Print Page | Close Window

Stopp på rødt lys

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5099
Printed Date: 28 november 2024 at 21:59
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Stopp på rødt lys
Posted By: Brattås
Subject: Stopp på rødt lys
Date Posted: 17 januar 2010 at 21:22
Er det noen som vet hvordan mann får et tog til stoppe på rødt lys, og samtidig beholde lysene på?
Jeg kjører togene digitalt, men har blokkdeling av sporene.


-------------
Ole Martin



Replies:
Posted By: janerts
Date Posted: 17 januar 2010 at 22:55
Heisan.

Dersom digitalt betyr DCC så kan du lage ett isolert sporavsnitt rett framfor det røde lyset. Så koblar du til et rele som "snur spenninga" i det sporavsnittet når lyset viser rødt.

Skal prøve å forklare kva eg meiner med å snu spenninga. Lat oss seie at venstre skinnestreng er mata med straum via en svart kabel og den høgre skinnestreng er mata med straum via en kvit kabel. Sporavsnittet frammom lyset er kobla via et rele som gjer at når lyset viser raudt, vert straumen frå den kvite kabelen mata til venstre skinnestreng og straumen frå den svarte kabelen mata til den høgre skinnestrengen. Dekoderen oppdagar då at datastraumen sin polaritet vert invertert. Dette skal den då tolke som stop og toget stoppar.

Jan-Rune


Posted By: steinbp
Date Posted: 18 januar 2010 at 11:03
Dekodere av Lenz og Zimo kan programmeres slik at de stopper ved assymetrisk spenning i DCC.
Det enkleste er en kobling mrd 4 dioder i serie til høyre skinne i kjøreretningen og 1 den andre vegen. Anvisningen finnes hos Lenz under ABC teknikk og bremsemodul BM1 om du vil bruke systemet, men husk at det er bare de lok som har riktig dekoder som reagerer, alle andre går rett forbi, og i motsatt kjøreretning virker det ikke.


-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: ses
Date Posted: 18 januar 2010 at 11:12
Hva menes med asymmetrisk spenning?

-------------
Svein S


Posted By: steinbp
Date Posted: 18 januar 2010 at 12:29
Hei Svein
Som du vet er DCC en vekselspenning som med sitt digitale/serielle signal svinger symmetrisk om 0 volt. Ved å innføre i kretsen en kobling som den ene veien er 4 dioder i serie og i motsatt vei er bare 1 diode, så blir spenningen på signalet den ene veien litt lavere i forhold til 0 volt enn den andre veien. Forskjellen er spenningsfallet over de 3 ekstra diodene.
Når en ABC-dyktig dekoder kjenner at spenninge i høyre skinne(rød kabel) er litt lavere, bremser/stopper den som den er programmert. På anlegget i Kråkstad har jeg laget det på 2 steder slik at min 67 motorvogn går i automatisk skytteltrafikk mellom 2 stasjoner med både mykt stopp, vending av kjøreretning og ny myk start i begge ender med progammert ventetid i hver ende.  


-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: ses
Date Posted: 18 januar 2010 at 13:20

Vil det si at symmetriaksen for denne DCC-påtrykte vekselspenningen da ligger et annet sted enn på 0 volt? 

3 dioders forskjell skulle gi ca 2,1 volt forskyvning da? Men da vil du vel reelt også senke spenningen tilsvarende også? Det går tydeligvis bra. Så det er altså et slingringsmonn med DCC-spenningen?



-------------
Svein S


Posted By: steinbp
Date Posted: 18 januar 2010 at 14:24
O volt er alltid ingen spenning, men om vi regner at normal DCC gir +/- ca 17 volt, så vil en slik kobling gi + 14,2 volt og - 16,3 volt om vi regner 0,7 volt spenningsfall per diode. Dette vil dekoderen avkjenne, men er det omvendt, reagerer den ikke, for da kjører du motsatt vei.

-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: ses
Date Posted: 18 januar 2010 at 15:02
Jeg snakket om symmetriaksen. Den ligger da vanligvis på 0 volt. I dette tilfellet lurte jeg på om den var forskjøvet, eller kanskje om effektene av diodene det er slik at amplitudene er skalert ned ulikt på pluss og minussiden?

-------------
Svein S


Posted By: SveinR
Date Posted: 18 januar 2010 at 15:07
Originally posted by steinbp steinbp wrote:

Hei Svein
Som du vet er DCC en vekselspenning som med sitt digitale/serielle signal svinger symmetrisk om 0 volt. Ved å innføre i kretsen en kobling som den ene veien er 4 dioder i serie og i motsatt vei er bare 1 diode, så blir spenningen på signalet den ene veien litt lavere i forhold til 0 volt enn den andre veien. Forskjellen er spenningsfallet over de 3 ekstra diodene.
Når en ABC-dyktig dekoder kjenner at spenninge i høyre skinne(rød kabel) er litt lavere, bremser/stopper den som den er programmert. På anlegget i Kråkstad har jeg laget det på 2 steder slik at min 67 motorvogn går i automatisk skytteltrafikk mellom 2 stasjoner med både mykt stopp, vending av kjøreretning og ny myk start i begge ender med progammert ventetid i hver ende.  
 
Til denne skytteltrafikken, er det en dekoder som har en funskjon at når den senser asymmetrisk spenning så bremser den ned OG skifter kjøreretning?? Eller skifter du kjøreretning vi noe annet?


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: KjellAn
Date Posted: 18 januar 2010 at 15:19
Hva med oss som kjører 3R ?
Hvilken løsning er mest anvendbar når man kjører med midtkontakter ?
Må man isolere begge skinnestrengene i tillegg til midtkontaktene ?

Jeg bygger et større anlegg med K-skinner og digitaldrift med Uhlenbrock Intellibox, men har ikke helt sett behovet for automatisk togstopp / blokkstrekninger ennå. Jeg har noen stoppfelt i skjulte oppstillingsstasjoner. Da gjør det ikke så mye at stoppfeltene er spenningsløse - da er det greit at både lys og lyd blir borte.

Jeg kommer likevel til å planlegge noen synlige signaler på stasjoner og ute på linjen. Da er det jo greit å legge bruddene på riktig sted med én gang.

Märklins stoppmodul krever 3 separate seksjoner foran hvert signal.
Finnes det en enklere form for seksjonering foran signalene enn dette for oss som kjører 3R digitalt ?

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Brattås
Date Posted: 18 januar 2010 at 16:50

Løsningen til Jan-Rune høres grei ut.

Lurer bare på om den stopper tog som kommer i begge retninger (enkelt sporet jernbane med drift i begge retninger)?
Det ser dumt ut nåt et tog som kommer mot signalet bakfra (den veien det ikke lyser) stopper på rødt lys andre veien.


-------------
Ole Martin


Posted By: ses
Date Posted: 18 januar 2010 at 17:49
Tror det stopper da også, så dette må brukes kontrollert.

-------------
Svein S


Posted By: Brattås
Date Posted: 18 januar 2010 at 17:53
Finnes det noen måte å få toget kun til å stoppe når det kjører rett vei?

-------------
Ole Martin


Posted By: ses
Date Posted: 18 januar 2010 at 18:48
En løsning er å ha et relé som polvender stoppestrekningen og som selv er styrt av hvilken retning togveien er lagt.


-------------
Svein S


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 18 januar 2010 at 20:45
Dette virker interessant, er det mulig å få til noe slikt med Marklin, om man kjører digitalt med C skinner?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 januar 2010 at 20:47
Selv har jeg ikke prøvd ABC-systemet til Lenz.
Det jeg lurer på, er hvordan dette fungerer i kombinasjon med "Adresse =0"?
Dette er en mulighet som noen DCC-system har med å kjøre et analogt lok sammen med digitale lok på "Adresse =0". Det som da skjer, er "samme sak" med asymetrisk spenning. 
Dessuten lurer jeg på hva som skjer med lok som passerer i motsatt retning når digitalspenningen reduseres?
Vil disse lok fortsette jamnt - eller pendle i hastighet når det kommer inn på et sporavsnitt med ABC?
Har eksperimentert litt med en DC-spenning med motsatt kjøreretning på stoppavsnitt for noen år siden. Erfaringen med dette er delt og svært avhengig av dekodertype/fabrikat og innstillinger av CV29.
 
Jeg tror derfor det sikreste, er å bruke en DCC-stoppmodul og forsyne det/de sporavsnitt foran aktive stoppsignal med en "normal" DCC-spenning (samme effektivverdi)? Det viktigste for meg, er å kunne bruke også eldre dekodere da det er en temmelig umulig oppgave å holde samme fabrikat og funksjonalitet på alle lok. Derfor må en automatisk stoppløsning støttes av NMRA-standarden.
Det er det bare stoppmoduler som gjør - etter det jeg vet?


Posted By: steinbp
Date Posted: 19 januar 2010 at 00:03
Hei Kjell
Dette fungerer ikke med adresse 0, for som du sier, så endrer man o-punktet for å styre det analoge loket, så disse 2 systemene virker ikke sammen.
Om du kommer  i motsatt retning, så reagerer ikke loket, da den bare ser etter senket spenning i høyre skinne i kjøreretningen om den har den riktige dekoderen, og at den er riktig programmert.
Hastigheten vil alltid være den riktige om du ikke har satt topphastigeten til max på dekoderen.
Alle andre dekodere vil kjøre forbi signalet i begge retninger uten påvirkning.
Vil du ha slik virkning på alle lok, så må du ty til PC-styring som Railware, som brukes i både Loox i Berlin og Miniature Wunderland i Hamburg. I dette systemet må alle lok(dekodere) testkjøres(kan gjøres automatisk) slik at systemet vet hvilken topphastighet hvert lok har og bremsestrekningen.
På denne måten har systemet full kontrollover alle blokkstrekninger og stopp før signaler, selv om ingen signaler er montert, bare du har en tilbakemelding om at blokken er besatt, og systemet følger alle dekodere på alle strekninger, så det vet hvor alle lok befinner seg til en hver tid, enten de er kjørt automatisk eller manuellt med en håndkontroll.


-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: SveinR
Date Posted: 19 januar 2010 at 09:25
Hei Stein,
 
Du så kanskje ikke mitt spørsmål lengre oppe, så jeg tar det en gang tilSmile
 
Til denne skytteltrafikken/pendeltrafikken, er det dekoderen som har en funskjon, at når den senser asymmetrisk spenning så bremser den ned OG skifter kjøreretning??
Eller skifter du kjøreretning vi noe annet? (PC med software)


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: steinbp
Date Posted: 19 januar 2010 at 10:16
Hei Svein
Beklager at jeg misset ditt spørsmål.
Lenz har lagt inn flere muligheter i sitt ABC system, så det er din programmering i dekoderen som bestemmer om du vil ha vending med ventetid eller om loket bare skal stoppe på rødt lys.
I dekoderen kan du legge inn en fast bremsestrekning, som blir den samme enten du kjører på full hastighet eller kryper av gårde. Denne stopstrekningen gjelder enten det er stopp for rødt eller pendelkjøring. Ventetiden ved vending i pendeltrafikk er også programmerbar i dekoderen.
På Lens sin hjemmeside finnes en utmerket beskrivelse på ABC-systemet.


-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 januar 2010 at 18:26
Det som jeg ser som ulempen med Lenz ABC, er at den ikke støttes av alle dekoderfabrikanter.
Slike løsninger må være universelle og helst bakoverkompatible skal de få noen utbredelse.
 
Da var det som jeg antok, at funksjonaliteten på "adresse = 0" for kjøring av analoglok ikke virker.
For noen av oss, har dette betydning.
 
Jeg ser at det kan bli utfordringer på noen lok som ikke har "fartsreserve" og må styres ut med full dekoderspenning. Disse vil altså "kjøre kenguru" på ABC-avsnitt i motsatt retning. Dette gjelder stadig flere nye modeller. Hastighetsendring vil også være momentan, da det er spenningens effektivverdi som endres.
De fleste dekodere er også pulslengdemodulert. Det gjør at når effektivverdien av spenningen endres, så vil dette gjenspeiles over hele hastighetsregisteret - om ikke EMF-regulatorens I-del klarer å kompensere for dette?  Det setter igjen krav til innjustering av dekodere og dekoderens egenskaper ellers.
For så vidt er dette greit, men man bør vite litt om slike utfordringer - før man velger system.
Det er sikkert ikke tilfeldig at MiWuLa har valgt å løse dette på annen måte?


Posted By: janerts
Date Posted: 19 januar 2010 at 18:43
Hei.

Som Svein seier så kan du ordne at en kan kjøre motsatt veg uten at det vert stop etter det røde lyset ved å sette inn eit rele. 

Meinte at denne løysinga følger NMRA standarden, men etter ein kikk på http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html - http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html så ser eg at CV27 som styrer om dekoderen skal ta hensyn til dette står som optional. Dermed kan det nok finnast dekoderar som ikkje stopper. For å vere heilt sikker at det virkar på alle så må en bruke en stopp generator som sender ut 00000 bit. Sjekk http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-92-2004-07.pdf - http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-92-2004-07.pdf for detalj. Denne koblar en inn via eit rele slik at en istaden for å invertere spenninga (slik eg først foreslo) koblar inn stopp generatoren når det lyser rødt. Så kan en koble inn eit rele til som koblar bort stopp detektoren når en kjører motsatt veg.

Jan-Rune


Posted By: Brattås
Date Posted: 19 januar 2010 at 19:25
Hvem lager stopp generatorer, og hvor får jeg kjøpt dem?

-------------
Ole Martin


Posted By: janerts
Date Posted: 19 januar 2010 at 19:29
Kva DCC system brukar du? Lenz har for bruk saman med sine DCC sentralar, Roco har til sin, osv. stopp generatoren skal vere i sync med DCC sentralen og det er ofte proprietære koblingar/interface mellom dei slik at eg vil anbefale å bruke samme type som sentralen din.

Jan-Rune


Posted By: Brattås
Date Posted: 19 januar 2010 at 19:34
Jeg har MRC Prodigy Advance.

-------------
Ole Martin


Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 19 januar 2010 at 19:50
Jeg stusser litt på at bare en innskriver har foreslått PC-styring her. Jeg har forlengst falt av lasset i alle de tekniske begrepene som har framkommet. Selv har jeg forsiktig begynt å installere Zimo og det tilhørende programmet fro PC-styring, STP. Famler en del foreløpig , men har bekjente som kjenner dette etter noen års bruk, og mulighetene som åpner seg er uendelige. Jeg kjenner gjennom jobben litt til systemene som Jernbaneverket jobber med ved Trafikkstyringssentralen i Oslo, og såvidt jeg kan bedømme er det mulig å få til akkurat det samme som skjer med de store togene med Zimo/STP-kombinasjonen på MJ-anlegget.
Dog skal sies at oppbygging av en "komplett trafikkstyringssentral" fort blir et kostnadsspørsmål, man trenger ekstra bokser for styring av sporveksler, blokkstrekninger, tognummerdeteksjon osv., så de store sedlene flyr fort i oppbygningsfasen. Og han som fant opp setningen "digitalstyring krever bare to ledninger" formoder jeg ikke er ansatt i reklamebransjen lenger. Antall ledninger hjemme hos meg begynner å nærme seg en drøy halvårsproduksjon fra STK ... Men gleden ved å se et (eller så mange du ønsker) tog bremse ned ved passering forsignal og stoppe for rødt, eller bare senke farten når signalet viser kjør i avvik, eller slippe å tenke på om togene stopper eller kjører forbi et signal som står vendt i motsatt retning ... mulighetene er uendelige!
Det hele blir altså en avveining av økonomi (alle dingsene med rare navn som beskrives tidligere i denne tråden er vel heller ikke gratis), trafikkmengde (hvor mange tog skal kunne kjøre samtidig, uten PC-styring klarer de færreste å holde styr på særlig mange fler enn to tog om gangen) og størrelse på anlegget.
Jeg har selv bare skrapt forsiktig i materien som heter PC-styring, og gleder meg til fortsettelsen!
Måtte bare nevne det ...
Å.


-------------
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.


Posted By: steinbp
Date Posted: 19 januar 2010 at 22:20
Hei!!
Det var fint å høre at STP virker bra, og som du sier, er det håpløst å styre fler enn 2 tog, og da kan en PC styre flere andre og skape liv på anlegget mens du kjører skiftet for å sette opp den neste slærka som sendes ut på linja.
Særlig om man har en større skjult stasjon med flere togsett som venter på å bli sendt ut på hovedlinja. 


-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 20 januar 2010 at 10:37
Nettopp! Du har tydeligvis allerede informert deg om hvilke muligheter som ligger i dette.
Kan i den sammenhengen nevne at vi som allerede er i startblokkene med dette har hørt noen vage rykter om (og krysser fingra for) et kurs i bruken av Zimo sammen med STP. Vet ikke om dette blir noe av, men det er visstnok aktuelt med praktiske demonstrasjoner på et anlegg som er oppe og kjører allerede. Tror nok det vil gå et lys opp for endel, når man ser det i praksis. PC-styring er nemlig så uendelig mye mer enn å kjøre to tog uavhengig av hverandre ...
Til slutt en rask tilleggskommentar til det jeg skrev i går: Det stilles ikke store krav til selve PC"en som kjører STP-programmet. Folk flest har sikkert en gammel PC stående som kan dedikeres til trafikkstyring i togrommet, eller en brukt kan fåes for en meget rimelig penge, så DEN kostnaden bør i hvert fall ikke skremme noen...  :-)  En jeg kjenner påstår faktisk at en veteran-PC med 286-prosessor kan gjøre nytten. Regner med at han spissformulerer litt, men det er altså ikke nødvendig å kjøpe noen ny PC for å styre dette!
Åsmund.


-------------
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net