Print Page | Close Window

Inntrykk fra Rendsburg 2009

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4809
Printed Date: 25 april 2024 at 12:23
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Inntrykk fra Rendsburg 2009
Posted By: halvors
Subject: Inntrykk fra Rendsburg 2009
Date Posted: 05 oktober 2009 at 22:03
Noen av oss tok turen til FREMO-treffet i Rendsburg sist helg, uten moduler, men med forhåpninger om å få jobb som lokfører og stasjonspersonale i Danmark og TysklandWink. Det slo til, og vi hadde alle en fortreffelig helg med mye kjøring, mange gode venner og spennende MJ-opplevelser.
 
Først et overblikk over omtrent halve hallen.
 
Anlegget hadde en tysk hovedlinje, et par sidebaner, en H0e strekning med rollwagentransport av normalsporede vogner med sukker-roer samlet inn over hele den tyske delen av H0-anlegget, en stor havnebane, en rimelig lang dansk strening med sidebaner og stor grensestasjon, danske privatbanemoduler, og en liten svensk strekning med endestasjon.
 
Her er Padborg, den danske grensestasjon mot Tyskland. Etter forbildet selvsagtLOL.
 
Padborg fra andre enden.
 
... og fra oven.
 
Danske privatbaner kjører på smalere moduler, tilpasset liten plass hjemmeTongue.
 
En Frisisk (nordtysk) sidebane endre opp i den lille stasjonen Erfde. Ikke noe spesielt forbilde, men en flott stasjon med selvbygget spor med tresviller.
 
Her Erfde fra en annen vinkel:
 
En nøkkelstasjon i roe-trafikken var Lanken, hvor normalsporede E-vogner med roer ble lastet på smalsporede (H0e) "rollwagen" og transportert til en fabrikk hvor vognene ble tømt og returnert over smalsporbanen, oveført til normalsporet, og ut til produsentene som igjen fylte dem opp... En evig rundgang som holdt ganske mange engasjert.
 
Rollwagen krever godt syn og stødige fingreConfused.
 
Her kommer Tore med et heltog av den enkle sortenWink.
 
Hvem sa at FREMOduler ikke kan ha bakker?Shocked Her linjen til Burg am Stausee.
 
Av spesiell interesse for oss Sørlendinger er den nye Hirtshavn, med stor havneterminal og etterhvert også fergeterminal. En utfordrende og morsom stasjon å "jobbe" på.
 
Her kommer fergen inn...
 
Til slutt et eksempel til etterfølgelse: Pre-fabrikerte fraktkort for enhver anledning, katalogisert og satt i system LOL.
 
Selv om Color Line har en egen evne til å spille oss noen puss på denne tiden av året kan vi godt anbefale en FREMO-tur til det store utlandet, hvor gode venner og opplevelser venter. Hva med Kolding i april eller Nederland i oktober neste år?
 
Hilsen Halvor



Replies:
Posted By: Oar"n
Date Posted: 06 oktober 2009 at 00:38
Originally posted by halvors halvors wrote:

 
 Her kommer fergen inn...
 
Men da må ikke Fremotreffdeltakere ha løst billett, for da blir den innstilt.LOLLOL
 
Jeg antar at klossen med skilpaddemotor er selve fergelemmen, stilt på høykant?
Det ville ikke forundre meg om Klaus Fogt også har en ferge på gang.
Eller kanskje man nå må avvente en Fremo fergenorm?Big smile  Det er jo mange togfergehavner man kan bygge....


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: MY1201
Date Posted: 06 oktober 2009 at 00:55
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Det ville ikke forundre meg om Klaus Fogt også har en ferge på gang.
Eller kanskje man nå må avvente en Fremo fergenorm?Big smile  Det er jo mange togfergehavner man kan bygge....
 
For eksempel Fredrikssand, hører du Steinar Wink


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: halvors
Date Posted: 06 oktober 2009 at 10:46
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Jeg antar at klossen med skilpaddemotor er selve fergelemmen, stilt på høykant?
Det ville ikke forundre meg om Klaus Fogt også har en ferge på gang.
Eller kanskje man nå må avvente en Fremo fergenorm?Big smile  Det er jo mange togfergehavner man kan bygge....
Det er bare et hull du ser, foreløpig er det ingen fergelemSmile.
De har forøvrig tenkt å lage en motsvarende kort modul med fergeleie slik at vi (!) kan kople den på en passende stasjonsmodul for å ta imot fergene på vår ende. Målet er å ha noe operativt til Kolding nest år...
 
Hilsen Halvor


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 08 oktober 2009 at 23:09
Hei HalvorSmile
 
Er det noget sådan  du tænker på?
 
"Dronning Ingrid" er på værft.
 
I venstre færgeleje kommer til at ligge den tresporede DSB færge "Dronning Ingrid" med bevægelse ca. 20 cm og med virkende bovport, broklap og trevejs sporskifte på land. Der er på vogndækket plads til ca 3 m vogne. Idag er det motorfærgen "Dan" som tager turen til Helsinborg.Wink
 
 
God weekend
 
Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net