Print Page | Close Window

Kaiområde og fergetransport i mellomkrigstia

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5172
Printed Date: 03 desember 2024 at 06:55
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Kaiområde og fergetransport i mellomkrigstia
Posted By: Svein_H
Subject: Kaiområde og fergetransport i mellomkrigstia
Date Posted: 08 februar 2010 at 08:43

Jeg driver og tegner et lite hylleanlegg, og trenger litt info for å få på plass de siste detaljene av sporplanen.

Anlegget skal forestille en liten endestasjon uten noe konkret forbilde, men tanken er en norsk stasjon på landsbygda i mellomkrigstiden.

På anlegget blir det svingskive, 3 gjennomgående spor, samt sidespor til godsbygning, tømmeropplasting og en ekstra industri (uvisst hva slags ennå) med egen lasterampe. I tillegg har jeg et spor ned til et kaiområde i front av anlegget, og ut fra dette grener et spor ut til kanten for overgang til fergetransport. Jeg kommer ikke til å modellere selve ferga, men vil i stedet ha en løs kassett som kan brukes for å flytte vogner av og på anlegget.

Hvor langt fra kanten av kaia bør jeg legge sporet, som også vil fungere som frilastspor? Kan jeg ha det helt inntil kanten, eller var det vanlig å ha litt plass på utsiden av vognene? Bør jeg også ha en kran på kaia for gods til og fra båter, eller hadde disse egne kraner ombord som ble brukt? Videre er jeg usikker på hva slags dekke jeg bør ha på kaiområdet (grus eller asfalt/betong), og hvordan selve kaikanten var oppbygd.

Når det gjelder sporet som leder til ferga, hvordan var overgangen fra land til vann oppbygd? Jeg har funnet noen bilder i fotobasen til Jernbanemuseet, men ingen som viser i detalj hvordan overgangen er konstruert. Regner med den var hengslet i ene enden slik at den kunne bevege seg opp og ned med tidevannet, men utover det er jeg blank.

Kjempefint om noen har litt mer info, eller evt linker til artikler eller bilder på nett som omhandler det jeg er på utkikk etter.

på forhånd takk!Smile

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 08 februar 2010 at 08:57

Det meste er vel mulig av det du foreslår, men akkurat grus på kaisporet, er vel det minst sannsynlige. Tredekke er vel også mulig på kaisporet.

Når det gjelder selve fergeleiet, så vil jeg anbefale en tur til Tinnoset stasjon, eller Mæl. Der ligger fortsatt "utstyret" til Norges eneste innenlands jernbanefergestrekning. Hvis det er utilgjengelig, så finnes det bilder av fergeleiene på diverse nettsteder:

http://forsk.njk.no/stdb/?mod=alfa - NJKs stasjonsdatabase , slå opp på Tinnoset. Mæl hadde p.t. ingen bilder av selve fergeleiet.

http://forsk.njk.no/foto/foto.php - NJKs Fotosamling kan også brukes. Sett inn tallet 2701 i feltet "Stednr i følge Banedata...", så får du opp bilder fra Tinnoset. Så gjør du det samme med 2605 og får bidler fra Mæl. Der er det flere som viser fergeleiet.

Nå spørs det om disse bildene viser noe mer enn det bildene fra Jernbanemuseets base viser, men det er i hvert fall et tips.



-------------
Svein S


Posted By: tynset
Date Posted: 08 februar 2010 at 09:41
Her kommer en link til side med mange bilder fra Tinnoset og trafikken til Rjukan.

http://trips.rool.no/tog - http://trips.rool.no/tog



Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 februar 2010 at 18:07
Der var det masse fine bilder ja, takk for linkene og tipsene!Smile

Jeg fant ingen bilder som viser i detalj hvordan rampa er bygd opp, men med så mange bilder går det hvertfall an å danne seg et bilde av konstruksjonen.

Uansett er ikke Mæl mer enn 22 mil herfra, og Tinnoset enda nærmere, så det skal vel gå an å ta en ekskursjon en dag for å fotografere og kikke litt nærmere. Er også nysgjerrig på hvordan heisemekanismen og portalen der er laget, så det blir vel endel detaljbilder regner jeg med.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: jevistad
Date Posted: 08 februar 2010 at 18:49
Interessant prosjekt, håper du deler bilder med oss etterhvert som det skrider frem.
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Hvor langt fra kanten av kaia bør jeg legge sporet, som også vil fungere som frilastspor? Kan jeg ha det helt inntil kanten, eller var det vanlig å ha litt plass på utsiden av vognene? Bør jeg også ha en kran på kaia for gods til og fra båter, eller hadde disse egne kraner ombord som ble brukt? Videre er jeg usikker på hva slags dekke jeg bør ha på kaiområdet (grus eller asfalt/betong), og hvordan selve kaikanten var oppbygd.

 

Ofte var det nok kaikraner og da gikk sporet midt i mellom som på dette bildet fra Stavanger.
Nå er vel ikke akkurat dette sporet fra mellomkrigstiden, siden det da var smalspor her.
Men sporet ligger nok på samme måten. Bildet gir vel også en pekepinn om dekketSmile
 
Jeg var en tur til Tinnoset i 2007 og da var det lav vannstand i Tinnsjø, slik at undersiden av fergelemmen vistes godt.
 
 
 
 
 
 
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Stian
Date Posted: 08 februar 2010 at 20:21
Nå tror jeg at jeg bygger kai anlegg på en av mine stasjoner ogWink

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 februar 2010 at 21:21
Flotte bilder Jon Einar, takker og bukker!Thumbs Up

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Interessant prosjekt, håper du deler bilder med oss etterhvert som det skrider frem.


Vel, prosjektet er enn så lenge kun på planleggingsstadiet da, men håper jo at det kan bli noe konkret ut av det etter hvert. Dette er sporplanen så langt:



Anlegget tenkes bygd i 3 seksjoner, og sporet som forsvinner ut av anlegget er for evt senere utvidelser. I første omgang blir det bare et par oppstillingsspor ned langs venstre vegg i rommet.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 12 februar 2010 at 10:26
Har sett litt på byggesett av havnekraner, og har funnet en par-tre modeller:

Kibri: http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3270&osCsid=05bcc00e21421490906f97499712c530 - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3270&osCsid=05bcc00e21421490906f97499712c530

Artitec: http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=406&osCsid=05bcc00e21421490906f97499712c530 - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=406&osCsid=05bcc00e21421490906f97499712c530

Faller: http://www.walthers.com/exec/productinfo/272-120162 - http://www.walthers.com/exec/productinfo/272-120162

Hvis jeg tar utgangspunkt i http://asp06.bibits.no/jbv/foto/00014873.JPG - dette bildet fra Oslo Havn 1934 er det vel Artitec-modellen som kommer nærmest, men jeg syns likevel den er veldig grov og klumpete, og ikke helt hva jeg ser for meg på anlegget. Er det noen som vet om andre og smekrere/filigrane modeller?

Et annet alternativ er en stasjonær kran montert på eget fundament langs kaikanten, slik som disse bildene viser:
http://asp06.bibits.no/jbv/foto/00012894.JPG - http://asp06.bibits.no/jbv/foto/00012894.JPG
http://asp06.bibits.no/jbv/foto/00011681.JPG - http://asp06.bibits.no/jbv/foto/00011681.JPG

Disse bildene er en del eldre da, fra århundreskiftet. Var slike kraner fortsatt i bruk på 20-30-tallet?

Svein




-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 12 februar 2010 at 13:30

Har bygget Faller sin portalkrane, veldig lik Walters. Det blei mye filing og skapellering for å få tårnet noenlunde bra, kan se om eg har noe bilde.

Smelteverket har hatt et  utvalg av industrikraner, Demag portalkrane, Morrison lossetårn, 
 
http://www.hoyspent.net - www.hoyspent.net finner du bilder av Lossetårn 1 og 2, som eg kaller "Saudas Twinser" 
Skulle absolutt vært verna!  Tårn 2 er her fortsatt som reservetårn, men er  ombygd.
 
Sorry trykkleifEmbarrassed
Oddvar


-------------
Gospeltrain


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 12 februar 2010 at 14:21
Her er Fallerkrana plassert på Lionsanlegget vi bygde



Det følger også med stoppeklosser som ikke er benyttet.
Motoren går rolig og fint.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: jhv
Date Posted: 13 februar 2010 at 00:13
På linken, noen foto av havnekraner i Trondheim, fra 50-tallet.

http://www.trondheimsbilder.no/cgi-bin/samsok-bilder?&kunWebsok=0&b_trhbilder=on&v_visikkealle=&v_bool1=and&spraak=&v_para1=og&venstreTrunk=venstreTrunk%200&v_visikkefeil=&v_para2=alle&v_para3=alle&b_ubit=on&b_sverresborg=on&v_type=enkel&debug=0&v_avgrens_aartil=&v_meny1=&colspan=3&husketPid=2966&v_tekst1=brattøra&huskeliste=&ekskluder=&ccl=&v_maksAnt=10&bareLedige=0&mode=visResultat&v_komb1=all&v_avgrens_aarfra=&v_side=8 - http://www.trondheimsbilder.no/cgi-bin/samsok-bilder?&kunWebsok=0&b_trhbilder=on&v_visikkealle=&v_bool1=and&spraak=&v_para1=og&venstreTrunk=venstreTrunk 0&v_visikkefeil=&v_para2=alle&v_para3=alle&b_ubit=on&b_sverresborg=on&v_type=enkel&debug=0&v_avgrens_aartil=&v_meny1=&colspan=3&husketPid=2966&v_tekst1=brattøra&huskeliste=&ekskluder=&ccl=&v_maksAnt=10&bareLedige=0&mode=visResultat&v_komb1=all&v_avgrens_aarfra=&v_side=8

(Har ikke lært meg å forkorte linker, på dette forum.)

På en av de neste sidene er det foto av et par tankvogner.
Med en stor N, for Nynäs petroleum fra Sverige.
Disse fraktet tjære til en Takpappfabrikk på Nedre Ila.

En slik fabrikk er ypperlig på et MJ-anlegg.
Fabrikken i Ila, (har ikke funnet noe foto)var av ganske beskjeden størrelse, men hadde mye jernbanetransport.
Tankvognene med tjære, og G4-vogner med pappruller fra en papirfabrikk.
ferdig tjærepapp i samme vogner utgående.
Sand kom her med lastebil, men på et anlegg kunne den komme med f.eks. E-vogner.

Disse tankvognene hadde forøvrig to "skorsteiner" på ene enden.
Fot tjæra måtte varmes opp under lossing.


Posted By: Roger
Date Posted: 13 februar 2010 at 19:31
Hei!
 
Vedrørende havnekraner, så har jeg sans for http://vollmer-online.de/en/articles/art_5714.html - denne fra Vollmer (som må konverteres litt). Samtidig har man jo http://www.dapol.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=104&category_id=25&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=59 - denne gamle sliteren fra Dapol (ex-Kitmaster og ex-Airfix). De nå nedlagte mj-butikkene "Trindbrættet" hadde tidligere noen egenproduserte byggesett i styrén, deriblandt en fin havnen (kull-) kran av samme type som i min fødeby Tønsberg. Jeg vet ikke om disse byggesettene er overtatt og/eller produseres av andre, men det er det val kanskje noen av forumets danske medlemmer som kan svare på?
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 februar 2010 at 08:15
Sorry at jeg ikke har svart før, har vært litt småskral den siste uka.
 
EFP&CO: Jeg får ikke linken din til å virke, virker som sia ikke eksisterer.
 
Bjørn Egil: Flott anlegg det der, har faktisk sett det en gangSmile Hva er sporvidden på den krana der? Er det hev og senk også, eller bare rotering av hytta og bommen?
 
JHV: jeg fikk ingen treff på linken din, men søkte litt på egen hånd i trondheimsbilder.no og fant mye fint. Takk for tipset!Smile
 
Roger: Den Dapol-krana var ganske fin, men vil den ikke bli litt for stor i OO-skala? Vet du om den er funksjonell eller bare som statisk display?
 
Svein
 
 
 
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 15 februar 2010 at 08:51
Det er nok kun dreiefunksjon, men for den fingernemme kan de sikkert gå an å bygge inn motor for kroken. Det burde være plass i motorhuset.
Å få den kjørbar på skinnene vil imidlertid kreve kreativ tenkning. Den er for lett for å kunne være både kjørbar og ha heisefunksjon, og å få strøm til krana er mest hendig når den står stille Wink

Har ikke det nøyaktige målet på sporvidden, men du kan vel komme "nærme nok"(?) ved å se det i forhold til kjente ting på bildet.
Kanskje andre her på forumet har krana ...?
(Det er usikkert når vi avmonterer plexiglasset neste gang ... ;))


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 februar 2010 at 11:37
Jeg trenger egentlig ingen motor for å bevege krana, den skal ikke "brukes" i slik forstand. Men jeg vil gjerne kunne justere posisjonen på krana med tanke på fotografering o.l.
 
Hmm... Ved nærmere ettertanke bør jeg kanskje ha motor likevel? Eller hvertfall noe som holder igjen så ikke lasta deiser i bakken...
 
Svein
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 15 februar 2010 at 15:10
[QUOTE=Svein_A]Sorry at jeg ikke har svart før, har vært litt småskral den siste uka.
 
EFP&CO: Jeg får ikke linken din til å virke, virker som sia ikke eksisterer.
 
Beklager, http://www.hoyspent.net - www.hoyspent.net er rett adresse.
Lossetårna er nok i største laget for din bane, 38m høyde totalt, og 20m bomShocked
Fallerkrana er på videoConfused
  
 
 
 


-------------
Gospeltrain


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 15 februar 2010 at 15:31
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg trenger egentlig ingen motor for å bevege krana, den skal ikke "brukes" i slik forstand. Men jeg vil gjerne kunne justere posisjonen på krana med tanke på fotografering o.l.
 
Hmm... Ved nærmere ettertanke bør jeg kanskje ha motor likevel? Eller hvertfall noe som holder igjen så ikke lasta deiser i bakken...
 
Svein
Den lasten som henger i kroken på bildet, er kanskje max uten å legge inn motvekt i motor-rommet. Tatt sånn på følelsen .. Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Roger
Date Posted: 15 februar 2010 at 18:06
Hei!
 
Krana fra Kitmaster/Airfix/Dapol er en statisk modell, og ganske riktig i 00 (1:76). Den er ett produkt av sin tid (slutten av 50-tallet), og er nok inget finescale-produkt.
 
Når det er sagt, må det anføres at den er svært billig, og jeg vil anta at den fingernemme kan motorisere den etter behov. At den skal virke tydelig for stor i H0 selv om den er i 00, er jeg ikke så sikker på. Det finnes vel ingen standardstørrelser på slike kraner? Dessuten har jeg sett den i bruk på ett H0-anlegg tidligere uten at den tiltrakk seg uønsket oppmerksomhet på grunn av størrelsen. Heine har kanskje ett bilde av den fra det gamle Märklin-anlegget sitt?
 
Bygget og malt skikkelig er jeg sikker på at dette kan bli en representativ modell.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 mai 2010 at 18:51
Plukker fram igjen denne tråden.

Masse fine tips om flere ulike kranmodeller, men noe har liksom skurret i hue mitt hele tia. Lurer på om det rett og slett er størrelsen på de og det urbane preget de gir, ikke helt det jeg ser for meg på en såpass liten og landlig stasjon som det jeg prøver å få til...

Var en tur til Skulerud på søndag, tok endel bilder av den gamle tømmerkrana som står der. Dette er nok mer min stil tror jeg:



Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: øystein lb
Date Posted: 04 mai 2010 at 23:41

Tar du måler opp den og tar ca 200 bilder avhver bidige krok? Trur jeg skal bygge en havne stasjon. Da trenger jeg en kran. Denne er mitti blinken.



-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 mai 2010 at 07:55
Det skal nok kunne la seg gjøre tenker jegWink. Tok en 20-30 bilder i helga, kan zippe de og sende deg en link, så får du se på de og gi meg beskjed hvilke andre detaljbilder du ønsker.
 
Svein
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 30 juni 2010 at 19:17
Tok en dagstur til Tinnoset og Mæl sist søndag og knipset litt, har laget et fotoalbum http://foto.mjf.no/main.php?g2_itemId=9206 - her . Har rundt 60 bilder som må flikkes på og konverteres, så det tar nok litt tid før alle er lagt ut.

Svein

Edit: Og da var alle bildene på plass.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: 1:87
Date Posted: 30 juni 2010 at 20:32
Originally posted by Roger Roger wrote:

De nå nedlagte mj-butikkene "Trindbrættet" hadde tidligere noen egenproduserte byggesett i styrén, deriblandt en fin havnen (kull-) kran av samme type som i min fødeby Tønsberg. Jeg vet ikke om disse byggesettene er overtatt og/eller produseres av andre, men det er det val kanskje noen av forumets danske medlemmer som kan svare på?

Hej Roger

Denne kranen - Titankranen - har også vært å kjøpe fra http://www.dfmodeltog.dk - www.dfmodeltog.dk , men jeg tror ikke de har den lenger.
Du kan nå kjøpe en lignende fra Model-byg: http://www.model-byg.dk/shop/index.php?page=details&prod=49&cat=19&group=3 - http://www.model-byg.dk/shop/index.php?page=details&prod=49&cat=19&group=3

En fin kullkran der har vært å finne overalt i Danmark.




-------------
Hilsen Erik, http://www.my1287.dk - My 1 2 87.dk
DK, epoke II-V, digital.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net