Noen av oss tok turen til FREMO-treffet i Rendsburg sist helg, uten moduler, men med forhåpninger om å få jobb som lokfører og stasjonspersonale i Danmark og Tyskland. Det slo til, og vi hadde alle en fortreffelig helg med mye kjøring, mange gode venner og spennende MJ-opplevelser.
Først et overblikk over omtrent halve hallen.
Anlegget hadde en tysk hovedlinje, et par sidebaner, en H0e strekning med rollwagentransport av normalsporede vogner med sukker-roer samlet inn over hele den tyske delen av H0-anlegget, en stor havnebane, en rimelig lang dansk strening med sidebaner og stor grensestasjon, danske privatbanemoduler, og en liten svensk strekning med endestasjon.
Her er Padborg, den danske grensestasjon mot Tyskland. Etter forbildet selvsagt .
Padborg fra andre enden.
... og fra oven.
Danske privatbaner kjører på smalere moduler, tilpasset liten plass hjemme .
En Frisisk (nordtysk) sidebane endre opp i den lille stasjonen Erfde. Ikke noe spesielt forbilde, men en flott stasjon med selvbygget spor med tresviller.
Her Erfde fra en annen vinkel:
En nøkkelstasjon i roe-trafikken var Lanken, hvor normalsporede E-vogner med roer ble lastet på smalsporede (H0e) "rollwagen" og transportert til en fabrikk hvor vognene ble tømt og returnert over smalsporbanen, oveført til normalsporet, og ut til produsentene som igjen fylte dem opp... En evig rundgang som holdt ganske mange engasjert.
Rollwagen krever godt syn og stødige fingre .
Her kommer Tore med et heltog av den enkle sorten .
Hvem sa at FREMOduler ikke kan ha bakker? Her linjen til Burg am Stausee.
Av spesiell interesse for oss Sørlendinger er den nye Hirtshavn, med stor havneterminal og etterhvert også fergeterminal. En utfordrende og morsom stasjon å "jobbe" på.
Her kommer fergen inn...
Til slutt et eksempel til etterfølgelse: Pre-fabrikerte fraktkort for enhver anledning, katalogisert og satt i system .
Selv om Color Line har en egen evne til å spille oss noen puss på denne tiden av året kan vi godt anbefale en FREMO-tur til det store utlandet, hvor gode venner og opplevelser venter. Hva med Kolding i april eller Nederland i oktober neste år?
Hilsen Halvor
|