Print Page | Close Window

Industrijernbane

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4485
Printed Date: 23 november 2024 at 06:40
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Topic: Industrijernbane
Posted By: Jonas
Subject: Industrijernbane
Date Posted: 12 mai 2009 at 18:31
Hei, Jeg har lyst til å se close up av dreieskiver og skikkelige godstomter som enten er i bruk eller bare forlatt. Smalspor eller vanlig spor. Jeg hadde håper å slippe å kjøre tog siden moped er billigere.
Derfor hadde det vært fint om det var innen vestfold/Buskerud en plass.
Vet noen om slikt? Gjerne med materiell også!
Legg til med kartreferanse så hadde det vært fint.
Takker.

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk

Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 12 mai 2009 at 19:42
Svingskiver i Buskerud og Vestfold med forbehold for at de er fjernet i senere år: Drammen (Sundland), Hokksund, Krøderen, Hønefoss, Kongsberg, Larvik.

Godstomter: Først og fremst Drammen-Gulskogen, men det ligger vel en del godsspor o.l. på Hokksund og Hønefoss fortsatt.

-------------
Svein S

Posted By: carlf
Date Posted: 12 mai 2009 at 21:06
På Grefsen stasjon har du en fin en, men kanskje litt langt unna deg.

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)

Date Posted: 12 mai 2009 at 21:11
Skal til Rødberg (Krødern) Nå snart. Fikk ordna transport i dag. Og tar vel turen til Kongsbergs ringlokstall om jeg får tid. Langt med moped i 50 km/T :P Takker for svar.

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk

Posted By: ses
Date Posted: 12 mai 2009 at 21:48
Hva mener du med "Rødberg(Krødern)"? Rødberg og Krøderen er to vidt forskjellige steder. Men at det er eller var en skive på Rødberg også, er korrekt. Skiva på Rødberg er litt sær, for den er forlenget en gang, som man ser på dette bildet.

-------------
Svein S

Date Posted: 12 mai 2009 at 23:08
Originally posted by ses ses wrote:

Hva mener du med "Rødberg(Krødern)"? Rødberg og Krøderen er to vidt
forskjellige steder. Men at det er eller var en skive på Rødberg også,
er korrekt. Skiva på Rødberg er litt sær, for den er forlenget en gang, som man ser på dette bildet.

Min kilde sa det var det samme... Isåfall er det Rødberg jeg mener. Ser fint ut der. Ifølge Gulesider sin kartservice står alt enda.

Noen som vet hvem som har ansvaret for lokstall området på Kongsberg? Ringlokstallen altså.

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk

Posted By: carlf
Date Posted: 12 mai 2009 at 23:38
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Min kilde sa det var det samme... Isåfall er det Rødberg jeg mener.

Rødberg er endestasjon på Numedalsbanen, Krødern på Krøderbanen. Men begge er gode kilder til hva du leter etter.
Å utforske Numedalsbanen på dresin er forøvrig pensum for jernbaneentusiasten! Tidligere kunne man kjøre helt inn på Rødberg stasjon men nå stoppes man desverre før man krysser veien.

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)

Posted By: rosenblad
Date Posted: 13 mai 2009 at 09:23
Originally posted by ses ses wrote:

Svingskiver i Buskerud og Vestfold med forbehold for at de er fjernet i senere år: Drammen (Sundland), Hokksund, Krøderen, Hønefoss, Kongsberg, Larvik.

Godstomter: Først og fremst Drammen-Gulskogen, men det ligger vel en del godsspor o.l. på Hokksund og Hønefoss fortsatt.

Hei!

Her kan jeg legge til enda en i vestfold, den er i Tøsberg.Smile

MVH, Tom

-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net