tids epoke
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4831
Printed Date: 04 mars 2025 at 17:53 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: tids epoke
Posted By: kokken
Subject: tids epoke
Date Posted: 12 oktober 2009 at 00:13
Noen som kan fortelle meg hvilken tids epoke de nye stakevognene til cad87 er fra, 50, 60 eller 70 tallet???
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 12 oktober 2009 at 03:21
Tror de egentlig er førkrigs siden de har støpte nummerskilt
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 12 oktober 2009 at 09:54
Nå er jo ikke skilttypen det avgjørende for epoken, for slikt kan endres. Viktigere er det generelle utseende av vogna ellers. Den har nok for disse N-vognene endret seg lite siden de ble konstruert tidlig på 1900-tallet og til de gikk ut av drift. De var nok alle ute av drift i 1970. Jeg har observert noen få hensatte på 70-tallet, og allerede på 60-tallet gikk nok bruken mot et minimum. Så slik sett vil jeg si at disse passert best til 50-talls-epoken i forhold til de tre valgene du gir. N-vognene, stakevogner eller Nils-vogner som de også ble kalt, var på en måte verken fugl eller fisk. De var lavkarmede med staker, og karmene kunne ikke slås ned. Når Tl-vognene kom med høyere karmer og nedslagbare sådanne, som også hadde stolper, så overtok de bruksmessig.
------------- Svein S
|
Posted By: kokken
Date Posted: 12 oktober 2009 at 10:04
Ok, masse bra informasjon. Dette var til stor hjelp, takk skal du ha Svein
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: kness
Date Posted: 12 oktober 2009 at 10:29
Jeg ser Svein har svart deg allerede, men kan jo legge til at vognene passer godt til årstallene 30- 40- og 50-tallet. De støpte skiltene kom på en gang rundt midten av 20-tallet, men ble ikke konsekvent fjernet under moderniseringen etter krigen. Noe de ofte gjorde på andre typer godsvogner. Det finnes bilder av disse vognene til godt ut på 50-tallet hvor de fortsatt er i bruk slik modellene våre ser ut. Den gråblå fargen ble også beholdt veldig lenge. Enkelte vogner ble endret slik at understell, ramme og jernbeslag ble godsvognrød, mens karmene og treverk ble impregnert. Altså en mørk, nesten sort farge. Det finnes fargebilder av disse på Gjøvikbanen i 1963.
Som Svein har nevnt var disse vognene verken fugl eller fisk. Men de ble bygget i et stort antall og forble ofte uendret i hele sin aktive periode på jernbanen. Derfor vil epoken spenne over ganske mange år og det burde ikke være noe stort problem å finne korrekt trekkraft til de på et modellanlegg. En Nohab gjør fint susen om du ikke har noen superline damplok. Alternativt passer en stortysker også fint.
Hilsen Kjetil Cad 87
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 oktober 2009 at 10:39
kness wrote:
Jeg ser Svein har svart deg allerede, men kan jo legge til at vognene passer godt til årstallene 30- 40- og 50-tallet. De støpte skiltene kom på en gang rundt midten av 20-tallet, men ble ikke konsekvent fjernet under moderniseringen etter krigen. Noe de ofte gjorde på andre typer godsvogner. Det finnes bilder av disse vognene til godt ut på 50-tallet hvor de fortsatt er i bruk slik modellene våre ser ut. Den gråblå fargen ble også beholdt veldig lenge. Enkelte vogner ble endret slik at understell, ramme og jernbeslag ble godsvognrød, mens karmene og treverk ble impregnert. Altså en mørk, nesten sort farge.
Det finnes fargebilder av disse på Gjøvikbanen i 1963.
Hilsen Kjetil Cad 87 |
Det var vel heller reglen at disse vognene beholdt sine gammle skilt, enn at de ble utstyrt med de nye plateskiltene som kom i 1954.
Er det mulig å få se det omtalte fargebildet?
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: ses
Date Posted: 12 oktober 2009 at 11:02
Det høres rimelig ut, all den studn disse vognene allerede i 1954 var umoderne og nok var i bruk bare fordi man ikke hadde nok vogner av større og mer egnede typer. Siden karmene var faste, egnet de seg lite for nye lessingsapparater som gaffeltruck o.l.
------------- Svein S
|
Posted By: kness
Date Posted: 12 oktober 2009 at 11:05
Asgeir wrote:
[QUOTE=kness]
Er det mulig å få se det omtalte fargebildet? |
Bildet finnes i boka "Järnvägsminner 6" som kan kjøpes på Bryn. Alternativt distraherer du Arne i 3 minutter mens du blar frenetisk til de siste 6 sider, som inneholder bilder fra Norge....
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 oktober 2009 at 12:13
kness wrote:
Asgeir wrote:
[QUOTE=kness]
Er det mulig å få se det omtalte fargebildet? |
Bildet finnes i boka "Järnvägsminner 6" som kan kjøpes på Bryn. Alternativt distraherer du Arne i 3 minutter mens du blar frenetisk til de siste 6 sider, som inneholder bilder fra Norge....
Hilsen Kjetil |
Boken står hjemme i hylla, men dette bildet husket jeg ikke/ikke lagt merke til.
Takk Kjetil
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: kokken
Date Posted: 12 oktober 2009 at 14:45
Så hvis jeg kjører 60-talls trafikk så passer det dårlig med disse vognene, da passer det heller med T-vogner eller Os vogner??
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 12 oktober 2009 at 15:28
Og for meg som satser på perioden 55 og 60, passer de utmerket.
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Posted By: ses
Date Posted: 12 oktober 2009 at 15:38
kokken wrote:
Så hvis jeg kjører 60-talls trafikk så passer det dårlig med disse vognene, da passer det heller med T-vogner eller Os vogner?? |
Joda, de gikk nok noe i trafikk på 60-tallet, så de kan godt brukes, men kanskje ikke akkurat sette opp et heltog med N-vogner. 
------------- Svein S
|
Posted By: kness
Date Posted: 12 oktober 2009 at 15:58
Ut i fra bilder virker det også som at vognene gikk mye på sidelinjene mot slutten av driftstiden. Altså på 60-tallet. Sikkert ikke så rart når de aller fleste kun hadde fallbrekk. Mange ble også stående som stajonære stasjonsvogner mange steder.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: kokken
Date Posted: 12 oktober 2009 at 16:14
Ok da får jeg blande inn N-vogner i et blandet godstog, når det kommer til andre stakevogner som T-vognene så er de vanskelige å oppdrive pr. dags dato. Er det fortsatt mulig å få tak i disse vognene eller er det bruktmarkedet som gjelder der??
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 oktober 2009 at 21:05
kokken wrote:
Ok da får jeg blande inn N-vogner i et blandet godstog, når det kommer til andre stakevogner som T-vognene så er de vanskelige å oppdrive pr. dags dato. Er det fortsatt mulig å få tak i disse vognene eller er det bruktmarkedet som gjelder der?? |
T-vogner har bare vært levert av Scandinavian Miniatures som byggesett i messing. De har dem ikke i sortimentet nå lengre, med untak av T1 type 1. Dette er en vogntype som kom på 1800-tallet, og forsvant på 40-tallet.
Det er å håpe at de mer anvendelige og vanlig T3 og T4 vil komme tilbake som modell.
Det var forøvrig innregistrert 678 stk. i 1957 og 326 stk. i 1967 av N2 type 2, som nummerne til CAD87 modellen stammer fra.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 13 oktober 2009 at 00:53
Et alternatv i mangel av messing T-vogner er Rocos To-boggivogner.
NSB overtok 15 slike vogner etter tyskerne og de fikk betegnelsen To type 4.
De ble bygget i perioden 1910-1926 (type Köln SS) og ble etter det jeg har lest utrangert på tidlig 70-tall. Ca halvparten fikk etter hvert UIC-litra, Rkmp 384.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: kness
Date Posted: 13 oktober 2009 at 10:15
Med tanke på fremtidige modeller i plast. Hvilke typer godsvogner er det folk helst ønsker seg? Nå snakker jeg ikke kun om den eldre epoken, men gjerne mer moderne vogner også.
Hilsen Kjetil
Cad 87
|
Posted By: rosenblad
Date Posted: 13 oktober 2009 at 10:26
Hei Kjetil!
En ny utgave av G3 med en "flatere" takbue og bedre hjul hadde vært supert. En pudrettvogn hadde vært snadder! 
MVH, Tom
------------- ---------------------------------
Roco Z21, British OO
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 13 oktober 2009 at 12:42
Godsvogner fra Rjukanbanen, Kbmp, Q4, Tis, Om og Ø2.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: kokken
Date Posted: 13 oktober 2009 at 13:16
T-vogner savner jeg som nevnt over 
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 13 oktober 2009 at 15:53
Støtter ønsket om T-vogner. Gjerne T med lemmer også, feks Tl3 og Tl4.
Moderne type: Hva med f.eks Hbbins? Det er vel en temmelig vanlig vogntype fram til i dag.
http://www.jernbane.net/db/type.asp?ID=211 - http://www.jernbane.net/db/type.asp?ID=211
http://www.jernbane.net/db/type.asp?ID=211 -
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: kokken
Date Posted: 17 oktober 2009 at 12:34
prøver å finne ut når Kbps vognene var i drift men finner ikke noe helt konkret, noen tips? Har kikka på njk, jernbanenet, og google men intet funn
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 17 oktober 2009 at 13:46
kokken wrote:
prøver å finne ut når Kbps vognene var i drift men finner ikke noe helt konkret, noen tips? Har kikka på njk, jernbanenet, og google men intet funn |
De første Kbps ble bygget om fra Os-vogner i 1972-73 (60 stk), ved at sidelemmene ble fjernet. 1972-75 ble det levert 750 nybygde vogner, senere ble flere Os bygget om (ca. 70 stk.).
I 1991 var det 721 stk. i drift.
I 1997 var det 316 stk. i drift.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: kokken
Date Posted: 17 oktober 2009 at 14:17
Så det var Os vognene som gikk på 60 tallet, trudde det var omvendt at Kbps ble ombygget til Os
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: PR
Date Posted: 17 oktober 2009 at 20:38
... og de første Os vognene kom i 1962. De første 400 hadde en liten bremseplattform, mens de deretter leverte vognene fikk bremseratt som NMJ modellen.
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 18 oktober 2009 at 12:05
kokken wrote:
Så det var Os vognene som gikk på 60 tallet, trudde det var omvendt at Kbps ble ombygget til Os |
Os ble levert med litra Tl 5 fra 1962 (400 første med bremseplattform som PR sier), og helt frem til 1970. Ommerking til det nye litrasystemet begynte fra 1966/-67.
Nybygde Kbps vogner ble levert, samt ombygging til Kbps fra Os, skjedde etter at det nye litrasystemet ble innført. Etter det gamle systemet skulle de hatt litra T 5 (ingen har antaglig vært merket som det).
Frem til 1967 var det levert 697 stk. Tl 5/Os.
I 1983 var 1071 stk. Os i drift.
I 1996 var det 290 stk. igjen.
NMJ vogner er literert og nummerert som vogner i drift etter 1967.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
|