Print Page | Close Window

valg av grundplate og billig bygging

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=487
Printed Date: 29 mars 2024 at 11:36
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: valg av grundplate og billig bygging
Posted By: crasyhh
Subject: valg av grundplate og billig bygging
Date Posted: 24 januar 2005 at 17:26

hei jeg er 13 år,og har planer om og bygge anlegg.

men jeg har ikke så mye penger så jeg lurer på om noen har tips til hvordan mann kan lage et bra anlegg og om noen har noen generelle tips.........

for eksempel hvilke type underlag skal jeg ha? jeg har hørt at sponplater synker sammen etterhvert?




Replies:
Posted By: ben
Date Posted: 24 januar 2005 at 20:54

Hei,

mitt anlegg er et skikkelig amatøropplegg, der jeg velger billige og enkle løsninger som er tilpasset min lommebok og ferdigheter.

Jeg bruker å dra til lokale byggefirma og spør fint etter sponplater som følger med som beskyttelse for forsendinger, dise bruker å være ca 2,5 x 0,6 meter lange, og halvannen cm tykke. Det hender de har litt bulker i endene, men jeg får dem alltid med meg gratis. Det finnes et "faguttrykk" for slike plater som jeg har glemt i farten.

Jeg har brukt dem i noen år og de fungerer bra for mitt formål. Det som er veldig viktig er at man stiver dem godt av. Jeg bruker å lage en god ramme under dem, som har tverrslag (?) med jevne mellomrom, slik at platen ligger godt oppå. Min erfaring er at platene da ikke har sjanse til å synke.

Disse platene er veldig lette å skjære i, fordi de er så myke, og de fliser ikke opp slik for eksempel kryss-finerplater kan finne på.

Det som kan være problem med dem er at de kan være litt "sprø" slik at de kan knekke opp dersom man spikrer eller skrur for voldsomt på siden av dem, altså der de er 1,5 cm. Dersom du bare bruker dem som underlag så er dette ikke noe problem. Og går de i stykker.... så henter man jo bare noen flere



Posted By: KnuT
Date Posted: 24 januar 2005 at 22:48

Kjekt med gratisløsninger, har prøvd den en gang i tiden, og har også en del sponplater som jeg "arvet" fra en snekker jeg kjenner. Disse kommer jeg nok til å bruke en del av.

Problemet med sponplater, er når du skal til med landskapsbygging og mye vannsøl. Men dette kan løses ved å grunne platene med noe egnet restmaling. Kanskje dere har noe stående i huset, ellers så kan man jo få tak i rest-spann hos fargehandlerene for en rimelig penge. Er du heldig finner du noe i beige eller jord/sandfarge, så har du en ferdig grunning.

En kamerat har bygget en helix hvor en del av den er laget med sponplater limt/skrudd i to lag - han har også brukt dette på noe av traseen.

Veldig fint at du spør. Vi er jo mange her på forumet som har mange erfaringer, og sikkert enda flere spørsmål - og langt fra alle av oss har like god råd. Noen av oss må til og med forsørge ten-åringer...

Hilsen Knut

 



Posted By: fleichmann
Date Posted: 29 januar 2005 at 16:15

jeg har et helt enkelt et underlag sponplate antagelig 20 mm

og analogdt tog sett

det er en billig løsning det



-------------
Med Hilsen HILMAR2!


Posted By: Guests
Date Posted: 06 april 2005 at 09:02
Jeg bruker en ca. 4mm tykk kryssfiner plate. Helt elendig. den bøyes lett. Sats på tykkelse!


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 06 april 2005 at 09:11

Originally posted by Carl-F Salicath Carl-F Salicath wrote:

Jeg bruker en ca. 4mm tykk kryssfiner plate. Helt elendig. den bøyes lett. Sats på tykkelse!

Dersom du bruker f.eks. en lekt 21x45 - på høykant - under der hvor sporet går som avstivning, blir du ikke så sjøsjuk ... ;-)



-------------
Bjørn Egil



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net