Jeg har i noen år lekt med tanken på å lage en liten modelljernbane som julekalender for mine små. Idéen kom før jeg hadde noen små, men nå er de her og årene går, så da må man jo få ut fingeren... Jeg sikter meg altså inn på 2010.
Jeg ser for meg H0, norsk materiell, og en anleggsstørrelse på omlag 90*150cm (eller deromkring), altså et relativt moderat anlegg. Tanken er at dette skal tas frem i desember og ryddes vekk ved nyttårstider.
Banen skal som nevnt være en kalender, så hver dag fra 1. til 24. desember må det "dukke" opp noe nytt på anlegget, evt ting som er der må begynne å fungere (Lys i butikken, biler som kjører, nisse som bukker osv osv). Et annet alternativ er å slenge på en ny vogn hver dag med en liten gave i, men den tanken har jeg gått litt vekk fra da det er mer enn nok av konseptet "lykken er å få mer ting". Min naive tanke er at noe slikt hadde jeg likt da jeg var liten.
Anlegget må selvsagt være vinterkledt med snø og en vintermørk stemning.
Er det noen som har lagd noe slikt, eller vet om anlegg av denne typen? Jeg har selvsagt søkt rundt på nettet, men ikke funnet så mye. Dersom noen har innspill og forslag til hendelser, scener osv for et slikt anlegg mottas det med takk.
Som dere skjønner vil ikke jernbanedelen være det altoverskyggende her, men for all del en viktig og selvsagt del av anlegget. Jeg har pr. dato ikke noe MJ (men har drømt om det i 20 år), og er således litt i tvil om passende materiell for en slik bane. Bergensbanen (Roco) er aktuell, samtidig som et slikt anlegg kanskje krever mer nostalgisk materiale i form av damplok med passende vogner?
------------- Magne
|