Hallo !!
Tenkte å legge inn et innlegg og fortelle litt om mine seneste erfaringer med modelljernbane.
Jeg hadde en modelljernabane da jeg var guttunge. Denne ble senere pakket bort og har ligget i mange år. Jeg har en sønn på snart 6 år som lenge har vært meget fasinert av tog.
Vi "gutta" bestemte oss for å sjekke litt rundt muligheter som fantes på modelljernbane i dag.
Vi bestemte oss for å bestille et nytt digitalt startsett for å ha et sted å begynne. Startsettet kom i går og da ble det nesten som julekvelden på nytt. Vi har kjøpt et digitalt startsett fra Roco, som inkluderer et flott ICE 2 togsett. I tillegg ble det innkjøpt en del ekstra skinner av den typen som ligger med i startsettet og et digitalt damplokomotiv med decoder.
Vi satte opp en testbane på gulvet og både far og sønn ble da veldig opptatt og fasinert. Banen fungerte kjempeflott, dette ble saker.
Målet vårt er å lage et permanent anlegg i kjelleren, hvor vi har et rom på ca. 6 x 3 meter til disposisjon. Har tenkt å lage enten en L-formet eller U-formet bane. På sikt ser jeg for meg et anlegg i flere plan med bla. oppstillingsspor og landskap av forskjellige slag.
Jeg har lest en del om MJ her på forumet og på hjemmesidene til en del av dere som er aktive. Blir fasinert av å se hvordan dere bygger anlegg og landskap, det er veldig mange kjempebra anlegg rundt omkring.
Har litt problemer med å lage forslag til sporplan til anlegget hjemme. Finnes så mange muligheter med landskap, terreng, forskjellige plan osv at man blir litt forvirret.
Er det noen som har forslag til sporplan for et anlegg. Har ikke gjort noen tanker hverken om tidsepoke, type rullende materiell eller annet enda. Tenkte å høre om det er noen som har innspill på planer og deretter jobbe ut fra dette.
På forhånd takk.
Mvh
PIO
|