Print Page | Close Window

Damp type 26c

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4944
Printed Date: 04 mars 2025 at 18:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Damp type 26c
Posted By: kokken
Subject: Damp type 26c
Date Posted: 27 november 2009 at 18:21
Noen som kan fortelle meg hvor de ulike 26 maskinene gikk 26.399, 26.411, 26.433 og 26.436??

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no



Replies:
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 27 november 2009 at 20:39

Litt info om type 26 her: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=36&aut=&eng= - NJK



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: ses
Date Posted: 28 november 2009 at 00:26
Originally posted by kokken kokken wrote:

Noen som kan fortelle meg hvor de ulike 26 maskinene gikk 26.399, 26.411, 26.433 og 26.436??


26c nr. 399:
Bergensbanen 29.11.1920 - 1.11.1944
Hamar distrikt (Hmr) 1.11.44 - 31.5.45
Bergen distrikt (Brg) 31.5.45 - 8.7.54
Drammen distrikt (Drm) 8.7.54 - 22.11.54
Trondheim distrikt (Thm) 22.11.54 - 10.1.64
Hmr 10.1.64 - utrangering 6.7.65

26c nr. 411:
Gjøvikbanen 11.3.1922 - 1951/52 Thm
Thm 51/52 - 1.7.64
Drm 1.7.64 - 1.5.68
Oslo distrikt (Oslo) 1.5.68 - 1.5.69 (Solørbanen)
Hmr 1.5.69 - 9.11.1970 utrangert fra NSB drift. Senere NJK

26c nr. 433:
Brg 2.10.1923 - 8.11.30
Oslo 8.11.30 - 26.7.51 (evt. 23.3.51)
Hmr 26.7.51 - 26.8.58
Oslo 26.8.58 - 21.4.69 Utrangert

26c nr. 436:
Hamar distrikt hele driftstiden 19.12.23 - 2.6.69, men utlånt Oslo (Solørbanen) fra 17.9.1968

Dette er de offisielle dataene for disse lokene. Det viser jernbanedistriktet loket var stasjonert ved. Hvilke baner innen det distriktet de faktisk kjørte på, vet vi ikke med sikkerhet, men man kan gjette seg fram ganske godt ved å se på driftsformen og styrken på banene i det aktuelle tidsrommet.

26-maskinene var mellomtunge blant damplokene, men sine 12 tonns aksellast. Det vil si at de var for tunge for de svakeste banene som Numedalsbanen og Krøderbanen og antagelig også Namsosbanen, og Rørosbanen fram til ca 1955. De var mye brukt på Gjøvikbanen fram til elektrifiseringen der 1961-63. I Hamar var lokene i bruk stort sett over alt der (Eidsvoll-Åndalsnes, Rørosbanen), men på Rørosbanen først etter at den ble forsterket ut på 1950-tallet. Solørbanen var også et sted for disse maskinene, særlig på slutten av lokenes driftstid. De var da stort sett stasjonert på Kongsvinger stasjon. De to Hamarlokene 411 og 412 var også de som var de siste damplokene ved NSB som stod daglig i beredskap på Hamar stasjon, som nedbruddsreserve for Nohaben på Rørosbanen. Denne tjenesten opphørte 1.11.1970. Bildet nedenfor viser 412 på svingskiva på Hamar sommeren 1970.



De lokene som gikk på Bergensbanen og i Bergen distrikt gikk nok over hele strekningen Bergen - Hønefoss, men antagelig mest vest for Voss, da de tyngre 31-lokene var henimot domminerende på strekningen Voss - Ål, sammen med 39a-lokene (1"E) i de tyngste godstogene.

I Trondheim distrikt (Dombås-Bodø, Tynset-Støren, Meråkerbanen) gikk lokene også overalt, men også der på Rørosbanen først fra midten av 1950-tallet.

Her er et bilde av 399 på Røros i tog 302 i 1963. Foto: Hessellink, antar jeg



-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net