner ønskes, please.
 
Etter det norske litrasystemet hadde 2 akslede flatvogner:
Med staker, men uten lemmer: Litra T, indeks 1, 3 eller 4. Alle fantes bare i en type (f.eks T4 type 1, som ville vært litra for din vogn).
Med staker og lemmer: Litra Tl, indeks 1, 3, 4 eller 5. Alle var bare i en type (f.eks Tl4 type 1 som ville vært litra for vognen før ombygging).
 
SJ skilte så vidt jeg vet ikke i sitt gamle system mellom O-vogner med eller uten lemmer, men nå fikk de heller ikke levert 2 akslede O-vogner uten dette (mens NSB fikk levert vogner både med og uten lemmer). De bygde imidlertid på 50-tallet om noen få til transport av storbeholdere som ikke hadde staker eller lemmer, med litra Oubhl.
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 06 mars 2010 at 11:16
Jeg tror vognen fortsatt vil ha litra O med en underlitra. Litra T finnes så vidt jeg kan se ikke i det gamle svenske litrasystemet, og i det nye fra 1961 betegner det vogner med skyvevegger. Vognregister fra 1961 kan lastes ned her http://www.mrw1.se/ - http://www.mrw1.se/ under byggtips. Still spørsmålet på et av de svenske forumene, så kan man få den rette litraen på vognen.

En liten korreks til litra T. T3 fantes i to typer. Type 1 som ble bygget av NSB fra 1913, og type 2 som ble bygget av Norsk Hoved Jernbane allerede i 1908. Ingen av disse fikk jernlemmer senere.

Fra 1916 ble vognene bygget med nedfellbare jernlemmer og fikk da litra Tl3.

Tl vogner med indeks 1 har aldri eksistert.


-------------
Steinar



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net